Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCPS3PS4XONEX360
Okładka Dragon's Dogma: Dark Arisen (X360)

Dragon's Dogma: Dark Arisen

Rozszerzona wersja trzecioosobowego RPG akcji studia Capcom, które ukazało się pierwotnie w 2012. Akcja gry toczy się w rozległym świecie fantasy, wypełnionym szeregiem mitycznych stworzeń.

To jest dodatek do gry Dragon's Dogma.

RPG | TPP | fantasy | hack'and'slash | sandbox | RPG akcji

Pecetowa konwersja trzecioosobowego RPG akcji osadzonego w realiach fantasy - Dragon’s Dogma: Dark Arisen, który ukazał się w kwietniu 2013 roku na konsolach Xbox 360 oraz PlayStation 3. Za jej powstanie odpowiedzialne jest japońskie studio Capcom pod wodzą Hideaki Itsuny i Hiroyuki Kobayashiego – dwóch legend branży, mających na swoim koncie tak uznane produkcje jak Devil May Cry 4, Resident Evil 4 czy Dino Crisis.

Warto nadmienić, że Dark Arisen jest reedycją Dragon’s Dogma, zawierającą dodatkową treść: wyspę Bitterblack wraz z nowymi questami, przedmiotami i typami wrogów. Podstawowa wersja Dragon’s Dogma wyszła w 2012 roku na Xboksie 360 oraz PlayStation 3. Pecetowa konwersja wspomnianej reedycji gry zapowiedziana została we wrześniu 2015 roku, a więc blisko półtora roku po jej konsolowej premierze i w porównaniu z pierwowzorem, odznacza się przede wszystkim wyraźnie ulepszoną oprawą graficzną.

Fabuła

Akcja gry toczy się w otwartym świecie fantasy, wypełnionym różnymi rodzajami mitycznych stworzeń, takich jak smoki, gryfy, hydry czy harpie. Główny wątek fabularny rozpoczyna się w momencie ataku potężnego smoka na miasto, zamieszkiwane przez naszego protagonistę. Dowiadujemy się, że właściwym celem ataku był właśnie nasz bohater, nazwany przez smoka „wybranym”. Gad wyrywa mu serce, jednak jako Wybraniec powraca on do życia, a jego celem staje się poznanie prawdy o własnej tożsamości oraz zgładzenie smoka.

W Dragon’s Dogma: Dark Arisen, oprócz kampanii podstawowej znajdziemy także dodatkową przygodę, której akcja rozgrywa się w niedostępnej wcześniej lokacji – na przeklętej wyspie Bitterblack. Pozwala ona zwiedzić rozległe podziemia, zamieszkiwane przez 25 nieznanych wcześniej rodzajów przeciwników. Oprócz szeregu nowych zadań fabularnych, gra oferuje również trzeci poziom umiejętności postaci, masę nowego sprzętu oraz nowe ulepszenia i sposoby modyfikowania uzbrojenia. Całość uzupełniają wszystkie pomniejsze dodatki DLC, które miały swoją premierę już po wydaniu podstawowej wersji gry.

Mechanika

Pod względem mechaniki Dragon’s Dogma: Dark Arisen nie odbiega w sposób znaczący od swej poprzedniczki. Mamy więc do czynienia z dynamicznym RPG akcji, oferującym zręcznościowy i wyjątkowo kompleksowy system walki, z różnorodną paletą broni oraz widowiskowych czarów. Jedną z jego cech charakterystycznych jest możliwość wspinania się po plecach największych przeciwników i atakowania konkretnych punktów ich ciała. Przystępując do zabawy, możemy własnoręcznie wykreować naszego bohatera, wybierając jego płeć oraz jedną z dostępnych klas, które w znaczącym stopniu zdeterminują sposób rozgrywki. Podczas gry towarzyszą nam zaś wykreowane przez innych graczy postaci niezależne, dostarczające cennej wiedzy na temat niektórych zadań fabularnych.

W porównaniu z wydaną w 2012 roku grą podstawową, Dragon’s Dogma: Dark Arisen na platformie PC, PS4 itd. oferuje szereg pomniejszych zmian na gruncie mechaniki. Twórcy podrasowali ogólne mechanizmy rozgrywki, w tym interfejs gry oraz system szybkiego podróżowania i wprowadzili całą masę poprawek, wpływających na komfort zabawy.

Tryby gry

Dragon’s Dogma: Dark Arisen stworzony został z myślą o rozgrywce jednoosobowej i nie oferuje klasycznego, bezpośredniego trybu multiplayer. Gracze mogą jednak brać udział w specjalnych, asynchronicznych wyzwaniach sieciowych.

Kwestie techniczne

Dragon’s Dogma: Dark Arisen na platformie PC, PS4 itd. stworzona została na silniku MT Framework v2, który został wcześniej wykorzystany m.in. w takich produkcjach jak Lost Planet 2, Marvel vs. Capcom 3 oraz Resident Evil 6. Konsolowa wersja gry już w dniu premiery była uznawana za raczej średnią pod względem wizualnym. To zmieniło się w pewnym zakresie na edycji pecetowej, która posiada lepszej jakości tekstury i wspiera obsługę znacznie wyższych rozdzielczości bez limitu klatek, wprowadzonego na konsolach celem zapobieżenia spadkom płynności.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 8,4 / 10 na podstawie 473 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 7,6 / 10 na podstawie 179 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 109,90 PLN

Gry podobne do Dragon's Dogma: Dark Arisen

Klasyfikacja PEGI Dragon's Dogma: Dark Arisen

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Dragon's Dogma: Dark Arisen

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i7-4770K 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 760 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows Vista/7/8
Minimalne: Intel Core i5 660 3.3 GHz, 4 GB RAM, karta grafik 1 GB Radeon HD 5870 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows Vista/7/8/10

Recenzja gry Dragon's Dogma: Dark Arisen na PC - jak zabić smoka na klawiaturze i myszce?

Recenzja 14 stycznia 2016, 17:00

Jako że skupiamy się na ocenie portu na PC, pozwólcie, że od razu ogłoszę werdykt konwersja jest dobra, choć nie udało się uniknąć pewnych problemów. Zacznijmy od tego, że ekipa odpowiedzialna za przerzucenie gry na pecety postarała się o parę opcji graficznych, których miłośnicy tej platformy zdecydowanie oczekują. Z poziomu menu głównego nie można wprawdzie zagłębić się w najbardziej szczegółowe ustawienia tego typu, ale „poszerzone podstawy” zostały zapewnione. Po pierwsze, gra wspiera rozdzielczości do 4K włącznie, a także pozwala określić preferowaną liczbę klatek animacji na sekundę. Tutaj występują zasadniczo trzy opcje – da się ustawić blokadę klatek na wartości 30 lub 60 albo po prostu wyłączyć ograniczenia i w pełni wykorzystać możliwości naszego sprzętu. Po drugie, pojawiły się dość typowe opcje dostosowania jakości grafiki, czyli ustawienia tekstur, shaderów, cieniowania itd. Jak pisałem, standard został utrzymany, chociaż na pierwszy rzut oka widać, że na jakieś specjalne wodotryski graficzne bez wsparcia moderów nie ma co liczyć. Na pewno pomyślano o osobach, które narzekają na zbyt małe pole widzenia w grach – można w pewnym zakresie manipulować tak zwanym „FOV-em”.

X360
PS3
PC
PS4
XONE