Efektowne i efektywne plazmidy/wigory. 14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Hubert Śledziewski

21

Efektowne i efektywne plazmidy/wigory

Na pierwszy rzut oka plazmidy (nazwa używana w BioShocku i BioShocku 2) oraz wigory (określenie stosowane w BioShocku Infinite) to po prostu potężne umiejętności specjalne, często związane z jakimś żywiołem, korzystanie z których wymaga many bądź jej odpowiednika (w tej serii nazywanego EW-ą lub... solą). W przypadku plazmidów w zasadzie tak jest. O „błyskawicy” już wspomniałem. „Spopielenie” podpala wrogów i jest szczególnie efektywne w pobliżu plam oleju. Nazwa „zimowe uderzenie” mówi chyba wszystko, co trzeba wiedzieć. Z kolei „manekin” tworzy iluzję postaci gracza, która odwraca uwagę przeciwników.

Ma się ten wigor. - 14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock - dokument - 2022-08-31
Ma się ten wigor.

Znacznie ciekawsze są wigory, gdyż ich efekty da się łączyć w rozmaite kombinacje. Dla przykładu – jeśli przyzwiemy „głodne kruki”, a następnie trafimy je „diabelskim pocałunkiem” bądź „elektrycznym dżokejem”, przemienią się one odpowiednio w „płonące” lub „elektryczne kruki”, które zadają znacznie większe obrażenia. Z kolei wroga będącego pod wpływem „opętania” można potraktować „diabelskim pocałunkiem” albo „elektrycznym dżokejem” – po to, aby podpalił lub poraził niemilców znajdujących się obok niego.

Liczba kombinacji jest ograniczona i nie da się połączyć efektów dwóch dowolnych wigorów. Warto jednak pobawić się nimi, by ich syntezowanie weszło nam w krew. Nie tylko ułatwia to bowiem niektóre starcia – jak choćby tę nieszczęsną, cholernie trudną walkę finałową – ale jest także niezwykle przyjemne dla oka. Warto również wspomnieć, że w rozszerzeniu Burial at Sea dochodzą nowe, niedostępne w podstawce wigory – chociaż z racji tego, że akcja dodatku dzieje się w Rapture, a nie w Columbii, na modłę pierwszej i drugiej odsłony serii nazywane są one plazmidami. Ich efekty wciąż da się jednak łączyć.

BioShock Infinite

BioShock Infinite

PC PlayStation Xbox
Data wydania: 26 marca 2013
BioShock Infinite - Encyklopedia Gier
8.4

GRYOnline

8.6

Gracze

9.4

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

34

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Które miasto z serii Bioshock zrobiło na tobie większe wrażenie?

20,3%
Rapture
31,9%
Columbia
47,8%
Nie mam zdania na ten temat.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl