Elizabeth – charakterna dama z wieży. 14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Hubert Śledziewski

Elizabeth – charakterna dama z wieży

W serii BioShock pojawiło się wiele zapadających w pamięć postaci, jednak żadna z nich nie jest równie interesująca i wielowymiarowa jak Elizabeth z Infinite. Nawet jeśli ominął Was ów tytuł, po tym, co przeczytaliście, z pewnością domyślacie się, że odgrywa ona kluczową rolę w jego fabule. Na początku, gdy ją poznajemy, nie zdajemy sobie wręcz sprawy, jak duże jest znaczenie tej postaci zarówno dla ogółu opowieści, jak i Bookera DeWitta, którego poczynaniami kierujemy.

Zaczynamy to rozumieć, spędzając u boku ślicznie animowanej Elizabeth kolejne z kilkunastu godzin potrzebnych do ukończenia gry. Choć dziewczyna towarzyszy nam przez niemal cały ten czas, jej obecność nie irytuje – a jeśli już się tak dzieje, to za sprawą zadziorności i sporadycznej złośliwości bohaterki, sarkastycznego humoru, którym się posługuje, a także jej często pochopnych, nieprzemyślanych działań, nie zaś szwankującej SI (jak to często bywa w grach wideo).

Dama w opałach – opały w zestawie. - 14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock - dokument - 2022-08-31
Dama w opałach – opały w zestawie.

Innymi słowy, Elizabeth jest dobrze „napisaną” postacią w dwojakim tego słowa znaczeniu – znakomitą robotę wykonali tu zarówno scenarzyści, jak i programiści. Mimo pewnych wad charakterologicznych – a może właśnie dzięki nim? – nie sposób jej nie polubić. Czar tej bohaterki nie pryska nawet wtedy, gdy poznajemy wszystkie fakty z nią związane.

Choć mam je z tyłu głowy, przypominając sobie Elizabeth, zawsze widzę jej wersję z początku gry – pozornie bezbronną dziewczynę, do złudzenia przypominającą damę uwięzioną w wieży, posiadającą ogromną wiedzę książkową, ale niewielkie doświadczenie życiowe. Ilekroć wracam do BioShocka Infinite, lubię obserwować, jak ta bohaterka ewoluuje, zdobywa moce i nabiera coraz większego zaufania do Bookera, choć początkowo przypisywała mu złe intencje. Szkoda, że w grach wideo jest relatywnie mało tak ciekawych postaci, które w dodatku są w stanie poratować nas apteczką czy amunicją, gdy znajdziemy się pod ścianą.

BioShock Infinite

BioShock Infinite

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 26 marca 2013

Informacje o Grze
8.4

GRYOnline

8.6

Gracze

9.4

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

34

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Które miasto z serii Bioshock zrobiło na tobie większe wrażenie?

20,3%
Rapture
31,9%
Columbia
47,8%
Nie mam zdania na ten temat.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl