Data wydania: 19 maja 1999
Survival horror przygotowany przez ekspertów w gatunku, Capcom, którzy odpowiadają też za słynną serię Resident Evil. Produkcja bazuje na podobnych mechanikach, a jej najważniejszym wyróżnikiem są przeciwnicy, których spotyka na drodze gracz – krwiożercze dinozaury.
GRYOnline
Gracze
Przygotowana przez studio odpowiedzialne za pierwsze odsłony Resident Evil, Dino Crisis jest klasycznym reprezentantem gatunku survival horrorów. Zadaniem graczy jest przetrwać w nieprzyjaznym środowisku, w którym roi się od drapieżnych dinozaurów, przy okazji wykonując powierzone zadania.
Rok 2009. Agent Secret Operation Raid Team, Tom, zostaje wysłany na wyspę Ibis, gdzie ma odkryć sekret skrywany w tajnej placówce badawczej. Na miejscu dowiaduje się, że uznany od lat za zmarłego naukowiec, Edward Kirk, pracuje nad niebezpieczną bronią. Agencja decyduje się wysłać na miejsce czterech agentów – Reginę, Gaila, Ricka i Coopera, by wydostali Toma, który dotarł do cennych informacji. Na miejscu plany szybko się komplikują, gdy okazuje się, że cały obiekt został opanowany przez drapieżne dinozaury. Pozostali przy życiu funkcjonariusze jednostki rozpoczynają dramatyczną walkę o przetrwanie.
Dino Crisis jest survival horrorem, który bazuje na podobnych założeniach, co seria Resident Evil. Oba tytuły łączy m.in. kamera, która jest statyczna i prezentuje akcję z ustalonych przez autorów ujęć. Produkcja łączy sekwencje akcji, w których niezbędne jest szybkie podejmowanie decyzji, z wyzwaniami logicznymi. Podczas przygody gracze muszą szukać potrzebnych przedmiotów i kart dostępu do dalszych obszarów, rozwiązywać zagadki, a także mierzyć się z napotkanymi przeciwnikami. W trakcie starć do dyspozycji głównej bohaterki, Reginy, jest zestaw broni, w tym m.in. pistolet Glock, strzelba Franchi PA3 i granatnik. Pomagają one uporać się z szeroką gamą bestii, wśród których znalazły się potrafiące atakować w grupach welociraptory, latające pteranodony oraz potężny, pełniący funkcję powracającego bossa tyranozaur.
Autorzy wprowadzili kilka nowości, które wyróżniają Dino Crisis na tle konkurencji. Regina po ranieniu przez wroga może zacząć krwawić i stopniowo tracić punkty zdrowia, co wymaga zastosowania specjalnych środków medycznych. Przeciwnicy mogą jej również wytrącić broń z ręki, którą trzeba wówczas jak najszybciej podnieść. Sporadycznie na ekranie pojawia się napis sygnalizujący niebezpieczeństwo – wówczas niezbędne jest szybkie wciskanie przycisków, by uniknąć śmierci. Elementem, który ułatwia nieco zabawę, jest z kolei system kontynuacji, który współdziała z tradycyjnymi punktami zapisu. Pomaga on zniwelować sytuacje, w których gracz, po porażce, zmuszony jest do powtórzenia dłuższego fragmentu historii.
Dino Crisis oferuje cztery różne zakończenia oraz nagrody do odblokowania. Na lubiących wyzwania i śrubowanie wyników czekają m.in. dodatkowy moduł, w którym gracz może zmierzyć się z falami nacierających dinozaurów, ukryte kostiumy dla głównej bohaterki, a także broń z nieskończoną ilością amunicji.
Dino Crisis to trójwymiarowa produkcja, w której autorzy starali się przedstawić historię w możliwie jak najbardziej filmowy sposób. Fabuła jest prezentowana w formie wstawek FMV oraz przerywników na silniku gry, w których głosu postaciom użyczyli aktorzy Stephanie Morgenstern, Adrian Truss czy Alex Karzis.
Autor opisu gry: Norbert Szamota
Platformy:
PlayStation 1 1 lipca 1999
PC Windows 19 maja 1999
PlayStation 4 15 października 2024
PlayStation 5 15 października 2024
3GRY
Cykl produkcji pod względem mechaniki czerpiących garściami z dorobku pierwszych części serii Resident Evil. Obie marki mają wspólnego „ojca” – Shinjiego Mikamiego, a także wydawcę – firmę Capcom.
Firma Capcom może szykować się do wskrzeszenia marki Dino Crisis. Wydawca odnowił bowiem rejestrację znaku handlowego marki w Japonii.
gry
Adrian Werner
12 marca 2025 14:48
Doczekaliśmy się kolejnych efektów GOG Preservation Program - inicjatywy dającej drugie życie klasyce gamingu. Polski serwis wprowadził do sprzedaży odpowiednio dostosowane wersje Dino Crisis 1 i 2 na PC.
gry
Piotr Doroń
29 stycznia 2025 13:10
W komunikacie dla inwestorów firma Capcom podkreśliła, że dużą uwagę przykłada do reaktywacji klasycznych marek ze swojego katalogu.
gry
Adrian Werner
16 grudnia 2024 14:55
Kultowy Dino Crisis oraz rozszerzona wersja pierwszego Resident Evil stały się możliwe do kupienia osobno w PS Store. Tytuły nie oferują jednak opcji zdobywania trofeów.
gry
Marcin Bukowski
26 listopada 2024 12:06
W październiku do usług PS Plus Extra i Premium trafi w sumie 14 gier, w tym Dead Island 2, Dino Crisis czy Return to Monkey Island. Z drugiej strony, z abonamentu Sony wypadnie 10 tytułów.
gry
Hubert Śledziewski
9 października 2024 19:25
Sony zawczasu zapowiedziało debiut upiornych gier w katalogu usługi PlayStation Plus (oraz WWE 2K24).
gry
Jakub Błażewicz
25 września 2024 09:28
Twórca serii Dino Crisis, Shinji Mikami, wyraził swoje zdziwienie popytem na kolejną odsłonę cyklu. Według niego nowa produkcja lub remake nie miałyby większego sensu.
gry
Kamil Kleszyk
29 sierpnia 2024 16:24
Capcom opublikował post, który może sugerować powrót serii Dino Crisis. Firma wprost jednak poinformowała, że nie wydarzy się to podczas najbliższego pokazu Capcom Next.
gry
Marcin Bukowski
1 lipca 2024 17:31
Zespół team Arklay's opublikował pierwszy gameplay trailer fanowskiego odświeżenia gry Dino Crisis. Remake kultowego survival horroru od Capcomu z dinozaurami w roli głównej powstaje na bazie Unreal Engine 4.
gry
Jakub Błażewicz
16 września 2019 18:10
Popularne pliki do pobrania do gry Dino Crisis.
Wymagania sprzętowe gry Dino Crisis:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
CPU AMD/Intel 500MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D, Windows 95/98.
Średnie Oceny:
Średnia z 4 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 213 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
MarcinB323
Ekspert
2023.04.18
18-04-2023. Dość przeciętny tytuł dużo słabszy od Resientów. Gra się podobnie tylko są dinozaury zamiast zaombiaków no i trochę inne zagadki ( dość trudne trzeba kombinować z hasłami, puzzlami itp) walka jest dość słaba brak emocji kilka na krzyż dinozaurów no i boss tyranozaur podobny do nemesis pojawia się w kluczowych momentach. Dość ciekawy patent bo są wybory które decydują o przechodzeniu poszczególnych etapów gry ( ale nie o całej rozgrywce). trochę się wynudziłem choć było trudno bo dinozaury się restartowały a amunicja nie. Lokacje nie porywają druga liga Residentów.
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.06.27
ereboss
Ekspert
2020.02.08
Butryk89
Ekspert
2016.04.22
młoda foka Centurion
Szkoda, że nie wyszedł żaden remaster jak chociażby RE czy RE2 bo gra naprawdę dawała radę a ocena 8,5/10 mówi sama za siebie. Dziś takie noty otrzymuje Tomb Raider czy Uncharted a to światowa czołówka, bez dwóch zdań.
Wiedźmin Legend
Shinji Mikami twórca Resident evil wziął na warsztat jedno ze swoich dzieł i poddał je niewielkim przeróbkom. Zamiast scenerii miejskiej mamy dżunglę i laboratorium, a zamiast przegniłych umarlaków są dinozaury. Dodał do swego przeboju kilka nowinek i tak powstał Dino Crisis, które przywraca stylistyczne ujęcia kamery, wielopoziomowe labiryntowe struktury oraz galony krwi z całym szokiem i napięciem jaki dostarczył Resident evil 2. Witamy w Jurajskim parku.
Fabuła. Akcja Dino Crisis rozgrywa się w niedalekiej przyszłości na wyspie Ibis. W grze wcielamy się w postać młodej, twardej, rudowłosej piękności Reginy, która należy do specjalnego oddziału komandosów. Grupa dostała zadanie odnalezienia i przechwycenia geniusza nauki doktora Kirka,
który rzekomo zginął po eksplozji w swoim laboratorium kilka lat wcześniej. Nowe dane sugerują, że sfingował śmierć i obecnie utworzył tajne laboratorium w celu przeprowadzenia eksperymentu po tym jak jego własny kraj zaprzestał finansowania projektu. Badania Kirka skupiają się na rewolucyjnym eksperymencie mającym na celu opracowania zasady czystej energii. Kiedy to nowe źródło energii zostanie uwolnione może zapewnić nowe życie naszej zanieczyszczonej planecie rozpaczliwie potrzebującej nowych źródeł energii. Wyspa Ibis jest również pokryta prawdziwymi, żywymi i głodnymi dinozaurami. Ten niegdyś bujny, dziewiczy krajobraz jest obecnie pełen głodnych Raptorów, T-Rexów i innych drapieżników. Nasza misja jest prosta: znaleźć profesora Kirka, wydostać się z wyspy żywym i odkryć czy istnieje jakiś związek pomiędzy eksperymentem doktora Kirka, a dinozaurami. Capcom wykonał świetną robotę opowiadając historię w bardzo oryginalny sposób. Resident Evil meets Jurassic Park :)
Gameplay. Rozgrywka może niewiele się różni od klasycznych Residentów, ale już samo przedstawienie akcji znacznie odbiega. W klasycznych Residentach z Psx wszystkie lokacje są renderowanymi tłami, a w Dino Crisis zrobione z polygonów, a w odpowiednich momentach kamera robi delikatne najazdy co potęguje napięcie. Zmodernizowano także system ekwipunku. Dwa wymienne ekrany wyświetlają listę przedmiotów i broni. Obydwa pojawiają się na ekranie jednocześnie. Przechowywanie jest zasadniczo takie samo jak w RE, ale zamiast przechowywać nadmiar rzeczy w kufrach otrzymujemy elektroniczne systemy wyszukiwania oparte na wtyczkach, gdzie każda skrytka jest indywidualna. W grze znajdziemy niemal wszystkie patenty znane z klasycznych Residentów. Nowym elementem zwiększającym głębię gry są punkty rozgałęzienia. W kilku miejscach musimy dokonać wyboru czy podążać za tą czy inną osobą, a każda ścieżka prowadzi do innego odcinka, ale później spotyka się z główną historią. Wybierając jedną lub drugą ścieżkę nie przegapimy głównych części gry, ale korci, by dowiedzieć się co wydarzyło się na innych ścieżkach. Kolejna nowość to możliwość chodzenia z celowaniem z broni, bo Regina celuje automatycznie. Umożliwienie Reginie strzelania podczas chodzenia jest logicznym krokiem. Dlaczego? Bo tym razem atakują nas nie wolne zombiaki, a dinozaury, które są szybkie, zwinne, sprytne. Szczególnym wyzwaniem w przypadku dinozaurów jest sposób w jaki nas zaskakują i walczą. Skaczą i rzucają się, krążą, powalają nas i przygniatają oraz wytrącają broń z rąk. Raptor może przygwoździć nas do ziemi i traktować nas jak swą zdobycz. Gra jest szybsza od Resident evil. Dinozaury nie mają nic z tych powolnych zombie. Gady są głodne i szybkie, a my jesteśmy ich obiadem. To wspaniały nowy aspekt, który idealnie pasuje do tej zabawy. W grze występuje zasadniczo kilka rodzajów dinozaurów więc gdy zobaczymy je wszystkie troszkę początkowa ekscytacja znika. Do tego dochodzi dominacja Raptors. Gra jest wypełniona głównie nimi. Poza tym dinozaury niezależnie jak są fajne nie są tak mroczne i przerażające jak zombie. Na szczęście wszystko rekompensuje T-Rex, który jest prawdziwym władcą wyspy i każde jego pojawienie się mrozi krew w żyłach. Kolejną nowością jest "events". W momencie, gdy wyświetli się na ekranie "danger" trzeba wykazać się refleksem i nacisnąć odpowiedni przycisk, bo inaczej będzie kiepsko. Następną nowością jest możliwość łączenia ampułek, by czynić je bardziej efektywnymi. W Dino Crisis również poza walką rozwiązujemy zagadki. Czeka nas cała masa kart, kluczy, ukrytych mechanizmów, łamigłówek. Zagadki poczatkowo są dość proste, ale zmieniają się w miarę postępów w grze. System kluczy (System DDK) oparty jest na dyskach. Gracze muszą zlokalizować kilka z nich, aby odblokować nowe obszary. Jednak do systemów zamków dodawane są określone kombinacje gier słownych i liczbowych. W innych przypadkach Regina musi znaleźć odciski palców i elektroniczną kartę dostępu wielokrotnego zapisu, aby otworzyć nowe obszary laboratoryjne. Dyski zmuszają do cofania sie co staje się ciut irytujące i jest jedną z mniej gwiazdorskich cech Dino Crisis. Przynajmniej punkty zapisu są sprytnie rozmieszczone pomiędzy głównymi obszarami, a system wentylacji umożliwia skróty między coraz większymi terytoriami, które odkrywamy. Inne ciekawe łamigłówki obejmują dopasowywanie kolorowych baterii, zabawę dźwigiem, przesuwanie skrzynek oraz dziwną grę logiczną polegającą na układaniu puzzli. Niestety zestaw broni nie jest tak imponujący jak w Residentach. Dino Crisis ma kilka zakończeń. Niektóre postacie mogą zginąć bądź nie. Również ostatnie segmenty różnią się w wyniku naszych wyborów w grze.
Grafika i udźwiękowienie. Ta gra wykorzystuje całkowicie wielokątne tła, środowiska i oświetlenie, a mimo to robi graficznie dużo mniejsze wrażenie niż Resident evil 1-3 z renderowanymi tłami 2d. Grafika jest dużo bardziej sterylna niż Resident Evil. Czyste i puste pomieszczenia bez śmieci nie mają duszy. Ten bałagan czyli niesamowicie szczegółowe, wstępnie renderowane tła były częścią tego co uczyniło Resident evil tak wyjątkowym, pomysłowym, tak przerażającym, nadprzyrodzonym i organicznym. Za to ścieżka dźwiękowa została zaprojektowana tak, aby zapewnić również dreszcze i emocje. Kiedy zaczynają grać skrzypce prosta czynność jak chodzenie po korytarzu staje się przerażającym ćwiczeniem strachu. Udźwiękowienie jest bardzo przyzwoite, ale nie powaliło mnie na kolana jak w przypadku Resident evil 2 1998.
Podsumowanie. Jeśli lubisz klasyczne Resident Evil 1-3 to jest to pozycja obowiązkowa. Szybko poczujesz się tu jak ryba w wodzie. Dino Crisis to klimatyczny survival horror, a najmocniej powinien przypaść do gustu fanom Resident evil 3, bo jest najwięcej podobieństw między nimi. Ukończyłem całość dwa razy. Przy całym tym mięsożernym terrorze pełzającym po korytarzach i szybach wentylacyjnych trzeba mieć oczy dookoła głowy, ale gra generalnie nie jest zbyt straszna. Fabuła jest solidna, a wartość regrywalności wysoka z trzema różnymi zakończeniami do odkrycia i mnóstwem sekretów do znalezienia. Ciekawe czy kiedyś Capcom wyda remake tej gry w stylu Resident evil 2-4 z kamerą TPP. Sequele Dino Crisis niezbyt podobają się mi ze wględu, że są zwykłą młócką nastawioną na akcję i dużo gorzej prezentują się od jedynki zarówno jako przygodówka i survival horror. Obecnie najładniejszą i zarazem najlepszą wersję gry uzyskamy, gdy do Dino Crisis SourceNext dogramy mod Rebirth, Hd mod, High Quality Videos i High Quality Audio, bo dzięki temu mamy wysokie rozdzielczości panoramiczne do 4K oraz lepsze tekstury otoczenia, postaci i dinozaurów, a także zremasterowane przerywniki filmowe i udźwiękowienie oraz pełną kompatybilność z nowymi systemami. Różnica jest duża. Jest to prawie tak dobre odświeżenie jak Seamless HD Project do Resident evil 1-3.
https://www.youtube.com/watch?v=0hoDHUXemsg&ab_channel=D%27Flayer
Benekchlebek Senator
Remake zapowiedziany, a tu cisza? Co z Wami ?
Seba01 Pretorianin
A jednak. Po reaktywacji oryginalnej trylogii Resident Evil GOG wziął się za dwie części Dino Crisis i również je doszlifowano do najnowszego systemu w ramach GOG Preservation Program. Super wiadomość!