Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 2 lipca 2005, 12:04

autor: Maciej Myrcha

Gry komputerowe polepszają ... spostrzegawczość!

Do tej pory wszelkie autorytety (i nie) wypowiadały się na temat szkodliwości gier komputerowych. A to ogłupiają, a to powodują powstawanie jakiś zaburzeń czy dolegliwości (ból nadgarstków, Kciuk PlayStationowca:). Głosy mówiące, iż gry komputerowe mogą być pożyteczne, zostały zakrzyczane przez wspomniane "autorytety". Teraz jednak okazuje się, iż gry mają również pozytywy.

Do tej pory wszelkie autorytety (i nie) wypowiadały się na temat szkodliwości gier komputerowych. A to ogłupiają, a to powodują powstawanie jakiś zaburzeń czy dolegliwości (ból nadgarstków, Kciuk PlayStationowca:). Głosy mówiące, iż gry komputerowe mogą być pożyteczne, zostały zakrzyczane przez wspomniane "autorytety". Teraz jednak okazuje się, iż gry mają również pozytywy - polepszają przykładowo spostrzegawczość!

Na łamach serwisu Yahoo pojawił się artykuł, z którego możemy wyczytać, że po wielu badaniach graczy spędzających dużo czasu przy grze w Grand Theft Auto czy Super Mario, stwierdzono u nich większą spostrzegawczość niż u osób nie grających. Badania prowadzono na osobach będących zarówno "weteranami" gier komputerowych, jak i początkujących w tej rozrywce. Obie grupy potrafiły na "zaśmieconym" ekranie komputerowym odnaleźć konkretny obiekt znacznie szybciej niż ich rówieśnicy nie mający styczności z grami.

Wyniki tych badań zostały umieszczone w magazynie Acta Psychologica w artykule, który stwierdza iż uważne obserwowanie akcji rozgrywających się na komputerze znacznie polepsza spostrzegawczość. "Mózgi graczy nie mają raczej jakiejś wyspecjalizowanej metody wyszukiwanie, są one po prostu szybsze," wyjaśnia Dr. Alan Castel, doktorant psychologii na Uniwersytecie Waszyngtona w St. Louis, i jeden z autorów wspomnianego artykułu. Różnica w reakcjach graczy i nie-graczy wahała się w okolicach 100 milisekund na korzyść tych pierwszych. Nie jest jeszcze jasne, w jaki sposób można to wykorzystać w życiu codziennym, ale jak sugeruje Castel, szybkość reakcji może zaważyć przykładowo na uniknięciu wypadku samochodowego. Oczywiście nie znaczy to, że ludzie powinni zacząć grać w gry komputerowe, aby poprawić swoje umiejętności jazdy samochodem. 100 milisekundową przewagę w reakcjach można osiągnąć dopiero po długim czasie spędzonym z grami - gracze, których wyniki zbliżały się do tej granicy spędzają z grami 6 dni tygodniowo i po około 2 godziny dziennie.

Głównym celem dalszych badań jest sprawdzenie, czy gry komputerowe a głównie ich oddziaływanie na przetwarzanie obrazu i ruchu, mogą wyć wykorzystane przy rehabilitacji mózgu, przykładowo po jego uszkodzeniu, czy w leczeniu zaników pamięci związanych ze starzeniem się.