Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 31 maja 2021, 12:46

autor: Froozyy

Top 100 najlepszych gier z otwartym światem - ranking redakcji

Otwarte światy i sandboxy od lat kuszą nas pięknymi widokami, mnogością aktywności do wykonania i obietnicami kilometrów niezwykłej przestrzeni do poznania. Wybraliśmy sto najlepszych z nich.

50. Arcanum: Przypowieść o maszynach i magyi

Produkcja studia Troika Games (w skład którego wchodzą deweloperzy pracujący wcześniej m.in. nad Falloutem) to odpowiedni wybór dla fanów izometrycznych RPG, którym z jakiegoś powodu nie podszedł klimat klasyki pokroju Baldur’s Gate. Świat przedstawiony w Arcanum stanowi ciekawą mieszankę magii oraz technologii. Niestety, tytuł ten zestarzał się dość kiepsko, więc gracze chcący spróbować go po raz pierwszy powinni do niego podchodzić z pewną dozą ostrożności.

Zdaniem redakcji

Arcanum to specyficzny przykład sandboksa. Większość atrakcji czekała na nas w oznaczonych lokacjach, a podróż palcem po mapie była najwygodniejszą formą przemieszczania się między miejscówkami. Nie zmienia to jednak faktu, że całość kontynentu można było przemierzyć na piechotę. I parę atrakcji dało się znaleźć właśnie w ten sposób – wędrując na oślep. A tam, podobnie jak w całej reszcie gry, czekały pasjonujące zadania i opowieści, które wykonywać i poznawać mogliśmy na przynajmniej kilka sposobów. Arcanum łączyło swobodę z naprawdę kapitalną i zakręconą historią (wciągającą świetnymi dialogami). Choć technicznie gra kulała, cierpliwym oferowała przeżycia, które zapamiętają na długie lata.

Hubert Sosnowski

49. Grand Theft Auto IV

Wydawać by się mogło, że każda kolejna odsłona serii Grand Theft Auto odnosi coraz większy sukces. Twórcy ze studia Rockstar Games podnoszą sobie poprzeczkę wyżej i wyżej, czego efektem jest wszechobecny hype na niezapowiedzianą jeszcze szóstą część cyklu. W przypadku „czwórki” po raz kolejny mamy do czynienia ze świetnym sandboksem w gangsterskich klimatach. Poznajemy losy Niko Bellica, który opuszcza Europę, aby udać się do swojego kuzyna żyjącego w Stanach Zjednoczonych. Tam zostaje wciągnięty przez gangsterskie życie i rozpoczyna wspinaczkę po drabinie nie do końca zgodnej z prawem „kariery”.

48. Batman: Arkham Knight

Po nieco słabszych ocenach Batmana: Arkham Origins (studia WB Games Montreal) prace nad zwieńczeniem serii postanowiono ponownie powierzyć zespołowi Rocksteady (twórcom dwóch pierwszych części). Był to zdecydowanie dobry ruch, bowiem do dziś mówi się, że cykl udało się zakończyć na wysokim poziomie. Arkham Knight to kolejny rozdział historii czuwającego nad bezpieczeństwem Gotham City Batmana, który tym razem musi zmierzyć się ze Scarecrowem (Strach na Wróble) i pozostałymi złoczyńcami. Mamy tutaj klimatyczne i piękne miasto Gotham, świetny system walki i kawał solidnej historii. Narzekania na Arkham Knighta dotyczyły głównie optymalizacji wersji gry na komputery osobiste.

47. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

The Phantom Pain to pierwsza pełnoprawna odsłona skradankowego cyklu Metal Gear Solid (bo Ground Zeroes było bardziej prologiem niż oddzielną grą), w ramach której zdecydowano się na umiejscowienie akcji w otwartym świecie. Zrezygnowano z liniowości rozgrywki i postawiono gracza w sytuacji, w której ma ogromną swobodę działania i może wykonywać misje na kilka sposobów. Eksperyment ze świeżą formą zabawy się powiódł. Nowy tytuł Hideo Kojimy i spółki przyjęto bardzo dobrze, a co najważniejsze nie zabrakło w nim fabularnych i gameplayowych udziwnień, z których znany jest japoński twórca gier.

Zostało jeszcze 64% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

Horizon: Zero Dawn - Complete Edition

Horizon: Zero Dawn - Complete Edition

Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima

World of Warcraft

World of Warcraft

Najmniejsze sandboksy - czyli nie zawsze rozmiar ma znaczenie
Najmniejsze sandboksy - czyli nie zawsze rozmiar ma znaczenie

Wśród twórców gier z otwartymi światami panuje wielki wyścig o to, kto zrobi najbardziej gigantyczną wirtualną makietę. Tymczasem serca graczy często zdobywają twórcy, którzy zamiast na rozmiar, stawiają na wypełnienie niewielkich przestrzeni atrakcjami.

Czy w otwartym świecie da się opowiedzieć dobrą historię?
Czy w otwartym świecie da się opowiedzieć dobrą historię?

Znacie to. Wielka mapa, multum aktywności i swoboda działania, a w tle niezapadająca w pamięć fabuła z jakimś tam łotrem, jakimiś tam przyjaciółmi do uratowania i zwrotem akcji, o którym zapominamy po dziesięciu minutach. Czy naprawdę tak musi być?