Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS

Retro Gaming - newsy i ciekawostki

Cztery gry w jednej. Giants: Obywatel Kabuto był jedyny w swoim rodzaju
Cztery gry w jednej. Giants: Obywatel Kabuto był jedyny w swoim rodzaju

Krystian Pieniążek, 4 maja 2024, 20:00

Giants: Citizen Kabuto był jedną z wyjątkowych produkcji, które nie podążają utartymi ścieżkami, robią wiele rzeczy po swojemu i oferują rozwiązania, jakich próżno szukać w innych tytułach. Sprawdźmy, co sprawiło, że do dzisiaj pozostaje w sercach wielu graczy.

RPG sprzed 23 lat zaskakiwało współczesnymi rozwiązaniami. Evil Islands to zapomniana perełka gatunku
RPG sprzed 23 lat zaskakiwało współczesnymi rozwiązaniami. Evil Islands to zapomniana perełka gatunku

Krystian Pieniążek, 1 maja 2024, 20:00

Evil Islands nie przebiło się do świadomości miłośników RPG-ów w takim stopniu, w jakim udało się tego dokonać szeregowi innych pozycji z tamtej epoki. Niemniej gra do dzisiaj ma swoich oddanych fanów. Przekonajmy się dlaczego.

God of War od twórców Total War - Spartan: Total Warrior miał na siebie unikalny pomysł
God of War od twórców Total War - Spartan: Total Warrior miał na siebie unikalny pomysł

Krystian Pieniążek, 27 kwietnia 2024, 20:00

Studio Creative Assembly znane jest przede wszystkim ze strategii spod szyldu Total War. Swego czasu zespół postanowił jednak wziąć się za bary z cyklami God of War oraz Devil May Cry, czego efektem była gra Spartan: Total Warrior.

Ten RPG był częścią cenowej rewolucji w polskim gamingu. Gorasul to jedna z gwiazd serii eXtra Gra
Ten RPG był częścią cenowej rewolucji w polskim gamingu. Gorasul to jedna z gwiazd serii eXtra Gra

Hubert Sosnowski, 20 kwietnia 2024, 20:00

Wszyscy pamiętamy Baldur’s Gate i inne izometryczne RPG od BioWare i Black Isle. Koneserzy ciepło wspominają też Arcanum. Jednak w cieniu gigantów przemykały inne tytuły. Było wśród nich niezłe Gorasul: Legacy of the Dragon od studia Silver Style.

20-letni Robin Hood: Legenda Sherwood nie bał się eksperymentów. Ten system walki pamiętam do dziś
20-letni Robin Hood: Legenda Sherwood nie bał się eksperymentów. Ten system walki pamiętam do dziś

Damian Gacek, 13 kwietnia 2024, 20:00

Robin Hood to postać, którą kojarzą wszyscy. Nie każdy jednak wie, że ten bohater doczekał się własnej gry wzorowanej na serii Commandos. Legenda Sherwood ma jednak swój własny charakter, w tym bardzo nietypowy system walki.

Ta kultowa gra pozwalała zwiedzać kosmos, ucząc programowania - Colobot do dzisiaj żyje i ma się dobrze
Ta kultowa gra pozwalała zwiedzać kosmos, ucząc programowania - Colobot do dzisiaj żyje i ma się dobrze

Krystian Pieniążek, 6 kwietnia 2024, 20:00

Colobot to produkcja, za sprawą której gracze mogli nie tylko spełnić marzenie o eksploracji kosmosu, lecz również spróbować sił w programowaniu. O wyjątkowości tej gry strategiczno-logicznej można się przekonać nawet dzisiaj, gdyż dzięki wysiłkom społeczności projekt wciąż jest rozwijany.

Pierwsze RPG twórców Baldur's Gate 3 wciąż daje radę. Bez Divine Divinity nie byłoby dzisiejszego Larian
Pierwsze RPG twórców Baldur's Gate 3 wciąż daje radę. Bez Divine Divinity nie byłoby dzisiejszego Larian

Hubert Sosnowski, 23 marca 2024, 20:00

Larian przebyło długą drogę, nim wypuściło trzy behemoty gatunku RPG. Droga, która zaowocowała Divinity: Original Sin 2 oraz Baldur’s Gate 3, zaczęła się od bardzo udanej hybrydy hack’n’slasha i gry fabularnej – oto niedoskonałe, ale świetne Divine Divinity.

Dzięki tej grze narodziły się survival horrory. Alone in the Dark wgniatało w fotel klimatem i miażdżyło oprawą graficzną
Dzięki tej grze narodziły się survival horrory. Alone in the Dark wgniatało w fotel klimatem i miażdżyło oprawą graficzną

Dariusz Matusiak, 16 marca 2024, 20:00

Po wielu latach przerwy wraca legendarna marka Alone in the Dark. Najnowsza odsłona pokaże zupełnie nowe podejście do historii i bohaterów, których poznaliśmy ponad 30 lat temu. Tytuł okrzyknięto wtedy rewolucją i nikt nie domyślał się, że gra w pierwszy survival horror.

Dune II od studia Westwood było rewolucyjne. Na wydmach Arrakis narodził się gatunek RTS
Dune II od studia Westwood było rewolucyjne. Na wydmach Arrakis narodził się gatunek RTS

Adrian Werner, 9 marca 2024, 20:00

Diuna: Część druga święci triumfy w kinach, czas więc powspominać inną Diunę z dwójką w tytule, czyli legendarne Dune II studia Westwood.

Dune 1992 to najwierniejsza growa adaptacja dzieła Franka Herberta
Dune 1992 to najwierniejsza growa adaptacja dzieła Franka Herberta

Zbigniew Woźnicki, 6 marca 2024, 18:00

Pierwsza adaptacja Diuny w formie gry wideo była jednocześnie najwierniejszą próbą przeniesienia książkowego oryginału na pole gamingu. Nigdy później nie powstało tak ciekawe i świetnie spasowane połączenie kilku gatunków.

Nox to hack’n’slash z czasów, gdy Westwood konkurowało z Blizzardem i próbowało zdążyć przed Diablo 2
Nox to hack’n’slash z czasów, gdy Westwood konkurowało z Blizzardem i próbowało zdążyć przed Diablo 2

Hubert Sosnowski, 24 lutego 2024, 20:00

Pamiętacie Westwood? Tych od Command & Conquer? Ja też już ledwo. Swego czasu studio walczyło z Blizzardem o RTS-owy tron, ale i rzuciło wyzwanie Zamieci na polu hack’n’slash. W rezultacie powstał całkiem udany Nox.

37 lat temu Sid Meier's Pirates! zmieniło branżę gier i karierę najsłynniejszego pecetowego projektanta
37 lat temu Sid Meier's Pirates! zmieniło branżę gier i karierę najsłynniejszego pecetowego projektanta

Adrian Werner, 17 lutego 2024, 20:00

W tygodniu pełnym premier gier o piratach spoglądamy wstecz, aby przypomnieć Wam najważniejszą produkcję o tej tematyce, czyli Sid Meier's Pirates!

30 lat temu zagraliśmy w jedną z najlepszych gier o kosmosie. Starfield mógłby się wiele nauczyć od Privateera
30 lat temu zagraliśmy w jedną z najlepszych gier o kosmosie. Starfield mógłby się wiele nauczyć od Privateera

Dariusz Matusiak, 10 lutego 2024, 20:00

Symulatory kosmiczne były kiedyś popularnym gatunkiem gier. W 1993 roku Privateer do dynamicznych starć w kosmosie dodawał jeszcze swobodę sandboksa, handel i wciągającą fabułę. I robił to lepiej niż Starfield!

Sacrifice było ostatnią wielką grą Shiny i do dzisiaj zachwyca
Sacrifice było ostatnią wielką grą Shiny i do dzisiaj zachwyca

Adrian Werner, 27 stycznia 2024, 20:00

W wydanym w 2000 roku Sacrifice studio Shiny wspięło się ma szczyt swoich możliwości, aby potem spędzić koleje lata klepiąc coraz bardziej rozczarowujące gry na zlecenie.

Takich strategii już nie ma. Prehistoria nigdy nie była tak wciągająca, jak w Original War
Takich strategii już nie ma. Prehistoria nigdy nie była tak wciągająca, jak w Original War

Marcin Nic, 16 grudnia 2023, 21:07

Czesi swego czasu stworzyli świetną strategię. To Original War, które w Polsce obrosło niemałym kultem. Czy tytuł jest teraz tak samo grywalny jak w dniu premiery?

Pełne 3D i otwarty świat, ta klasyczna gra o RoboCopie wyprzedzała swoje czasy
Pełne 3D i otwarty świat, ta klasyczna gra o RoboCopie wyprzedzała swoje czasy

Adrian Werner, 18 listopada 2023, 20:00

Ciesząc się z sukcesu polskiego RoboCop: Rogue City, warto powrócić na chwilę do 1992 roku, kiedy to studio DID opracowało szalenie imponującą egranizację tej marki, która dzisiaj niesłusznie jest już mocno zapomniana.

Starfield nie był pierwszym podejściem Bethesdy do kosmicznej tematyki
Starfield nie był pierwszym podejściem Bethesdy do kosmicznej tematyki

Adrian Werner, 7 października 2023, 08:46

Wciąż nie opadły emocje związane z grą Starfield. Dzisiaj niewiele osób pamięta jednak, że kilka dekad temu studio Bethesda pracowało nad innym projektem o kosmicznej tematyce.