Planescape: Torment. Najlepsze gry, które się nie sprzedały

Planescape: Torment

  1. Premiera: 1999
  2. Gatunek: RPG
  3. Największe zalety: fabuła, fabuła, fabuła!

Gdyby ktoś przyznawał Nagrodę Nobla również w kategorii gier komputerowych, w roku 1999 bezsprzecznie uhonorowany zostałby nią Planescape: Torment. Przy czym, choć na pozór wydaje się to pomysł absolutnie kuriozalny, w przypadku tej produkcji wartość literacka czy filozoficzna naprawdę godna jest porównania z najbardziej poruszającymi dziełami kultury.

Zawsze kiedy piszę czy mówię o tej grze, na usta ciśnie mi się skojarzenie z książkami Dostojewskiego. Planescape: Torment to bowiem uwydatniająca nieco inne problemy i inaczej puentująca całą historię, ale jednak w pewnym sensie interaktywna Zbrodnia i kara. Gdyby Dostojewski urodził się w drugiej połowie XX wieku, mógłby stworzyć coś podobnego (albo i uczestniczyć w pracach nad Tormentem).

Niestety, mimo ścian rewelacyjnie napisanego tekstu, porywającej, wzruszającej i momentami również zabawnej historii, towarzyszy z krwi i kości, bogatego lore’u i mnogości erpegowych rozwidleń gra sprzedała się bardzo źle. Z tego względu Black Isle zostało zmuszone do stopniowego odchodzenia od tak bogatych fabuł. Poza tym, jeśli mam być szczery, w cieszeniu się cudowną opowieścią przeszkadzał trochę system walki – toporny, wymuszający grind i po prostu niesatysfakcjonujący. Ale nawet ta łyżka dziegciu nie przeszkodziła Tormentowi w staniu się grą kultową. Być może nawet najbardziej kultową z kultowych.

Torment: Tides of Numenera to duchowa kontynuacja dzieła Black Isle. Sfinansowana na Kickstarterze na początku wzbudziła ogromne zainteresowanie graczy, hojnie wspierających ten projekt. Niestety, twórcy obiecali więcej, niż mogli zaoferować. W efekcie, choć gra dorównywała oryginalnością i jakością pierwszemu Tormentowi, została mocno okrojona z zawartości. Rozczarowanie tych, którzy wsparli deweloperów na początku, nie przeszło bez echa i koniec końców produkcja ta sprzedała się bardzo słabo.

  1. Więcej o grze Planescape: Torment

 

90

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl