„Gracze są znieczuleni na piękną grafikę, rozmiar, skalę i rozmach”. Producentka God of War punktuje dużych wydawców

Producentka God of War: Ragnarok sądzi, że duzi wydawcy, jak Sony czy Microsoft, powinni więcej inwestować w niskobudżetowe tytuły. Jest bowiem duże zapotrzebowanie mniejsze gry niezależne.

Zuzanna Domeradzka

„Gracze są znieczuleni na piękną grafikę, rozmiar, skalę i rozmach”. Producentka God of War punktuje dużych wydawców, źródło grafiki: Sony Santa Monica.
„Gracze są znieczuleni na piękną grafikę, rozmiar, skalę i rozmach”. Producentka God of War punktuje dużych wydawców Źródło: Sony Santa Monica.

W ostatnim czasie na rynku debiutuje sporo wciągających produkcji stworzonych przez mniejsze studia, które mimo niewielkiego budżetu zachwycają graczy (m.in. Clair Obscur: Expedition 33 czy Hollow Knight: Silksong). Chociaż duże firmy, takie jak Sony, Microsoft, Ubisoft czy Electronic Arts, inwestują w tego typu produkcje (np. w The Rogue Prince of Persia czy Hellblade), to nadal celują przede wszystkim w wysokobudżetowe gry i znane marki, które trafią do masowego odbiorcy.

Duzi wydawcy powinni częściej wydawać mniejsze gry

Była szefowa studia Santa Monica, odpowiedzialna m.in. za produkcję takich dużych tytułów, jak God of War i God of War: Ragnarok, jest zdania, że właśnie te najbardziej dochodowe firmy powinny częściej wypuszczać mniejsze gry. Meghan Morgan Juinio uważa, iż istnieje duże zapotrzebowanie na takie dzieła, jak Astro Bot i Split Fiction, które mimo niewielkiego budżetu zdołały pochłonąć miliony graczy swoimi założeniami.

Uważam, że istnieje szansa dla tych dużych wydawców, aby poszukać różnorodności poprzez produkcje AA i A, a także tytuły niezależne. [...] Wierzę, że musimy [deweloperzy – dop. red.] tworzyć świetne gry wideo. Nie ma znaczenia, jaki mają kształt. Myślę, że gracze są teraz nieco znieczuleni na piękną grafikę, rozmiar, skalę i rozmach – twierdzi Meghan Morgan Juinio

Według deweloperki nie ma większego znaczenia to, czy gra powala swoim rozmiarem czy wykorzystywaną technologią. Gracze docenią przede wszystkim wciągającą i angażującą rozgrywkę oraz ciekawe założenia w mechanikach i fabule.

Nowa strategia ma znaczenie

Jednocześnie Meghan Morgan Juinio zdaje sobie sprawę, że tak znane serie, jak Call of Duty czy God of War przynoszą duży zysk, dlatego wydawcy raczej z nich nie zrezygnują, lecz istnieje wiele korzyści z wypuszczania mniejszych produkcji. Według niej to właśnie gry indie mogą uratować branżę, którą w ostatnich latach nęka widmo zwolnień. Przy tym studia deweloperskie mają szansę iść w „zupełnie innym kierunku” niż do tej pory:

Myślę, że natura nas, deweloperów, nie pozwoli, by świat pozostał taki ponury. [...] Czy to jednak oznacza, że wrócimy do gier, które ukazywały się 5 lat temu lub w czasach przed pandemią? Nie. Myślę, że wydarzy się coś nowego. Nie wiemy jeszcze, co to będzie, ale głęboko wierzę w siłę kreatywności i innowacji w naszej branży.

Producentka cyklu God of War twierdzi przy tym, że wszyscy deweloperzy powinni przemyśleć swoją strategię i dokładnie zastanowić się nad tym, kim chcą być i jakie gry wypuszczać. Planowanie ma bowiem pomóc w chaotycznym okresie, jaki nastał w branży po pandemii.

God of War: Ragnarok

God of War: Ragnarok

PC PlayStation
po premierze

Data wydania: 9 listopada 2022

Informacje o Grze
8.3

GRYOnline

8.4

Gracze

8.8

Steam

9.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2025-10-20
22:43

Promko Legionista

Bo absolutna większość gier wygląda bardzo dobrze, to już nic nie znaczy i niewielu jeszcze się ty jara. Za to, to co gra ma do zaoferowania to zupełnie inny temat i tu jest pole do popisu. Dostajemy gry na "jedno kopyto", czasami się zastanawiam, czy konieczny był nowy tytuł, bo mod też by to załatwił. Brak nowych serii, odgrzewane kotlety, no branżo gra to nie pomidorowa, że zawsze smakuje.

Komentarz: Promko

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl