Grim Fandango. Najlepsze gry, które się nie sprzedały

Grim Fandango

  1. Premiera: 1998
  2. Gatunek: przygodowa
  3. Największe zalety: świat, fabuła, Manny

Trudno o lepszy przykład gry pokochanej przez cały świat, zgodnie docenionej przez graczy, krytyków i producentów, a jednocześnie sprzedającej się tak słabo, że finansowana porażka okazała się gwoździem do trumny całego gatunku. Grim Fandango doczekało się wprawdzie remastera – w 2015 roku ciepło przyjęty został projekt Double Fine Productions (na grafice poglądowej widnieje screen właśnie z tej wersji). I on nie sprzedał się jednak jakoś wyśmienicie, co potwierdzić mogło tylko smutną konkluzję sprzed lat – nawet jeśli klasyczne przygodówki jeszcze nie umarły, to zostały w krótkim czasie przesiedlone z mainstreamu do coraz węższej niszy (przynajmniej do pewnego czasu, ale to już temat na inny artykuł!).

Głównym bohaterem gry jest Manny Calavera, wytworny i niezwykle sarkastyczny umarlak, zmuszony ze względu na popełnione za życia grzechy pracować dla Departamentu Śmierci. Jednym z jego zadań jest znalezienie Mercedes Colomar, za którą to protagonista podąża przez kilka pierwszych lat fabuły. Nie brakuje tu zwrotów akcji, niebanalnych bohaterów i niezwykle urokliwego lore’u. Szkoda tylko, że interfejs nie należy do najczytelniejszych.

Z perspektywy czasu można powiedzieć, że grze źle zrobił też przygodówkowy format. Nawet najlepiej poprowadzona fabuła może się znudzić w chwilach, gdy szukamy najbardziej oczywistych przedmiotów. Nie sprawia to również, że świat wydaje się bardziej wiarygodny. A przecież mógłby taki być! Estetycznie to bowiem miks stylistyki azteckich dzieł sztuki, kinowych obrazów Tima Burtona i meksykańskiego folkloru. Film stworzony dokładnie z tego samego materiału miałby szansę na Oscara. Grim Fandango, niestety, jedynie na miejsce w sercu najwierniejszych fanów.

  1. Więcej o grze Grim Fandango

O AUTORZE

Nie będzie niczym oryginalnym przyznanie, że przy wyborze gry, której w pierwszej kolejności poświęcę swój czas, nie kieruję się sprzedażą, a oceną użytkowników. Przy tym wszystkim jednak zdaję sobie sprawę, że moje ulubione tytuły mogą nie doczekać się kontynuacji ze względu na wyniki finansowe.

90

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl