Debiut gry Hollow Knight: Silksong wywołał niemały chaos w kalendarzu premier, ale zamieszanie ostatecznie udało się opanować. Inni deweloperzy zasypują nas z kolei zapowiedziami, przez które w zestawieniu debiutów na nadchodzące miesiące zaczyna się robić tłoczno.
Spis treści:
Po dwóch tygodniach od ostatniego przeglądu nowości w Encyklopedii Gier mam dla Was kolejną solidną porcję wieści. Lista zmienionych dat premier jest długa, bo wielu deweloperów zdecydowało się nie stawać w szranki z Hollow Knight: Silksong i grzecznie ustąpiło miejsca w kolejce zespołowi Team Cherry oraz jego hitowi. Nie brakuje również zapowiedzi nowych interesujących produkcji, a także dodatków do już wydanych tytułów. Krótko mówiąc – dzieje się.
Na początek, jak zwykle, przedstawię Wam najciekawsze gry dodane do Encyklopedii w ostatnim tygodniu – z podziałem na podstawowe gatunki. Są tu nie tylko świeżo zapowiedziane pozycje, ale i takie, które mogły zostać ujawnione jakiś czas temu, a teraz przebiły się przez tłum i wpadły na nasz radar.

Jeśli któraś z poniższych gier wpadnie Wam w oko, możecie dodać ją do obserwowanych z poziomu wpisu w Encyklopedii (to nasz lokalny odpowiednik list życzeń). Dzięki temu otrzymacie powiadomienie, gdy pojawią się nowe teksty na jej temat.

Dodatek typu Immersion Pack do wielkiej strategii Paradoxu pt. Victoria 3. National Awakening skupia się na okresie wzrostu nacjonalizmów w regionie bałkańskim, oferując nową mapę. Pozwala na zachowywanie porządku pod władzą Habsburgów, jak i prowadzenie narodowych rewolucji.
Premiera 23 września (na PC).

Pomniejszy dodatek (tzw. Event Pack) do gry strategicznej opracowanej przez Paradox Development Studio. Crusader Kings III: Coronations koncentruje się na koronacjach władców i składaniu przysiąg określających kierunek ich rządów oraz odbieraniu obietnic wierności od wasali.
Premiera we wrześniu (na PC).

Humorystyczna strategia z elementami „zabawy w boga”, w której wcielamy się w zarządcę piekła. W grze Sintopia obserwujemy i pośrednio wpływamy na życie mieszkańców fantastycznego Nadświata, których dusze po śmierci są przez nas poddawane piekielnemu procesowi „reedukacji”.
O tym, że dobrze jest być złym, już wielokrotnie mieliśmy okazję się przekonać. Sintopia zapowiada się całkiem interesująco – zobaczymy, czy będzie można w niej poczuć ducha Dungeon Keepera.
Premiera w 2026 roku (na PC).

Taktyczny RTS osadzony w czasach Imperium Rzymskiego. W Roman Empire Wars jako cesarz Rzymu prowadzimy wielkie bitwy przeciwko Galom, Spartanom czy Grekom. Kampanie legionów obejmują zarówno ląd, jak i morze. Niebagatelny wpływ na rozgrywkę ma morale oraz ukształtowanie terenu.
Premiera 14 września (na PC).

Duży dodatek do gry strategicznej fantasy od studia Creative Assembly. Total War: Warhammer III - Tides of Torment przynosi troje legendarnych lordów, po jednym dla Wysokich Elfów oraz ras Norsca i Slaanesh.
Premiera w październiku (na PC).

Taktyczny RTS z drugowojennymi czołgami w roli głównej, inspirowany takimi tytułami jak Sudden Strike czy Blitzkrieg. Panzer Strike oferuje bitwy jedno- i wieloosobowe na dużych mapach, z historycznie wiernymi jednostkami Niemiec i ZSRR oraz rozbudowany edytor scenariuszy.
Premiera we wczesnym dostępie na PC w czwartym kwartale bieżącego roku.

Gra RPG TPP z turowym systemem walki i grafiką w stylistyce retro od twórców Dread Delusion. W Entropy wcielamy się w śmiałków, którzy przemierzają umierający świat fantasy, podążając do piekła, by powstrzymać demoniczny najazd.
Dread Delusion zwracało uwagę przede wszystkim za sprawą unikalnej estetyki. Entropy idzie w jego ślady, toteż trafia na moją listę dziwnych, a przez to interesujących pozycji.
Premiera w 2026 roku (na PC).

Gra RPG akcji FPP typu dungeon crawler, przygotowana z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej. W Dungeons of Eternity w pojedynkę lub w coopie eksplorujemy lochy oraz przede wszystkim mierzymy się z przeciwnikami, korzystając z broni białej, łuków bądź magii.
Premiera 11 września (na PC).

Dodatek do boomer shootera pod tytułem Postal: Brain Damaged, opracowany przez polskie studia Hyperstrange i CreativeForge Games. W Postal: Brain Damaged - These Sunny Daze główny bohater musi uporać się ze zwolennikami prezydenta, który urządził czystkę rudych.
Postal Dude ma ręce pełne roboty. Premiera dodatku chyba będzie dla mnie pretekstem do nadrobienia zaległości i zagrania w podstawową wersję jego najnowszej przygody.
Premiera 9 września (na PC).

Pierwszy płatny dodatek do gry survivalowej MMO od firmy Funcom. Dune: Awakening - Lost Harvest przynosi nową linię fabularną, pojazd, lokacje, elementy budowlane oraz dodatki kosmetyczne.
Premiera 10 września (na PC).

Slasher FPP z wyraźnie zarysowanymi elementami RPG i roguelike’a, opracowany przez twórców Necromunda: Hired Gun i Space Hulk: Deathwing. W Daimon Blades trafiamy do mrocznego uniwersum fantasy i eliminujemy hordy wrogów, korzystając z opętanego uzbrojenia.
Premiera we wczesnym dostępie na PC – 6 października.

Boomer shooter FPP inspirowany grami Doom, Ultrakill i Half-Life, a także soulslike’ami. W Moros Protocol trafiamy na częściowo generowany proceduralnie wrak futurystycznego okrętu Morfeusz, gdzie w pojedynkę lub w coopie mierzymy się z hordami potworów z piekła rodem.
Premiera odbyła się 4 września (na PC).

Horror psychologiczny FPP od polskiego dewelopera Szymona Łukasika, utrzymany w stylistyce rodem z kreskówek z lat 20. XX wieku. W Bad Cheese wcielamy się w myszkę, która musi wykonywać polecenia swego dysfunkcyjnego ojca oraz mierzyć się z demonami mieszkającymi w jej domu.
W życiu nie przypuszczałem, że gra z kreskówkową grafiką rodem z wczesnych animacji Disneya może wywołać u mnie autentyczny niepokój i sprawić, że już przy jej opisywaniu poczuję się nieswojo.
Premiera odbyła się 1 września (na PC i konsolach).

Drugie (po Wicked Isle) DLC do gry akcji FPP z elementami RPG i survivalu od studia Rebellion (autorów serii Sniper Elite). Atomfall: The Red Strain wprowadza nową lokację i tajemnice czekające na odkrycie.
Premiera 16 września (na PC, PS5, XONE, PS4 i Xboksach Series X/S).

Gra survivalowa TPP, w którą można grać w pojedynkę lub w coopie dla maksymalnie 10 osób. W Voyagers of Nera przemierzamy fantastyczny świat (na piechotę, żeglując, surfując lub pływając), walczymy z przeciwnikami, gromadzimy zasoby, wytwarzamy przedmioty i budujemy bazy.
Premiera 16 września (we wczesnym dostępie na PC).

Trzecia odsłona serii gier wyścigowych z licencjonowanymi samochodami, za którą stoją twórcy Test Drive Unlimited (studio Eden Games). Gear.Club Unlimited 3 oferuje malownicze trasy w dwóch lokacjach: na francuskim Lazurowym Wybrzeżu i wśród gór Japonii.
Studio Eden Games robi, co może, by Gear.Club znaczyła w branży jak najwięcej. Zobaczymy czy jej trzecia odsłona znajdzie się na gatunkowym piedestale.
Premiera pod koniec 2025 roku na Nintendo Switch 2; w 2026 roku na PC, PS5 oraz Xboksach Series X/S.

Polska gra wyścigowa z quasi-japońskim otwartym światem od twórców Drift21 (aka DriftCE). W Drift Island budujemy i naprawiamy samochody w widoku FPP, a za kierownicą bierzemy udział w rozmaitych misjach i wyzwaniach, zwykle polegających na jeździe w kontrolowanych poślizgach.
Premiera odbyła się 28 sierpnia (we wczesnym dostępie na PC).

Trzeci płatny dodatek do symulatora rolniczego od studia GIANTS Software. Farming Simulator 25: Mercedes-Benz Trucks Pack zawiera pojazdy, maszyny oraz narzędzia od firmy Mercedes-Benz.
Premiera 9 września (na PC, PS5 oraz Xboksach Series X/S.

Strzelanka lotnicza od twórców War Thunder, wykorzystująca zestawy rzeczywistości wirtualnej. W Aces of Thunder bierzemy udział w podniebnych bitwach z czasów I i II wojny światowej, w ramach kampanii fabularnej lub trybu multiplayer przez Internet.
Premiera odbyła się 2 września (na PC i PS5).

Szósta główna odsłona serii gier symulacyjnych poświęconych jeździe pociągiem, za którą stoi Dovetail Games (autorzy cyklu Train Simulator). Train Sim World 6 wprowadza nowe trasy w Europie i Stanach Zjednoczonych oraz lokomotywy, a także m.in. komunikaty czy zdarzenia losowe.
Jest coś magicznego w wirtualnej jeździe pociągiem, przez co każdego roku obiecuję sobie, że tym razem to już na pewno dam szansę nowej odsłonie tego cyklu. Może tym razem w końcu zrealizuję swoje postanowienie?
Premiera 30 września (na PC, PS4, XONE, PS5 oraz XSX/S).

Symulator autobusu od stillalive studios – autorów m.in. takich gier, jak Bus Simulator 18 oraz Bus Simulator 21. Bus Bound przenosi nas do fikcyjnego amerykańskiego miasta Emberville i pozwala sprawdzić się w roli kierowcy tytułowego pojazdu. Grać można w pojedynkę lub w coopie.
Premiera w 2026 roku (na PC, PS5 oraz Xboksach Series X/S).

Horror psychologiczny FPP od niezależnego polskiego studia Yellow Smile. CH13: Rest Stop przenosi nas na początek lat dwutysięcznych i pozwala wcielić się w niewyspanego Wojciecha, którego podróż samochodowa przez las zmienia się w niepokojące doświadczenie.
Specyficzny klimat wręcz wylewa się z materiałów promujących ten tytuł, więc bez zastanowienia dodałem go do swojej listy życzeń.
Data premiery jeszcze nie jest znana.

Detektywistyczna gra przygodowa point-and-click w stylu retro. W Casebook 1899 - The Leipzig Murders przenosimy się do XIX-wiecznych Niemiec, gdzie rozwiązujemy sprawy morderstw, opierając się na przesłuchaniach i obserwacjach. Tytuł charakteryzuje się historyczną dokładnością.
Premiera 4 września (na PC).

Gra przygodowa FPP, w której wcielamy się w gobliny i zajmujemy się sprzątaniem lochów po wizytach bohaterów. W Goblin Cleanup zmywamy podłogi, ustawiamy pułapki, rekonstruujemy zniszczone przedmioty, wypełniamy skrzynie i karmimy potwory, bawiąc się w pojedynkę lub w coopie.
Premiera 18 września (we wczesnym dostępie na PC).

Gra przygodowo-logiczna, będąca niebezpośrednią kontynuacją Strange Horticulture. W Strange Antiquities prowadzimy sklep z okultystycznymi antykami oraz pomagamy mieszkańcom miasteczka Undermere w rozwiązywaniu trapiących ich codziennych i nadprzyrodzonych problemów.
Premiera 17 września (na PC i Nintendo Switch).

Polska produkcja detektywistyczna, wymykająca się klasyfikacji gatunkowej, będąca dziełem Marcina Borkowskiego, czyli autora gry Pendrive znaleziony w trawie. The Case of Andrew D. pozwala nam poprowadzić szereg śledztw, a rozgrywka polega głównie na analizowaniu plików.
To, że znajdą się fani „główkowania”, którzy podejmą się wyzwania rzuconego im przez Marcina Borkowskiego, nie ulega wątpliwości. Ciekawe tylko, ilu z nich zdoła doprowadzić swoje śledztwo do końca.
Premiera 9 września (na PC).

Kompletna i odświeżona edycja gry Puzzle Quest: Revenge of the Plague Lord. W Puzzle Quest: Immortal Edition przemierzamy krainę Etheria, toczymy starcia zrealizowane w formie rodem z gier typu match-3, rozwijamy postać niczym w RPG i poszerzamy swoją strefę wpływów.
Premiera 18 września (na PC i konsolach).

Zręcznościówka poświęcona grze w golfa. W Everybody’s Golf: Hot Shots realizm schodzi na dalszy plan, ustępując miejsca przystępnej rozgrywce. Tytuł pozwala nam walczyć o zwycięstwo na rozmaitych polach golfowych, grając w pojedynkę lub w trybie multiplayer.
Premiera 5 września (na PC, PS5 i Nintendo Switch).

Kontynuacja popularnej gry wyścigowej z 2014 roku, poświęconej jeździe w kontrolowanych poślizgach. CarX Drift Racing Online 2 oferuje bardziej zaawansowaną technologię (zwłaszcza fizykę) niż „jedynka” oraz rozbudowane tryby singleplayer (z karierą) i multiplayer.
Premiera w 4. kwartale 2025 roku (we wczesnym dostępie na PC).
Więcej nowych gier znajdziecie w wiadomościach opatrzonych tematyką „zapowiedź (gry)”. Inne pozycje, które ostatnio otrzymały wpisy encyklopedyczne, to:
Oto zmiany w datach premier wybranych nadchodzących gier (z podziałem na gatunki), które poznaliśmy w ostatnim tygodniu:
Więcej informacji na temat zmian dat premier znajdziecie w wiadomościach opatrzonych odpowiednią tematyką – ostatnio pisaliśmy w tym kontekście o następujących grach:
Zachęcam Was również do sprawdzenia pełnej listy nadchodzących gier w układzie chronologicznym.
Oto zmiany w datach premier najciekawszych gier, które miały już światowy debiut, ale zmierzają na kolejne platformy sprzętowe.
Tytuł: | Platformy: | Data premiery: | Notatki, uwagi: |
PS4, PS5 | 4 września | Dostępna również na PC, XONE oraz XSX/S | |
Nintendo Switch | 9 września | Dostępna również na PC i innych konsolach | |
PS5, XSX/S | 4 września | Dostępna również na PC | |
PS5, XSX/S | 3 września | Dostępna również na PC | |
XSX/S | 5 września | Dostępna również na PC | |
PC, PS4, PS5, Switch | 29 sierpnia | Dostępna również na PS1 | |
Switch, PS4, PS5, XONE, XSX/S | 4 września | Dostępna również na PC | |
Nintendo Switch 2 | 28 sierpnia | Dostępna również na PC i innych konsolach | |
iOS | 27 sierpnia | Dostępna również na PC i konsolach | |
PS4 | 12 września | Dostępna również na PC, PS5 oraz Xboksach Series X/S | |
PS5 | 4 września | Dostępna również na PC, XONE, Nintendo Switch I urządzeniach mobilnych | |
PS5, XSX/S | 25 września | Dostępna również na PC | |
PS4, PS5 | 16 września | Dostępna również na PC i Xboksach | |
XONE, XSX/S (Game Preview) | 10 września | Dostępna również na PC |
Oto gry, którym ostatnio dodaliśmy lub zaktualizowaliśmy wymagania sprzętowe:
Oto gry, którym dodano polskie napisy przez ostatni tydzień.
Ponadto No, I'm not a Human i Earth vs Mars jednak nie doczekają się polskiej wersji językowej.
Jeśli chcecie nadrobić – bądź przypomnieć sobie – poprzednie przeglądy nowości w Encyklopedii Gier, zapraszam Was do chronologicznej listy tekstów spod tego szyldu.
Zachęcam Was również do sprawdzenia nowych materiałów w naszych zbiorach filmów i obrazków z gier. Każdego dnia dodaję tam wiele interesujących materiałów – warto rzucić na nie okiem:
CZY WIESZ, ŻE…

Ikony platform u góry strony wpisu encyklopedycznego to przyciski, w które da się kliknąć. Robiąc to, wyświetlicie szczegółowe informacje na temat danej wersji gry, np. jej datę premiery we wczesnym dostępie oraz indywidualne tematyki (wśród nich oznaczenia dostępności w abonamentach Game Pass i PS Plus), okładki czy tryby rozgrywki.
2

Autor: Krystian Pieniążek
Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.