Niebanalne przedstawienie motywów filozoficznych i politycznych. 14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Hubert Śledziewski

Niebanalne przedstawienie motywów filozoficznych i politycznych

Jak być może zauważyliście – albo po prostu wiecie – przy tworzeniu zarówno Rapture, jak i Columbii, studiu Irrational Games towarzyszyły konkretne koncepcje filozoficzne i polityczne. Kreując podwodne miasto, deweloper odniósł się do kapitalizmu jako systemu oraz do filozofii obiektywizmu, a tworząc metropolię w chmurach, skupił na krytyce skrajnego nacjonalizmu, rasizmu i zapędów rewolucyjnych. Ciekawszy wydaje się ten pierwszy przypadek, więc to jego pokrótce omówię. Warto jednak podkreślić, że we wszystkich grach z serii tego typu wątki oparto na solidnych podstawach teoretycznych i przedstawiono w sposób nad wyraz dający do myślenia.

Zacznijmy od założyciela Rapture – Andrew Ryana. Jego imię i nazwisko nie są przypadkowe. Jest to wariacja imienia i nazwiska Ayn Rand, przyjętych przez urodzoną w Petersburgu pisarkę Alissę Zinowjewną Rosenbaum po przeprowadzce do Stanów Zjednoczonych. Uznaje się ją za twórczynię filozofii obiektywizmu, zawartej głównie w powieściach Atlas zbuntowany i Źródło (ang. The Fountainhead). Jeśli więc zastanawialiście się, skąd w uniwersum BioShocka wzięły się nazwy postaci, takie jak Atlas czy Frank Fontaine, to już wiecie.

Powinno być: „Rand Industries”. - 14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock - dokument - 2022-08-31
Powinno być: „Rand Industries”.

Samo Rapture jest natomiast kreacją bazującą na Dolinie Johna Galta z Atlasa... Oczywiście niezbyt wierną, gdyż dzieło Irrational Games miało krytykować obiektywizm, a nie go zachwalać, tak jak powieść Rand. Przede wszystkim podwodne miasto Andrew Ryana posiadało egzekwującą prawo radę, a później również policję, które obiektywizm wyklucza. Obie były jednak tylko fasadą, gdyż pełnię władzy dzierżył założyciel Rapture, co – w połączeniu chociażby z brakiem wolnego handlu – czyniło zeń metropolię stricte autorytarną.

Co więcej, Ryan decydował o przyjmowaniu nowych mieszkańców w poczet obywateli, a tym ostatnim uniemożliwiał opuszczenie miasta, co łamało zakładaną przez filozofię obiektywizmu zasadę samoposiadania. Ponadto, jak wspomniałem przy opisie Rapture, miało ono skupiać ludzi utalentowanych, ambitnych i niezależnych. Tak się jednak składa, że wszyscy, których spotykamy w BioShocku, osiągają swoje cele, wykorzystując do tego innych, co jest nie tylko sprzeczne z obiektywizmem, ale stanowi jego całkowite zaprzeczenie (jedynie doktor Brigid Tenenbaum próbuje naprawić swoje błędy z przeszłości).

Wszystkie wskazane różnice – można ich znaleźć więcej, ale na tych poprzestańmy – sprowadzają się do jednego wniosku. Filozofia obiektywizmu może efektywnie funkcjonować jedynie „na papierze”; na kartach powieści Ayn Rand. W praktyce zachowanie jej zasad wydaje się niemożliwe, przez co ludzie u władzy w realnym świecie nie powinni się nią inspirować. Taki przekaz zawiera – przynajmniej moim zdaniem – pierwszy BioShock. Dajcie znać, jeśli inaczej odebraliście przedstawione w grze motywy.

BioShock

BioShock

PC PlayStation Xbox Mobile

Data wydania: 21 sierpnia 2007

Informacje o Grze
8.5

GRYOnline

8.7

Gracze

9.4

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

34

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Które miasto z serii Bioshock zrobiło na tobie większe wrażenie?

20,3%
Rapture
31,9%
Columbia
47,8%
Nie mam zdania na ten temat.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-09-01
08:40

zanonimizowany449082 Generał

Czy ktoś z Was też tak ma, że małżonek\partner\rodzic zaglądnie Wam przez ramię w monitor akurat w takim momencie rozgrywki, który wyrwany z kontekstu jest całkowicie niezrozumiały i niewytłumaczalny?

Kojarzycie moment "uzdrawiania" siostrzyczek? Wygląda to trochę jak molestowanie nieletniej...
Próbowałem wytłumaczyć... Że ja ratuje te dziewczynki...
Do dziś (a minęło kilka ładnych lat) jak idę pograć, to żona szyderczo pyta "ile dziś dziewczynek uratujesz?"

No obrzydziła mi Bioshocka bardzo skutecznie... :(

Komentarz: zanonimizowany449082
2022-09-01
11:34

CJzSanAndreas Pretorianin

CJzSanAndreas

Podobnie jak w przypadku GTA V od 9 lat nie było żadnej nowej części ani nie ma też żadnych konkretnych informacji co do przyszłej kontynuacji, jedynie ukazywały się zremasterowane reedycje.

Komentarz: CJzSanAndreas
2022-09-01
18:01

zanonimizowany1359977 Senator

Dla mnie najlepszym "Schockiem" jest Prey :)

Komentarz: zanonimizowany1359977
2022-09-03
11:51

marcing805 Legend

marcing805

Gry z serii podobały mi się ze względu na rozgrywkę, lokacje, audio. Ta cała filozoficzna otoczka w fabule nie była mi do zabawy potrzebna, choć miały one swoje fajne momenty. Wątki fabularne w grze i tak sprowadzają się do jednego: świat i życie nie jest takie, jak sobie myślimy i marzymy. Albo inaczej, myślisz sobie i myślisz a bóg patrzy i się śmieje.

Komentarz: marcing805
2022-09-05
21:41

Firion Legionista

Firion
😍


Komentarz: Firion

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl