Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 13 czerwca 2025, 14:00

Dlaczego niektóre gry z PlayStation nigdy nie trafią na PC? Sony wyjaśnia swoją strategię

Sony poważnie podchodzi do ekspansji na PC, ale nie znaczy to, że cały katalog PlayStation Studios stanie otworem przed pecetowcami.

Źródło fot. Shift / PlayStation Studios.
i

Nie wszystkie gry z konsol PlayStation trafią na pecety i Sony wybiera potencjalne porty z wielką rozwagą.

Nie tylko prezes Sony Interactive Entertainment miał coś do powiedzenia na temat przyszłości marki PlayStation. Głos zabrał także Herman Hulst, czyli obecny szef Playtation Studios. Amerykanin odniósł się do kwestii względnie nowej dla spółki: konwersji swoich gier na komputery osobiste.

Hideaki Nishino (prezes SIE) napomknął w ramach prezentacji dla inwestorów, że zalożeniem spółki na kolejne lata jest wyjście poza konsole („Console and Beyond”), w tym dalsza ekspansja marek PlayStation na inne platformy. Nie żeby było to zupełnym zaskoczeniem po premierach po dwóch odsłon serii God of War oraz Horizon, nie mówiąc o innych tytułach pokroju Helldivers 2.

Takie informacje musiały wzbudzić nadzieję pecetowców – i obawy tych fanów, którzy upatrują w tytułach ekskluzywnych głównego argumentu za zakupem konsoli. Jednakże nie znaczy to, że nagle cały katalog gier Sony trafi na komputery osobiste.

PC nie dla wszystkich gier PlayStation Studios

Herman Hulst pojawił się ramach czatu FireSide dla inwestorów Sony (via ResetEra) i razem z Hideakim Nishino odpowiedział na pytanie dotyczące „ochrony wartości konsol PlayStation” w obliczu obecnego trendu multiplatformowego w branży. Szef PlayStation Studios podkreślił, że Sony podchodzi ostrożnie i z rozwagą nie tylko do tego, kiedy, ale czy w ogóle dane gry trafią na PC. Zwłaszcza w kontekście flagowych produkcji single player oraz tytułów mających pokazać „wydajność i jakość” sprzętu spółki.

I ma Pan rację, że nieustannie szukamy nowych sposobów interakcji graczy z ich markami [PlayStation Studios – przyp. red.]. Ważne jest uświadomienie sobie, że naprawdę rozważnie podchodzimy do wprowadzenia naszych marek poza konsole, aby dotrzeć do nowych odbiorców, i że przyjęliśmy bardzo ostrożne i przemyślane podejście w tym zakresie. Zwłaszcza po stronie tytułów dla jednego gracza, nasze gry typu tentpole [tj. te stanowiące filar przychodów Sony – dop. red.] są punktem wyróżniającym konsolę PlayStation [na tle konkurencji]. Są one prawdziwą wizytówką wydajności i jakości sprzętu, więc chcemy zapewnić graczom jak najlepsze wrażenia z tych tytułów.?Bardzo rozważnie podchodzimy do tego, w jaki sposób i czy w ogóle przeniesiemy te tytuły na inne platformy.

Wygląda więc na to, że mimo otwarcia się na pecety Sony nie zamierza całkowicie zrezygnować z tytułów ekskluzywnych. Zresztą niemal wszystkie gry wydawane przez PlayStation Studios trafiają na PC z opóźnieniem, co również zachęca do posiadania konsol PlayStation. Tak było w przypadku Stellar Balde, które mimo rocznego „opóźnienia” z miejsca stało się jednym z największych hitów Sony na blaszakach.

  1. Recenzja gry Stellar Blade – piękna i bestie
  2. Stellar Blade – poradnik do gry

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej