Civilization VI. 10 najlepszych narratorów z gier

Hubert Śledziewski

Civilization VI

  1. Co to: strategia 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja, eksterminacja)
  2. Rok wydania: 2016
  3. Aktor odpowiadający za narrację: Sean Bean / Przemysław Walich

Przejdźmy do czegoś mniej oczywistego, bo chyba mało kto spodziewa się interesującej narracji po strategii 4X. Szósta Cywilizacja takową jednak posiada. Wszystko za sprawą Seana Beana – aktora znanego z tego, że jego postacie często umierają (z obawy przed spoilerami jako przykład podam tylko Władcę Pierścieni). W trailerach najnowszej „Civki” jest dokładnie tak samo, ale później jego głos i tak towarzyszy nam w wyprawie przez wieki.

Z całym szacunkiem dla pana Przemysława Walicha, który wypowiada kwestie Seana Beana w polskiej wersji Cywilizacji – i wypada całkiem nieźle – oryginał jest po prostu lepszy. Cytaty towarzyszące odblokowywanym technologiom oraz ideom wypowiadane spokojnym, ciepłym głosem z delikatnym brytyjskim akcentem dodają kolejnym rozgrywkom trochę magii i nawet słuchając ich po raz dwudziesty trzeci, nie mam dość. Po polsku spełniają swoją rolę, ale za bardzo przypominają odczytywane komunikaty niż zyskiwane wraz z rozwojem cywilizacji mądrości.

Kwestie wygłaszane przez Seana Beana nie tworzą spójnej całości – trudno o to, skoro składają się na nie cytaty z Arystotelesa, Benjamina Franklina, Paulo Coelho, Napoleona Bonapartego, Monty’ego Pythona, Sun Tzu czy J.R.R. Tolkiena. Kiedy jednak któryś wybrzmi, wiemy, że wykonaliśmy kolejny ważny krok ku świetlanej przyszłości. Ponadto większość z nich to prawdziwie złote myśli, więc wysłuchiwanie ich co rozgrywka tylko je utrwala.

LUDZKOŚĆ NA TLE CYWILIZACJI

Seria Civilization doczekała się niedawno konkurencji na poletku historycznych strategii 4X. Humankind nie zdetronizował może króla gatunku, ale stanowi dla niego ciekawą alternatywę, a w przyszłości może nawet powalczyć o koronę. Amplitude Studios wiele rozwiązań zapożyczyło od Firaxis Games, w tym właśnie podejście do roli narratora. Aktor zatrudniony przy Ludzkości wypada nieźle, próbuje nawet żartować, ale to wszystko, co można powiedzieć – jest zwyczajnie poprawny.

Darkest Dungeon

Darkest Dungeon

PC PlayStation Xbox Mobile Nintendo

Data wydania: 19 stycznia 2016

Informacje o Grze
8.0

GRYOnline

8.2

Gracze

9.2

Steam

8.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

37

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Jak dużą wagę przywiązujesz do głosów w grach?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2021-09-15
15:55

Dzienciou Generał

Dzienciou

chyba najwięcej szału narratorem zrobił Bastion.

Komentarz: Dzienciou
2021-09-16
12:16

P9_Jaskier Junior

I chcecie mi powiedzieć, że nikt tu nie próbował na siłę wciskać Piotra Fronczewskiego z BG? (Tak, wiem, że to nie do końca taka narracja-narracja ale gdzie ten patriotyzm?! :D )

Komentarz: P9_Jaskier
2021-09-19
09:05

szopen469 Konsul

Dobra panowie. A gdzie Piotr Fronczewski.
Moze i The Bards Tale nie jest popularną grą, ale ciągle docinki narratora to połowa klimatu tej gry. A Fronczewski robi je wyśmienicie. Nie mówiąc o tym że ma występy w kilku innych produkcjach które warto wspomnieć.

Komentarz: szopen469
2021-09-19
09:53

HETRIX22 Legend

HETRIX22

Darkest dungeon i max Payne najlepsi.

Komentarz: HETRIX22
2021-09-21
10:30

KageAKUMA Legionista

BASTION - to dla mnie przykład fajnej narracji.

Co do głosów aktorów... tak to może byc kolosalna róznica.

Najbardziej odczułem to w MAX Payne. Przechodząc po raz pierwszy w orginale głos był naturalny i świetnie pasował do klimatu. Kiedy chciałem przejśc ponownie w wersji polskiej parę lat później to niestety Radek Pazura zbyt mocno kuł mnie w uszy bym dokończył grać.

Komentarz: KageAKUMA

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl