2022 najgorszym rokiem dla graczy? Rozmawiamy o ostatnich miesiącach
Piąty odcinek podcastu GRYOnline.pl to swego rodzaju podsumowanie. Nasi redaktorzy oceniają bowiem 2022 rok pod kątem gier – trochę nań narzekając – i porównują go do lat ubiegłych. Wyjaśniają również przyczyny masowych obsuw, a także wskazują swoje ulubione tytuły ostatnich miesięcy.

Po tygodniowej przerwie – tak to jest, jak szef działu wideo wybierze się na urlop – powraca podcast GRYOnline.pl. W jego piątym odcinku nasi redaktorzy – w składzie: Michał Mańka, Krystian „UV” Smoszna i Adam Zechenter – podsumowują pierwsze trzy kwartały 2022 roku z perspektywy graczy. Poruszone zostają kwestie masowych obsuw, które ogłaszają twórcy gier, a także tego, czy w ich konsekwencji przeciętny „zjadacz kodu” wciąż ma w co grać.
Podcastu GRYOnline.pl wysłuchacie w serwisach Spotify, Apple Podcast i Anchor.fm. Linki do nich znajdziecie poniżej.
Podcast GRYOnline.pl w Spotify
Podcast GRYOnline.pl w Apple Podcast
Podcast GRYOnline.pl w Anchor.fm
2022 rok jest również porównywany do swoich bogatszych w growe hity poprzedników. Ostatnim naprawdę „tłustym” rokiem jest bowiem 2020 – wtedy to ukazały się Cyberpunk 2077, The Last of Us: Part II, Ghost of Tsushima, Doom Eternal, Assassin's Creed: Valhalla, Watch Dogs: Legion, Immortals: Fenyx Rising (trzy relatywnie duże produkcje Ubisoftu, podczas gdy w 2022 roku nie dostaliśmy takiej ani jednej), NiOh 2, Half-Life: Alyx… wymieniać można by jeszcze długo.
Równie dużych i popularnych produkcji wychodzi w ostatnich miesiącach jak na lekarstwo. Niemniej nasi redaktorzy wskazują swoje ulubione. Biorą również na tapet dwie gry, dzięki którym 2022 rok nie jest całkiem skazany na porażkę. Są to wydany w lutym Elden Ring oraz mający ukazać się 9 listopada God of War: Ragnarok, będący szczególnie wyczekiwanym tytułem. Dlaczego? Dowiecie się tego, słuchając Michała, Krystiana i Adama.
Kolejne odcinki podcastu GRYOnline.pl będą publikowane w każdy piątek.
ELDEN RING A POPULARNOSĆ
Mniej więcej w 53. minucie najnowszego odcinka pada obietnica przybliżenia statystyk ukończenia najnowszego dzieła studia FromSoftware. Prezentuje je poniższa tabela. Jak sami możecie stwierdzić, są one znakomite – do finału Elden Ring dociera bowiem zauważalnie więcej graczy niż około 30%, które przeciętnie kończy gry.
Warto przy tym pamiętać, że jest to tytuł znacznie trudniejszy niż choćby seria Uncharted – choć nie tak wymagający jak Sekiro: Shadows Die Twice, poprzednia gra od FS. Tym bardziej może więc zaskakiwać, iż nie zaniża on ogólnych statystyk, a tylko je podnosi. No, może poza Xboxem – macie jakieś pomysły, jak wytłumaczyć tę dysproporcję? Dajcie znać w komentarzach.
PlayStation 5 | Xbox | Steam | |
Duet boskiej skóry / Godskin Duo (ostatni boss przed finałem) | 40,8% | 27,9% | 41,5% |
Zakończenie Gwiezdne stulecie / Age of the Stars | 26,1% | 13,3% | 26,2% |
Zakończenie Władca Oszalałego Płomienia / Lord of Frenzied Flame | 15,9% | 6,45% | 13,1% |
Zakończenie Eldeński Władca / Elden Lord | 20.9% | 11.3% | 19,1% |
„Platyna” (PS5) / „calak” (Xbox, Steam) | 11,4% | 2,77% | 7,8% |
Więcej:Spotify zmaga się z dużą awarią. Odtwarzanie muzyki jest praktycznie niemożliwe
Komentarze czytelników
JohnDoe666 Legend

Tak to sobie tłumacz, najwiecej gram na PC, a na konsoli Sony to juz nie pamietam kiedy cos uruchomilem
Jeśli o mnie chodzi to możesz grać nawet na ukulele, nie wnioskuję po tym na czym grasz tylko po tym co piszesz.
Tak gra jest guanem przez tą specyficzna grafikę od której oczy mnie bolały
Jak pijesz herbatę to wyciągaj łyżeczkę z kubka, powinno pomóc.
W tym roku nie bylo (poza elden ringiem dla specyficznej grupy odbiorców) gry wybitnej, ktorą bedziemy wspominac latami i która jest wysoko w rankingach graczy czy recenzentów
Pewnie, bo w innych latach gier wybitnych, o których będzie się mówiło latami, oczywiście wszystkie z segmentu AAA, było po kilkanaście...
bo sorry ale nie wmówicie mi, ze za pare lat bedziecie wspominac jakas gre z tego roku :›
Oczywiście. Wspomniany Elden Ring już wpisał się do historii gamingu i będzie na lata zapamiętany jako konwencja soulslike przeniesiona w otwarty świat. Wspomniane As Dysk Falls wprowadza wiele nowatorskich rozwiązań. Przykładowo kiedy streamer prowadzi strumyk z tej gry to decyzję mogą podejmować jego widzowie głosując na czacie. W Polsce chyba Rock tak tytuł ogrywał. Świetne, nowatorskie rozwiązanie.
A prawda jest taka że poza Elden Ring to najważniejsze premiery 2022 jeszcze przed nami.
Mam wrazenie, ze ludzie graja w jakies Sifu, Straye, Kangurki Kao, bo bez gier nie maja totalnie co robic
Pewnie, bo większość graczy ma ograne absolutnie wszystkie interesujące ich tytuły z lat poprzednich, więc muszą się zmuszać do wspomnianych przez ciebie tytułów XD.
Gdyby wyszly jakies glosne, fajne tytuly, nikt by o tych grach nawet nie mowil
No bo kto tam mówi o takich grach z poprzednich lat jak Hades, It Takes Two, Inside, Firewatch. Pewnie tylko ci co musieli się ciężko zmuszać do tych gier z braku tytułów AAA, hehe.
Last_Redemption Senator

Koncówka roku prawdopodobnie faktycznie bedzie udana, takze chociaz tyle :)
Last_Redemption Senator

Świetna i nowatorska gra która NIE ukazała się na konsoli Sony jest dla ciebie guanem? Nowe, nie znałem XD.
Tak to sobie tłumacz, najwiecej gram na PC, a na konsoli Sony to juz nie pamietam kiedy cos uruchomilem
Tak gra jest guanem przez tą specyficzna grafikę od której oczy mnie bolały
A co ciekawego wyszło w tym roku? Proszę...
W wiekszosci sredniaki lub po prostu dobre gry
W tym roku nie bylo (poza elden ringiem dla specyficznej grupy odbiorców) gry wybitnej, ktorą bedziemy wspominac latami i która jest wysoko w rankingach graczy czy recenzentów
Cały czas o tym
To czy ktos ma w co grac to kwestia gustu, wy jestescie hardkorowcami, ze gracie w jakies indyki. Przecietny gracz w takie gry raczej nie gra i w zaden sposob nie rozpalaja one jego wyobrazni
Wiec tak dla przecietnego gracza, ten rok poki co jest tragiczny, nie ma niczego co by wrazenie zrobiło zarówno na tych co graja mniej jak i na tych, ktorzy sa bardziej hardkorowymi graczami, bo sorry ale nie wmówicie mi, ze za pare lat bedziecie wspominac jakas gre z tego roku :
Mam wrazenie, ze ludzie graja w jakies Sifu, Straye, Kangurki Kao, bo bez gier nie maja totalnie co robic
Gdyby wyszly jakies glosne, fajne tytuly, nikt by o tych grach nawet nie mowil
Xninja11 Junior

jeszcze się nie skończył, a że najgorszy
jeszcze czeka nas Callisto, Sonic Frontiers, CoD, Gotham Knights, Dragon Ball, Symulator Kozy, Marvel Midnight Suns i New tales from Borderlands
jeszcze może się udać
siera97 Senator
Takich giereczek mniejszych to zawsze bylo sporo
Mowa o produkcjach o najwyzszej jakosci, a tych jest najmniej od.. Zawsze
I tu leży twój problem. To są gry najwyższej jakości, tylko że mają mniejszy budżet i marketing. Ty nie szukasz dobrych gier, tylko drogich. Nawet rozmachem, taka Terra Invicta przykrywa większość gier AAA, brakuje oczywiście najbardziej "popularnych" cech, czyli grafiki i ciągłej akcji. Foxhole jest prawdopodobnie jedną z najbardziej rozwiniętych gier z typu multiplayer, po części jest nawet eksperymentem społecznym. Nebulus to gra o ciężko spotykanej szczegółowości i głębi. Nie jestem wcale zdziwiony, że nie są popularne i przeciętny odbiorca ich nie widzi, niemniej jednak sama ich obecność rzuca kłam na stwierdzenia typu "nie wychodzi nic dobrego".