Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Gry RPG PlayStation 4 po premierze

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry po premierze z gatunku rpg na platformę Sony PlayStation 4 ułożone według popularności.

RPG. Gatunek gier, w skład którego wchodzą wszelkie produkcje z przeważającą liczbą elementów rozwoju prowadzonego bohatera (bądź grupy bohaterów) i rozbudowanych statystykach postaci, a także cechujące się wielowątkową fabułą i wielowątkowymi questami. Zaliczmy do niej zarówno klasyczne gry RPG bazujące na walce turowej i zasadach rodem z "papierowych gier RPG" (Baldur's Gate, Fallout), jak i RPG akcji z dynamiczną walką toczoną w czasie rzeczywistym (seria Gothic) oraz jRPG, czyli bardzo charakterystyczne tytuły bazujące na stylistyce i kulturze państw dalekiego wschodu, w tym anime i mandze (cykle Final Fantasy i Kingdom Hearts).

Po premierze 350
PS4
RPG
Tematyki
Czas
Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey

RPG 5 października 2018

Dziesiąta główna część bestsellerowej serii sandboksowych gier akcji, tym razem wykonująca gwałtowny zwrot w stronę gatunku RPG. Assassin's Creed Odyssey zabiera nas w podróż do antycznej Grecji, gdzie wcielamy się w Aleksiosa lub Kassandrę, będących wnukami słynnego króla Leonidasa, i poznajemy nieliniową opowieść rozgrywającą się w trakcie wojny peloponeskiej.

Fallout 76
Fallout 76

RPG 14 listopada 2018

Fallout 76 to poboczna odsłona kultowego cyklu postapokaliptycznych RPG, należąca do gatunku sieciowych survivali w otwartym świecie. Gra bazuje na silniku Fallouta 4, ale tym razem twórcy odłożyli na bok fabułę, skupiając się na elementach budowy baz. Gracze współpracują lub rywalizują ze sobą, odbudowując Wirginię Zachodnią kilkadziesiąt lat po nuklearnej zagładzie.

Divinity: Original Sin II - Definitive Edition
Divinity: Original Sin II - Definitive Edition

RPG 31 sierpnia 2018

Divinity: Original Sin II to gra RPG będąca kontynuacją Divinity: Grzech Pierworodny. Gracze po raz kolejny udają się do krainy Rivellonu, wcielając się tym razem w użytkownika mocy Źródła, któremu depczą po piętach Łowcy.

Bloodborne
Bloodborne

RPG 24 marca 2015

Klasyczne RPG akcji, stanowiące duchową kontynuację bestsellerowej serii Dark Souls oraz jej poprzedniczki, Demon’s Souls. Gra została opracowana przez twórcę wspomnianych produkcji – Hidetakiego Miyazakiego i jego studio From Software. Akcja tytułu przenosi nas do mrocznego uniwersum fantasy, utrzymanego w XIX-wiecznej, wiktoriańskiej stylistyce. Mieszkańców ponurej metropolii Yharnam dotknęła tajemnicza zaraza, zmieniająca ludzi w przerażające bestie. Celem zabawy będzie odkrycie skrywanych przez miasto tajemnic i ustalenie, kto lub co odpowiada za śmiertelną plagę. Mechanika rozgrywki nie odbiega od znanych z Dark Souls schematów, koncentrując się na zaawansowanym systemie walki, w którym prócz parowania ciosów, uników i szybkich kontrataków pojawiła się także możliwość skorzystania z broni palnej. Oprawa graficzna prezentuje wysoki poziom wykonania, a sam świat gry jest znacznie większy i bardziej otwarty, co stało się możliwe dzięki wykorzystaniu potencjału konsol nowej generacji.

Wiedźmin 3: Dziki Gon
Wiedźmin 3: Dziki Gon

RPG 19 maja 2015

Gra action RPG, stanowiąca trzecią część przygód Geralta z Rivii. Podobnie jak we wcześniejszych odsłonach cyklu, Wiedźmin 3: Dziki Gon bazuje na motywach twórczości literackiej Andrzeja Sapkowskiego, jednak nie jest bezpośrednią adaptacją żadnej z jego książek. Fabuła gry koncentruje się na kilku wątkach dotyczących m.in. utraconej miłości Geralta, inwazji Nilfgaardu na Królestwa Północy oraz tytułowych, mitycznych łowów. Rozgrywka utrzymana jest w sandboksowym stylu, dając graczom dużą swobodę w eksplorowaniu rozległego świata (ponad 40-krotnie większego niż w Wiedźmin 2: Zabójcy Królów) i wykonywaniu setek pobocznych misji. Deweloperzy ze studia CD Projekt RED zadbali o solidną porcję nowości, w tym nowy silnik REDengine3, oferujący znakomitej jakości oprawę audiowizualną.

Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance

RPG 13 lutego 2018

Zrealizowane na silniku CryEngine 3 epickie RPG akcji, osadzone w historycznych realiach krwawych wojen husyckich, które wstrząsnęły środkową Europą pierwszej połowy XV wieku. Za powstanie tytułu odpowiada czeskie studio Warhorse, w skład którego weszli m.in. współtwórcy popularnej serii Mafia. W grze wcielamy się w postać młodego kowala, który na wojnie stracił wszystko, co posiadał. Realizując ostatnią wolę ojca, wplątuje się on w spisek, którego celem jest ocalenie porwanego króla i zapobieżenie krwawemu konfliktowi. W olbrzymim, otwartym świecie gry nasz protagonista rozwija umiejętności, które, w zależności od woli gracza, uczynią go bardziej rycerzem lub łotrzykiem. Cechą charakterystyczną gry jest olbrzymi realizm oraz swoboda w wykonywaniu poszczególnych zadań. Autorzy zachowali wierność źródłom historycznym. Opracowano też nietypowy system craftingu oraz rozbudowany model walki, pozwalający na wykonywanie precyzyjnych ataków i ciosów specjalnych.

Warhammer: Chaosbane
Warhammer: Chaosbane

RPG 4 czerwca 2019

Warhammer: Chaosbane to RPG akcji typu hack-n-slash osadzone w Starym Świecie. Można w nie grać samotnie lub w kooperacji dla maks. 4 graczy (na jednym ekranie lub przez internet). Podczas zabawy zajmujemy się głównie walką z tłumami bestii Chaosu i innych przeciwników za pomocą systemu bitewnego, który kładzie równie duży nacisk na statystyki co na umiejętności gracza.

Monster Hunter: World
Monster Hunter: World

RPG 26 stycznia 2018

Kolejna odsłona popularnego cyklu gier akcji z elementami RPG, rozwijanego przez firmę Capcom głównie na konsolach i handheldach firm Nintendo oraz Sony. W Monster Hunter World fabuła nie odgrywa szczególnie ważnej roli, a gracz wciela się po prostu w tytułowego łowcę potworów, którego zadaniem jest zbadanie tajemnic kontynentu znanego jako Nowy Świat i zabijanie coraz potężniejszych bestii w ramach kolejno przyjmowanych zleceń. Gra oddaje do naszej dyspozycji rozległy, otwarty świat, który możemy przemierzać zarówno na piechotę, jak i na grzbiecie okiełznanego potwora. Filarem rozgrywki nie jest jednak eksploracja, ale eliminacja kolejnych bestii, z których każda dysponuje odrębnym wachlarzem mocnych i słabych stron. Starcia toczą się w czasie rzeczywistym, a podczas nich czynimy użytek z rozbudowanego arsenału broni białej, dystansowej oraz rozmaitych gadżetów. Sukces gwarantuje zaś nie tylko odpowiednia taktyka, ale także umiejętność wykorzystania topografii terenu.

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited
The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

RPG 9 czerwca 2015

Gra MMORPG osadzona w uniwersum serii The Elder Scrolls. Za stworzenie The Elder Scrolls Online odpowiada ponad 250-osobowy zespół deweloperski studia ZeniMax Online. Akcja toczy się tysiąc lat przed wydarzeniami przedstawionymi w The Elder Scrolls V: Skyrim. Ród Thern pragnie odzyskać dawną potęgę i zawiera pakt z nekromantą Mannimarco. Ten jednak w sekrecie sprzymierzył się z demonem Molag Balem, który chce zdobyć władzę nad światem. Bohaterowie kreowani przez graczy mogą opowiedzieć się po stronie jednej z trzech frakcji (Pakt Ebonheart, Dominium Aldmeru i Przymierze Daggerfall), a także wstąpić do szeregu mniejszych organizacji jak gildie magów, wojowników bądź złodziei. Rozgrywka łączy elementy doskonale znane fanom serii TES z rozwiązaniami typowymi dla produkcji MMORPG.

Dragon Age: Inkwizycja
Dragon Age: Inkwizycja

RPG 18 listopada 2014

Dragon Age: Inquisition jest trzecią częścią cyklu cRPG, zapoczątkowanego w 2009 roku grą Dragon Age: Origins. Dewelopingu tytułu kolejny raz podjęło się studio BioWare we współpracy z koncernem Electronic Arts. Akcja gry osadzona została w fantastycznym świecie Thedas, a głównym motywem fabuły jest inwazja demonów. Gracz staje na czele Inkwizycji z zadaniem powstrzymania bestii z Pustki oraz odkrycia, kto stoi za ich sprowadzeniem do świata śmiertelników. Rozgrywka opiera się na klasycznych rozwiązaniach cRPG z naciskiem na eksplorowanie lokacji, taktyczną walkę, tworzenie i rozwój drużyny, a także podejmowanie wyborów moralnych wpływających na dalszy bieg fabuły. Od strony technicznej Dragon Age: Inquisition bazuje na możliwościach silnika Frostbite 3 (znanego chociażby z Battlefield 4), zapewniającego wysokiej jakości oprawę audiowizualną.

Elex
Elex

RPG 17 października 2017

Trzecioosobowe RPG, za którego powstanie odpowiadają twórcy legendarnej serii Gothic z niemieckiego studia Piranha Bytes. W przeciwieństwie do wspomnianego Gothica, akcja Elex osadzona została w postapokaliptycznym świecie łączącym elementy science-fiction i fantasy, gdzie technologia miesza się z magią. Pod względem mechaniki tytuł nie odbiega od kanonu współczesnych trójwymiarowych RPG. Podczas zabawy eksplorujemy sporej wielkości otwarty świat, realizując szereg głównych i pobocznych misji fabularnych. Na swojej drodze spotykamy mnóstwo postaci niezależnych, z którymi prowadzimy dialogi, podejmując rozmaite wybory, które mogą znaleźć odzwierciedlenie w dalszym toku fabuły. Nie zabrakło też oczywiście walki i całej galerii zmutowanych potworów do ubicia. Podobnie jak poprzednie produkcje Piranha Bytes, tytuł koncentruje się wyłącznie na trybie singleplayer i nie oferuje możliwości zabawy wieloosobowej.

Wiedźmin 3: Serca z kamienia
Wiedźmin 3: Serca z kamienia

RPG 13 października 2015

Pierwszy duży dodatek fabularny do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, opracowany przez twórców oryginału ze studia CD Projekt RED. Akcja rozszerzenia osadzona jest głównie na terenie Ziem Niczyich oraz Oxenfurtu. Uratowany z opresji przez tajemniczego Gauntera O’Dima (zwanego Panem Lusterko) Geralt, wplątany zostaje przez niego w skomplikowaną intrygę z udziałem szefa rozbójników, Olgierda von Evereca. W ramach spłaty długu wobec O'Dima, Olgierd zleca wiedźminowi realizację trzech z pozoru niewykonalnych zadań. Serca z Kamienia to jednak nie tylko nowy wątek fabularny oraz masa zadań pobocznych, których wykonanie powinno zająć w sumie kilkanaście godzin. Wraz z nim mapa Ziem Niczyich wzbogaciła się o niedostępne wcześniej lokacje na północ od Oxenfurtu, a w grze pojawił się cały szereg nowych postaci niezależnych – w tym rzemieślnik umożliwiający zaklinanie oręża. Twórcy zadbali również o nowe przedmioty i elementy ekwipunku, a także uzupełnienie bestiariusza gamą nieznanych dotąd potworów.

Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści
Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści

RPG 4 grudnia 2018

Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści to połączenie RPG i gry karcianej, którego akcja osadzona została w uniwersum wiedźmińskiej sagi, stworzonej przez Andrzeja Sapkowskiego. Tytuł rozpoczął życie jako samodzielna kampania fabularna w grze Gwint: Wiedźmińska gra karciana.

Vampyr
Vampyr

RPG 5 czerwca 2018

Mroczne RPG akcji, którego fabułę osadzono w Anglii początku XX wieku. Za powstanie tytułu odpowiada francuskie studio DONTNOD, znane z gier Remember Me i Life is Strange. Akcja gry toczy się na ulicach Londynu, w czasach epidemii słynnej hiszpanki. Wcielamy się w postać cenionego chirurga wojskowego, który powraca z frontu, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się zarazy. W drodze do domu zostaje jednak ugryziony przez wampira i od tego czasu musi nieustannie wybierać między misją niesienia pomocy ludziom a swoją nową naturą krwiopijcy. W grze poruszamy się po otwartym świecie Londynu, realizując zadania główne i poboczne, rozmawiając z postaciami niezależnymi i walcząc w czasie rzeczywistym z różnymi gatunkami wampirów oraz ich łowców. Nieustannie musimy też mieć na uwadze głód krwi - nie zaspokajając go, musimy liczyć się z podwyższonym poziomem trudności, natomiast pożywianie się niewinnymi ofiarami bez opamiętania grozi doprowadzeniem miasta na skraj zagłady.

Pillars of Eternity
Pillars of Eternity

RPG 29 sierpnia 2017

Pillars of Eternity to gra cRPG w klasycznym stylu, wyprodukowana przez studio Obisidian Entertainment przy wsparciu ze strony użytkowników platformy finansowania społecznościowego Kickstarter. Akcja gry osadzona została w pełnym magii świecie, zamieszkałym przez wiele fantastycznych stworzeń. Gracz kieruje poczynaniami bohatera, który z pomocą towarzyszy musi wykonać szereg niebezpiecznych zadań. Rozgrywka w Pillars of Eternity wzorowana jest na klasykach pokroju Baldur's Gate, Icewind Dale czy Planescape: Torment. Twórcy zdecydowali się sięgnąć po takie rozwiązania jak chociażby mechanika walki z systemem aktywnej pauzy. W grze nie brakuje również rozbudowanego systemu rozwoju postaci oraz bogatego asortymentu broni i elementów wyposażenia, którym bohaterowie mogą się posługiwać.

Fallout 4
Fallout 4

RPG 10 listopada 2015

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu post-apokaliptycznych gier RPG, znajdującego się od 2008 w rękach firmy Bethesda. W Fallout 4 wcielamy się w postać własnoręcznie wykreowanego bohatera, który po 200 latach odosobnienia jako jedyny ocalały wychodzi z przeciwatomowego schronu i rozpoczyna walkę o przetrwanie w niegościnnym świecie po katastrofie nuklearnej. Akcję gry obserwujemy z perspektywy pierwszo- lub trzeciosobowej, a w mechanice rozgrywki powracają charakterystyczne elementy serii, takie jak system atrybutów SPECIAL, system celowania VATS oraz nieodłączny organizer zwany PipBoy. Pojawia się też możliwość przygarnięcia psa i wydawania mu prostych komend. W Fallout 4 największy nacisk położony został na pełną swobodę działania oraz kształtowania przebiegu rozgrywki. Ogromną ewolucję przeszedł też system rzemiosła, pozwalający na recykling elementów otoczenia i wykorzystanie ich do stworzenia nowych broni, narzędzi, a nawet budynków, które pełnić będą rolę naszego schronienia.

Dragon Star Varnir
Dragon Star Varnir

RPG 11 czerwca 2019

Gra jRPG, w której kontrolujemy bohatera posiadającego moc zmienienia się w smoka. Dragon Star Varnir oferuje ciekawy system walki, który kładzie nacisk na poruszanie się w pełnych trzech wymiarach (uwzględniając umiejętność latania). Za jej stworzenie odpowiada Idea Factory.

The Elder Scrolls Online: Elsweyr
The Elder Scrolls Online: Elsweyr

RPG 4 czerwca 2019

Trzecie duże (oznaczone jako "rozdział") rozszerzenie do gry MMORPG The Elder Scrolls Online. Wprowadza tytułową pustynną krainę, ojczyznę rasy Khajiitów, wypełnioną nowymi zadaniami i lochami. Ponadto dodaje Nekromantę do listy klas postaci. Fabuła dodatku obraca się wokół przebudzenia i inwazji smoków.

Dauntless
Dauntless

RPG 21 maja 2019

Sieciowa gra RPG akcji opracowana przez studio Phoenix Labs, zespół założony przez byłych pracowników Capcomu, Blizzarda, Riot Games oraz BioWare. Produkcja przenosi graczy do Shattered Isles, czyli fantastycznego świata zniszczonego w wyniku tajemniczego kataklizmu – składające się nań kontynenty zostały rozdarte, a ich fragmenty unoszą się w przestrzeni. Nieliczni, którym udało się przetrwać, muszą stawiać czoła Behemotom – coraz bardziej agresywnym stworzeniom stanowiącym realne zagrożenie dla ocalałych. Cała nadzieja spoczywa zatem na barkach polujących na nie wojowników. Dauntless koncentruje się na zabawie w trybie współpracy. W trakcie rozgrywki realizujemy rozmaite zadania sprowadzające się przede wszystkim do walki z wyżej wspomnianymi adwersarzami. Z uwagi na fakt, że Behemoty imponują nie tylko rozmiarami, ale też inteligencją, zwycięstwo wymaga wcześniejszego rozpracowania ich schematów zachowań, a także odkrycia słabych punktów. Istotnym elementem potyczek jest czas – im dłużej walczymy, tym bardziej agresywne, silniejsze i szybsze stają się bestie. Oddanych do naszej dyspozycji bohaterów zróżnicowano pod kątem preferowanego oręża i stylu walki, a także umiejętności specjalnych. Eliminując kolejnych oponentów, pozyskujemy energię zwaną Aspect Archonite, pozwalającą na ulepszanie arsenału i pancerzy – im groźniejszego stwora zgładzimy, tym większe korzyści otrzymujemy. Całość utrzymano w charakterystycznej, kreskówkowej stylistyce.

Path of Exile
Path of Exile

RPG 26 marca 2019

Przeznaczona do rozgrywki sieciowej gra z gatunku action-RPG stworzona przez nowozelandzkie studio deweloperskie Grinding Gear Games. Akcja Path of Exile toczy się w świecie fantasy, który zniszczony został wskutek potężnego kataklizmu. Gracze wcielają się w role wygnańców, usiłujących przeżyć na pełnym niebezpieczeństw kontynencie Wraeclast. Rozgrywka nastawiona jest na kooperację w drużynach złożonych z kilkorga bohaterów, którzy wspólnie przemierzają instancjowane lokacje. Każdą z postaci można rozwijać w oparciu o ponad 1300 umiejętności. Stylistyka wizualna Path of Exile nawiązuje do klasycznych produkcji action-RPG (Diablo, Sacred i inne) z charakterystycznym rzutem izometrycznym. Gra dystrybuowana jest za darmo na licencji free-to-play z opcją mikropłatności za niektóre przedmioty i udogodnienia.

Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda

RPG 21 marca 2017

Czwarta pełnoprawna odsłona bestsellerowej serii RPG-ów osadzonych w realiach science fiction. Za produkcję Mass Effect: Andromeda odpowiedzialne jest studio deweloperskie firmy BioWare w Montrealu, które pomagało przy tworzeniu dwóch wcześniejszych odsłon cyklu. Fabuła gry rozgrywa się wiele lat po wydarzeniach ukazanych w oryginalnej trylogii Mass Effect i nie jest bezpośrednio powiązana z historią o zmaganiach komandora Sheparda z rasą Żniwiarzy. Tym razem wcielamy się bowiem w zupełnie nowego bohatera (ponownie może to być mężczyzna lub kobieta), a akcja gry osadzona została głównie w tytułowej galaktyce Andromedy. Zgodnie ze sprawdzonym schematem, twórcy postawili przede wszystkim na widowiskową akcję, obserwowaną z perspektywy trzeciej osoby, oraz wybory moralne mające wpływ na bieg wydarzeń. W warstwie technicznej Mass Effect: Andromeda bazuje na możliwościach silnika Frostbite 3, zapewniającego wysokiej jakości oprawę wizualną, dostosowaną do możliwości pecetów oraz konsol ósmej generacji.

Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera

RPG 28 lutego 2017

Opracowana na licencji stołowej gry fabularnej Numenera produkcja RPG, łącząca w sobie elementy fantasy i science fiction. Tytuł został stworzony przez niezależne studio inXile, znane głównie za sprawą znakomitego remake’u The Bard’s Tale oraz postapokaliptycznego Wasteland 2. Gra jest duchowym spadkobiercą jednego z klasyków gatunku, Planescape: Torment studia Black Isle z 1999 roku, zaś jej głównym projektantem był współtwórca pierwowzoru, Colin McComb. Akcja toczy się w bardzo odległej przyszłości, w której ludzkość żyje na poziomie cywilizacyjnym odpowiadającym późnemu średniowieczu, wykorzystując pozostałości wymarłych, bardziej zaawansowanych cywilizacji. Rozgrywka bazuje na fundamentach papierowej wersji systemu Numenera, zmodyfikowanych dla potrzeb gry. Ukazana w rzucie izometrycznym akcja toczy się w czasie rzeczywistym, zaś walki prowadzone są w systemie turowym. Istotnym elementem gry jest rozbudowany system wyborów moralnych, wpływających na otaczający nas świat i reakcje postaci niezależnych.

NiOh
NiOh

RPG 7 lutego 2017

Trzecioosobowa gra akcji, opracowana przez działający pod egidą koncernu Koei Tecmo zespół Team Ninja, znany m.in. z takich produkcji, jak Dead or Alive czy Ninja Gaiden. W grze wcielamy się w postać samuraja, walczącego z różnymi rodzajami przeciwników, wśród których znaleźli się zarówno ludzie, jak i rozmaite potwory. Podczas walki wykorzystujemy jednak nie tylko tradycyjny arsenał środków, ale także specjalne umiejętności naszego bohatera oraz zaklętą w posiadanym przezeń mieczu magiczną moc. Pod względem mechaniki tytuł stanowi połączenie takich gier, jak Onimusha i Dark Souls. Oznacza to dość wysoki poziom trudności i wymusza na graczu stosowanie różnych taktyk walki, uników, bloków oraz potężnych, rozbudowanych combosów. Ciekawostkę stanowi fakt, że NiOh został zapowiedziany jeszcze w 2005 roku i miał stanowić jeden z tytułów startowych konsoli PlayStation 3. Szereg zawirowań sprawił jednak, ze prace przerwano, a finalna produkcja trafiła dopiero na konsolę kolejnej generacji.

Dark Souls III
Dark Souls III

RPG 24 marca 2016

Kolejna odsłona serii mrocznych RPG akcji, zapoczątkowanej i rozwijanej przez japońskie studio From Software. Tytuł osadzony jest w tym samym uniwersum fantasy i pod względem zawartości nie ustępuje pierwszej części cyklu, oferując zupełnie nową historię, w której odwiedzamy 12 niedostępnych wcześniej lokacji. Jednocześnie gra jest nieco bardziej rozbudowana fabularnie, a samej rozgrywce towarzyszy ponad godzina przerywników filmowych. W grze znajdziemy aż 12 klas postaci, 45 nowych przeciwników i 15 wymagających bossów, 100 broni, 40 zbroi oraz prawie 200 innych elementów ekwipunku. Jedną z najważniejszych nowości jest możliwość składania ofiar z ciał pokonanych wrogów, która pozwala m.in. na przyzywanie określonych postaci lub nawiedzenie gry innego gracza. Pojawiły się także nieobecne wcześniej techniki walki mieczem, których uczymy się stopniowo w miarę postępów w grze. Całość zachowała charakterystyczny klimat oraz typowy dla serii wysoki poziom trudności.