Rapture – miasto ukryte na dnie morza. 14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Hubert Śledziewski

Rapture – miasto ukryte na dnie morza

Za swego rodzaju „bohaterów” gier z serii BioShock należy uznać miasta, w których osadzono ich akcję, czyli Rapture i Columbię. Są one na wskroś różne, a zarazem na tyle wyjątkowe, że wielu fanów elektronicznej rozrywki uważa je za jedne z najwspanialszych metropolii wykreowanych na potrzeby naszego medium. Chociażby z tego powodu warto omówić je oddzielnie.

Zacznijmy chronologicznie, czyli od wybudowanego na dnie Oceanu Atlantyckiego w latach 1945–1951 – według kalendarium gry, oczywiście – miasta Rapture. Jego dokładna lokalizacja nie jest znana – wiemy tylko, że leży pomiędzy Grenlandią a Islandią. Miasto to powstało w sekrecie przed światowymi rządami; właśnie dlatego jego budynki wykonano z aluminium, a nie ze stali, by wrogowie Andrew Ryana, założyciela tej metropolii, myśleli, że tworzy on własne lotnictwo.

Ten miał jednak zupełnie inne marzenie. Była nim rozświetlona neonami utopia, skupiająca – przynajmniej w założeniu – ludzi utalentowanych, ambitnych i niezależnych. Niektórych z nich spotykamy w grze; jak wspomnianych na początku artykułu doktora J.S. Steinmana i muzyka Sandera Cohena, ale także genetyczkę Brigid Tenenbaum, która odgrywa niezwykle istotną rolę w głównym wątku fabularnym pierwszego BioShocka.

Rapture skrywa niejedną tajemnicę. - 14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock - dokument - 2022-08-31
Rapture skrywa niejedną tajemnicę.

Dla takich jednostek – dążących do odkryć naukowych i zapewniających miastu samowystarczalność – Rapture rzeczywiście mogło być utopią, pełną eleganckich apartamentów i luksusowych restauracji. Pewnych elementów tego przepychu możemy doświadczyć w grze. Są one widoczne w lokacjach zamieszkiwanych przez genofagów, łaknących dowolnej dawki ADAM-a, które zwiedzamy w rytm rozbrzmiewającej z głośników muzyki jazzowej. Wyłania się z tego obraz Rapture sprzed sylwestra 1958 roku.

Wtedy bowiem nastąpił bunt. Wizja Andrew Ryana okazała się daleka od doskonałości. Nie wziął on pod uwagę choćby tego, że w odizolowanym od świata mieście na dnie oceanu zamieszkają jego budowniczowie – tania siła robocza, która po wykonaniu swego zadania nie była w stanie znaleźć sobie pracy umożliwiającej zaspokojenie podstawowych potrzeb. Ludzie ci nie potrafili się zorganizować, jednak znalazł się ktoś, kto zrobił to za nich – Frank Fontaine. Jego przybycie stało się początkiem końca Rapture oraz niejako osią napędową fabuły pierwszego BioShocka.

BioShock

BioShock

PC PlayStation Xbox Mobile

Data wydania: 21 sierpnia 2007

Informacje o Grze
8.5

GRYOnline

8.7

Gracze

9.4

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

34

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Które miasto z serii Bioshock zrobiło na tobie większe wrażenie?

20,3%
Rapture
31,9%
Columbia
47,8%
Nie mam zdania na ten temat.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-09-01
08:40

zanonimizowany449082 Generał

Czy ktoś z Was też tak ma, że małżonek\partner\rodzic zaglądnie Wam przez ramię w monitor akurat w takim momencie rozgrywki, który wyrwany z kontekstu jest całkowicie niezrozumiały i niewytłumaczalny?

Kojarzycie moment "uzdrawiania" siostrzyczek? Wygląda to trochę jak molestowanie nieletniej...
Próbowałem wytłumaczyć... Że ja ratuje te dziewczynki...
Do dziś (a minęło kilka ładnych lat) jak idę pograć, to żona szyderczo pyta "ile dziś dziewczynek uratujesz?"

No obrzydziła mi Bioshocka bardzo skutecznie... :(

Komentarz: zanonimizowany449082
2022-09-01
11:34

CJzSanAndreas Pretorianin

CJzSanAndreas

Podobnie jak w przypadku GTA V od 9 lat nie było żadnej nowej części ani nie ma też żadnych konkretnych informacji co do przyszłej kontynuacji, jedynie ukazywały się zremasterowane reedycje.

Komentarz: CJzSanAndreas
2022-09-01
18:01

zanonimizowany1359977 Senator

Dla mnie najlepszym "Schockiem" jest Prey :)

Komentarz: zanonimizowany1359977
2022-09-03
11:51

marcing805 Legend

marcing805

Gry z serii podobały mi się ze względu na rozgrywkę, lokacje, audio. Ta cała filozoficzna otoczka w fabule nie była mi do zabawy potrzebna, choć miały one swoje fajne momenty. Wątki fabularne w grze i tak sprowadzają się do jednego: świat i życie nie jest takie, jak sobie myślimy i marzymy. Albo inaczej, myślisz sobie i myślisz a bóg patrzy i się śmieje.

Komentarz: marcing805
2022-09-05
21:41

Firion Legionista

Firion
😍


Komentarz: Firion

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl