Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

QLOC

Firma polski producent

QLOC jest polską firmą świadczącą usługi w zakresie przygotowywania lokalizacji gier wideo, testów funkcjonalnych, zapewniania jakości i opracowywania konwersji multiplatformowych produkcji. Siedziba przedsiębiorstwa mieści się w Warszawie, a jego prezesem jest Adam Piesiak. QLOC daje zatrudnienie 300 pracownikom. Obszerną listę jego klientów zasilają branżowi giganci pokroju Capcomu, Bandai Namco Entertainment, Rockstar Games czy choćby Ubisoftu.

Historia

Historia firmy QLOC rozpoczyna się w roku 2006, kiedy to Cenega – polski dystrybutor gier wideo – utworzyła Cenega Service Team. Powstały w ten sposób dział lokalizacji i testów miał zajmować się świadczeniem usług tłumaczeniowych, testerskich i programistycznych dla firm zewnętrznych. Z uwagi na fakt, że zespół bardzo szybko zaczął odnosić znaczące sukcesy, w 2009 roku podjęto decyzję o jego formalnym odłączeniu od firmy-matki i przekształceniu w niezależną spółkę QLOC S.A. Stanowisko prezesa objął Adam Piesiak, który w Cenega Service Team pełnił funkcję menedżera lokalizacji. Sama nazwa QLOC powstała z połączenia litery q (ang. „quality”) oraz początku angielskiego słowa „localization” – loc. Powstały w ten sposób „QLOC” miał kojarzyć się z zegarem jako precyzyjnym narzędziem.

W ciągu pierwszego roku działalności QLOC mógł pochwalić się sześćdziesięcioma projektami testerskimi, na czele z tytułami pokroju Street Fighter IV, Resident Evil 5, czy choćby S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci. Kiedy w roku 2010 liczba ta wzrosła do 78, a wśród przetestowanych przez QLOC tytułów pojawiły się kolejne hity (m.in. BioShock 2, Just Cause 2, Mafia II), firma podjęła decyzję o rozszerzeniu zakresu swojej działalności o przenoszenie gier na inne platformy.

Na pierwsze efekty nie trzeba było długo czekać – rok 2011 przyniósł dla QLOC zarówno sukcesy na polu lokalizacji, na czele z przygotowaniem pełnej polskiej wersji językowej The Elder Scrolls V: Skyrim, jak i pierwsze udane konwersje, wśród których na piedestale znajduje się pecetowy port Super Street Fighter IV: Arcade Edition. Nie sposób nie wspomnieć o imponującej liczbie 79 przetestowanych gier.

Rok 2012 stanowił dla firmy naturalną kontynuację tego trendu. QLOC opracował wówczas pecetowy port Street Fighter X Tekken oraz Devil May Cry HD Collection w wersji na konsolę Xbox 360. Z uwagi na fakt, że obie produkcje doczekały się ciepłego przyjęcia ze strony graczy, w 2013 roku firma Capcom powierzyła QLOC-owi przygotowanie DmC: Devil May Cry na komputery osobiste. Należy wspomnieć, że firma odpowiadała również za pecetową konwersję Ace Combat: Assault Horizon, a w tym samym roku pracowała nad 60 projektami testowymi. Zespół lokalizacyjny także miał się czym pochwalić – w portfolio QLOC znalazła się bowiem wysokiej jakości, kinowa polonizacja Grand Theft Auto V.

Kolejny przełom w działalności firmy przyniósł rok 2014 – QLOC dodał do swoich usług projektowanie grafiki, a opracowany przez niego Resident Evil 4 Ultimate HD Edition na PC stał się swego rodzaju pokazem możliwości studia. Listę najważniejszych osiągnięć roku 2015 otwierają z kolei konwersje Tales of Zestiria na PC i PlayStation 4, których opracowanie wymagało dostosowania gry do działania w wyższych rozdzielczościach – wiązało się to z koniecznością stworzenia od podstaw nowych tekstur i portretów postaci). Zestawienie zasila również pecetowy port Dragon Ball: Xenoverse, wzbogacony między innymi o obsługę rozdzielczości 4K, a także konwersja DmC: Devil May Cry Definitive Edition na PlayStation 4 i Xboksa One, opracowana we współpracy z zespołem Ninja Theory.

W roku 2016 stworzona przez QLOC pecetowa wersja Dragon's Dogma: Dark Arisen odniosła nadspodziewany sukces – tytuł został bowiem najszybciej sprzedającą się grą Capcomu na komputerach osobistych. Ponadto pecetowi gracze ciepło przyjęli dopracowane Mortal Kombat XL oraz Dead Rising, które trafiło na PC, PlayStation 4 i Xboksa One.