14. Gry Strategiczne PC Windows
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 14. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne na platformę PC.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Railroad Tycoon 3
Strategiczne 27 października 2003
Trzecia część gry strategicznej pt. Railroad Tycoon, która pierwotnie zadebiutowała w roku 1990. Rzeczony tytuł ponownie umożliwia użytkownikom pokierowanie rozwojem konsorcjum transportowego, specjalizującego się w przewozach kolejowych.

Command & Conquer Remastered
Strategiczne 5 czerwca 2020
Zremasterowana wersja Command & Conquer, klasycznego RTS-a z połowy lat 90., który uznawany jest z jednego z ojców gatunku. Gra posiada zupełnie nową oprawę audiowizualną przy zachowaniu kluczowych elementów rozgrywki oryginału.

Planet Zoo
Strategiczne 5 listopada 2019
Strategia ekonomiczna studia Frontier Developments, w której wcielamy się w zarządcę ogrodu zoologicznego. Planet Zoo wyróżnia się realistycznie odwzorowanymi zwierzętami, posiadającymi własne charaktery i szczegółowo opisane potrzeby. Firma odpowiedzialna za stworzenie i wydanie tego tytułu wcześniej opracowała m.in. Zoo Tycoon z 2013 roku oraz podobną koncepcyjnie grę Planet Coaster.

Corsairs: Battle of the Caribbean
Strategiczne listopad 2025
Piracka strategia czasu rzeczywistego, która stanowi reboot kultowej gry z 1999 roku. Corsairs: Battle of the Caribbean oferuje pięć rozbudowanych kampanii fabularnych, tryb przygodowy oraz możliwość toczenia potyczek z SI lub innymi graczami.

Men of War II
Strategiczne 15 maja 2024
Druga część serii drugowojennych strategii czasu rzeczywistego. Men of War II zawiera dwie kampanie i rozbudowany tryb multiplayer z modułami kooperacyjnymi oraz opartymi na rywalizacji. Poza tym tytuł oferuje edytor poziomów i narzędzia moderskie.

Falling Frontier
Strategiczne grudzień 2025
Kosmiczny RTS stawiający na realistyczne podejście do kosmicznej wojny i ekspansji. Dzieło jednoosobowego zespołu Stutter Fox Studios wyróżnia się nietypowym rozwiązaniem kwestii zasobów i logistyki, rzutującym na całą rozgrywkę.

Pizza Connection 2
Strategiczne 10 lutego 2001
Strategia ekonomiczna stworzona przez firmę Software 2000. Gracz wciela się w szefów megakorporacji czerpiącej zyski z serwowania tytułowej pizzy. Do stawianych przed nami zadań należy budowa restauracji w centrach wielkich miast, zatrudnianie nowych pracowników (maksymalnie dwudziestu na jedną placówkę) i dbanie o ich wydajność, wynajmowanie firm ochroniarskich, a także przeszkadzanie konkurencji.

Dungeon Keeper (1997)
Strategiczne 26 czerwca 1997
Innowacyjna strategia czasu rzeczywistego osadzona w klimatach fantasy, przygotowana przez Petera Molyneux i jego studio Bullfrog Productions (znane m.in. z serii Populous i Syndicate). W odróżnieniu od popularnych w latach 90. dungeon crawlerów, w Dungeon Keeper gracz nie wciela się rządnego przygód herosa, lecz w demonicznego władcę podziemi. Głównym zadaniem jest tu budowa rozległej sieci lochów oraz obrona ich przed zakusami bohaterów.

Call to Arms
Strategiczne 27 kwietnia 2018
Wojenna strategia czasu rzeczywistego z elementami gry akcji, opracowana przez studio Digitalmindsoft, które wraz z ekipą Best Way stworzyło popularną serię RTS-ów Men of War. W przeciwieństwie do wspomnianego cyklu, akcja Call to Arms rozgrywa się w czasach współczesnych, a podczas zabawy korzystamy z uzbrojenia faktycznie wykorzystywanego przez dzisiejsze armie (np. czołg M1A2 Abrams czy samochód terenowy Humvee).

The Wandering Village
Strategiczne 17 lipca 2025
The Wandering Village to strategia ekonomiczna, w której budujemy osadę na grzebiecie wielkiej bestii przemierzającej powoli świat. Podczas zabawy musimy stworzyć symbiotyczną relację z tym stworzeniem, tak aby zaspokoić zarówno potrzeby jego, jak i naszych podwładnych.

Xenonauts 2
Strategiczne 18 lipca 2023
Kontynuacja osadzonej w realiach science fiction turowej gry strategicznej studia Goldhawk Interactive, powstałej jako duchowy spadkobierca klasycznego UFO: Enemy Unknown. Fabuła Xenonauts 2 nie stanowi kontynuacji wydarzeń ukazanych w poprzedniczce, przedstawiając alternatywną wersję pierwotnego scenariusza, opowiadającą o inwazji obcych na Ziemię w okresie trwającej tam zimnej wojny. Ogólne mechanizmy zabawy pozostały niezmienione, a rozgrywka podzielona została na dwie zasadnicze części, tzn.

Age of Empires IV: Dynasties of the East
Strategiczne 4 listopada 2025
Trzecie rozszerzenie do RTS-a wydanego w 2021 roku przez Microsoft. Age of Empires IV: Dynasties of the East wprowadza cztery cywilizacje wariantywne (Złotą Ordę, dynastię macedońską, Sengoku Daimyo i dynastię Tughlaków), nowy tryb, a także mapy i biomy.

SpellForce 2: Władca Smoków
Strategiczne 23 marca 2007
Pierwszy oficjalny dodatek do Spellforce 2: Shadow Wars. Historia w SpellForce 2: Władca Smoków kontynuuje wątki opowiedziane w podstawowej wersji gry, koncentrując się na problemie, jakim okazała się słabnąca moc łączących poszczególne wyspy portali. Rozpoczęła się krwawa wojna, mająca zaprowadzić jej uczestników na nowe, nadające się do zamieszkania terytoria.

Empire Earth III
Strategiczne 6 listopada 2007
Empire Earth III to kolejna część popularnej serii strategii czasu rzeczywistego. Produkcja opracowana została przez firmę Mad Doc Software, która na swoim koncie ma też jej poprzednią odsłonę. W dalszym ciągu mamy do czynienia z grą typu RTS, ale jest ona o wiele bardziej dynamiczna niż pozostałe części serii.

Sacrifice
Strategiczne 17 listopada 2000
Sacrifice jest strategią czasu rzeczywistego wyprodukowaną przez studio Shiny Entertainment. Akcja gry osadzona została po zakończeniu Świętej Wojny, w której 5 bóstw pokonało stwórcę. Teraz toczą one bezwzględną walkę o panowanie nad światem. Gracz wybiera jedną z frakcji i stara się przechylić szalę zwycięstwa na jej stronę. Gra stworzona została głównie z myślą o trybie multiplayer, w którym może brać udział maksymalnie czterech uczestników.

Super Fantasy Kingdom
Strategiczne grudzień 2025
Gra strategiczna wydana przez firmę Hooded Horse, która łączy elementy gatunków tower defense, city builder i roguelike. W Super Fantasy Kingdom mamy za zadanie odbudowywać królestwo i stawiać czoła hordom potworów, które szturmują wrota naszego zamku.

Command & Conquer: Red Alert 2 - Yuri's Revenge
Strategiczne 17 października 2001
Oficjalny dodatek do wydanej jesienią 2000 roku strategii czasu rzeczywistego Command & Conquer: Red Alert 2 studia Westwood. Rozszerzenie zatytułowane Yuri’s Revenge wzbogaca fabułę gry podstawowej o nowy wątek, którego głównym bohaterem jest były doradca głównego antagonisty "dwójki" imieniem Jurij. Podobnie jak w poprzednich grach z serii, kampania podstawowa podzielona została na dwie części (po 7 misji dla każdej ze stron), które możemy przejść jako dowódca Aliantów lub Sowietów.

XCOM: Enemy Unknown
Strategiczne 9 października 2012
Osadzona w realiach science-fiction turowa gra strategiczna, będąca wznowieniem kultowej serii, zapoczątkowanej w 1994 roku grą UFO: Enemy Unknown. Za jej powstanie odpowiada doświadczone studio Firaxis Games, założone przez Sida Meiera. Fabuła gry nie kontynuuje wątków swych poprzedniczek, opowiadając nową historię rywalizacji ludzkiej rasy z agresywną cywilizacją obcych. Celem ochrony naszej planety stworzona zostaje specjalna organizacja X-COM, której poczynaniami pokierujemy w trakcie gry.

The Guild 2
Strategiczne 15 września 2006
Oryginalna hybryda gry RPG i strategii czasu rzeczywistego, stworzona przez zespół 4Head Studios. Gracz trafia do XIV-wiecznej Europy, czyli świata pełnego intryg, konfliktów i wojen. Głównym zadaniem, jakie przed nim stoi, jest wzbogacenie się, co można osiągnąć na różnorodne sposoby. Choć zabawę rozpoczynamy jako zwyczajny mieszkaniec miasta, szybko możemy rozwinąć się w dowolnym kierunku – nic nie stoi na przeszkodzie, by zająć się handlem, rzemiosłem, a nawet kradzieżą.

Cywilizacja 2
Strategiczne 30 czerwca 1996
Kontynuacja niezwykle udanej strategicznej gry turowej Sid Meier’s Civilization, którą wielu uznaje za początek współcześnie rozumianego gatunku 4X. Gracz ponownie ma za zadanie stworzyć światowe imperium, rozwijając gospodarkę i armię oraz prowadząc zręczne działania polityczne na przełomie kolejnych wieków.

Commandos 3: Kierunek Berlin
Strategiczne 15 października 2003
Trzecia odsłona rozwijanego przez hiszpańskie Pyro Studios cyklu taktycznych strategii w realiach II wojny światowej. W grze Commandos 3: Kierunek Berlin stajemy ponownie na czele znanego z pierwszej części serii, sześcioosobowego oddziału żołnierzy o odmiennych umiejętnościach. Na wykonanie czeka zaś 20 zróżnicowanych misji, podzielonych na cztery minikampanie: Londyn, Normandia, Francja i Niemcy oraz Stalingrad.

Rogue Hex
Strategiczne 9 sierpnia 2025
Strategia 4X z budowaniem talii kart i elementami roguelike, inspirowana Cywilizacją i Slay the Spire. W Rogue Hex rozwijamy imperium od epoki kamienia łupanego po współczesność, pnąc się po drzewku technologicznym oraz odpierając ataki barbarzyńców.

Life Below
Strategiczne 2026
Gra strategiczna stanowiąca unikalną wariację na temat gatunku city builder, w której zamiast miasta budujemy podwodny ekosystem. W Life Below przywracamy do życia rafę koralową, korzystając z umiejętności zamieszkujących ją organizmów i broniąc jej przed zagrożeniami z zewnątrz.

BattleTech
Strategiczne 24 kwietnia 2018
Opracowana przez znane z serii Shadowrun studio Harebrained Schemes taktyczna gra bitewna, będąca odświeżoną wersją produkcji, która ukazała się na komputerach pod koniec lat 80. jako jedna z pierwszych produkcji legendarnego studia Westwood (seria Command & Conquer). Nad całością prac czuwał zaś sam Jordan Weisman – twórca cenionej serii MechWarrior oraz oryginalnego BattleTech, który zadebiutował w 1984 roku jako gra planszowa.