Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Digital Extremes

Firma producent wydawca

Kanadyjskie studio deweloperskie z siedzibą w mieście London (prowincja Ontario). Zespół ma w swoim portfolio szereg hitów komercyjnych – współtworzył między innymi kilka gier spod szyldu Unreal, a także opracował niezwykle popularne Warframe. Gry Digital Extremes można znaleźć na komputerach osobistych, konsolach i urządzeniach mobilnych.

Historia

Nieskromny początek

Historia studia Digital Extremes rozpoczyna się w 1993 roku. Firma została założona przez Jamesa Schmalza, którego debiutanckie dzieło, czyli wydany przez firmę Epic MegaGames (obecnie Epic Games) Epic Pinball, odniosło spektakularny sukces komercyjny. Idąc za ciosem, Digital Extremes stworzyło dwie kolejne produkcje tego typu – komercyjną wersję Epic Pinball zatytułowaną Silverball (1993) oraz Extreme Pinball (1995).

„Epicka” współpraca

Kolejnym owocem współpracy Digital Extremes i Epic MegaGames był FPS zatytułowany Unreal, którego produkcja rozpoczęła się w 1994 roku. Gra zadebiutowała dopiero po czterech latach, stając się niekwestionowanym hitem komercyjnym i artystycznym. Projekt dał początek marce rozwijanej przez kolejne lata – w 1999 roku do sprzedaży trafił poświęcony multiplayerowej zabawie Unreal Tournament, w 2002 roku światło dzienne ujrzał dostępny wyłącznie na konsoli Xbox Unreal Championship, z kolei lata 2002 i 2004 przyniosły premiery gier Unreal Tournament 2003 i Unreal Tournament 2004.

Życie „na swoim”

Po premierze tego ostatniego Digital Extremes zrezygnowało z dalszego rozwoju marki Unreal, skupiając się na pracy nad swoim autorskim IP. W międzyczasie otwarto drugi oddział studia (w Toronto), który miał się koncentrować na tworzeniu gier konsolowych. Ów zespół, początkowo nazwany Brain Box Games, z czasem został przemianowany na Digital Extremes Toronto. Jego debiutanckim dziełem był FPS zatytułowany Pariah, którego premiera odbyła się w 2005 roku. Produkcja miała doczekać się sequela, czyli Pariah: Shroud Wars, jednak ze względu na jej kiepską sprzedaż z czasem stał się on zupełnie nową produkcją, która pod nazwą WarPath trafiła do sprzedaży w 2006 roku.

Dark Sector, czyli wyżej wspomniane autorskie IP Digital Extremes, zadebiutował dopiero dwa lata po premierze WarPath – by prace nad tym projektem przebiegały sprawniej, jeszcze w 2005 roku podjęto decyzję o scaleniu dwóch wyżej wymienionych oddziałów Digital Extremes w jeden, z siedzibą w mieście London. Warto odnotować, że na potrzeby gry deweloperzy opracowali autorski silnik graficzny (Evolution), który miał być wykorzystywany w większości ich przyszłych dzieł.

Praca na zlecenie

Przez kilka następnych lat Digital Extremes zajmowało się głównie pracą na zlecenie. Studio współtworzyło BioShocka w wersji na PlayStation 3, opracowało tryb multiplayer do BioShocka 2, a także odpowiadało za pecetową wersję gry Homefront. Poza tym w 2012 roku ekipa oddała w ręce graczy drugą odsłonę cyklu The Darkness, z kolei w roku 2013 na sklepowych półkach pojawiła się stworzona przez nią gra Star Trek. Rok 2015 przyniósł natomiast premierę erpega zatytułowanego Sword Coast Legends, w którego tworzeniu Digital Extremes pomagało zespołowi n-Space. Później Digital Extremes współpracowało również z ekipą 343Industries, tworząc multiplayerowe dodatki do gry Halo 4.

Warframe

W 2013 roku zadebiutował Warframe, czyli multiplayerowa gra akcji, dystrybuowana w modelu free-to-play. Dzięki stałemu wsparciu ze strony deweloperów na przestrzeni kolejnych lat produkcja stała się olbrzymim hitem. Tytuł doczekał się nawet wydarzenia nazwanego TennoCon, wzorowanego na QuakeConie poświęconym grom id Software czy choćby BlizzConie organizowanym przez firmę Blizzard Entertainment.


Współpracujący z Digital Extremes producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Digital Extremes


Panic Button

Wydane gry

Warframe2013

Survived Byanulowana

The Amazing Eternalsanulowana