Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Średniowiecze - Gry Strategiczne PC Windows po premierze

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry po premierze z gatunku strategiczne o tematyce średniowiecze na platformę PC Windows ułożone według popularności.

Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.

Po premierze 94
PC
Strategiczne
średniowiecze
Czas
Ancestors Legacy
Ancestors Legacy

Strategiczne 22 maja 2018

Rozbudowana strategia czasu rzeczywistego autorstwa niezależnego polskiego studia Destructive Creations. Akcja gry Ancestors osadzona została w średniowieczu, a kampania dla pojedynczego gracza oparta została na prawdziwych wydarzeniach historycznych. Podczas zabawy przychodzi nam zaś pokierować jedną z czterech zróżnicowanych frakcji: Słowianami, Germanami, Wikingami oraz Anglosasami. Pod względem mechaniki produkcja koncentruje się na prezentacji bitew na dużą skalę, a kluczem do sukcesu jest tu dobór właściwej taktyki, uwzględniającej topografię terenu. Prócz bitew na otwartym terenie, nie zabrakło też możliwości podbijania miast i wiosek należących do naszych nieprzyjaciół. W trakcie rozgrywki należy jednak również pochylić się nad sferą ekonomiczną: rozbudową naszej siedziby oraz koniecznością pozyskiwania niezbędnych surowców i materiałów. Elementem wyróżniającym grę jest jej spora przystępność, nawet dla początkujących w gatunku graczy.

Crusader Kings II: Mroczne Wieki
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Strategiczne 14 lutego 2012

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.

Twierdza: Krzyżowiec
Twierdza: Krzyżowiec

Strategiczne 24 września 2002

Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in. konieczność dbania o mocno ograniczone zapasy wody. Twórcy przygotowali cztery kampanie, w których możemy stanąć na czele dowodzonych przez Ryszarda Lwie Serce europejskich rycerzy lub arabskich wojowników pod przewodnictwem Saladyna. Szeroki wachlarz jednostek bojowych wzbogacono o całkiem nowe, charakterystyczne dla każdej ze stron. W grze pojawił się jeszcze większy asortyment wymyślnych machin oblężniczych oraz środków obronnych, stosowanych w konfrontacji z przeciwnikami. Wprowadzono także funkcjonalny edytor własnych scenariuszy oraz nowy tryb rozgrywki: skirmish mode.

Total War Saga: Thrones of Britannia
Total War Saga: Thrones of Britannia

Strategiczne 3 maja 2018

Spin-off cyklu Total War, w którym studio Creative Assembly zabiera graczy na Wyspy Brytyjskie z IX wieku naszej ery. Naszym zadaniem jest opowiedzenie się po jednej ze stron w walce o dominację nad Wyspami i poprowadzenie jej do zwycięstwa. Produkcja czerpie garściami z dorobku dotychczasowych części serii, więc podobnie jak one stanowi połączenie strategii turowej i klasycznego RTS-a.

Medieval II: Total War
Medieval II: Total War

Strategiczne 10 listopada 2006

Kolejna odsłona cyklu strategii studia Creative Assembly, nawiązująca do drugiej części serii i przenosząca graczy ponownie w realia mrocznego średniowiecza. Akcja gry toczy się w latach 1080-1503, a twórcy skupili się na możliwie wiernym odtworzeniu realiów tego okresu, wliczając w to ekonomię, gospodarkę, handel i stosunki polityczne. Do dyspozycji graczy oddano aż 21 grywalnych nacji (m.in. Polskę) różniących się od siebie nie tylko wyglądem, ale i stosowaną taktyką bojową. Kolejne scenariusze rozgrywają się na Starym Kontynencie, jak również w Ameryce Środkowej i Południowej oraz na Bliskim Wschodzie. Rozgrywka podzielona została tradycyjnie na część turową, w trakcie której zarządzamy swoim królestwem oraz toczone w czasie rzeczywistym bitwy. W stosunku do poprzednich części cyklu, w grze znacznie rozbudowano możliwości taktyczne, wprowadzając m.in. nowe machiny oblężnicze i ciężką artylerię. Znacznie poprawiono też szatę graficzną, animacje oraz system zniszczeń.

Twierdza: Krzyżowiec II
Twierdza: Krzyżowiec II

Strategiczne 23 września 2014

Osadzona w realiach średniowiecza strategia czasu rzeczywistego (RTS) stanowiąca kontynuację hitu z 2002 roku. W Stronghold: Crusader II gracze ponownie mają okazję wcielić się w role dowódców wojsk walczących na Bliskim Wschodzie w okresie krucjat krzyżowych. Podobnie jak w pierwowzorze, zabawa skupia się na zarządzaniu warownią obronną, w tym gospodarowaniu surowcami i siłą roboczą, wznoszeniu umocnień oraz rekrutowaniu armii zdolnej nie tylko ochronić własną twierdzę, ale także skutecznie oblegać zamki wrogów. Deweloperzy ze studia FireFly postarali się o znacznie większych rozmiarów mapy i wiele nowych rodzajów jednostek. Nowością jest również tryb rozgrywki w kooperacji z drugim graczem, co pozwala podzielić między sobą obowiązki dowódcy armii i zarządcy warowni.

Medieval II: Total War - Królestwa
Medieval II: Total War - Królestwa

Strategiczne 28 sierpnia 2007

Oficjalny dodatek do wydanej pod koniec 2006 roku gry Medieval II: Total War, czyli kolejnej odsłony popularnej serii strategicznej studia Creative Assembly. Trzon rozszerzenia zatytułowanego Królestwa (ang. Kingdoms) stanowią cztery nowe kampanie, w których możemy wziąć udział w konkwiście Hernana Corteza, walce Zakonu Krzyżackiego z pogańskimi ludami Europy Północno-Wschodniej, krucjatach do Ziemi Świętej oraz konfliktach zbrojnych za panowania Henryka III. Oprócz dwudziestu nowych misji, w grze pojawiło się aż trzynaście całkiem nowych frakcji z własnymi drzewkami technologii, dysponujących łącznie ponad setką zróżnicowanych jednostek oraz 50 budynkami. Nie zabrakło także nowych postaci kluczowych, takich jak Saladyn czy Ryszard Lwie Serce. Całość uzupełnia zaś piętnaście nowych map, przeznaczonych do rozgrywki wieloosobowej dla maksymalnie ośmiu graczy.

Life is Feudal: Forest Village
Life is Feudal: Forest Village

Strategiczne 26 maja 2017

Gra strategiczna typu city builder stworzona przez studio Mindillusion, w której przejmujemy kontrolę nad wczesnośredniowieczną osadą. Podczas zabawy musimy odpowiednio balansować dwa aspekty rozgrywki, jakimi są ekspansja i przetrwanie w niegościnnym środowisku. Oprócz zajmowania terenu, konstruowania nowych budynków i ulepszania już posiadanych, gracze muszą zatem zadbać między innymi o ciepłe ubrania na zimę dla poddanych i zapewnienie im zbalansowanego jadłospisu. To ostatnie możliwe jest dzięki uprawie zróżnicowanych gatunków roślin, hodowli zwierząt i magazynowaniu żywności; zaniedbanie tego doprowadzi do groźnych epidemii. Oprócz tego wioska nękana jest przez drapieżniki, a także różnego rodzaju klęski żywiołowe, takie jak trąby powietrzne czy choćby burze z piorunami mogącymi wywołać pożar. Wszystkie te wydarzenia mają wpływ na morale osadników, które odzwierciedlone jest przez specjalny wskaźnik — niezadowoleni z życia ludzie nie są zdolni do produktywnej pracy. Life is Feudal: Forest Village rozgrywa się w trójwymiarowym środowisku, a interesującym aspektem rozgrywki jest możliwość przełączenia kamery z rzutu izometrycznego na widok z oczu dowolnego osadnika.

Twierdza: Krzyżowiec HD
Twierdza: Krzyżowiec HD

Strategiczne 1 listopada 2012

Odświeżona wersja znanej gry strategicznej z 2002 roku stworzonej przez studio FireFly. Na potrzeby tego wydania zwiększono maksymalną obsługiwaną rozdzielczość oraz dodano opcję przybliżania i oddalania widoku izometrycznego. Stronghold Crusader HD oferuje całą zawartość oryginalnego wydania wzbogaconą o dodatkowe jednostki, scenariusze i opcje taktyczne wprowadzone w edycjach Stronghold Warchest oraz Stronghold Crusader Extreme. W Stronghold Crusader HD wcielamy się w zarządcę zamku w czasach pierwszych trzech krucjat do Ziemi Świętej. W trakcie kilku kampanii dla pojedynczego gracza wykonujemy szereg połączonych fabularnie misji wprowadzających nas w kolejne elementy mechaniki. Trzon rozgrywki polega na umiejętnym balansowaniu między ekonomią a utrzymaniem jak najsilniejszej armii. Obok klasycznych kampanii twórcy przygotowali szereg samodzielnych scenariuszy oraz misje wieloosobowe dla maksymalnie 8 graczy. Oprócz wspomnianych usprawnień technicznych, oprawa audiowizualna nie uległa zmianom.

