Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 13 czerwca 2025, 11:43

Prezes Sony Interactive Entertainment dostał pytanie o przyszłość konsol PlayStation. W świetle zmian na rynku odpowiedź nikogo nie zdziwi

Nowa prezentacja Sony ujawnia przychody PS5 oraz liczbę miesięcznych użytkowników. Prezes SIE wypowiedział się również na temat grania w chmurze i przyszłości konsol, tj. PlayStation 6.

Źródło fot. Sony / PS5 news actu jeux's post
i

Sony opublikowało prezentację, ujawniająca garść statystyk dotyczących m.in. konsol PlayStation 5 czy usługi PlayStation Plus. Ponadto dowiedzieliśmy się, nad jakimi rodzajami gier pracują obecnie studia first-party. Prezes SIE, Hideaki Nishino, przekazał, że motywem przewodnim dla biznesu japońskiej firmy jest obecnie „Console and Beyond”.

Budujemy na mocnych stronach platformy PlayStation i PlayStation Studios.

Konsole i abonament

Obecna generacja konsol jest dla Sony najbardziej dochodową. Już rok temu prześcignęła ona PS4, a teraz różnica jeszcze bardziej się powiększyła – generacja PS5 zapewniła Sony przychody na poziomie 136 miliardów dolarów. Większość pochodzi ze sprzedaży zawartości w PS Store i subskrypcji.

Sony Interactive Entertainment

  1. W roku fiskalnym 2024 zaobserwowano 14% wzrost miesięcznych aktywnych użytkowników do 124 milionów. Większość korzysta z konsoli PS5, ale PS4 wciąż pozostaje bardzo popularnym sprzętem.
  2. Taki sam wzrost wystąpił w przypadku czasu spędzanego na graniu w ciągu roku – w 2024 gracze spędzili z grami 51 miliardów godzin.

Na przestrzeni lat wzrosła również liczba osób korzystająca z droższego abonamentu PS Plus Premium. W 2022 roku fiskalnym było to 17% wszystkich abonentów, w 2023 roku – 19%, natomiast w 2024 roku – 22%. Wśród osób opłacających abonament PS Plus, cały czas najpopularniejsza pozostaje jednak wersja Essential.

Sony Interactive Entertainment

PlayStation Studios

W prezentacji zamieszczono również listę studiów należących do Sony skategoryzowanych według rodzaju gier, nad którymi pracują. Większość z nich rozwija produkcje singleplayer, a stricte na grach usługach skupia się tylko czterech deweloperów.

Sony Interactive Entertainment

Wskazano również sztandarowe tytuły ostatnich i przyszłych lat. W 2025 najważniejszą premierą będzie Ghost of Yotei. W nadchodzących produkcjach wyróżniono również Intergalactic: The Heretic Prophet oraz Marvel's Wolverine.

Przyszłość PlayStation

Podczas spotkania biznesowego prezes Sony Interactive Entertainment, Hideaki Nishino, odpowiedział również na kilka pytań dotyczących przyszłości PlayStation (via VGC). Jedno z nich dotyczyło możliwości zastąpienia klasycznych konsol przez chmurę. Chociaż uważa to za realną opcję dla graczy, twierdzi, że nadal istnieje popyt na lokalne granie.

Granie w chmurze coraz częściej oferuje dodatkową opcję dostępu do treści dla graczy, ale naszym zdaniem większość graczy wciąż woli doświadczać gier lokalnie, bez zależności od warunków sieciowych. Sądzę, że PS5 i PS5 Pro potwierdziły tę tezę.

Jeżeli chodzi o następcę PS5, Sony oczywiście cały czas eksploruje nowe możliwości, ale na tę chwilę nie może niczego zdradzić.

Obecnie mamy duży ekosystem mocno zaangażowanych graczy zarówno na PlayStation 5, jak i PlayStation 4. Nic więc dziwnego, że nasza strategia dotycząca konsoli nowej generacji budzi ogromne zainteresowanie. Choć na tym etapie nie możemy podzielić się dodatkowymi szczegółami, przyszłość platformy jest dla nas priorytetem. Jesteśmy zaangażowani w poszukiwanie nowego i ulepszonego sposobu, w jaki gracze będą mogli korzystać z naszych treści i usług.

Warto dodać, że według niedawnych doniesień, projekt PS6 znajduje się na zaawansowanym etapie i może zadebiutować w 2028 roku.

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej