Data wydania: 9 listopada 2022
Przygodowa gra akcji TPP, będąca piątą częścią serii God of War. W God of War Ragnarok ponownie wcielamy się w Kratosa, który wraz z synem Atreusem przemierza wszystkie dziewięć światów, starając się uniknąć udziału w tytułowym konflikcie nordyckich bogów i olbrzymów.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
God of War: Ragnarok to przygodowa gra akcji stanowiąca piątą główną odsłonę serii God of War, zapoczątkowanej w 2005 roku. Produkcja została opracowana przez należący do rodziny PlayStation Studios zespół Santa Monica Studio, a jej wydaniem zajęła się firma Sony Interactive Entertainment. Pod względem tempa, przebiegu rozgrywki oraz sposobu prowadzenia akcji tytuł podąża ścieżką wytyczoną w 2018 roku przez grę God of War.
Fabułę gry God of War: Ragnarok osadzono kilka lat po wydarzeniach przedstawionych w poprzedniej odsłonie cyklu. Tytułowy Ragnarok, czyli wielka bitwa pomiędzy nordyckimi bogami i olbrzymami, która ma doprowadzić do końca świata, zbliża się wielkimi krokami. Świadczy o tym fakt, że poprzedzająca ją Wielka Zima (Fimbulvinter) dotarła już do Midgardu. Chcąc uniknąć nieuchronnej tragedii, jaką bez wątpienia sprowadzą na nich kolejne konfrontacje z Asami, Kratos za wszelką cenę pragnie zapewnić Atreusowi bezpieczeństwo.
Syna spartańskiego wojownika trawi jednak ciekawość dotycząca jego tożsamości, a także tego, jaką rolę odegra on w nadchodzących wydarzeniach. Bohaterów czeka kolejna pełna trudów przygoda, w trakcie której przyjdzie im dokonać wyborów determinujących nie tylko ich dalszy los, lecz również przyszłość czekającą wszystkie dziewięć światów. Na odwiedzenie czekają bowiem zarówno niedostępne wcześniej krainy, czyli zamieszkiwany przez Wanów Vanaheim, stanowiący dom krasnoludów Svartalfheim, a także będący siedzibą Asów Asgard, jak i nowe miejsca w już odwiedzonych światach: Alfheimie, Muspelheimie, Helheimie, Niflheimie, Jotunheimie oraz Midgardzie.
W GoW: Ragnarok akcję obserwujemy zza pleców bohatera (widok TPP). Przemierzając zróżnicowane lokacje – od dżungli po rozległe, przypominające labirynty kopalnie – realizujemy zadania, które popychają do przodu fabułę, wykonujemy różnorodne misje poboczne, rozwiązujemy zagadki środowiskowe, a także, jak przystało na produkcję o bogu wojny, walczymy z zastępami różnorodnych przeciwników.
Gra oferuje system walki znany z poprzedniej odsłony serii, który jednak doczekał się szeregu usprawnień i nowych elementów. Podczas starć musimy uważnie obserwować ruchy wrogów, w porę wykonywać uniki oraz wyprowadzać szybkie kontrataki. Nieprzyjaciół eliminujemy, robiąc użytek z ikonicznych Ostrzy Chaosu protagonisty, a także topora zwanego Lewiatanem. Obie bronie pozwalają na wyprowadzenie charakterystycznych dlań ataków specjalnych, a zadawane nimi obrażenia da się dodatkowo wzmacniać odpowiednio magią ognia lub lodu, umożliwiającą podpalanie bądź zamrożanie oponentów.
Zarówno z Ostrzy Chaosu, jak i z Lewiatana Kratos może także korzystać poza walką. Szczególnie przydają się one przy rozwiązywaniu złożonych zagadek środowiskowych. Dla przykładu – to pierwsze narzędzie mordu służy m.in. do demontowania kotłów pełnych wrzącej wody, na które natrafiamy w Svartalfheimie, a drugie do zamrażania tamtejszych gejzerów. Co więcej, za pomocą Ostrzy można łapać się krawędzi, co ułatwia dostawanie się na wysoko położone półki skalne, a toporem rzucać, by następnie móc przywołać go do siebie, podobnie jak Thor czyni z Mjolnirem.
Ponadto w God of War: Ragnarok dostępne są dwa nowe względem poprzedniej gry z serii rodzaje tarcz. Jedne umożliwiają dynamiczną obronę i wyprowadzanie kontrataków bez użycia broni, a drugie zapewniają potężną osłonę i są w stanie gromadzić energię kinetyczną pochodzącą z ciosów przeciwników, którą co jakiś czas można uwolnić poprzez uderzenie w ziemię, powodujące niszczycielskie fale uderzeniowe.
W walce korzystamy również z pomocy aktywnie nas wspierającego Atreusa. Chłopiec znów strzela na zawołanie z łuku, a ponadto zyskał nowe możliwości – potrafi np. zawalać na przeciwników rozmaite konstrukcje. Co więcej, w GoW: Ragnarok bywa on niezwykle przydatny także poza pojedynkami. Jest choćby w stanie obsługiwać różne urządzenia, podczas gdy Kratos zajmuje się czymś zupełnie innym. W miarę postępów w grze rozwijamy obu bohaterów oraz ulepszamy ich oręż i zbroje, co z czasem pozwala nam stawiać czoła coraz silniejszym przeciwnikom.
Ich zastępy są bardzo różnorodne – składają się zarówno z szeregowych oponentów, pełniących rolę „mięsa armatniego”, jak i z przerośniętych monstrów rodem z mitologii nordyckiej. Jako że Kratos ma na pieńku z Asami, jego tropem podążają również znacznie potężniejsi oponenci, na czele z pałającą żądzą zemsty boginią Freją oraz wspomnianym Thorem.
God of War: Ragnarok działa w oparciu o technologię opracowaną na potrzeby poprzedniej części serii. Oprawa graficzna tej produkcji prezentuje najwyższą jakość; wrażenie robią zarówno pełne detali modele oraz bogate animacje postaci, jak i szczegółowe, różnorodne otoczenie.
Gra oferuje również ponad sześćdziesiąt opcji dostępności, zaimplementowanych z myślą o osobach niepełnosprawnych – głównie niewidomych i niesłyszących, a także posiadających ograniczone zdolności motoryczne oraz kognitywne. W ustawieniach można włączyć m.in. tryb wysokiego kontrastu, automatyczne podnoszenie przedmiotów, wspomaganie nawigacji kamery, spowalnianie sekwencji wymagających dużego refleksu, przypisać umiejętności Kratosa do panelu dotykowego pada czy dostosować rozmiary tekstu i ikon wyświetlających się na ekranie.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
PlayStation 5 9 listopada 2022
PC Windows 19 września 2024
PlayStation 4 9 listopada 2022
Producent: Santa Monica Studio
Wydawca: Sony Interactive Entertainment
11GIER
God of War to seria przygodowych gier akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Autorzy cyklu mocno nawiązują do konwencji tzw. slasherów (hack’n’slash) – esencją rozgrywki jest tu brutalna eliminacja hord przeciwników oraz walka z gigantycznymi bossami. Krwawa rzeźnia przetykana jest prostymi zagadkami logicznymi oraz prostymi elementami platformowymi. Seria oferuje również możliwość rozwijania bohatera i ulepszania jego arsenału.
Recenzja GRYOnline
Rozmach i epickość nieco Ragnarokowi zaszkodziły, przez co wydany w 2018 roku God of War jest dla mnie wyraźnie lepszą grą – nie wszystkie nowe rozwiązani wypaliły. Mimo to uważam, że w produkcję tę zagrać wypada, a jeśli podobał się Wam pierwowzór, to wręcz trzeba. Obowiązkowo.
Aktualizacja: 8 listopada 2022
God of War Ragnarok poradnik, solucja to pełny opis przejścia gry oraz porady na start, do eksploracji, walki, zagadek środowiskowych. Opisujemy Skrzynie Norn, Kruki Odyna, bronie, Mistyczne Bramy, edycje gry, datę premiery.
24 stycznia 2025
W pierwszym przeglądzie abonamentowych nowości prym wiodą polskie gry (Against the Storm, Blood West), starsze produkcje (Diablo, Deus Ex), a także nowsze tytuły, którym warto poświęcić uwagę (GoW Ragnarok, BioShock 2 Remastered, Blasphemous II).
3 września 2024
Lato powoli zbliża się ku końcowi, ale chyba trzeba będzie wziąć urlop lub znaleźć jakąś wymówkę, by nie chodzić do szkoły. Dlaczego? We wrześniu nie zabraknie bowiem gier do pogrania! Miesiąc ten jest wręcz przeładowany premierami.
15 grudnia 2022
Przedstawiamy najlepsze produkcje 2022 roku, które wydano do tej pory. Artykuł jest cyklicznie aktualizowany o kolejne warte uwagi pozycje.
4 grudnia 2022
Niemal wszyscy gracze są tego pewni. Dwie najwyżej oceniane gry roku – Elden Ring i God of War: Ragnarok – zawalczą między sobą o miano GOTY na nadchodzącej gali The Game Awards. Który tytuł bardziej zasługuje na zwycięstwo?
9 listopada 2022
W porównaniu z oryginalną trylogią God of War Ragnarok to gra ogromna. Jest w sumie większa również od poprzedniej części cyklu. I jak to bywa w podobnych przypadkach, istnieje kilka rzeczy, które warto o niej wiedzieć przed zagraniem.
Czy Kratos opuści mroźną Północ i zawita do krainy faraonów? Najnowsze doniesienia sugerują, że kolejna odsłona God of War przeniesie akcję do Egiptu, a bohater sięgnie po zupełnie nowy oręż.
gry
Kamil Kleszyk
20 września 2025
Twórcy gier z serii God of War pracują nad zupełnie nową marką. Nadchodzący projekt Santa Monica Studio ma być „ambitny pod względem technicznym”.
gry
Zuzanna Domeradzka
18 sierpnia 2025
Z okazji piętnastej rocznicy PlayStation Plus firma Sony przygotowała niespodziankę dla graczy. Upominek możecie odebrać od dzisiaj.
gry
Piotr Doroń
5 sierpnia 2025
Podobno prace nad kolejną grą Santa Monica Studio, twórców serii God of War, „idą dobrze”. Za projekt odpowiedzialny jest Cory Barlog, reżyser ostatnich dwóch przygód Kratosa.
gry
Maciej Gaffke
14 lipca 2025
Firma Sony posłuchała wreszcie próśb graczy i zaczęła zdejmować ograniczenia regionalne na Steamie, dzięki czemu mieszkańcy ponad 100 wykluczonych wcześniej krajów mogą teraz kupić takie produkcje, jak Marvel’s Spider-Man 2, Helldivers 2 czy God of War: Ragnarok.
gry
Adrian Werner
14 czerwca 2025
Według wiarygodnych plotek w produkcji znajduje się nowa odsłona marki God of War. Będzie to platformówka 2.5D typu metroidvania.
gry
Adrian Werner
19 czerwca 2025
Z okazji 20. rocznicy serii God of War Sony przygotowało niespodziankę dla posiadaczy GoW: Ragnarok.
gry
Kamil Kleszyk
20 marca 2025
Nowe plotki o następnej grze z Kratosem sugerują, że jej akcja osadzona zostanie w Grecji. Kolejna odsłona serii God of War może pokazać relacje wojownika ze Sparty z jego ojcem – tak sądzi źródło Toma Hendersona.
gry
Krzysztof Kałuziński
9 lutego 2025
W kolejnej odsłonie serii God of War Kratos może zmierzyć się z bogami z mitologii egipskiej. O takiej możliwości już kilka lat temu wspominał twórca gry.
gry
Marcin Bukowski
28 stycznia 2025
Sony anulowało kolejne niezapowiedziane gry-usługi. Za ich opracowaniem stały Bend Studio oraz Bluepoint Games, a jedna z nich miała być nową odsłoną serii God of War.
gry
Marcin Bukowski
20 stycznia 2025
Popularne pliki do pobrania do gry God of War: Ragnarok.
trainer God of War: Ragnarok - Trainer v.1.0 Plus 26 (20092024) - 23 września 2024
mod God of War: Ragnarok - NoPSSDK (removes PSN requirement) v.1.0.2 - 24 września 2024
mod God of War: Ragnarok - Multi-Monitor Fix v.1.0 - 5 października 2024
mod God of War: Ragnarok - Natural Color Visuals v.1.0 - 9 października 2024
Wymagania sprzętowe gry God of War: Ragnarok:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
(30 fps / 1080p) Intel Core i5-4670K 3.4 GHz / AMD Ryzen 3 1200 3.1 GHz, 8 GB RAM, karta graficzna 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX 5500 XT, 190 GB SSD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
(60 fps / 1080p) Intel Core i5-8600 3.1 GHz / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz, 16 GB RAM, karta graficzna 8 GB GeForce RTX 2060 Super / Radeon RX 5700, 190 GB SSD, Windows 10 64-bit.
Ultra wymagania sprzętowe:
(60 fps / 4K) Intel Core i5-11600K 3.9 GHz / AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz, 16 GB RAM, karta graficzna 12 GB GeForce RTX 4070 Ti / 20 GB Radeon RX 7900 XT, 190 GB SSD, Windows 10 64-bit.
PlayStation 4
Wspiera:
PS4: 30 fps w 1080p | PS4 Pro: 30+ fps w 1080-1656p / 30 fps w 1440-1656p
PlayStation 5
Wspiera:
30 fps w 4K / 40 fps w ca. 4K / 40+ fps w ca. 4K / 60 fps w 1440p-4K / 60+ fps w 1440p
Lista dodatków do gry God of War: Ragnarok:
Dodatek
12 grudnia 2023
Akcji
Valhalla to darmowe DLC do gry God of War: Ragnarok. Udajemy się w nim do tytułowej krainy ze skandynawskiej mitologii. Wyprawa zrealizowana została w stylu roguelike, więc każda śmierć jest ostateczna, a wiele elementów wyzwań ustalanych jest losowo.
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 27 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1155 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 22999 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krystian Smoszna
Recenzent GRYOnline.pl
2022.11.03
Ragnarok to bardzo udany sequel nordyckiej przygody Kratosa, ale głównie w kwestii rozgrywki. W kwestii fabuły mankamentów jest nieco więcej i to one głównie sprawiają, że nie mogę nazwać zwieńczenia dylogii produktem lepszym od poprzednika.
May_Day
Ekspert
2025.07.06
Jeśli po napisach końcowych czujesz dojmującą pustkę tam, gdzie powinno być serce, to wiesz, że miałeś(-aś) do czynienia nie z grą, lecz Przeżyciem. Ragnarök jest czymś dokładnie takim – niezapomnianym widowiskiem, którego twórcy sprawnie żonglują rozmachem i kameralnością. Do samego końca nie ma pewności, jak potoczą się wypadki. Spektakl ten nie jest bez wad, przede wszystkim fabule w drugiej połowie gry brakuje należytego ciężaru charakterystycznego dla poprzedniczki. Nie zmienia to faktu, że upłynie dużo czasu, nim uda mi się wypełnić wspomnianą pustkę czymkolwiek.
pan martin
Ekspert
2025.02.01
Ukończona w 37.5h aczkolwiek jeszcze sporo pobocznej aktywności zostało bo zwyczajnie nie chciałem sobie psuć zabawy szukając na siłe kruków czy skrzynek. Fantastyczna gra, trudno powiedzieć czy poprzednik czy ten jest lepszy, obie gry na podobnym bardzo wysokim poziomie. Historia, bohaterowie, klimat top. Soundtrack chyba najlepszy jaki widziałem w gejmingu. Hans Zimmer tylko w epickości może konkurować z tym. Jedyny minus to chyba ten pierwszy segment Arteusa i Angrbody w Żelaznym Lesie gdzie spędzamy chyba ze 2 godziny no i jest generalnie nudno niesamowicie. Tam to powinno być skrócone o co najmniej połowe. Ale o wszystko inne trudno sie przyczepić.
Anna Garas
GRYOnline.pl Team
2024.10.08
Niemal wszystko w tej grze jest nierówne - pierwsza połowa niemiłosiernie rozwleczona, druga gna przed siebie, tytułowy ragnarok wybucha z energią mokrego kapiszona. Lokacje zapierają dech w piersiach, niektóre dialogi śledzi się jak te z najlepszych czasów Gry o Tron, a inne brzmią jak przeszczep z filmów Marvela. Gameplayowo wciąż bardzo sprawnie, ale w stosunku do genialnej poprzedniczki Ragnarok jest co najwyżej po prostu dobry.
zjazd
Ekspert
2024.09.25
Nie wiem, w czym problem, że trzeba dodać konto PSN, robi się to raz i nigdy więcej nie wyskakuje nic, ani nie trzeba robić.Sama gra świetna. Dużo bardziej zaciekawiła mnie historia niż w podstawce. Po ukończeniu wukong dopiero jest porównanie jak kiepski jest wukong pod względem animacji walki. Jedynie questy poboczne są takie sobie. Z buggów zdarzyło mi się 2 razy że wrogowie byli po za zasięgiem i nie mogłem do nich dotrzeć bo w trakcie walki nie można np otworzyć drzwi. Gra chodzi bardzo dobrze nawet w natywnej rozdzielczości, bez żadnych wspomagaczy. Jedna z lepszych w tym roku.
Michał Grygorcewicz
GRYOnline.pl Team
2024.01.03
Fabuła się zdisneyowała i momenty świetne przeplata sekwencjami rodem z filmów animowanych dla dzieci. Pierwsza połowa gry jest zwyczajnie nudna, za to druga gna po łebkach po arcyciekawych wątkach. W ciosach Kratosa nie czuć w ogóle mocy, co szczególnie czuć w kontraście do momentów gdy gramy inną postacią. I do tego absolutnie tragiczny interfejs zarządzania ekwipunkiem. Po GoW 2018 byłem mocno na TAK dla nowego podejścia do serii, niestety Ragnarok sprawił że znów zatęskniłem za greckimi slasherami.
Pitplayer
Ekspert
2023.09.17
Platforma Ps5:Plusy:- grafika, świat, modele postaci, detale to wszystko jak w poprzedniku najwyższa półka.- mnóstwo trybów, grałem w 60fps i nawet nie patrzyłem na inne. Nie zauważyłem żadnych spadków.- bardzo krótkie loadingi- fabuła, tu mamy bardzo mocny początek oraz gdy już pod koniec gry idziemy na wojnę gra trzyma fantastycznie wysoki poziom, w środku potrafi przynudzać i się przeciągać.- tak jak poprzednio, Kratos ma szeroki wachalarz ataków i to sobie bardzo cenię, a przy tym:- koleny duży plus, mamy więcej pełnoprawnych bossów, w końcu mamy ciekawszych przeciwników do krojenia- Kratos jest o wiele bardziej mobilny a nie przyspawany do ziemi, ode mnie duży plus, do tego lepsza wspinaczka z ostrzamiMinusy:- świat to makieta, co mnie już z roku na rok coraz bardziej drażni w grach, śmiech mnie wziął gdy we wiosce krasnoludów zaatakowałem z ciekawości kurę i nic się nie zadziałało, była ona zwykłym tłem, interaca ze światem nie istnieje- granie przy krótkich sesjach było fajne ale przy dłuższych męczyło i tęskniłem za - tak samo jak w poprzedniku uważam że nie odsuwanie choć trochę kamery od pleców Kratosa mocno utrudnia grę.- grałem na zrównoważonej rozgrywce i było fajnje ale wielu Berserkerów to gorzej niż Dark Souls nawet na najniższym poziomie trudności nie idzie ich ubić, chyba w tej kwesti gra mocno stawia na grind.- te wszystkie wąskie przejścia, wspinaczka itd - ukryte loadingi, no za dużo tego, ehh naścisłości Ps4Bawiłem się (mimo zgrzytów) świetnie i na pewno lepiej niż przy jedynce z 2018 w której olalem zadania poboczne, a tu chyba się w nie pobawię. Gra kończy się w piękny sposób i na pewno bardziej mnie ujeła niż w jedynce.
Daniel Burzykowski
GRYOnline.pl Team
2023.09.13
Piękna grafika i płynne 60 klatek, ale gra się dłuży i fabularnie przynudza mimo naprawdę ciekawych postaci! 45 godzin do platyny na łatwym poziomie trudności, ale to i tak za długo...
Bydlaq1516
Ekspert
2023.08.21
GoW: Ragnarök to bardzo dobra kontynuacja gry z 2018 roku. Nie wprowadza wiele zmian, ale troszkę urozmaica walkę i poruszanie się postaci. Fabuła jest dobra, lecz miewa momenty podczas, których zdarzało mi się ziewać, a i samo zakończenie jest nieco rozczarowujące. Powielane są niestety tutaj także grzechy jedynki, np. punkty szybkiej podróży, które są ponownie źle rozmieszczone. Lokacje potrafią być tutaj pokaźne i przechodzenie przez nie zdarza się być męczące, a szybka podróż nie występuje często. Na ogół gra jest naprawdę świetna, tylko szkoda, że tak bezpieczna.
m4tekt
Ekspert
2023.05.27
God of War: Ragnarok 10/10Platforma: Ps5Czas ukończenia: 49hWspaniała przygoda! Już nawet nie będę mówił, że gra, bo to w jaki sposób ukazane są tutaj emocje to jest jakiś kosmos. Przedstawienie zmęczenia Kratosa, jego rozterki i czasem bezradność, jest tutaj tak ujęta, że niektóre filmy najwyższego kalibru mogłyby brać przykład. Fabularnie wszystko ładnie się zgadza, wątki są dokończone i spójne, no może poza kilkoma wyjątkami, które nie mają wpływu na całość. Graficznie to już najwyższa liga, wzrok rozkoszuje się każdą miejscówką jaka było mi zwiedzić. Na uwagę zasługuje również audio i system 3D, który jest pokazem możliwości Sony w dziedzinie dźwięku. Świetnie rozbudowano również wątki poboczne, które w porównaniu do poprzedniej części są bardziej rozbudowane i złożone. Ragnarok to ewolucja poprzedniej części, ale w każdym stopniu lepsza. Co tu dużo mówić... To jest po prostu sztos i najwyższa liga. To jest gra, dla której kupuje się konsole.
Krzysztof Mysiak
GRYOnline.pl Team
2023.03.20
Nie do wiary, Ragnarok pokonany przez A Plague Tale: Requiem. O włos, ale jednak. Może i nie daje rywalowi szans w rozgrywce (rzecz oczywista wobec różnicy budżetu), ale narracyjnie przegrywa – nie detonuje równie silnego ładunku emocjonalnego. Na tym polu wypada też słabiej niż GoW z 2018 r., dłużąc się chwilami i plącząc jak telenowela oraz obierając Kratosa z charakteru (no i ten idiotyczny zwrot akcji na koniec). Niemniej opowieść jest wciągająca i nie brakuje tu pamiętnych scen, a gra jako całość ma rewelacyjne walory produkcyjne. Cieszą też różne poprawki gameplayu względem „jedynki”.
ogórekdamian
Ekspert
2023.01.05
Gra jest świetna wciągnęła mnie na 60h i do końca miałem ochotę wracać do niej+ Główna Fabuła która daję dużo przyjemności, choć raczej nie powala ale i tak jest dobra.+ Walki z Bossami+ System walki+ Cudowna grafika + Świetne dialogi+ Postacie które są ciekawe i super przedstawione + Muzyka+ Długość gryPodsumowując gra jest bardzo dobra i polecam ją wszystkim miłośnikom GOW i nie tylko:) Czekam z niecierpliwością na kontynuację.
mastarops
Ekspert
2023.01.04
Świetna fabuła, postacie, gra aktorska, ładne lokacje. Nużące "zagadki", niepotrzebnie spowalniają zamiast być ciekawe. Konstrukcja poziomów uniemożliwia jakąkolwiek imersję w świat gry - korytarzowe lokacje, napakowane ogromną ilością tych samych zagadek, męczyło mnie to strasznie. W ogóle eksploracja bardzo męcząca, teleporty tylko w wybranych miejscach, i to najpierw do drzewa, ciągle gdzieś się przepychamy, nie wnosi to nic do gry i irytuje tylko. Walka jest ok, I tyle. Głównie przez kamerę która jest za blisko Kratosa. Deweloperzy wiedzieli o tym bo dali strzałki - tragiczne rozwiązanie. Rozwój postaci I crafting w mojej opinii tu nie pasują, zbierałem bo muszę.Mimo wad jednak wciągnęła mnie na kilkadziesiąt godzin i bawiłem się nieźle.
Messerschmitt
Ekspert
2022.11.28
Jak dla mnie znakomita gra. Wiadomo, że nie ma tego efektu świeżości co poprzednia część, nie zmienia to faktu, że bawiłem się doskonale.Zarzuty wymienione przez kolegów powyżej osobiście uważam za zalety :)Podoba mi się, że gra pozostaje kameralna, lubię ten 'archaiczny' gameplay (on tak mi przypasował w poprzedniej odsłonie) i przemianę Kratosa. Dodatkowo, nowy GOW ma mnóstwo kapitalnych dialogów, które bardzo umilają spokojną eksplorację. Ogólnie ta część stoi postaciami - ekipa jest duża i świetnie zagrana.Spędziłem przy Ragnaroku 52h i wciąż mam sporo do zrobienia. Ani przez moment się nie nudziłem (choć sekwencje, w których nie sterujemy Kratosem są za długie) i choć zgadzam się, że poprzednik jest lepszą grą, to ode mnie '9-' się należy.
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2022.11.27
Piękna opowieść o strachu przed samotnością, o autonomii jednostki, o próbie unikania tego, co nieuniknione.
BFHDVBfd
Ekspert
2022.11.25
Kolega wyżej opisał dokładnie moje odczucia po przejściu gry, tylko nie chciało mi się tyle pisać.Dodam jedynie, że grając w Ragnarok miałem wrażenie że twórcy chcieli jak najszybciej ukończyć wątek nordycki. Chciałem napisać trylogię nordycką, ale nawet ucieli jedną część z początkowo planowanej trylogii.Po GoW z 2018 czytałem jak długo im zajęło tworzenie walk z Baldurem (rok, czy coś koło tego), więc sam przed premierą zastanawiałem się jak oni chcą upchać te wszystkie walki z bossami w Ragnaroku, skoro jedna walka z Baldurem zajęła im rok czasu. No i cóż miałem racje bo walki w Ragnaroku są kilka poziomów niżej niż te z pierwszej części. Tak jakby spieszyli się i chcieli jak najszybciej grę wydać kosztem większej "epickości".Środek gry to jedna wielka zamuła i nudy. Już poprzednia część była miejscami nudna, ale tutaj podnieśli to kilka poziomów wyżej. Skoro jest to ostatnia część mitologii nordyckiej i tytułowy Ragnarok każdy spodziewał się czegoś na miarę GoW III. Dostaliśmy natomiast smęty i przeoraną do granic możliwości relacje ojca z synem. Taka relacja byłaby dobrym dodatkiem do czegoś epickiego, natomiast jako motyw przewodni w GoWie sprawdza się słabo.
Grzegorz Misztal
GRYOnline.pl Team
2022.11.24
Jak dla mnie - bardzo duży zawód. Chciałem dostać niesamowitą, krwistą i bardzo dojrzałą grę, której kulminacyjne momenty zapamiętam na długie lata, a dostałem przyzwoicie wykreowaną grę, której bliżej do filmów Marvela, niż legendarnej sagi God of War. Ale po kolei, bo mam sporo do rozpisania na świeżo po zakończeniu gry. Ragnarok to bezpośrednia kontynuacja poprzedniego God of War i mechanicznie praktycznie ta sama gra. Mamy więcej tego co poprzednio, ale i trochę nowości związanych ze sposobem eksploracji, czy prowadzeniem walki. Są również etapy, w których: i moim zdaniem są to etapy, które zdecydowanie są za długie i bardzo archaiczne pod względem gameplayu. Ogólnie, jeden z moich głównych zarzutów względem GoW:R to bardzo nierównie prowadzona fabuła. Mamy świetny początek i potem wiele godzin nużących wydarzeń. Co chwilę gra rzuca nam marchewkę na kiju i wabi nas, że za moment wydarzenia przyspieszą. Niestety, cała historia jest bardzo kameralna i skala wydarzeń mnie mocno zawiodła, bo mamy w końcu do czynienia z niczym innym jak Ragnarokiem, a więc końcem świata. Tymczasem, bohaterowie głównie ze sobą rozmawiają (kapitalne dialogi między postaciami w trakcie gameplayu, ale ile można słuchać o niesamowitych wydarzeniach z mitologii Nordyckiej, skoro sami nie bierzemy w nich udziału?) i przez praktycznie całą grę postępują nielogicznie, albo wikłają się w wydarzenia, które są dość nużące. Sam Kratos to temat rzeka w tej grze, bo postać przeszła niesamowitą metamorfozę, która moim zdaniem jest potężnie przesadzona i niepotrzebna. Rozumiem intencję twórców, że Kratos jest ojcem, dokonał zemsty i nie chce walczyć. Pytanie tylko, czy to właściwy kierunek fabularny dla gry, której seria tak naprawdę zawsze opierała się na akcji, dekapitacjach bogów i prawdziwej jazdy bez trzymanki. W Ragnaroku, uświadczymy prawdziwy cień dawnego Kratosa, który jak to U.V. Impaler napisał w recenzji "zdziadział" i jest to niestety prawda. Nawet Atreus w pewnych miejscach gry śmieje się z Kratosa, żeby uważał na kolana i że jest "dziadkiem". W całej grze, Kratos nie zrobił praktycznie żadnego znamienitego wyczynu, który wgniótłby mnie w fotel i wprawił w zachwyt. Owszem to wciąż bardzo sprawny wojownik, ale wszystko robi od niechcenia i do przesady wyeksponowany jest motyw ojciec - syn. Miejscami miałem wrażenie, że twórcy bardzo mocno chcą przemycić ckliwe i "piękne" momenty do gry i na siłę zrobić z nią moralizującą historię, a ucierpiał na tym po prostu czysty fun z gry. Myślę, że ja jak i większość oddanych fanów z cyklu, chciało zobaczyć coś a la God of War 3, w ujęciu Ragnaroku, a więc koniec świata z pompą, bez cenzury, z dużą ilością rozwałki i bez pardonu. A tak naprawdę, najlepsza część gry to pierwsze godziny (kulminacją jest walka z Thorem) i ostatnie dwie godziny (które i tak moim zdaniem skalą mocno zawodzą). Wszystko pomiędzy, pomimo, że mamy trochę pięknych scen, jest głównie przerywnikiem i z całą pewnością zapomnę w krótkim czasie o tych wydarzeniach bo bardzo mało się działo i nie niosło ze sobą większego ładunku emocjonalnego. Dodatkowo, gra ma pewne problemy z identyfikacją dla jakiego targetu tak naprawdę jest skierowana. Mamy np.: młodzieżowe schematy rodem z filmu Disneya/Marvela (Atreus zachowuje się i mówi jak typowy nastolatek z USA), motyw samotnego ojca, któremu jest naprawdę ciężko (Kratos wielokrotnie w czasie gry rozpamiętuję zmarłą żonę, wzdycha i generalnie brakuje mu pewności siebie w tych momentach), patologię rodziny Odyna (alkoholizm, znęcanie się nad rodziną, nie wierzenie we własne dzieci), motyw zemsty Frei i przebaczenia itp. Powstał przez to straszny miszmasz i to kolejny duży zarzut w stosunku do tej gry, bo moim zdaniem próbuje osiągnąć tę sztucznie wykreowaną głębię, a gracz oczekuje po prostu doskonałej zabawy przy tytule. Poprzednia odsłona dużo lepiej prowadziła historię, bo mieliśmy tak naprawdę wciąż starego dobrego Kratosa (który potrafił np.: podnieść i okręcić most do świątyni Tyra, rzucić stanowczym tekstem i zbudować hype dookoła własnej osoby), ciekawy wątek nowej roli ojca względem Atreusa i generalnie bardzo fajnie prowadzoną fabułę. Co więcej, kulminacja poprzedniego God of War dawała niesamowitą furtkę co do stworzenia jeszcze lepszej kontynuacji. Nawet Sony moim zdaniem postąpiło mocno niefair, bo trailer pokazywał wycinek tych momentów, z gry, które owszem wyglądały fajnie i obiecująco, ale kontekst w samej grze jest zdecydowanie inny. Szczególnie jeśli chodzi o postać Tyra, ale tutaj bez spoilerów ciężko jest wejść w większą dyskusję. Trochę pozytywów. Oprawa audiowizualna jest prześwietna i czuć, że przy tym aspekcie gry pracowały jedne z najbardziej utalentowanych osób w gamedevie. Nie podlega to żadnej dyskusji i trochę szkoda, że ich praca nie została wykorzystana w innym kierunku. Voice Acting jest na światowym poziomie (angielski) i nie mogę się do niczego przyczepić (jedynie Freja moim zdaniem jest odrobinę za bardzo dramatyczna w swoim postępowaniu/dialogach + Atreus jest za bardzo zrobiony na modłę amerykańskiego nastolatka). System walki jest okej, szczególnie z biegiem czasu, gdy odblokowujemy nowe umiejętności i repertuar bojowy Kratosa. Zagadki myślę, że s.ą okej, chociaż opcjonalny content jest naprawdę nużący i niektóre lokacje są sztucznie rozpasłe, aby tylko wydłużyć grę. Plus za opcjonalnych bossów, którzy są naprawdę wymagający. Gra ma też niebywałą ilość dodatkowych dialogów/interakcji, a nawet ukryte smaczki po zakończeniu gry, więc za to też spory plus.Dużo bym oddał, za mroczną odsłonę God of War, z dużo odważniejszym scenariuszem i faktycznie korzystającym z tego, że gra jest na 18+ (swoją drogą, jakby wyciąć przemoc, która jest i tak głównie podczas finiszerów, gra myślę spokojnie obroniłaby teen). Myślę, że grze wyszło na złe, że z trylogii stała się dylogią, bo wiele wydarzeń można było przedstawić znacznie lepiej. Mam wrażenie, że 3/4 gry jest powolne i miejscami flegmatyczne, a sama końcówka zrobiona na szybko. Trochę takie przeczucie, jakby Ragnarok miał nadejść dopiero w trzeciej odsłonie i tam stanowić trzon rozgrywki. Trudno. Generalnie, wiele negatywów z mojej strony, ale dokładnie takie odczucia mam po ukończeniu gry. Myślę, że ta odsłona może wielu ludziom się podobać, szczególnie, jeśli tak naprawdę GoW i GoW:Ragnarok to dla nich jedyne gry, które ogrywali z serii. Pokuszę się o analogię, chciałem dostać filiżankę mocnej i aromatycznej kawy, a dostałem całkiem niezłą herbatę, ale za to za słodką - i po jej wypiciu kelner kilka razy przychodził i robił mi dolewkę. Jest pewne, że GoW otrzyma jakąś formę kontynuacji po tak gigantycznym sukcesie komercyjnym jaki jest Ragnarok. Liczę, że po raz kolejny pokuszą się o odwrócenie formuły, gra trafi do zupełnie innego leada i otrzymamy kompletnie odmienionego Kratosa.
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2022.11.20
Warto zagrać dla genialnego systemu walki, dawno mi się tak świetnie nie walczyło, ilość usprawnień w stosunku do jedynki jest spora. Niestety reszta leży - interfejs mapy i tragiczny kompas, który często dostawał świra. Podróże po tym "otwartym świecie" to katorga, te wszystkie wspinaczki razem z przeciskaniem się przez szczeliny (które czasami były szersze od Kratosa) są mega męczące. Główna fabuła dupy nie urywa, zdecydowanie wolałem wykonywać poboczne i zabijać kolejnych berserkerów albo innych opcjonalnych bossów. Grafika na PS5 ładna, bez szału, są lokacje gdzie żaden obiekt nie ma cieniowania i wszystko jest płaskie, rozwalone skały/przedmioty od razu się dezintegrują, widać pewne ograniczenia związane ze starą generacją. Podsumowując jedynka dla mnie była o wiele lepsza, wówczas zrobiła na mnie ogromne wrażenie, a kontynuacja niczym nie zaskoczyła jednocześnie nie zrobiła nic z irytującymi rzeczami z poprzedniej odsłony. Grałem na poziomie "Bez litości" i wykonałem ok. 80% zawartości wszystkich światów, z ukończeniem gry zajęło mi to 53h. Szkoda że nigdzie nie ma licznika śmierci XD
LilXavi
Ekspert
2022.11.15
Studio Santa Monica ulepszyło formułe, rozwineło świetnie sprawujący się model walki z poprzedniej częsci o wiele rzeczy. Pogłębili Rpg'owy aspekt gry oraz zdecydowanie zwiększyło skale wydarzeń w porównaniu z poprzednią częscią.Nie ma co się łudźić jest to po prostu lepiej zrobiona i w każdym aspekcie lepsza gra od pierwowzoru. Ale jednak samo tempo prezentowanej opowieści nie jest tak równe i tak dobrze przedstawione jak w poprzedniczce, fabuła to cały czas bardzo duża zaleta Ragnaroku, jednak moim zdaniem nie jest ona tak bardzo dobra jak poprzedniczka dlatego obie gry oceniam tak samo.
manek23
Ekspert
2024.11.05
Aleksy Leśniak
GRYOnline.pl Team
2024.03.10
zvr
Ekspert
2022.12.16
Łukasz Telesiński
GRYOnline.pl Team
2022.11.13
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.11.11
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (22 999)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
100% rekomendacji (243)
TheGamer
Eric Switzer
Gameffine
Jay Krishnan
Eurogamer
Chris Tapsell
God is a Geek
Chris White
Hardcore Gamer
Jason Moth
yorimo Legionista
Dla wszystkich co kochają Kratosa, dla wszystkich co liczą na rozwałkę.
To już nie to.
Niestety, liniowość i wykastrowanie Kratosa wzbudza irytację.
Do tej pory w głowie mam obraz jak nasz maderfaker spektakularnie zabijał grackich bogów...w tej odsłonie jest słabiutko. Kastracja mnie nie kupiła i każdy fan będzie się wkurzał.
W pierwszej odsłonie nordyckich bogów z tego co pamiętam topór leciał prostopadle, jak rzuciłeś tak leciał prosto aż napotkał przeszkodę. Rzut na 100km? No problem....teraz rzucasz na max200 metrów (bo by było prosto z zagadkami) A nasze ostrza są krótkie jak ta fabuła.
Zawiodłem się....nie chcę widzieć płaczącego Kratosa, chcę widzieć szał.
Last_Redemption Senator
No niestety to najgorsza odsłona God of War
Fabuła nie dowiozła, bardziej się to wpasowuje w jakiegoś Disneya czy Marvela, ale i tak tempo tej historii jest dość kiepskie, a same wydarzenia jakie mają miejsce nie są zbyt ciekawe. Wszystko takie mega ugrzecznione, a zwroty akcji imo z dupy. Postaci jest tym razem bardzo dużo, ale nie wyszło to na plus, bo większość jest tak sobie napisana
Już lepiej wyszła im fabuła w jedynce, która opierała się głównie o relacje Kratosa z Arteusem (ale przy okazji główny przeciwnik był ciekawszy)
Gameplay dość szybko nudzi, za dużo jest walki (a za mało broni), zagadki niezbyt. Cała gra to powtarzanie 3 schematów które nie są zbytnio porywające. Oczywiście sama walka jest taka sama jak w jedynce czyli jest naprawdę bardzo dobra, ale jak atakują cię co chwilę przeciwnicy (nie są zbyt różnorodni) to w pewnym momencie nawet i to zaczyna nużyć
Do tego doszły mega wydłużone etapy Arteusem, które są cholernie nudne. Na dodatek walka nim to porażka
Grafika i audio jest top, ale cała reszta jest dość nierówna
Gra dla mnie jednak i tak jest 8/10, bo jest tutaj mimo wszystko wysoka jakość (początek jest świetny, walka z fenirem także, są mocne momenty ogólnie), ale recenzenci te 9 czy o zgrozo 10 to tak z czapy wzięli
Sorry, ale nawet zmianie w interfejsie wyszły na gorsze w stosunku do 1ki więc jakim cudem gra ma takie same noty
Już wolę Plague Tale 2, które gameplayowo też ma swoje bolączki, ale za to klimatem i historia dowozi na sto procent. Jest mroczniej i odważniej.
Ragnarok to dla mnie rozczarowanie, grę trzeba odpowiednio dawkować, bo jest zbyt wydłużona i przy dłuższych sesjach zwyczajnie nudzi
massu Chorąży
Niestety spadek jakości między pierwszą częścią. Generalnie chyba wszystkie bolączki tej gry zostały opisane przez innych. Mnie denerwowała Freja i jej dialogi obrażonej dziewczynki. Już czasami jej słuchać nie mogłem. Muzyka, grafika top. Fabuła ogólnie jest spoko ma po prostu swoje słabsze momenty. Jak dla mnie gra jest nadal bardzo dobra.
Bigos-86 Centurion
Mam taką zasadę, że ocenę 10/10 daję tylko grom, które nie tylko są rewelacyjne, ale do których mam też ogromny sentyment. Tak się złożyło, że przy ogrywaniu God of War z 2018 roku rozwiązała się pozytywnie jedna dość nieciekawa sytuacja w moim życiu i w związku z tym, bardzo miło tę część wspominam. Jedynkę przeszedłem dwa razy i obiektywnie moim zdaniem zasługuje na 9/10, ale wystawiłem 10/10, właśnie ze względu ma powyższą sytuację.
Jako fan GoW 2018 miałem naprawdę duże oczekiwania wobec Ragnarok - był to wręcz jeden z tytułów, dla którego kupiłem PS5, mimo że miałem już Xbox Series X. Przejście całości wraz z większością zadań pobocznych zajęło mi - 50-60 godzin, a poniżej moje spostrzeżenia:
Zalety
- Bardzo ładna grafika (choć nie robiąca już takiego wrażenia jak jedynka)
- Starzy znajomi
- Nowi bohaterowie też dają radę
- Świetny dubbing
- Nadal przyjemnie się walczy
- Rozbudowana fabuła dobrze osadzona w nordyckiej mitologii
- Świetne projekty poziomów (choć nie wszystkich)
- Świetny model Thora (kawał wielkiego chłopa - czuć od niego prawdziwą moc)
- Metroidvania i zagadki środowiskowe
- W drugiej części gry rozgrywka się rozkręca...
Wady
- ...jednak w pierwsze bywa nudno i monotonnie
- Zagadki środowiskowe momentami bywają irytujące
- Walka nie daje już takiej radochy jak dawniej
- Frustrujące sytuacje w których Kratos - jakby nie patrzeć bóg wojny - dostaje wciry od kilku mobków - nie czuć tej jego potęgi (w drugiej części gry jest z tym jednak trochę lepiej)
- Większość poziomów z Atreusem
- Bardzo podobna do poprzedniej części, bardzo mało zmian
- Fabuła tak jakoś już nie wciąga
- Trochę przeciągnięta i pod koniec zaczyna się dłużyć
- Niektóre poziomy mocno odstają jakością
- Momentami za dużo przerywników filmowych a za mało walki
Nie wiem, może miałem po prostu za duże oczekiwania, dlatego teraz czuję lekki zawód? W każdym razie Ragnarok trochę mnie rozczarował. To nadal jest bardzo dobra gra, ale jednak z żadnej strony nie tak dobra jak poprzedniczka. Od samego początku czułem się, jakbym grał w jedynkę - zmian jest tu tak mało, że momentami ma się wrażenie, że to po prostu ogromne DLC do poprzedniczki. GoW 2018 uwielbiam, ale od wersji o 4 lata nowszej oczekuje więcej zmian, więcej czegoś nowego. To zbyt bezpieczna kontynuacja, w której z powodu powtarzalności momentami zawiewa nudą - zwłaszcza przy dłużących się i nużących etapach z Atreusem. Irytuje też to, że 3-4 zwykłych przeciwników jest w stanie naprawdę mocno pokiereszować greckiego boga wojny - Kratosa. Na którymś etapie projektowania gry twórcy zapomnieli chyba, że to jego potęga tak przyciągała do ekranów - tutaj jej nie czuć. I tak, wiem - ciągle narzekam, ale po prostu spodziewałem się czegoś lepszego. Nadal jednak jest to tytuł bardzo dobry i bawiłem się przy nim naprawdę nieźle. Frajda z szatkowania wrogów jest duża, grafika i projekty poziomów (zazwyczaj) dają radę, fabuła wciąga (choć nie powala). Gra się w to naprawdę dobrze. Mimo wszystko jednak czuję zawód, że twórcy poszli zbyt bezpieczną drogą. I tak ocena, którą tu daję, w innej grze byłaby postrzegana jako świetna. A tutaj, po wspaniałej jedynce - "jedynie" 8,5/10.