Twierdza
Twierdza

Strategiczne 18 października 2001

Osadzona w realiach średniowiecznej Europy strategia stanowiąca oryginalne połączenie symulatora rozbudowy zamku z grą ekonomiczną, polegającą na zarządzaniu osadą. Gracz wciela się w jednego ze średniowiecznych możnowładców, którego zadaniem jest przekształcenie niewielkiej osady w potężną i dobrze ufortyfikowaną twierdzę, a następnie obrona jej przed atakami najeźdźców. Wygląd naszego zamku możemy kształtować własnoręcznie, korzystając z szerokiego wachlarza takich elementów, jak mury, wieże, mosty zwodzone czy wilcze doły. Równie ważnym elementem jest rozwój infrastruktury ekonomicznej, która zapewni nam stały dopływ surowców, a naszym poddanym jedzenie oraz pracę. Gra podzielona jest na dwie zasadnicze części: ekonomiczną, w której najważniejszym elementem jest rozbudowa osady, oraz militarną, gdzie podczas epickich potyczek bronimy swego zamczyska bądź przeprowadzamy oblężenie twierdzy przeciwnika. Uzupełnienie gry stanowi tryb wieloosobowy, przeznaczony dla max. 8 graczy.

Age of Empires II: HD Edition
Age of Empires II: HD Edition

Strategiczne 9 kwietnia 2013

Odświeżona wersja popularnej strategii czasu rzeczywistego (RTS) - Age of Empires II: The Age of the Kings oraz rozszerzenia Age of Empires II: The Conqueror. Reedycja przygotowana została przez studio Hidden Path Entertainment we współpracy z firmą Microsoft Game Studios. W porównaniu z oryginałem z 1999 roku, zmiany wprowadzone w Age of Empires II: HD Edition objęły przede wszystkim oprawę wizualną, która została zremasterowana do standardu HD (High Definition). Deweloperzy pozostali natomiast wierni klasycznej mechanice rozgrywki - gracze mają okazję wcielić się w role przywódców 18 historycznych nacji i pokierować ich rozwojem na przestrzeni wieków. Zwycięstwo osiągnąć można na wiele sposób, w tym poprzez podbój militarny, dyplomację oraz ekspansję gospodarczą.

The Settlers 7: Droga do Królestwa
The Settlers 7: Droga do Królestwa

Strategiczne 23 marca 2010

Siódma część jednej z najpopularniejszych strategii ekonomicznych, rozwijanych przez niemiecką firmę Blue Byte Software nieprzerwanie od 1993 roku. Nowa odsłona serii łączy sprawdzone mechanizmy rozgrywki z szeregiem całkiem nowych rozwiązań. Kampania fabularna oferuje stosunkowo dużą swobodę, pozwalając na wybór własnej drogi do sukcesu. Niezależnie od tego czy skupimy się na sferze militarnej, handlowej czy technologicznej, zgodnie z ideą cyklu sednem rozgrywki jest stworzenie sprawnie funkcjonującej gospodarki. O wygranej decydują zaś punkty zwycięstwa, które zdobywamy, spełniając kolejne stawiane nam wymagania. W grze zmieniono nieco system rozbudowy osady, dzieląc budynki na struktury główne oraz poboczne, które stawiamy w obejściu istniejących już budynków nadrzędnych. Cechą charakterystyczną jest zupełnie nowa, w pełni trójwymiarowa oprawa z możliwością płynnego zbliżania i obracania widoku. Zgodnie z najnowszymi trendami, grę wzbogacono także o liczne opcje społecznościowe.

