Retro Gaming - newsy i ciekawostki

Ta gra porzuciła niemal wszystko, co „falloutowe”. Poznaj zapomniane Fallout: Brotherhood of Steel
Krystian Pieniążek, 26 lipca 2025, 20:00
Fallout: Brotherhood of Steel to już nieco zapomniana produkcja, która na długo przed Falloutem 3 przedstawiła to postapokaliptyczne uniwersum konsolowym graczom. Był to również łabędzi śpiew firmy Interplay.

Click! przepraszał i naprawiał tę grę patchem. ToonCar przysporzył mi pierwszych siwych włosów
Krystian Pieniążek, 19 lipca 2025, 20:00
ToonCar to całkiem solidnie zrealizowane wyścigi gokartów, dające komputerowym graczom namiastkę tego, co oferowało chociażby Mario Kart. Pełna wersja gry dołączana do czasopisma Click! sprawiała przy tym problemy, przez które niezbędne było wypuszczenie specjalnego patcha.

Wrogowie strzelali przez ściany, a ja nie miałem celownika. Tak wyglądała moja trudna przygoda z Project I.G.I
Krystian Pieniążek, 12 lipca 2025, 20:00
Project I.G.I. to gra, którą do dzisiaj wielu graczy wspomina z nostalgią. Nie bez powodu – dzieło Innerloop Studios miało potencjał do nawiązania realnej walki z tuzami gatunku taktycznych strzelanek, ale czegoś mu zabrakło.

Najsłynniejszy symulator „niewidzialnego” samolotu, który nigdy nie istniał, to historia w stylu akcji dezinformacyjnej CIA
Dariusz Matusiak, 5 lipca 2025, 20:15
Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku firma MicroProse była niekwestionowanym królem gatunku symulatorów. Jej gry idealnie łączyły przystępną rozgrywkę z realizmem. Jeden tytuł był jednak z autentycznością nieco na bakier.

Skok w bok przed Duke Nukem Forever. Manhattan Project był udanym spin-offem przygód Księcia
Krystian Pieniążek, 28 czerwca 2025, 20:00
W oczekiwaniu na Duke Nukem Forever fani marki otrzymali spin-off cyklu. Platformowy Duke Nukem: Manhattan Project był udaną produkcją, niejako wracającą do korzeni cyklu.

Cztery postacie, jeden cel. Jeśli przymkniesz oko, zobaczysz w Severance: Blade of Darkness protoplastę Soulsów
Krystian Pieniążek, 21 czerwca 2025, 20:00
W 2001 roku na komputery osobiste trafiła produkcja, którą dzisiaj twórcy określają mianem protoplasty serii Souls. Choć jest w tym stwierdzeniu sporo przesady, to jednak Severance: Blade of Darkness potrafiło „usadzić” niejednego gracza.

W tej grze bohater miotał wrogami jak szatan. Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy pokazywało, jak wykorzystać temat telekinezy i innych mocy psi
Krystian Pieniążek, 14 czerwca 2025, 20:00
Telekineza i inne moce psi to tematyka nieporuszana przez twórców gier wideo tak często, jak mogłoby się wydawać. Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy robiło z nich doskonały użytek.

Wielka space opera od twórcy Gry Endera. Advent Rising mogło być niczym Mass Effect
Krystian Pieniążek, 7 czerwca 2025, 20:00
Na nieco ponad dwa lata przed tym, jak Shepard rozpoczął walkę ze Żniwiarzami, światło dzienne ujrzała inna gra mająca zadatki na wstęp do wielkiej, galaktycznej opowieści. Advent Rising było dziełem, nad którym czuwała legenda science fiction – Orson Scott Card.

To miały być „soulsy” lat 90. Die by the Sword próbowało ustanowić nowe standardy dla gier akcji
Krzysztof Kałuziński, 31 maja 2025, 20:00
Swobodna kontrola miecza, brutalny gameplay z odcinaniem kończyn oraz wysoki poziom trudności – tym w 1998 roku próbowało skusić nas studio Treyarch, wypuszczając Die by the Sword.

To mógł być trzeci Deus Ex. Project: Snowblind to cyberpunkowa strzelanka od twórców Tomb Raidera
Krystian Pieniążek, 24 maja 2025, 20:00
Mało brakowało, a seria Deus Ex doczekałaby się trzeciej odsłony na długie lata przed premierą Buntu Ludzkości. Ostatecznie jednak dzieło Crystal Dynamics poszło własną drogą, zmieniając się w cyberpunkową strzelankę pod tytułem Project: Snowblind.

Gra o podróżach w czasie, która utknęła w przeszłości. W Shadow of Memories umieranie stało się drogą do celu
Krzysztof Kałuziński, 17 maja 2025, 20:00
Shadow of Memories to nieco zapomniany eksperyment w portfolio Konami. W tej przygodówce nie ma walki ani skomplikowanych zagadek, jest za to fabuła. I to przez duże „F”.

Brutalne starcia w świecie wikingów. Zanim nastał God of War: Ragnarok, mieliśmy Rune od twórców Prey
Krystian Pieniążek, 10 maja 2025, 20:00
Mitologia nordycka to wdzięczny temat na krwawą grę akcji z wikingiem w roli głównej. Z takiego założenia przed laty wyszło Human Head Studios (zespół odpowiedzialny m.in. za Preya), tworząc Rune.

Cyberpunkowy Tomb Raider. Oni to hybryda strzelanki i bijatyki inspirowana kultowym Ghost in the Shell
Krzysztof Kałuziński, 3 maja 2025, 20:00
Ponad 20 lat temu Bungie wydało na świat nietypowe połączenie gry akcji oraz bijatyki, czyli cyberpunkową produkcję Oni. Tytuł inspirowany takimi anime, jak Ghost in the Shell czy Akira, stawiał na widowiskową walkę wręcz oraz ciekawą fabułę.

W te Czołgi graliśmy do upadłego na długo przed World of Tanks. Tank 1990 było bliskie zwłaszcza polskim graczom
Agnieszka Adamus, 26 kwietnia 2025, 20:00
Obecnie Czołgi kojarzone są głównie z World of Tanks, ale kilkadziesiąt lat temu gracze w naszym kraju wymawiający tę nazwę mieli na myśli niepozorną produkcję na Pegasusa.

Tak oryginalnych gier już się nie robi. MDK nie bez powodu obrosło wielkim kultem
Krystian Pieniążek, 19 kwietnia 2025, 20:00
MDK było produkcją, która zamiast podążać utartymi ścieżkami, wytyczała nowy szlak. Dzieło Shiny Entertainment zaskakiwało różnorodnością i oryginalnymi koncepcjami, dzięki czemu na stałe zapisało się w pamięci graczy.

Strategia ekonomiczna z twistem. W Pizza Connection 2 sięgaliśmy po argument siły, gdy pierwszorzędna pizza nie wystarczała
Agnieszka Adamus, 12 kwietnia 2025, 20:00
Pizza Connection 2 to strategia ekonomiczna, w której między wymyślaniem nowych gatunków pizzy a planowaniem wystroju lokalu uciekaliśmy się do czystej gangsterki. Wszystko po to, aby klient nie chodził głodny.

Gotycki horror pełen magii i koszmarów. Clive Barker's Undying pokochali recenzenci, ale gra poniosła finansową porażkę
Krzysztof Kałuziński, 5 kwietnia 2025, 20:00
Potępieńcze wycia potworów, przeklęty ród i nawiedzona posiadłość – oto czym w 2001 roku przestraszyć próbowało nas Electronic Arts. Clive Barker’s Undying do dziś jest idealnym przykładem, jak powinno się budować fabułę oraz klimat w grach.

Wampirzyca kontra naziści. Krwawa jatka w BloodRayne do dzisiaj jest wspominana z nostalgią
Krystian Pieniążek, 29 marca 2025, 20:00
Wielu deweloperów przekonało się, że zrobić dobrą grę o wampirach to rzecz trudna. Choć oceny, jakie otrzymało BloodRayne, nie wskazują na hit, to jednak po 23 latach od premiery dzieło ekipy Terminal Reality dalej darzone jest sentymentem.

Budzący grozę tutorial i znakomity model jazdy. Driver oferował trójwymiarowy, otwarty świat z samochodami przed GTA
Dariusz Matusiak, 22 marca 2025, 20:00
W oczekiwaniu na reaktywację marki Driver przypomnijmy sobie pierwszą grę z serii, która sadzała nas za kierownicą amerykańskich krążowników szos i pozwalała przeżyć widowiskowe pościgi samochodowe prosto z hollywoodzkich filmów.

Otwarty świat, który przytłaczał rozmiarami. True Crime: Streets of L.A. dało początek krótkiej serii w stylu GTA
Krystian Pieniążek, 15 marca 2025, 20:00
True Crime: Streets of L.A. było jedną z produkcji, które próbowały ogrzać się w blasku serii Grand Theft Auto. Tytuł odniósł na tyle duży sukces, że zapoczątkował serię, która znalazła grono fanów.

Między pionierskimi RTS-ami polskie studio stworzyło grę o pilotowaniu AH-64 Apache. Heli Heroes to pamiątka z czasów, gdy nasz rynek dopiero rósł w siłę
Hubert Sosnowski, 8 marca 2025, 20:00
Dziś wszyscy wiemy, co to Wiedźmin czy Dying Light, wielu pamięta Painkillera, a wybrani Chrome’a, ale przed głośnymi polskimi tytułami kroczyła fala tytułów mniejszych, acz już solidnych – jak choćby skromne i sympatyczne Heli Heroes.

Polski Splinter Cell. Gorky Zero był tanią i zaskakująco dobrą produkcją znad Wisły
Krystian Pieniążek, 1 marca 2025, 20:00
Gorky to jedna z niesłusznie zapomnianych serii, które niegdyś stanowiły jedną z wizytówek polskiego „gamedevu”. Jej druga część, czyli Gorky Zero: Fabryka niewolników, była zaś produkcją stanowiącą swoistą odpowiedź na święcącego wówczas triumfy Splinter Cella.

Strategia łącząca AoE i Total Wara. W Warrior Kings budowaliśmy własne państwo, planując zemstę na swoim oprawcy
Krystian Pieniążek, 22 lutego 2025, 20:00
Warrior Kings to jedna z tych strategii, które nie siląc się na rewolucję, przypadły do gustu fanom gatunku. Dostawaliśmy tu szeroki wachlarz możliwości taktycznych i trzy diametralnie różne kierunki, w jakich mogliśmy popchnąć swoje imperium.

Strategia o unikalnej dynamice, w której rozwój bohatera był kluczowy. Warlords: Battlecry 2 udanie łączyło RTS-a z RPG
Agnieszka Adamus, 15 lutego 2025, 20:00
Ten RTS pozostawał w cieniu „wielkich” konkurentów, ale oferował niezaprzeczalną jakość. Wcale nie był od nich gorszy, a nacisk położony na rozwój bohatera i sandboksowa kampania przybliżały go do RPG-ów.

Brzydkie kaczątko serii Legacy of Kain. Blood Omen 2 to w sumie niezła gra
Hubert Sosnowski, 8 lutego 2025, 20:00
Legacy of Kain zajmuje szczególne miejsce w sercach wielu graczy. Blood Omen 2 zaś często wychodzi na tę najmniej kochaną odsłonę. Może i zasłużenie, ale to i tak całkiem intrygująca przygodowa gra akcji.

Ta strzelanka przetarła szlak Gears of War i Uncharted. Kill.switch wskazał kierunek przyszłym grom akcji
Krzysztof Kałuziński, 1 lutego 2025, 20:00
Kill.switch nie był komercyjnym sukcesem ani ulubieńcem recenzentów, ale zasłużył sobie na miejsce w historii gier. Dzięki tej grze system strzelania zza osłon na stałe wszedł do kanonu strzelanek TPP.

RPG, w którym podążaliśmy śladami Drużyny Pierścienia. Władca Pierścieni: Trzecia Era to jedna z niewielu gier fabularnych z akcją w Śródziemiu
Krystian Pieniążek, 25 stycznia 2025, 20:00
Był taki czas, kiedy prawa do marki Władca Pierścieni znajdowały się w rękach EA. Oprócz slasherów będących adaptacjami filmów Petera Jacksona, firma przygotowała jeszcze jedną grę. Mowa o Trzeciej Erze, czyli rasowym (j)RPG-u, pozwalającym spojrzeć na Drużynę Pierścienia z innej perspektywy.

Majesty: The Fantasy Kingdom Sim to gra mojego dzieciństwa. To wyjątkowy RTS, ale trochę innego rodzaju
Maciej Bogusz, 18 stycznia 2025, 20:00
Majesty: The Fantasy Kingdom Sim sprawia mi radość nawet po 20 latach – i ciągle może stanowić wyzwanie. Niestety ten oryginalny RTS nie znalazł naśladowców.

Taktyczna strzelanka dla każdego. Conflict: Desert Storm przypominał Ghost Recona, ale próg wejścia był tu wyjątkowo niski
Krystian Pieniążek, 11 stycznia 2025, 20:00
Strzelanki o taktycznym zacięciu przyzwyczaiły nas do tego, że ze względu na swoją symulacyjną specyfikę często są kierowane do specyficznego typu gracza. Conflict: Desert Storm próbował przełamać ten schemat, oferując rozgrywkę dla każdego.

BioWare zawsze chciało stworzyć taką grę. Jade Empire było ich pierwszym oryginalnym RPG-iem
Damian Gacek, 4 stycznia 2025, 20:00
Sporo osób mogło już zapomnieć o Jade Empire. Obecnie marka ta jest martwa, jednak kiedyś była oczkiem w głowie założycieli BioWare. Aż ciężko uwierzyć, że ostatecznie porzucili oni ten ciekawy świat.

Sony miało swoje GTA. The Getaway: Black Monday to klimatyczna, gangsterska opowieść z trzema postaciami i otwartym światem
Krystian Pieniążek, 28 grudnia 2024, 20:00
Sony mogło pochwalić się niegdyś własną odpowiedzią na serię GTA. Choć oba cykle miały ze sobą wiele wspólnego, to jednak The Getaway inaczej rozkładało akcenty, stawiając na realizm i poważną atmosferę. Druga odsłona serii ukazywała kryminalne zagadki Londynu z trzech odmiennych perspektyw.

Metal Fatigue odbiegał tempem od StarCrafta, ale to wciąż ciekawy RTS dla fanów mechów
Hubert Sosnowski, 25 grudnia 2024, 20:00
Wielkie roboty to wdzięczny temat dla twórców strategii. Oprócz takich klasyków jak MechCommander czy BattleTech, powstało niegdyś Metal Fatigue – nieco zapomniany, ale znakomity RTS o walkach mechów.

Hack’n’slash, który oferował otwarty świat na długo przed Diablo 4. Sacred robił kilka rzeczy wyjątkowo ciekawie
Hubert Sosnowski, 21 grudnia 2024, 20:00
Diablo 4 nie było pierwszym hack’n’slashem, który umieścił akcję w otwartym świecie i posadził nas na koniach. Wcześniej robiło to chociażby zasłużone Sacred, niegdyś jeden z poważniejszych konkurentów Diablo 2.

„Eminem” z licencją na zabijanie. W Devastation walczyliśmy z bezduszną megakorporacją
Krystian Pieniążek, 14 grudnia 2024, 20:00
Są takie gry, które w momencie premiery nie wzbudzają większego entuzjazmu, ale po latach zaczynają nabierać wartości. Jedną z nich jest Devastation, czyli FPS z bohaterem, który śmiało mógłby wystartować w konkursie na sobowtóra Eminema.

Ta strzelanka stawiała na „filmowość”. Delta Force: Black Hawk Down nie bez powodu zyskało miano gry kultowej
Krystian Pieniążek, 7 grudnia 2024, 20:00
W czasach, gdy w FPS-ach dominowała tematyka II wojny światowej, studio NovaLogic zabrało graczy do ogarniętej wojną Somalii z lat 90. XX wieku. Choć Delta Force: Black Hawk Down nie było bez wad, to jednak na przestrzeni lat obrosło kultem.

Strzelanka, którą pamiętamy za wyrwy w ścianach. Red Faction próbowało zrobić rewolucję, ale nie do końca się to udało
Hubert Sosnowski, 30 listopada 2024, 20:00
Red Faction przez chwilę było głośne. FPS od Volition przebił się do świadomości graczy głównie za sprawą niemal absolutnej demolki i rozwalania ścian. To miała być rewolucja, ale dziś o grze wspomina się raczej rzadko.

Ta gra zachwiała posadami sieciowych FPS-ów. Kultowy Unreal Tournament, którego bał się nawet Quake, ma już 25 lat
Krystian Pieniążek, 23 listopada 2024, 20:00
Unreal Tournament to gra doskonale znana każdemu miłośnikowi FPS-ów wychowanemu na tuzach gatunku z lat 90. XX wieku. Oto dlaczego nawet po 25 latach od premiery dzieło Epic Games i Digital Extremes cieszy się estymą.

STALKER nie był pierwszym FPS-em GSC Game World. Codename: Outbreak wprowadzało powiew świeżości do gatunku strzelanek
Krystian Pieniążek, 16 listopada 2024, 20:00
Na kilka dni przed premierą gry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl warto przypomnieć sobie jednego z wcześniejszych FPS-ów studia GSC Game World. Codename: Outbreak położyło podwaliny pod przygody w Zonie.

Arcanum miało swoje problemy, ale to wciąż wybitne steampunkowe cRPG
Hubert Sosnowski, 9 listopada 2024, 20:00
Dziś Arcanum to tytuł nieco zapomniany, jeśli nie siedzicie w niszy izometrycznych RPG, mimo to dorobiło się małego kultu. Technicznie nieco kulało, to prawda, ale niesamowicie działało na wyobraźnię i pod wieloma względami było zwyczajnie wybitne.

Disciples 2 było najgroźniejszym konkurentem Heroes 3. Mroczniejszym, surowszym i niemal równie grywalnym
Hubert Sosnowski, 2 listopada 2024, 20:00
Dziś pozycja serii osłabła, ale w czasach, gdy Disciples 2 wychodziło, uważano tę markę za jednego z najgroźniejszych konkurentów Heroes 3. Było podobne, a jednocześnie na tyle różne, by miłośnicy strategii turowych z produkcją się liczyli.

Mroczna jatka na Dzikim Zachodzie. W Darkwatch jako Jericho Cross polowaliśmy na wampiry, nie godząc się na żadne kompromisy
Krystian Pieniążek, 31 października 2024, 21:15
Wampiry na Dzikim Zachodzie to wdzięczny temat na grę wideo. Z takiego założenia wyszła też ekipa High Moon Studios, tworząc Darkwatch – FPS-a w starym stylu, inspirowanego Serious Samem i pierwszymi Doomami.

To miał być klon GTA, a wyszła szalona strzelanina w klimatach latynoskich. Total Overdose znalazło pomysł na siebie
Łukasz Michalak, 26 października 2024, 20:00
Total Overdose w pełni zasługuje na swoją nazwę, oferując rozgrywkę przepełnioną adrenaliną. Ta szalona gra sprawia, że będziemy chcieli wrócić po więcej.

Samuraje, zombie, Jean Reno i wehikuł czasu. Onimusha 3 to niezapomniana mieszanka gatunków
Danuta Repelowicz, 19 października 2024, 20:00
Dawno temu, w czasach, kiedy nie było jeszcze przepustek bojowych, fotorealistycznej grafiki ani otwartych światów, a branża dopiero się rozkręcała, prym wiodła jedna z, moim zdaniem, najfajniejszych serii samurajskich w historii – Onimusha firmy Capcom.

Klon Diablo i Diablo 2, który nie bał się eksperymentów. W Throne of Darkness walczyła i narażała się na śmierć cała drużyna
Hubert Sosnowski, 12 października 2024, 20:00
Throne of Darkness to nieco zapomniany konkurent Diablo 2, który ma w sobie więcej DNA „Diabełka”, niż się wydaje. A że przy okazji ten hack’n’slash torował drogę takim przebojom jak Dungeon Siege, to inna sprawa.

Ta gra szokowała grafiką. AquaNox pokochali gracze, mimo że była to zaledwie wydmuszka
Krystian Pieniążek, 5 października 2024, 20:00
Wydawać by się mogło, że pogoń za grafiką w grach wideo jest „wynalazkiem” ostatnich lat. Nic bardziej mylnego, zaś AquaNox, czyli podwodna strzelanka wydana w 2001 roku, jest tego najlepszym przykładem.

Ta gra rzucała gracza w sam środek konfliktu templariuszy z asasynami i zrywała z męczącym „polowaniem na piksele”. Broken Sword robił to lepiej
Zbigniew Woźnicki, 28 września 2024, 20:00
Broken Sword: The Shadow of the Templars to jedna z najlepszych gier przygodowych w historii gatunku. Angażująca historia została wpleciona w rozgrywkę, która porzucała utarte i irytujące motywy znane z innych ówczesnych przygodówek.

Najlepsza gra wojenna swoich czasów. Close Combat III skupiało się na psychologii żołnierza na froncie wschodnim
Adam Kusiak, 21 września 2024, 20:00
Oceny na poziomie 90% sprawiły, że Close Combat 3 było jedną z najlepiej ocenianych strategii w 1999 roku. Nic dziwnego – był to szczytowy moment popularności serii, która chciała pokazać pikselowych żołnierzy jako coś, co może się wystraszyć i spanikować.

Ta kultowa strategia była ciekawą odpowiedzią na Settlersów. Knights and Merchants to zapomniany owoc miłości
Damian Gacek, 14 września 2024, 20:00
Knights and Merchants to strategia, która bez wątpienia była wzorowana na Settlersach, ale zdecydowanie nie była ich kopią. Poznajcie grę, która zajmuje specjalne miejsce w moim sercu.

Brutalny slasher z twistem w antycznym Rzymie. Shadow of Rome to zapomniana perełka Capcomu
Krystian Pieniążek, 7 września 2024, 20:00
Capcom ma w portfolio szereg zapomnianych produkcji, które swego czasu cieszyły się uznaniem graczy. Ważne miejsce zajmuje tu Shadow of Rome – brutalny slasher i skradanka jednocześnie.

Brutalna strzelanka od twórców Heretica i Hexena. Soldier of Fortune był bezlitosny dla przeciwników
Krystian Pieniążek, 31 sierpnia 2024, 20:00
Soldier of Fortune to jedna z tych serii, które miały przed sobą świetlaną przyszłość, jednak ostatecznie przepadły w pomroce dziejów. Sprawdźmy, co poza brutalnością dzieło Raven Software miało do zaoferowania graczom.