Czy Sony wycofa się ze Steama? Hity PlayStation na PC przyniosły firmie fortunę, ale obecny trend jest niepokojący

Gry z PlayStation miały sporo zarobić dla Sony na PC, ale analitycy nie są pewni, na jak długo magia PlayStation utrzyma zainteresowania pecetowców.

Jakub Błażewicz

Komentarze

Czy Sony wycofa się ze Steama? Hity PlayStation na PC przyniosły firmie fortunę, ale obecny trend jest niepokojący, źródło grafiki: Sony Santa Monica / Sony Interactive Entertainment..
Czy Sony wycofa się ze Steama? Hity PlayStation na PC przyniosły firmie fortunę, ale obecny trend jest niepokojący Źródło: Sony Santa Monica / Sony Interactive Entertainment..

Gry miały zarobić dla Sony ponad miliard dolarów na pecetach, ale zdaniem analityków urok PlayStation na pecetach może wkrótce prysnąć.

Jeszcze 10 lat temu sugestia, że Sony Interactive Entertainment mogłoby wydawać swoje główne marki poza własnymi konsolami, byłaby uznana za świetny żart. Dziś, gdy nawet God of War i The Last of Us trafiły na „blaszaki”, a firma zapowiada dalszą ekspansję na PC, marzenia o sprawdzeniu wszystkich marek Sony na pecetach nie wydają się absurdalne. Nawet jeśli wiele z tych serii, nawet starszych, najpewniej nigdy nie zawita na komputery osobiste.

Zainteresowanie Sony pecetami, choćby i ostrożne, nie dziwi, bo – jak to ujął Shusei Yoshida, były szef SIE – dla firmy „to jak drukowanie pieniędzy”.

Helldivers 2 największym hitem Sony na PC

Najnowszy raport grupy Alinea Analytics może potwierdzać tę tezę (via Insider Gaming). Według jej szacunków Sony miało uzyskać ponad 1,5 miliarda dolarów przychodu z gier PlayStation Studios wydanych na Steamie. Z tej kwoty spółka miała otrzymać prawie 1,2 mld dol. (co najmniej 350 mln dol. trafiło do firmy Valve).

Miejcie na uwadze, że to tylko niezależne szacunki i nie ma oficjalnego potwierdzenia tych danych. To samo dotyczy sprzedaży poszczególnych tytułów, z których największym hitem rzekomo jest Helldivers 2. Według Alinea od premiery w lutym 2024 roku dzieło studia Arrowhead rozeszło się w nakładzie 12,7 mln egzemplarzy. To więcej niż 3 następne przeboje Sony razem wzięte: Horizon Zero Dawn (4,5 mln kopii), God of War (4,2 mln egzemplarzy) oraz Days Gone (3,4 mln kopii).

Podkreślmy raz jeszcze: to tylko szacunki analityków i nie mamy pewności, jak blisko są one faktycznych wyników sprzedaży.

Mniejszy entuzjazm, czy problemy z PSN?

Co ciekawe, mimo tych znakomitych wyników Rhys Elliot (główny analityk grupy Alinea), pozostaje sceptyczny co do potencjału gier Sony na komputerach osobistych. Jego zdaniem graczom powoli przechodzi początkowa ekscytacja, jaką wzbudził debiut marek PlayStation na PC.

Odbiorcy, którzy kiedyś byli podekscytowani możliwością poznania tych gier po raz pierwszy [na PC – przyp. red.], zostali w dużej mierze zaspokojeni. Naturalnie późniejsze wydania trafiają do mniejszej grupy potencjalnych odbiorców, co wyraźnie pokazują nasze szacunki.

Jako dowód na poparcie tej tezy przytoczono wyniki obu odsłon serii God of War, z których pierwsza sprzedała się 2,5 razy lepiej na PC od swojej kontynuacji. Podobnie odświeżony pierwszy Marvel’s Spider-Man znacznie przebił drugą odsłonę.

Nawet jeśli te statystyki są zgodne z prawdą, wypada zauważyć, że w przypadku Spider-Mana 2 na gorszą premierę wpłynął stan techniczny pecetowego wydania, który pozostawiał wiele do życzenia. Dochodzi do tego sprawa kont PlayStation Network, które aż do czerwca 2025 roku były wymagane do zabawy w najnowszych produkcjach Sony, w tym właśnie w God of War: Ragnarok oraz Marvel’s Spider-Man 2. Zapewne wiele osób zrezygnowało z zakupu tych produkcji (lub de facto nie mogło go dokonać), bo zamieszanie po wprowadzeniu tego wymogu w Helldivers 2 wyraźnie pokazało, że gracze nie byli fanami takiego rozwiązania.

Niemniej, nawet jeśli magia PlayStation na PC faktycznie spowszedniała, trudno sobie wyobrazić, by Sony zrezygnowało z wydawania gier pecetowych. Nie przy ponad miilardzie dolarów przychodu z „prostych” konwersji.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
8.3

GRYOnline

8.5

Gracze

8.7

Steam

9.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Aktorka uwielbianej postaci z Baldur's Gate 3 nie miała pojęcia jak straszny los może spotkać jej bohaterkę

Następny
Aktorka uwielbianej postaci z Baldur's Gate 3 nie miała pojęcia jak straszny los może spotkać jej bohaterkę

„To mnie przygnębia”. Benedict Cumberbatch boi się AI i uważa, że przez sztuczną inteligencję „jesteśmy w niebezpieczeństwie”

Poprzedni
„To mnie przygnębia”. Benedict Cumberbatch boi się AI i uważa, że przez sztuczną inteligencję „jesteśmy w niebezpieczeństwie”

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl