Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 4 września 2001, 17:06

autor: Tomasz "Sznur" Pyzioł

Ultima - remakowe szaleństwo

Zapewne każdy gracz przynajmniej słyszał o jednej z najsłynniejszych serii gier cRPG stworzonej ponad dwadzieścia lat temu przez Richarda Garriota. Mowa oczywiście o serii Ultima, składającej się z jedenastu części (nie licząc Akalabeth) epickiej sagi o Avatarze, która ostatecznie wyewoluowała we wciąż bardzo popularną grę massive multiplayer online – Ultima Online. Ponieważ producent zaprzestał tworzenia kolejnych części na Ultima IX, za ożywienie legendy zabrało się bardziej lub mniej profesjonalne środowisko fanów.

Zapewne każdy gracz przynajmniej słyszał o jednej z najsłynniejszych serii gier cRPG stworzonej ponad dwadzieścia lat temu przez Richarda Garriota. Mowa oczywiście o serii Ultima, składającej się z jedenastu części (nie licząc Akalabeth) epickiej sagi o Avatarze, która ostatecznie wyewoluowała we wciąż bardzo popularną grę massive multiplayer online – Ultima Online. Ponieważ producent zaprzestał tworzenia kolejnych części na Ultima IX, za ożywienie legendy zabrało się bardziej lub mniej profesjonalne środowisko fanów.

Z pewnością wielu miłośników Ultimy chętnie wróciłoby do starszych części, które mimo doskonałej fabuły i atmosfery stały się jednak zbyt przestarzałe w dobie szybkiego postępu technologicznego. Kilka grup pasjonatów pomyślało tak samo zabierając się za remaki niektórych części Ultim, które w większości będą udostępnione za darmo jako freeware.

Ultima I: A Legend is Reborn to próba odtworzenia pierwszej części sagi na nowoczesnym engine 3D, za którą wziął się zespół Peroxide Entertainment.

Za przerobienie Ultima IV: The Dawn of Virtue zabrał się Jaakko Peltonen z przyjaciółmi. Gra oparta jest na stworzonym własnoręcznie enginie, przypominającego znany silnik Bioware – Infinity, na którym chodził Baldur’s Gate czy Icewind Dale.

Z kolei inny zespół postanowił całkowicie zmienić historię i stworzyć Ultima IV: Elijah, rozgrywającą się w zupełnie nowym świecie.

Twister Software przerabia obie części Ultima Underworld, tworząc nowy engine 3D oraz dodając tryb multiplayer dla maksimum ośmiu graczy.

Na engine Dungeon Siege zespołu Gas Powered Games powstają aż cztery odnowione części Ultimy: Ultima V: Lazarus, Ultima VII: The Black Gate, Ultima VII: The Serpent Isle i Ultima IX: Redemption. Ta ostatnia to jednak nie remake, lecz alternatywna dla Ultima IX: Ascension wizja zakończenia całej sagi.

Kolejną próbą przerobienia „dziewiątki” jest Ultima IX: Eriadain, która w przeciwieństwie do Redemption, oparta będzie na engine z Neverwinter Nights zespołu Bioware.