Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Bluepoint Games

Firma producent

Niezależne studio deweloperskie z siedzibą w Austin w stanie Teksas. Ekipa została założona w 2006 roku, a w trakcie kilkunastu lat swojej działalności zapracowała sobie na miano specjalistów od konwersji, remasterów i remake’ów. Studio zajmuje się odświeżaniem i portowaniem produkcji przeznaczonych na handheldy i konsole stacjonarne.

Historia

Studio Bluepoint Games zostało założone w 2006 roku, przez byłych pracowników zespołu odpowiedzialnego za serię Metroid Prime; mowa o Marco Trushu, który objął funkcję prezesa firmy, oraz Andym O'Neilu piastującym stanowisko jej wiceprezesa. W tym samym roku ekipa udostępniła swoje debiutanckie dzieło, czyli Blast Factor: nieskomplikowaną zręcznościówkę, będącą jedną z pierwszych gier wydanych na PlayStation 3 wyłącznie w dystrybucji cyfrowej.

Specjaliści od remasterów…

Trzy lata później rozpoczął się nowy rozdział w historii zespołu Bluepoint Games, który trwa aż do dzisiaj. W 2009 roku ekipa ogłosiła, że pracuje nad zremasterowanymi wersjami pierwszej i drugiej odsłony cyklu God of War, powstającymi z myślą o konsoli PlayStation 3. Kompilacja zatytułowana God of War Collection przypadła do gustu graczom i recenzentom, co pozwoliło zespołowi ugruntować swoją pozycję na rynku. Na kolejne projekty nie trzeba było długo czekać – w 2010 roku poinformowano bowiem, że studio przygotuje remastery kolejnych słynnych gier z epoki PlayStation 2; mowa o Ico i Shadow of the Colossus, jakie niecały rok później zadebiutowały na trzeciej konsoli stacjonarnej Sony pod nazwą Team ICO Collection.

Nie było to jedyne dzieło studia Bluepoint Games w tym roku – na zlecenie firmy Konami ekipa opracowała bowiem Metal Gear Solid HD Collection, czyli pakiet zawierający zremasterowane Metal Gear Solid 2: Substance, Metal Gear Solid 3: Subsistence oraz Metal Gear Solid: Peace Walker; w przeciwieństwie do dotychczasowych pozycji stworzonych przez tę ekipę, tytuł pojawił się tak na PlayStation 3, jak i na Xboksie 360, a po jakimś czasie również na handheldzie PlayStation Vita.

W kolejnych latach zespół Bluepoint Games zaangażował się w tworzenie gry PlayStation All-Stars Battle Royale, opracowanej we współpracy ze studiami Sony Santa Monica i SuperBot Entertainment; opisywana firma zajęła się przygotowaniem wersji na PlayStation Vita, a sama gra działała w oparciu o stworzoną przez nią technologię Bluepoint Engine.

Z uwagi na fakt, że autorzy doskonale radzili sobie z przygotowywaniem wszelkiej maści portów i remasterów, to właśnie ich firmy Electronic Arts i Respawn Entertainment oddelegowały do stworzenia konwersji Titanfalla przeznaczonej na Xboksa 360. Twórcy spisali się na medal; podobnie miały się sprawy z przygotowaną w międzyczasie, odświeżoną wersją popularnego Flowera, która trafiła na PlayStation 4 i PlayStation Vitę w 2013 roku.

Dwa lata później światło dzienne ujrzała kolejna kompilacja zremasterowanych hitów przygotowana przez Bluepoint Games. Tym razem padło na trylogię Uncharted, dostępną pierwotnie wyłącznie na PlayStation 3. Pakiet trafił na PlayStation 4 pod tytułem Uncharted: Kolekcja Nathana Drake'a, poprzedzając premierę czwartej odsłony cyklu. Rok 2016 przyniósł z kolei debiut Gravity Rush Remastered (tym razem na PlayStation 4 przeniesiono grę z konsoli PlayStation Vita), na krótko przed premierą Gravity Rush 2.

…i od remake’ów?

Podczas targów E3 2017 firma Sony Interactive Entertainment ogłosiła, że Bluepoint Games wzięło na swoje barki przygotowanie pełnoprawnego remake'u jednej z najbardziej kultowych gier z epoki PlayStation 2. Mowa o Shadow of the Colossus, którego nowe wcielenie trafiło na PlayStation 4 w lutym 2018 roku. Autorzy pochylili się przede wszystkim nad kwestią oprawy graficznej (sfera wizualna gry została przygotowana od zera), aczkolwiek podjęli się również poprawy niektórych elementów mechaniki rozgrywki, na czele ze sterowaniem. W czerwcu 2020 roku studio Bluepoint Games ujawniło swój kolejny projekt, przygotowany we współpracy z zespołem SIE Japan Studio. Mowa o Demon's Souls, czyli kompleksowym remake'u bestsellerowego dzieła ekipy FromSoftware, które zapoczątkowało gatunek soulslike. Produkcja zmierzała na PlayStation 5 i miała zadebiutować w dniu premiery konsoli, czyli 12 listopada (w Europie – tydzień później). Podobnie jak miało to miejsce w przypadku poprzedniego dzieła opisywanej firmy, w porównaniu z pierwowzorem autorzy gruntownie odświeżyli przede wszystkim oprawę graficzną, by tytuł należycie wykorzystywał możliwości konsoli dziewiątej generacji.