Klei Entertainment
Niezależne studio deweloperskie z siedzibą w kanadyjskim Vancouver. Dzieła studia Klei Entertainment trafiają na rozmaite platformy – od komputerów osobistych i konsol, aż po urządzenia mobilne. Dzięki swej niezależności firma zajmuje się również wydawaniem niektórych swoich produkcji.
Historia
Studio Klei Entertainment zostało założone w 2005 roku przez Jamiego Chenga oraz Aleksa Gardena. Co ciekawe, Cheng pracował wcześniej w firmie Relic Entertainment, której jednym z założycieli był Garden.
Po niecałym roku zespół wydał swoje pierwsze dzieło, czyli zręcznościową grę logiczną zatytułowaną Eets, która trafiła na komputery osobiste; w kwietniu 2007 roku rozbudowana wersja tej produkcji pojawiła się na konsoli Xbox 360. Na premierę kolejnego projektu Klei Entertainment trzeba było poczekać niemal cztery lata. W międzyczasie studio pomogło ekipie Slick Entertainment w stworzeniu gry N+, a także pracowało nad MMO zatytułowanym Sugar Rush, które ostatecznie nie ujrzało światła dziennego.
W 2010 roku w sprzedaży pojawił się Shank; ów dynamiczny beat'em up spotkał się z ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, toteż niecałe dwa lata później doczekał się kontynuacji. Rok 2012 przyniósł również premierę Mark of the Ninja – platformówki z elementami skradanki.
Dwa lata później autorzy oddali w ręce graczy Don't Starve, grę survivalową, która odniosła olbrzymi sukces komercyjny oraz artystyczny. W kolejnych latach tytuł doczekał się zarówno konwersji na rozmaite platformy, jak i dużych rozszerzeń. Pomiędzy następnymi pozycjami spod szyldu Don't Starve w 2015 roku do portfolio studia trafiła jeszcze jedna produkcja. Mowa o Invisible, Inc. – taktycznej strategii turowej, pozwalającej graczom przejąć kontrolę nad niewielkim oddziałem szpiegów.
Dzięki dobrej sprzedaży swoich dzieł studio mogło nie tylko znacznie się rozrosnąć (podczas gdy w 2009 roku pracowało w nim jedenaście osób, po czterech latach zatrudniało już trzydziestu pięciu pracowników), lecz także rozpocząć pracę nad kilkoma nowymi projektami. Mowa tak o zremasterowanej wersji gry Mark of the Ninja, jak i o następnym dodatku do Don't Starve (Hamlet) czy symulacji pozaziemskiej kolonii pod tytułem Oxygen Not Included. Poza tym Klei Entertainment pracowało również nad postapokaliptycznym erpegiem Griftlands oraz unikalną zręcznościówką Hot Lava.