Battle Brothers
Battle Brothers

Strategiczne 24 marca 2017

Połączenie turowej gry strategicznej i RPG. Produkcja Overhype Studios pozwala nam przenieść się do średniowiecznego świata w klimacie low fantasy, gdzie obejmujemy stanowisko kapitana drużyny najemników. Pod naszą komendę trafia do kilkunastu wojowniczych zuchów, z których każdy posiada własny portret, nazwisko i historię, jak i zestaw specyficznych cech, które wpływają na statystyki i możliwości na polu bitwy. Gra nie używa klasowego systemu rozwoju postaci, możemy więc do woli przydzielać najemnikom znaleziony, kupiony czy zdobyty w walce oręż. Dostępny arsenał to standardowy zestaw średniowiecznej broni: miecze, włócznie, topory, łuki, kusze itd. Różne typy uzbrojenia oferują ciekawe ataki specjalne, np. siekiery i topory mogą rozszczepić tarczę, za którą chowa się przeciwnik, a pałki i buzdygany mogą go chwilowo ogłuszyć, przez co straci następną kolejkę. Na naszej drodze, czy to podczas wykonywania zleceń, czy podczas swobodnej eksploracji, stają rozmaici przeciwnicy. Toczymy walki z pospolitymi bandytami, nieprzyjaźnie nastawionymi najemnikami, leśnymi bestiami, plemionami orków i goblinów, a także z ożywionymi trupami i przerażającymi zjawami. Jeśli przetrwamy wystarczająco długo, stajemy w obliczu jednego z kryzysów końcowych: inwazji orków i goblinów, plagi nieumarłych lub wojny pomiędzy rodami szlacheckimi.

Twierdza 2
Twierdza 2

Strategiczne 19 kwietnia 2005

Druga pełnoprawna odsłona serii strategicznej Stronghold, zapoczątkowanej przez studio Firefly w 2001 roku. Autorzy postanowili nie eksperymentować z mechaniką rozgrywki, rozwijając najlepsze elementy oryginału i proponując graczom ponownie dwie odrębne kampanie, skupiające się na ekonomicznym bądź militarnym aspekcie rozgrywki. Poszerzeniu uległ wachlarz maszyn oblężniczych i środków obronnych, poprawiono realizm oraz wprowadzono możliwość stosowania różnych formacji bitewnych. Rozbudowaniu uległa także część ekonomiczna, oferując blisko 140 budynków i ok. 20 różnych łańcuchów produkcyjnych. Dodatkowo pojawiła się konieczność utrzymania swych włości w czystości, a zaniedbanie tego elementu może stać się przyczyną epidemii lub plagi szkodników. Najbardziej zauważalną zmianą jest jednak w pełni trójwymiarowy silnik graficzny. Dzięki niemu życie osady obserwować możemy z lotu ptaka, zaś bitwy z udziałem nawet 1000 jednostek jednocześnie toczą się teraz także we wnętrzach budynków.

Twierdza: Krzyżowiec Extreme
Twierdza: Krzyżowiec Extreme

Strategiczne 28 maja 2008

Odświeżona wersja gry Stronghold Crusader z 2002 roku, przygotowana przez twórców oryginału – ekipę Firefly Studios. Akcja gry rozpoczyna się w miejscu, w którym zakończyła się fabuła pierwowzoru i przenosi nas ponownie w czasy średniowiecznych wypraw krzyżowych, mających na celu odbicie świętego miasta Jerozolimy z rąk niewiernych. Naszym zadaniem będzie zaś tym razem stworzenie potężnej armii rycerzy i poprowadzenie jej do boju przeciwko innowiercom z Bliskiego Wschodu. W mechanice rozgrywki nie wprowadzono znaczących zmian, ograniczając się do nowych opcji taktycznych, pozwalających na nieco większą kontrolę nad przebiegiem bitwy. Pojawiły się za to nowe mapy i jednostki, znane wcześniej wyłącznie posiadaczom specjalnej wersji gry zza oceanu. W nowej wersji tytułu wykorzystano podrasowany silnik oryginału, co przełożyło się m.in. na możliwość uczestniczenia w potyczkach nawet do dziesięciu tysięcy jednostek równocześnie i większą kompatybilność gry z nowymi systemami operacyjnymi.

Age of Empires II: The Conquerors
Age of Empires II: The Conquerors

Strategiczne 25 sierpnia 2000

Pierwsze rozszerzenie do gry strategicznej czasu rzeczywistego pod tytułem Age of Empires II: The Age of Kings, opracowane przez zespół Ensemble Studios. Do dyspozycji graczy oddano pięć nowych cywilizacji (Hunowie, Majowie, Aztekowie, Koreańczycy, Hiszpanie), na potrzeby których przygotowano specjalne, historyczne kampanie. W grze pojawiają się znani z kart historii bohaterowie, pokroju Attylli, El Cida i Montezumy. Add-on wprowadza kilka nowych jednostek bojowych, takich jak choćby halabardnicy, koreańskie żółwiowe łodzie i samobójcze oddziały petard; dwadzieścia sześć nowych technologii, na czele z karawanami i zielarstwem; a także specjalne wynalazki, dostępne wyłącznie dla określonych nacji – mowa między innymi o chińskiej artylerii rakietowej. Age of Empires II: The Conquerors to również dodatkowe mapy dla trybu multiplayer, nowe rodzaje gier typu deathmatch oraz możliwość wydawania poleceń sprzymierzonym państwom kontrolowanym przez sztuczną inteligencję.

Twierdza 3
Twierdza 3

Strategiczne 25 października 2011

Trzecia odsłona bestsellerowej serii strategicznej, zapoczątkowanej w 2001 roku. Po cechujących poprzednie tytuły cyklu eksperymentach w zakresie mechaniki, tym razem twórcy ze studia Firefly zdecydowali się na powrót do korzeni. Zadaniem gracza jest więc rozbudowa średniowiecznej osady wraz z tytułową twierdzą i systemem fortyfikacji, zapewniającym bezpieczeństwo mieszkańców. Wzorem części pierwszej rozgrywkę podzielono na część ekonomiczną oraz militarną. Możemy więc skupić się na aspekcie gospodarczym, dbając o stały dopływ niezbędnych surowców i zapewniając tym samym pracę dla naszych poddanych. Możemy też skoncentrować się na aspekcie bitewnym, rozwijając armię i uczestnicząc w epickich potyczkach, w których udział biorą rozmaite, wyspecjalizowane jednostki oraz ciężkie machiny oblężnicze. Oprócz typowych dla serii wariantów rozgrywki, wprowadzono zupełnie nowy tryb tzw. wolnego budowania. Nowy silnik graficzny zaowocował zaś znacznie lepszą oprawą oraz możliwością toczenia bitew w nocy.

The Settlers: Narodziny Imperium
The Settlers: Narodziny Imperium

Strategiczne 25 września 2007

Szósta pełnoprawna odsłona popularnej serii strategii ekonomicznych, zapoczątkowanej przez firmę Blue Byte w 1993 roku. Po mocno innowacyjnej części piątej, twórcy cyklu postanowili powrócić do dawnej, sprawdzonej konwencji, wzbogacając ją garścią nowych rozwiązań. Ogólna koncepcja gry nie zmieniła się, a naszym celem jest przejęcie kontroli nad niewielką wioską i rozwinięcie jej do rangi nowoczesnej, dobrze ufortyfikowanej metropolii. Kluczem do sukcesu jest stworzenie sprawnie funkcjonującego łańcucha produkcyjnego, który zapewni stały dopływ potrzebnych surowców, pożywienia itp. Konieczne jest także stworzenie silnej armii, która zapewni nam ochronę przed potencjalnymi najeźdźcami. Wśród wprowadzonych nowości wymienić należy nowych bohaterów, których unikalne zdolności gwarantują nam podczas rozgrywki specjalne bonusy. Warto odnotować także rezygnację z usług geologów oraz konieczności wytyczania ścieżek, które teraz są wydeptywane automatycznie przez tragarzy.

Robin Hood: Legenda Sherwood
Robin Hood: Legenda Sherwood

Strategiczne 12 listopada 2002

Kolejna taktyczna strategia twórców Desperados, studia Spellbound Interactive. Fabuła gry Robin Hood: Legenda Sherwood przenosi nas w realia średniowiecznej Anglii i koncentruje się na losach najsłynniejszego rozbójnika wszech czasów oraz jego walce, toczonej w imię honoru i sprawiedliwości z lokalnymi władzami. Podczas zabawy stajemy na czele drużyny, w której oprócz samego Robin Hooda znaleźli się również tacy bohaterowie, jak Mały John, braciszek Tuck czy piękna Marian, a każdy z nich dysponuje oczywiście swoimi własnymi, unikalnymi umiejętnościami. Mechanika zabawy wykorzystuje rozwiązania znane z serii Commandos czy wspomnianego Desperados: Wanted Dead or Alive, a podczas 40 nieliniowych misji, połączonych interesującym wątkiem fabularnym, zajmujemy się wykonywaniem zróżnicowanych zadań: począwszy od infiltracji, poprzez ratowanie towarzyszy z opresji, aż po klasyczne ataki (np. przejęcie konwoju) i strategiczną walkę o zdobycie fortecy.

The Guild 3
The Guild 3

Strategiczne 2019 (wczesny dostęp od 26 września 2017)

Trzecia odsłona serii osadzonych w realiach średniowiecznych strategii ekonomicznych z elementami RPG, zapoczątkowanej w 2002 roku pod egidą firmy JoWooD Entertainment. Opracowana tym razem na zlecenie Nordic Games gra The Guild 3 łączy kluczowe cechy swoich poprzedniczek z nowoczesną oprawą graficzną oraz szeregiem nowości i ulepszeń na gruncie mechaniki. W grze trafiamy więc po raz kolejny do średniowiecznego świata, pełnego wojen, sporów i intryg politycznych, aby z wolna wspinać się po szczeblach kariery. Charakterystycznym elementem rozgrywki jest zaś swoboda wyboru drogi, jaką podążymy do sukcesu. W zależności od preferencji gracza, możemy bowiem zostać arystokratą, kupcem, przestępcą lub kimkolwiek innym.

Twierdza HD
Twierdza HD

Strategiczne 1 listopada 2012

Odświeżona wersja pierwszej odsłony popularnej strategii czasu rzeczywistego osadzonej w średniowieczu. Wcielamy się w jednego z pretendentów do tronu i rozbudowujemy tytułową twierdzę starając się zapewnić dobrobyt poddanym oraz wyeliminować wszystkich rywali dzięki liczebnej armii. W porównaniu z pierwowzorem znacznie zwiększono obsługiwaną rozdzielczość oraz usprawniono pracę kamery.

The Settlers: Dziedzictwo Królów
The Settlers: Dziedzictwo Królów

Strategiczne 8 lutego 2005

Piąta część popularnej serii strategiczno-ekonomicznej, rozwijanej nieprzerwanie od 1993 roku przez niemieckie studio Blue Byte Software. W pracach nad kolejną odsłoną gry autorów cyklu wspomagał Bruce Milligan, odpowiedzialny w przeszłości za takie hity, jak Civilization czy Tropico. Akcja tytułu przenosi nas w nieco inne, poważniejsze realia, nawiązujące do czasów europejskiego średniowiecza, zaś osią fabuły jest odbicie utraconego w przeszłości królestwa z rąk złowieszczego tyrana. Czynimy to oczywiście w typowy dla serii sposób, wznosząc sieć budynków powiązanych ze sobą skomplikowanym łańcuchem ekonomicznym. Tym razem jednak równie istotną rolę odegra stworzenie silnej armii, zdolnej stawić czoła hegemonowi. Dzięki zupełnie nowemu silnikowi RenderWare, piąta odsłona cyklu zabiera graczy po raz pierwszy do w pełni trójwymiarowego świata, co w sposób oczywisty wpłynęło także na modyfikację mechaniki gry. Zabawę urozmaicają nam dodatkowo zmienne pory roku i warunki pogodowe.

Knights & Merchants: The Shattered Kingdom
Knights & Merchants: The Shattered Kingdom

Strategiczne 15 października 1998

Strategia czasu rzeczywistego, rozgrywająca się w pseudo-średniowiecznych czasach. Umożliwia odegranie kluczowej roli królewskiego hetmana koronnego. Całość koncentruje się na ekonomicznej stronie zarządzania królestwem. Poza rozbudowaną kampanią solo dostępny jest też tryb wieloosobowy.

The Guild 2: Renaissance
The Guild 2: Renaissance

Strategiczne 28 lipca 2010

Trzecie rozszerzenie do gry The Guild 2, opracowane przez zespół 4Head Studios. Tym razem akcja przenosi się do tytułowej epoki renesansu, którą zaprezentowano w dwóch nowych scenariuszach: The Alps oraz The Free Republic of the Netherlands. Dodatek wprowadza szereg nowych profesji, takich, jak choćby najemnik, artysta, bankier czy murarz, a także całą gamę nowych rozwiązań – zmiany dotknęły przede wszystkim system sądowniczy i mechanikę walki, gdyż starcia toczone są teraz na znacznie bardziej rozległych mapach, na których można spotkać również dziką zwierzynę i postacie niezależne, kontrolowane przez usprawnioną sztuczną inteligencję. The Guild 2: Renaissance to także możliwość uzyskania tytułu szlacheckiego, niedostępne wcześniej budynki i specjalnie skomponowana ścieżka dźwiękowa.