Rapture – miasto ukryte na dnie morza. 14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Hubert Śledziewski

21

Rapture – miasto ukryte na dnie morza

Za swego rodzaju „bohaterów” gier z serii BioShock należy uznać miasta, w których osadzono ich akcję, czyli Rapture i Columbię. Są one na wskroś różne, a zarazem na tyle wyjątkowe, że wielu fanów elektronicznej rozrywki uważa je za jedne z najwspanialszych metropolii wykreowanych na potrzeby naszego medium. Chociażby z tego powodu warto omówić je oddzielnie.

Zacznijmy chronologicznie, czyli od wybudowanego na dnie Oceanu Atlantyckiego w latach 1945–1951 – według kalendarium gry, oczywiście – miasta Rapture. Jego dokładna lokalizacja nie jest znana – wiemy tylko, że leży pomiędzy Grenlandią a Islandią. Miasto to powstało w sekrecie przed światowymi rządami; właśnie dlatego jego budynki wykonano z aluminium, a nie ze stali, by wrogowie Andrew Ryana, założyciela tej metropolii, myśleli, że tworzy on własne lotnictwo.

Ten miał jednak zupełnie inne marzenie. Była nim rozświetlona neonami utopia, skupiająca – przynajmniej w założeniu – ludzi utalentowanych, ambitnych i niezależnych. Niektórych z nich spotykamy w grze; jak wspomnianych na początku artykułu doktora J.S. Steinmana i muzyka Sandera Cohena, ale także genetyczkę Brigid Tenenbaum, która odgrywa niezwykle istotną rolę w głównym wątku fabularnym pierwszego BioShocka.

Rapture skrywa niejedną tajemnicę. - 14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock - dokument - 2022-08-31
Rapture skrywa niejedną tajemnicę.

Dla takich jednostek – dążących do odkryć naukowych i zapewniających miastu samowystarczalność – Rapture rzeczywiście mogło być utopią, pełną eleganckich apartamentów i luksusowych restauracji. Pewnych elementów tego przepychu możemy doświadczyć w grze. Są one widoczne w lokacjach zamieszkiwanych przez genofagów, łaknących dowolnej dawki ADAM-a, które zwiedzamy w rytm rozbrzmiewającej z głośników muzyki jazzowej. Wyłania się z tego obraz Rapture sprzed sylwestra 1958 roku.

Wtedy bowiem nastąpił bunt. Wizja Andrew Ryana okazała się daleka od doskonałości. Nie wziął on pod uwagę choćby tego, że w odizolowanym od świata mieście na dnie oceanu zamieszkają jego budowniczowie – tania siła robocza, która po wykonaniu swego zadania nie była w stanie znaleźć sobie pracy umożliwiającej zaspokojenie podstawowych potrzeb. Ludzie ci nie potrafili się zorganizować, jednak znalazł się ktoś, kto zrobił to za nich – Frank Fontaine. Jego przybycie stało się początkiem końca Rapture oraz niejako osią napędową fabuły pierwszego BioShocka.

BioShock Infinite

BioShock Infinite

PC PlayStation Xbox
Data wydania: 26 marca 2013
BioShock Infinite - Encyklopedia Gier
8.4

GRYOnline

8.6

Gracze

9.4

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

34

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Które miasto z serii Bioshock zrobiło na tobie większe wrażenie?

20,3%
Rapture
31,9%
Columbia
47,8%
Nie mam zdania na ten temat.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl