Niebanalne przedstawienie motywów filozoficznych i politycznych. 14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Hubert Śledziewski

21

Niebanalne przedstawienie motywów filozoficznych i politycznych

Jak być może zauważyliście – albo po prostu wiecie – przy tworzeniu zarówno Rapture, jak i Columbii, studiu Irrational Games towarzyszyły konkretne koncepcje filozoficzne i polityczne. Kreując podwodne miasto, deweloper odniósł się do kapitalizmu jako systemu oraz do filozofii obiektywizmu, a tworząc metropolię w chmurach, skupił na krytyce skrajnego nacjonalizmu, rasizmu i zapędów rewolucyjnych. Ciekawszy wydaje się ten pierwszy przypadek, więc to jego pokrótce omówię. Warto jednak podkreślić, że we wszystkich grach z serii tego typu wątki oparto na solidnych podstawach teoretycznych i przedstawiono w sposób nad wyraz dający do myślenia.

Zacznijmy od założyciela Rapture – Andrew Ryana. Jego imię i nazwisko nie są przypadkowe. Jest to wariacja imienia i nazwiska Ayn Rand, przyjętych przez urodzoną w Petersburgu pisarkę Alissę Zinowjewną Rosenbaum po przeprowadzce do Stanów Zjednoczonych. Uznaje się ją za twórczynię filozofii obiektywizmu, zawartej głównie w powieściach Atlas zbuntowany i Źródło (ang. The Fountainhead). Jeśli więc zastanawialiście się, skąd w uniwersum BioShocka wzięły się nazwy postaci, takie jak Atlas czy Frank Fontaine, to już wiecie.

Powinno być: „Rand Industries”. - 14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock - dokument - 2022-08-31
Powinno być: „Rand Industries”.

Samo Rapture jest natomiast kreacją bazującą na Dolinie Johna Galta z Atlasa... Oczywiście niezbyt wierną, gdyż dzieło Irrational Games miało krytykować obiektywizm, a nie go zachwalać, tak jak powieść Rand. Przede wszystkim podwodne miasto Andrew Ryana posiadało egzekwującą prawo radę, a później również policję, które obiektywizm wyklucza. Obie były jednak tylko fasadą, gdyż pełnię władzy dzierżył założyciel Rapture, co – w połączeniu chociażby z brakiem wolnego handlu – czyniło zeń metropolię stricte autorytarną.

Co więcej, Ryan decydował o przyjmowaniu nowych mieszkańców w poczet obywateli, a tym ostatnim uniemożliwiał opuszczenie miasta, co łamało zakładaną przez filozofię obiektywizmu zasadę samoposiadania. Ponadto, jak wspomniałem przy opisie Rapture, miało ono skupiać ludzi utalentowanych, ambitnych i niezależnych. Tak się jednak składa, że wszyscy, których spotykamy w BioShocku, osiągają swoje cele, wykorzystując do tego innych, co jest nie tylko sprzeczne z obiektywizmem, ale stanowi jego całkowite zaprzeczenie (jedynie doktor Brigid Tenenbaum próbuje naprawić swoje błędy z przeszłości).

Wszystkie wskazane różnice – można ich znaleźć więcej, ale na tych poprzestańmy – sprowadzają się do jednego wniosku. Filozofia obiektywizmu może efektywnie funkcjonować jedynie „na papierze”; na kartach powieści Ayn Rand. W praktyce zachowanie jej zasad wydaje się niemożliwe, przez co ludzie u władzy w realnym świecie nie powinni się nią inspirować. Taki przekaz zawiera – przynajmniej moim zdaniem – pierwszy BioShock. Dajcie znać, jeśli inaczej odebraliście przedstawione w grze motywy.

BioShock Infinite

BioShock Infinite

PC PlayStation Xbox
Data wydania: 26 marca 2013
BioShock Infinite - Encyklopedia Gier
8.4

GRYOnline

8.6

Gracze

9.4

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

34

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Które miasto z serii Bioshock zrobiło na tobie większe wrażenie?

20,3%
Rapture
31,9%
Columbia
47,8%
Nie mam zdania na ten temat.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl