futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 14 kwietnia 2006, 14:26

autor: Maciej Myrcha

System operacyjny PS3 bardzo zasobożerny?

Redaktorzy serwisu PS3Portal, powołując się na szereg swoich źródeł, spłodzili bardzo ciekawy artykuł traktujący o wadach i zaletach systemu operacyjnego PlayStation 3. Oczywiście, wspomniane źródła nie są stuprocentowo pewne, a dodatkowo Sony do ostatniej chwili może wprowadzać poprawki w swoim dziecku, jednak wnioski wyciągnięte z poniższych informacji nie są optymistyczne.

Redaktorzy serwisu PS3Portal, powołując się na szereg swoich źródeł, spłodzili bardzo ciekawy artykuł traktujący o wadach i zaletach systemu operacyjnego PlayStation 3. Oczywiście, wspomniane źródła nie są stuprocentowo pewne, a dodatkowo Sony do ostatniej chwili może wprowadzać poprawki w swoim dziecku, jednak wnioski wyciągnięte z poniższych informacji nie są optymistyczne.

Zacznijmy jednak najpierw od konkurenta PS3, konsoli Xbox 360, w celu porównania obu zawodników. System operacyjny konsoli z Redmond działa cały czas, nawet jeśli uruchomiono grę - "chodzi" w tle. Taki zabieg umożliwia m.in. odtwarzanie w grach zgromadzonych na dysku utworów czy przesyłanie powiadomień i wiadomości pomiędzy graczami. Oczywiście ma to swoją cenę, którą w przypadku Xboxa 360 jest "ubytek" 32 z 512MB pamięci operacyjnej oraz 3% zasobów CPU (z rdzenia 1 i 2).

Teraz nasuwa się pytanie, czy podobne rozwiązanie zastosowano w PS3, a jeśli tak, to jak w takim razie wygląda zasobożerność w przypadku konsoli Sony? Na targach GDC firma z Kraju Kwitnącej Wiśni ogłosiła, iż na podobne potrzeby będzie zarezerwowany jeden z siedmiu procesorów PS3. Jednak redaktorzy PS3Portal twierdzą, że to dopiero wierzchołek góry lodowej. "Chodzący" w tle system operacyjny PlayStation 3 ma umożliwiać m.in. czaty głosowe i wideo czy przesyłanie wiadomości pomiędzy graczami, niezależnie od gier, które są uruchomione. No a teraz koszty tych operacji: 64 z 256MB pamięci XDR procesora Cell, 32 z 256MB pamięci czipu RSX, 1 z 7 procesorów "zagarnięty" na stałe oraz 1 "dobierany" w razie potrzeby. Uśredniając, Sony pozbawia konsolę około 25% mocy procesora oraz około 19% zasobów pamięci.

No cóż, nie jest dobrze mości państwo.