Final Fantasy 12: Third Ascent
Aktualizacja:
Third Ascent

Nazwa | Poziom | Życie HP | Podatny na | Upuszcza (cena) | Można ukraść (cena) |
Purobolos | 49-50 | 9531-9691 | Holy | Bomb Shell (869g), Dark Crystal (160g), Handkerchief**, Scorpio Gem (150g), Mallet (2498g) | Bomb Shell (869g), Dark Crystal (160g) |
Zombie Warlock | 48-50 | 7598-7958 | Holy | Dark Crystal (160g), Forbidden Flesh (1397g), Capricorn Gem (150g) | Capricorn Gem (150g) |
Dead Bones | ~49 | ~11122 | Holy | Ancient Bone (2115g), Dark Crystal (160g) | Dark Crystal (160g) |
Necrofiend | 48-50 | 12709-13069 | Holy | Dark Crystal (160g), Sky Jewel (980g), Lifewick (1740g) | Sky Jewel (980g) |
Aeronite (latający) | 50-51 | 18004-18684 | Piorun | Wyvern Fang (1274g), Ice Crystal (160g) | Wyvern Fang (1274g), Hi-potion** |
Cataract Aevis | 50-51 | 23241-23921 | Piorun | Charger Barding (1154g), Ice Crystal (160g), Holy Mote** | Charger Barding (1154g), 50 gil |
*rzadkość; **Lepiej nie sprzedawać
![]() | ![]() |
Pod żadnym pozorem nie korzystaj z Way stone'a, którym tu przyleciałeś - inaczej zostaniesz przeniesiony na sam początek pierwszego ascentu i będziesz musiał pokonywać całą tą drogę na nowo [screen 1 ].
Na koniec tego ascentu nie prowadzi zwykła droga. Będziesz musiał korzystać z rozmieszczonych na każdym piętrze Way Stone'ów i będziesz musiał wybrać jeden spośród kilku [screen 2 ].
![]() | ![]() |
Jeśli raz się pomylisz przy wybieraniu, zostaniesz przeniesiony na początek obszaru. Jeśli pomylisz się dwa razy, zostaniesz przeniesiony na 79 piętro, gdzie będziesz musiał stawić czoła hordzie potworów. Wyjść z tego możesz tylko jednymi drzwiami (drugich nie jesteś w stanie otworzyć od strony, po której się znajdujesz), ale te drzwi są zablokowane przez magię [screen 1 ] i musisz tak długo walczyć z ciągle pojawiającymi się wrogami, dopóki nie zobaczysz komunikatu, że magia się ulotniła [screen 2 ].
Ale nie przejmuj się - przeprowadzę Cię przez tą gmatwaninę.
Zdecydowana większość Way Stone'ów na tym ascencie ma określony kolor. Musisz z nich korzystać w określonej kolejności.
Istnieją dwie ścieżki prowadzące do tego samego wyniku - standardowa i ukryta. Polecam tę ukrytą, ale wybór należy do Ciebie.
Zwykła ścieżka | Ukryta ścieżka |
Pierwszy way stone, którego musisz użyć, jest czarny. Wylądujesz na 81 piętrze. Idź na drugi koniec tego piętra i skorzystaj z zielonego portalu | Pierwszy way stone, którego musisz użyć, jest czarny. Wylądujesz na 81 piętrze. Idź do dwustronnie zamkniętego przez fałszywe ściany korytarza. W środku znajdziesz skarb - istnieje bardzo duża szansa, że będzie to Dragon Whisker. Jest tam też zielony portal. Użyj go.
|
Jesteś na 82 piętrze. Biegnij do końca i skorzystaj z czerwonego portalu. | Jesteś na 83 piętrze. Przed sobą zobaczysz wiele min - lepiej, żebyś użył float'a. Nad jedną z tych min znajdziesz też skarb. Żeby dojść do portali na tym piętrze, będziesz musiał rozwalić co najmniej dwie fałszywe ściany. Skorzystaj z czerwonego Way Stone'a.
|
Jesteś na 85 piętrze. Biegnij do końca i skorzystaj z dowolnego portalu. | Jesteś na małej wiszącej wysepce na 84 piętrze. Pokonaj dwa Aeronite i podnieś skarb. To może być circlet lub ring of renewal. Skorzystaj z dowolnego portalu. |
Z ostatnimi portalami na obydwu ścieżkach sprawa jest dość kontrowersyjna. Słyszałem, że trzeba wybrać kolor, jaki miał ołtarz, który wybrałeś w drugim ascencie, ale dla mnie działał każdy, niezależnie od koloru, jaki wybrałem, zawsze leciałem do miejsca docelowego.
![]() | ![]() |
Obojętnie którą szedłeś ścieżką, teraz wylądujesz na 86 piętrze. Idź korytarzem w prawo i na końcu rozwal ścianę po lewej [screen 1 ]. Biegnij do końca i skorzystaj ze znajdującego się tam portalu.
Zostaniesz przeniesiony na 88 piętro. Jeśli szedłeś ukrytą ścieżką, to zostaniesz tu najprawdopodobniej zaatakowany przez Rare Monster: Tower. Rozpraw się z nim. Na tym piętrze znajduje się winda [screen 2 ] i portal prowadzący na 79 piętro, a jeśli teraz z niego skorzystasz, to nie będziesz narażony na walkę, z tymi wszystkimi potworami, które zwykle tam występują.
Jeśli wsiądziesz do Dais of Ascendance (czyt. windy), zostaniesz zaatakowany przez Hashmala. Tak więc zanim to zrobisz, lepiej przygotuj się do walki.

Hashmal | Ok. 190 000 HP | Odporny na Librę, Podatny na Wiatr | Roxxor, Battle Cry, Quakeja |
Hashmal to kolejny esper do Twojej kolekcji. Tak jak poprzedni przeciwnicy w Pharos nie dysponuje jakąś pokaźną ilością ataków.
![]() | Początkowo stosuje tylko i wyłącznie zwykłe ataki. Mogą one spowodować u atakowanego disease . Gdy starci już trochę życia, zacznie używać roxxor - jest to atak z elementem ziemi skierowany przeciwko jednemu przeciwnikowi. Również z upływem czasu zacznie stosować Quakeje , która zadaje obrażenia mocą ziemi wszystkim bohaterom i może u nich spowodować slow . |
Winda zabierze Cię dalej w górę. Tam w zasadzie nie ma nic ciekawego. Po przejściu kilku metrów tej długiej drogi włączy się cut-scenka i zostaniesz przeniesiony o pół drogi do przodu. Nie wracaj - nie ma sensu. Idź do kryształu, zapisz grę i biegnij do końca skorzystać z Way Stone'a, jednak zanim to zrobisz, upewnij się, czy jesteś gotowy do długiej i wyczerpującej walki, bo takowa czeka Cię na górze.
Szczyt:
Walka zaczyna się od Gabrantha:
Gabranth | Ok. 65 000 HP | Odporny na Librę | Kick, Lunge, Circle of Judgement, Sentence, Guilt |
![]() | Jego ataki poza Kick i Lunge to Circle of Judgement , który rani tylko tych, którzy stoją blisko niego oraz Guilt skierowany przeciw jednemu z Twoich sojuszników. Mniej więcej w połowie jego paska życia stanie się on odporny na magię. Walka z nim będzie krótka. Ma on tylko 65 tys. HP i nawet nie musisz wszystkiego zbić, ponieważ zanim on zginie, do walki wtrąci się Cid. Tak więc nie używaj też berserka, bo będziesz potrzebował trzeźwych umysłów. |

Cid | Ok. 80 000 HP | Odporny na Librę | Gatling Gun, Haste, Protect, Shield, S-85 Cyclotrone |
![]() | ![]() |
Na początku walki użyj Dispel na Cidzie. W pierwszej części walki nie popisuje się on specjalną znajomością ataków. Korzysta tylko ze zwykłego ataku i Gatling Guna . Gdy zbijesz jego życie do mniej więcej 50%, przyzwie do walki Famfrita, a sam stanie się odporny na każdy atak zarówno fizyczny jak i magiczny. Jedynym wyjściem, żeby przestał być niezniszczalny, jest zabicie Famfrita.
Famfrit | Ok. 155 000 HP | Odporny na Librę, Podatny na Ogień | Briny Canonade, Waterja |
![]() | ![]() |
Elementem Famfrita jest woda, tak że obrażenia, jakie będzie Ci zadawał, związane są z mocą wody. Sam podatny jest na ogień - przyda się Firaga i Wyrmfire shot. W czasie Twojej potyczki z Famfritem Cid rzuca na niego protect , shell i haste . Jeśli użyjesz wtedy Dispel na Famfricie, to Cid zacznie rzucać bufki od nowa, co jest dobrą metodą na powstrzymywanie go od atakowania. Po pokonaniu Famfrita osłona Cida zniknie i będziesz mógł już w spokoju go wykończyć.
0
- Final Fantasy XII - poradnik do gry
- Final Fantasy 12: Poradnik do gry
- Final Fantasy 12: Część 3
- Final Fantasy 12: Balfonheim Port
- Final Fantasy 12: Feywood
- Final Fantasy 12: Giruvegan
- Final Fantasy 12: Great Crystal
- Final Fantasy 12: Ridorana Cataract
- Final Fantasy 12: Pharos at Ridorana - First Ascent
- Final Fantasy 12: Second Ascent
- Final Fantasy 12: Third Ascent
- Final Fantasy 12: Epilog - Sky Fortress Bahamut
- Final Fantasy 12: Część 3
- Final Fantasy 12: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Radzik Generał
Na tle pozostałych najsilniejszych broni, które mam - Whale Whisker i Ragnarok (bo Ixiona już wczoraj pokonałem) - zdecydowanie jest czego żałować. Postać na 65. levelu ubrana w Maximiliana i Magepower Shishak (siła 84) zadaje ciosy o sile mniej więcej 4-4,5k tymi broniami, podczas gdy Zodiac Spearem przeciw temu samemu potworowi lecą już ciosy za 6-6,5k. Inne potwory potrafią dostać za 7-8k a przy buffach Bravery + Berserk robi się maszynka do zadawania ciosów po 9999, choć jeszcze nie zawsze wchodzą aż tak silne.
Piotrek Generał
Niestety, któraś urna została już otworzona i Zodiaka nie zdobędę. A zabawę z losową skrzynią w Henne Mines odpuszczam sobie (ale się autorzy uparli na tę lokację - najlepsza broń, najsilniejsi przeciwnicy, najpotężniejszy esper i najlepsze miejsce do levelowania).
Podobną sytuację do opisanej przez Ciebie mam z Tournesolem. Tzn. Bash zadaje Tournesolem zwykle 9999 obrażeń, a np. Ragnarokiem około 7000, przy wyjątkowo silnych przeciwnikach oczywiście odpowiednio mniej, np. ostatnio przy którymś mark huncie z milionem punktów życia (ale i tak padł w kilka minut).
A wracając jeszcze do problemów z potworami w Henne Minnes - problem znika jeśli użyjemy odpowiednich czarów (Haste, Protect, Shell, Bubble, Bravery dla wszystkich i już jest ok). Wydaje mi się, że założenie akcesoriów chroniących przed negatywnymi statusami też powinno wyeliminować jakiekolwiek problemy. I tak też pewnie zrobię, jak już będę szedł po głowę Zodiarka.
Hm, jeśli korzystasz z emulatora i load/save, to możesz już mieć 2x Zodiak Spear. :)
No właśnie, jak oceniasz emulator? Są jakieś problemy z grafiką, wieszaniem się itp?
Pod wpływem tej naszej rozmowy nabrałem ochoty na dokończenie FFXII. :) Jutro powinienem mieć trochę czasu, więc spróbuję wybrać się do Pharos i zapolować na Phoenixa, który pewnie od razu padnie i Seera, który może okazać się niespodzianką. :)
Szkoda, że mam już za sobą walkę z Ancient Man of Mystery. Ciekaw jestem po prostu jak przebiegałaby na 99lvl z Ragnarokiem/Ultimą/Tournesolem. Pewnie gość padłby strasznie szybko. Z jednej strony fajnie popatrzeć na mocarną drużynę wykańczającą TAKIEGO bossa, ale z drugiej trudne walki stanowią jednak największą atrakcję i dają najwięcej satysfakcji.
Radzik Generał
Ja w Henne Mines uparłem się na nabijanie expa i nie chciałem zdejmować Embroidered Tippet na rzecz Bubble Belta. Z kolei buffowanie postaci przy większej ilości (5-6) wrogów powodowało, że po wskrzeszeniu postaci wszyscy brali się za buffowanie, w tym czasie znów mi kogoś ubili i znów zaczynali się buffować - nie miał kto atakować potworów :) . Z kolei zrzucenie buffowania na jedną tylko postać szybko wyczerpuje jej MP i wszystko zaczyna się sypać przez Charge co chwila. Koniec końców najlepszym wyjściem okazała się wg mnie Hastega i u wszystkich Self->Reverse jako gambit o najwyższym priorytecie. W większości przypadków sprawdzało się to całkiem dobrze, ale miejscami bez Bubble Beltów się oczywiście nie obeszło.
Co do emulatora, to sporo zależy od konkretnej gry, ale przede wszystkim - bez dwóch rdzeni nie podchodź - na Athlonie64 3000+ FFXII jest niegrywalne. O dziwo, ważniejszy jest procek niż grafa, choć do komfortowego grania w FFXII wystarczy E2160 (na Viście pod DX10).
Na XPku pod DX9 były artefakty - szczególnie paskudne w jednej z lokacji Lhusu Mines, w miarę nieduże w czasie quickeningów i liczne drobne błędy z wyświetlaniem i znikaniem tekstur. Stabilność znośna na tyle, żeby nie zniechęcało do gry, jednak na cutscenkach często wywalało. Po podkręceniu procka z 1.6 na 2.4 wyraźna poprawa stabilności, więc przy silniejszym procu mogło być całkiem dobrze. Antialiasing i filtrowanie anizotropowe (ustawiane przez emulator) na x2 nie spowalniało gry, a zaczynała wyglądać całkiem OK, na x4 już cięło. Wrażenia - miejscami tylko znośnie, ale ogólnie spoko.
Po wyjściu wtyczki zoptymalizowanej na DX10 to już całkiem inna bajka - od tego czasu nie odpaliłem XPka :) Gra wyraźnie przyspieszyła i stała się stabilna niemal jak skała, choć zwiecha zdarza się raz na jakieś 10h gry. AA i AF jest takie, jakie ustawi się w sterownikach karty graficznej - wartości można dać większe bez widocznego wpływu na prędkość działania gry, choć i bez nich tekstury nie są wcale rozmyte. Artefaktów w zasadzie brak - jedynie ta jedna lokacja w Lhusu Mines jeszcze niewielkie ma. Wrażenia ogólne - miód! :)
Piotrek Generał
Heh, podczas walki nie ustawiam w gambitach żadnych czarów wspomagających, za dużo czasu się na to traci i zbyt łatwo zginąć. Inna sprawa walki z bossami - czasem, w zależności od sytuacji, rzucam Bravery, Haste czy Bubble (a bywały walki, że udawalo się rzucić dodatkowo np. Shella). Haste mam ustawione w gambitach, ale na samym końcu, więc postacie korzystają z niego tylko w przypadku, gdy w pobliżu nie ma żadnych wrogów.
W Henne Mines nie rzucałem tych wszystkich czarów przed każdą walką, ale po prostu tylko przed tymi najtrudniejszymi, czyli w miejscach, gdzie już wcześniej ginąłem. Takie drugie podejście kończyło się wtedy stosunkowo szybko, a czary pozostawały aktywne na tyle długo, że zdążyłem wygrać jeszcze kilka kolejnych bez praktycznie żadnych problemów.
Udało się pograć trochę w FFXII. Znowu wciągnęło mnie jak cholera. :) Szkoda, że mam tak mało czasu... :/
Na początek polazłem na Cerobi Steppe i zdobyłem Ribbon, bardzo pomocny w podziemiach Pharos. Później polazłem już do Pharos. Było bardzo ciężko, ale tylko na początku, kilka razy myślałem, że już po mnie. Na szczęście dość szybko dobiłem do 99lvl i zdjąłem Embroidered Tippets (wcześniej też nie chciałem ich zdejmować, bardzo zależało mi na expie), założyłem za to Bashowi Ribbon, a Fran i Vaanowi Bubble Belty, co baaaardzo ułatwiło sprawę. Potwory rzucały całą masę negatywnych statusów, a jedna odporna na nie postać odmieniła sytuację na moją korzyść. W sumie najtrudniej było na pierwszy poziomie podziemi, czyli w Penumbrze. Im głębiej, tym łatwiej.
Czekało też na mnie kilka miłych niespodzianek - bez założonego Diamond Armlet znalazłem całkiem niezłe przedmioty: Circlet, Dragon Whisker, Zeus Mace i drugą Ultima Blade (którą dałem Fran za Ragnaroka, w tej chwili Bash walczy Tournesolem, a Fran z Vaanem Ultimami).
Sam Shadowseer okazał się nie taki znowu straszny. Walka przypominała trochę tę z Ancient Man of Mystery, ale jednak na takim poziomie doświadczenia i z takimi przedmiotami gościu niewiele mógł ździałać. Zaledwie dwa razy ingerowałem w ustawienia gambitów - najpierw wyłączyłem Bashowi Esunagę, aby zajął się głównie masakrowaniem przeciwnika, a drugi raz znowu ją włączyłem, bo nie miał kto zdjąć Silence z pozostałej dwójki.
Aha, Phoenix to była czysta formalność. :)
No proszę, do wczoraj byłem przekonany, że na emulatorze PS2 nie da się grać. :)
Choć mój komp na pewno by mi na to nie pozwolił. :)
zanonimizowany580580 Junior
Hey :)
Mam maly problem odnosnie Hunter's Monogragh, pisze ze jak zabije "Thextery" to sie to odblokuje a jak narazie zabilem i tego nie mam a wszystkie inne dawno mam :) Po za tym szukalem tego "Gatsly" ale nie umiem go nalezc.
P.S. W tawernie juz bylem zeby dastac nagrode od niego.
koobon Legend
Serpent Eye dostajesz za pokonanie Marilith (poszukiwany listem gończym). Znajdziesz go w Zeritian Caverns.
jones73 Junior
zbieram składniki na Tournesola ale mam problem nie wypadają mi -- zodiaka już mam do ubicia zostł mi yazmat,omega,zodiak
zanonimizowany890424 Junior
Szkoda mi kasy na pkt. premium ale szacun dla kolesia który zrobił ten poradnik jest mega.
Sam w grze znalazłem parę rzeczy o których tu nie piszą, może nie są tak ciekawe ale i tak gra jest imponująca. :D
zanonimizowany908631 Junior
Dlaczego nie mogę zdobyć czaru ARDOR skoro pokonałem wszystko w Barheim Passage????
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

![Pod żadnym pozorem nie korzystaj z Way stonea, którym tu przyleciałeś - inaczej zostaniesz przeniesiony na sam początek pierwszego ascentu i będziesz musiał pokonywać całą tą drogę na nowo [screen 1 ] - Third Ascent | Część III | Solucja Final Fantasy XII - Final Fantasy XII - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/624/-1428012390.jpg)










