11. Gry Strategiczne PC Windows
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 11. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne na platformę PC.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Age of Mythology: Retold - Heavenly Spear
Strategiczne 30 września 2025
Drugie duże rozszerzenie do remake'u kultowej strategii. Age of Mythology: Retold - Heavenly Spear przenosi nas do świata z mitologii japońskiej, oddając do dyspozycji tamtejsze bóstwa i jednostki, na czele z samurajami i shinobi, ale też yokai (demonami).

Two Point Museum
Strategiczne 4 marca 2025
Trzecia odsłona cyklu humorystycznych strategii ekonomicznych. W Two Point Museum zajmujemy się prowadzeniem własnego muzeum, rozbudowując obiekt i ściągając kolejne eksponaty, a także spełniając różnorodne zachcianki gości i zatrudniając kolejnych pracowników.

Republic of Pirates
Strategiczne 19 czerwca 2024
Polski RTS, który przenosi nas na Karaiby z czasów złotej ery piractwa. W Republic of Pirates toczenie morskich bitew (w czasie rzeczywistym) jest równie ważne co rozbudowa pirackiej osady oraz dbanie o stosunki dyplomatyczne.

Crusader Kings III: Roads to Power
Strategiczne 24 września 2024
Trzecie duże rozszerzenie do bestsellerowej strategii od Paradox Interactive. Crusader Kings III: Roads to Power skupia się na Bizancjum i wprowadza nowe systemy sprawowania rządów, niedostępne wcześniej sposoby na awans społeczny czy styl życia awanturnika pozbawionego majątku.

SimCity 4
Strategiczne 9 stycznia 2003
Kolejna odsłona popularnego cyklu gier strategicznych typu city builder, opracowana przez studio Maxis. W porównaniu z poprzedniczkami, produkcja może się pochwalić szeregiem nowych rozwiązań, zmian i usprawnień. Przede wszystkim, budowane przez gracza miasto nie jest już pojedynczą jednostką – nic nie stoi na przeszkodzie, by powiązać je z innymi miastami, tworząc w ten sposób wielką aglomerację połączoną ekonomicznie i przemysłowo.

StarCraft II: Legacy of the Void
Strategiczne 10 listopada 2015
Trzecia odsłona trylogii StarCraft II, stanowiącej kontynuację bestsellerowego kosmicznego RTS-a firmy Blizzard. Ostatni epizod trzyczęściowej kampanii fabularnej gry poświęcony jest najbardziej tajemniczej rasie w uniwersum StarCrafta - Protossom. W StarCraft II: Legacy of the Void wcielamy się w dowódcę tej zaawansowanej technologicznie frakcji, która przeszła sporą ewolucję w porównaniu do pierwszej odsłony gry z 1998 roku.

Hearts of Iron III
Strategiczne 7 sierpnia 2009
Kolejna odsłona popularnej serii strategii historycznych od studia Paradox Interactive, osadzonych w realiach II wojny światowej. Zadaniem gracza jest objęcie władzy nad wybranym państwem – czy to jednym z ówczesnych mocarstw, czy kraju słabszego pod względem militarnym – i poprowadzenie go przez zawieruchę globalnego konfliktu. Hearts of Iron III obejmuje okres od 1936 do 1948 roku, dzięki czemu mamy możliwość przygotować się do nieuchronnej wojny.

Soldiers: Ludzie Honoru
Strategiczne 29 czerwca 2004
Strategia czasu rzeczywistego, opracowana przez ukraińskie studio Best Way. Akcja została osadzona w drugowojennej Europie, a gracz wciela się w rolę wojskowego dowódcy. Na ukończenie czeka tutaj 25 zróżnicowanych misji, w których wydajemy rozkazy nie tylko piechocie, lecz także zmechanizowanym jednostkom.

Beach Life
Strategiczne 6 września 2002
Beach Life to zaprawiona sporą dawką humoru strategia ekonomiczna, za której powstanie odpowiada studio Deep Red Games. Gracz wciela się w rolę zarządcy ekskluzywnego hotelu w nadmorskim kurorcie, a do jego zadań należy m.in. rozbudowa ośrodka wypoczynkowego, zapewnienie atrakcji dla turystów, zagospodarowanie plaż oraz reagowanie na różnego rodzaju katastrofy.

Europa Universalis II
Strategiczne 20 listopada 2001
Kontynuacja strategicznej gry firmy Paradox, pozwalającej na kierowanie rozwojem największych europejskich potęg. Europa Universalis II to gra o wiele bardziej rozbudowana, obejmująca czterysta lat historii (1419-1820) nie tylko Europy, ale całego świata.

Twierdza 2
Strategiczne 19 kwietnia 2005
Druga pełnoprawna odsłona serii strategicznej Stronghold, zapoczątkowanej przez studio Firefly w 2001 roku. Autorzy postanowili nie eksperymentować z mechaniką rozgrywki, rozwijając najlepsze elementy oryginału i proponując graczom ponownie dwie odrębne kampanie, skupiające się na ekonomicznym bądź militarnym aspekcie rozgrywki. Poszerzeniu uległ wachlarz maszyn oblężniczych i środków obronnych, poprawiono realizm oraz wprowadzono możliwość stosowania różnych formacji bitewnych.

Blitzkrieg
Strategiczne 13 maja 2003
Rozbudowana strategia czasu rzeczywistego, w której bierzemy udział w bitwach z II wojny światowej. Twórcy przygotowali trzy kampanie zawierające w sumie 21 misji oraz ponad 15 typów jednostek. Rozgrywka przypomina serię Sudden Strike. Produkcja zawiera także tryb multiplayer oraz generator map.

They Are Billions
Strategiczne 18 czerwca 2019
Steampunkowa strategia czasu rzeczywistego, w której musimy bronić kolonię ludzką przed gigantycznymi hordami zombie. They Are Billions powstało za sprawą twórców Lords of Xulima: A Story of Gods and Humans. Podstawowym zadaniem gracza jest nadzorowanie i rozwój bazy. Wymaga to gromadzenia surowców, stawiania i ulepszania budynków, tworzenia sieci energetycznej itp. Stałym zagrożeniem są gigantyczne armie zombie – silnik gry jest w stanie wygenerować nawet 20 tysięcy żywych trupów.

Age of Empires II: The Age of Kings
Strategiczne 28 września 1999
Druga odsłona niezwykle popularnego cyklu gier strategicznych czasu rzeczywistego, opracowana przez zespół Ensemble Studios. Gracz staje na czele jednej z trzynastu cywilizacji, które prowadzi przez kolejne etapy rozwoju. Do jego dyspozycji oddano między innymi Franków, Wikingów, Mongołów, czy choćby Celtów.

Command & Conquer: Red Alert 3
Strategiczne 28 października 2008
Po sukcesie trzeciej odsłony cyklu Command & Conquer odpowiedzialne za markę studio EA Los Angeles zajęło się kontynuacją rozwijanej równolegle sub-serii Red Alert. Kolejna część gry rzuca graczy ponownie do alternatywnej rzeczywistości, w której przywódcy Związku Radzieckiego postanawiają przenieść się w przyszłość, aby przywrócić dawną świetność sowieckiego państwa.

Star Wars: Empire at War
Strategiczne 16 lutego 2006
Gra strategiczna czasu rzeczywistego, opracowana przez studio Petroglyph. Akcja opisywanej produkcji toczy się na dwa lata przed wydarzeniami opowiedzianymi w czwartej części filmowej sagi Gwiezdnych wojen (o podtytule Nowa nadzieja), aczkolwiek pojawiają się w niej również wątki zaczerpnięte z trzeciej części serii (zatytułowanej Zemsta Sithów). Osią akcji jest konflikt pomiędzy Sojuszem a Imperium Galaktycznym. Sama rozgrywka składa się z dwóch sekcji: planowania i ataku.

Heroes of Might and Magic III Complete
Strategiczne 15 stycznia 2002
Kolekcjonerska edycja trzeciej odsłony popularnej serii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, rozwijanej od 1995 roku przez studio New World Computing. W skład zestawu Heroes of Might and Magic III Complete weszła wydana w marcu roku 1999 gra podstawowa wraz z dwoma oficjalnymi dodatkami: Armageddon’s Blade i The Shadow of Death (na osobnych nośnikach).

Starship Troopers: Terran Command
Strategiczne 16 czerwca 2022
Starship Troopers: Terran Command to oparty na defensywie RTS wzorowany na popularnym They Are Billions. Gracz wciela się w dowódcę tytułowych żołnierzy kosmosu, którzy zostają zrzuceni na planetę opanowaną przez hordy obcych z rasy insektoidalnych Arachnidów.

Memoriapolis
Strategiczne 30 kwietnia 2025
Gra strategiczna typu city builder. W Memoriapolis tworzymy antyczne miasto, które następnie rozbudowujemy przez ponad dwa tysiąclecia. W tym czasie dostosowujemy je do potrzeb mieszkańców oraz korzystamy z możliwości kolejnych epok historycznych, aż po erę oświecenia.

Frostpunk: 1886
Strategiczne 2027
Remake Frostpunka, czyli polskiej strategii survivalowej z 2018 roku, przeniesiony na Unreal Engine. Frostpunk: 1886 to przede wszystkim unowocześniona oprawa graficzna, nowe wydarzenia, mechanika, prawa, technologie i budynki, dodatkowa ścieżka celu oraz wsparcie dla modów.

Prison Architect
Strategiczne 6 października 2015
Strategia ekonomiczna z elementami RTS, wyprodukowana przez niezależne, brytyjskie studio Introversion Software. Prison Architect pozwala wcielić się w rolę dyrektora zakładu penitencjarnego. Do obowiązków gracza należy przede wszystkim zaprojektowanie w pełni bezpiecznego więzienia, zarządzanie funduszami placówki oraz zaspokajanie rozmaitych potrzeb osadzonych. Autorzy zadbali, by każdy skazaniec posiadał odrębną osobowość i przejawiał związane z nią skłonności do zachowań przestępczych.

UFO: Enemy Unknown (1994)
Strategiczne 23 września 1994
Opracowana przez doświadczoną firmę Microprose i osadzona w realiach science fiction turowa gra strategiczna z elementami symulacji oraz RPG. Akcja gry UFO: Enemy Unknown przenosi nas do alternatywnej wersji roku 1999, w którym to gracze stają na czele organizacji o nazwie X-COM, powołanej celem zapobieżenia ewentualnym atakom wrogich ras z kosmosu.

Master of Command
Strategiczne 27 października 2025
Taktyczny RTS przenoszący graczy na front wojny siedmioletniej (XVIII wiek). W Master of Command: Seven Years' War jako jeden z dowódców wybranego mocarstwa bierzemy udział w proceduralnie generowanej kampanii, dbając o logistykę i radząc sobie ze zdarzeniami losowymi.

Surviving Mars
Strategiczne 15 marca 2018
Fantastycznonaukowa strategia ekonomiczna z gatunku city builder, opracowana przez Haemimont Games i wydana przez Paradox Interactive. Twórcy Tropiko 5 tym razem dają nam możliwość zaprojektowania pierwszego ludzkiego osiedla na Marsie. Stanowisko zarządcy pozaziemskiej kolonii wymaga od nas zajęcia się wieloma istotnymi kwestiami, od których zależy życie i zdrowie mieszkańców placówki.