Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 20 marca 2007, 11:56

autor: Artur Falkowski

Granie w wyścigi powoduje bardziej ryzykowną jazdę w rzeczywistości?

Ostatnie badania przeprowadzone przez niemieckich naukowców wykazały, ze osoby grające w różnego rodzaju wyścigi mają większą tendencje do ryzykownej jazdy w rzeczywistości. W ten sposób potwierdzono inne poświęcone temu samemu zagadnieniu badanie, o którym wcześniej was informowaliśmy.

Ostatnie badania przeprowadzone przez niemieckich naukowców wykazały, ze osoby grające w różnego rodzaju wyścigi mają większą tendencje do ryzykownej jazdy w rzeczywistości. W ten sposób potwierdzono inne poświęcone temu samemu zagadnieniu badanie, o którym wcześniej was informowaliśmy.

Według naukowców jazda w grach wyścigowych „często opiera się na brawurowym i niebezpiecznym prowadzeniu pojazdów, nadmiernej szybkości, wpadaniu na inne samochody i przechodniów albo wykonywaniu ryzykownych popisów kaskaderskich. Krótko mówiąc, w większości gier wyścigowych istnieje duże ryzyko wypadku bądź poważnej kraksy”.

Badanie składało się z trzech części. W pierwszej ankietowano 198 mężczyzn i kobiet pytając ich o to, czy grają w gry wyścigowe i czy zdarza im się niebezpiecznie prowadzić samochód. Odpowiedzi wykazały, że ci, którzy zagrywają się w wyścigi, przyznawali się do częstszego łamania zasad bezpiecznej jazdy.

Kolejny etap badania obejmował grupę 68 mężczyzn. Najpierw część z nich została poproszona o rozegranie paru wyścigów w grach, a następnie skorzystanie z symulatora ruchu ulicznego. Pozostali również mogli spróbować swoich sił w symulatorze, ale najpierw grali w produkcje innego gatunku. Wyniki wykazały, że ci, którzy grali w wyścigi, odznaczali się większą skłonnością do podejmowania niepotrzebnego ryzyka podczas jazdy.

Na końcu przetestowano 83 mężczyzn, którzy grali w grę wyścigową albo dowolną inną pozycję. Następnie przepytano ich pod kątem występowania myśli dotyczących ryzyka. Jak się okazało, grający w wyścigi byli bardziej skłonni je podejmować.

Jak widać z opisanego badania, problemem nie są same gry wyścigowe, lecz nastawienie graczy, którzy ufni we własne siły po zwyciężeniu szeregu wirtualnych wyścigów próbują w pewnym stopniu powtórzyć swoje wyczyny w rzeczywistości, zapominając przy tym, że w grze można zawsze wybrać opcję „retry”, podczas gdy w rzeczywistości rzadko jest taka możliwość.

Przebieg badania został opublikowany w Journal of Experimental Psychology, czasopiśmie wydawanym przez American Psychological Association.