Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Najlepsze gry, które się nie sprzedały

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

  1. Premiera: 2005
  2. Gatunek: przygodowa gra akcji
  3. Największe zalety: lore, fabuła, klimat

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth to nie jedna z najlepszych growych adaptacji prozy Lovecrafta. To przynajmniej trzy rewelacyjne produkcje na podstawie dzieł samotnika z Providence w jednym. Mamy tu bowiem trzymający w napięciu thriller detektywistyczny, psychologiczny horror o stopniowym pogrążaniu się w szaleństwie i niepozwalający odetchnąć ani na chwilę survival. A wszystko to zmiksowane tak umiejętnie, że w trakcie rozgrywki nie sposób się nudzić, nawet jeśli nie wszystkie składniki tej wybuchowej mieszanki należą do naszych ulubionych.

Twórcom udało się zachować też balans pomiędzy tajemnicą i niedopowiedzeniem a spotkaniem z nieznanym oko w oko. Walka z Dagonem wynurzającym się jedynie co jakiś czas z morza albo z Matką Hydrą przerażającą nawet mimo ciut archaicznej już oprawy graficznej buduje trudny do opisania nastrój grozy i bezradności. Bohater, podobnie jak postacie z kart książek Lovecrafta, nie ma szans na ostateczne zwycięstwo. Jego działania mogą tylko odwlec nieuniknione. I to się, grając, po prostu czuje.

Gdyby produkcja ta miała swoją premierę dziś, zapewne odniosłaby murowany sukces. Pokazują to kolejne niskobudżetowe „indyki” czerpiące z mitologii Cthulhu całymi garściami, regularnie rozbijające steamowy bank (Stygian: Reign of the Old Ones, Forgive Me, Father, Call of Cthulhu, Cthulhu Saves the World czy kultowe już Darkest Dungeon). W 2005 roku jednak dzieła inspirowane twórczością Lovecrafta nie przyciągały tak wielu graczy jak dziś. Zawiodła też kampania marketingowa. Ostatecznie gra sprzedała się do końca 2005 roku w liczbie zaledwie... 5 tysięcy egzemplarzy. Wyjątkowo słabo jak na pozycję, którą kilka lat później GamePro umieściło na 11 miejscu na liście najlepszych growych produkcji wszech czasów.

  1. Więcej o grze Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

90

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl