Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiXONEPCX360
Okładka Titanfall (XONE)

Titanfall

Stworzona z myślą o rozgrywce wieloosobowej, widowiskowa gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Tytuł wyprodukowany został przez studio Respawn Entertainment we współpracy z koncernem Electronic Arts.

Akcji | FPP | science fiction | FPS | mechy i roboty | multiplayer | kooperacja | strzelanki

Titanfall to sieciowy FPS osadzony w oryginalnym uniwersum sci-fi. Za produkcję tytułu odpowiada amerykańskie Respawn Entertainment, założone w 2010 roku. Dwaj jego założyciele, Vince Zampella i Jason West, pracowali wcześniej na kierowniczych stanowiskach w studiu Infinity Ward, które współtworzyło serię Call of Duty.

Titanfall ludzkość podzielona jest na dwie, zwalczające się frakcje. Pierwszą stanowi konsorcjum potężnych korporacji, pragnących położyć ręce na zasobach planet pozostających do tej pory poza zainteresowaniem władz Ziemi. Druga, to zbuntowani mieszkańcy wyzyskiwanych przez wielkie firmy światów. Podczas prac nad uniwersum gry, twórcy czerpali inspiracje z takich filmów jak Dystrykt 9 czy Łowca androidów.

Pomimo tego, że tytuł oferuje wyłącznie rozgrywkę w trybie multiplayer - w formie kampanii lub pojedynczych meczy opartych na różnych wariantach sieciowej rozgrywki (Attrition, Capture the Flag, Hardpoint Domination, Last Titan Standing czy Pilot Hunter) – zaprezentowany świat jest spójny i oparty o solidne, logiczne podstawy. Rozgrywki sieciowe toczą się na kilkunastu zróżnicowanych arenach, rozsianych po całej galaktyce. Do poszczególnych lokacji przypisano historie oraz uzasadnienie dla toczonych tam działań wojennych. W ten sposób twórcy połączyli tradycyjny tryb multiplayer, z definicji skupiony wyłącznie na starciach graczy, z rozwiązaniami fabularnymi znanymi z solowych produkcji.

Gracze wcielają się w Pilotów, czyli żołnierzy zdolnych kierować kilkumetrowymi mechami, zwanymi tu Tytanami. Te ostatnie są swego rodzaju nagrodą za skuteczność na polu bitwy, choć w ostateczności trafiają także i do mniej wprawionych graczy. Początkowo wszyscy zaczynają rozgrywkę na piechotę, ale w odróżnieniu od wielu innych FPS-ów, sporo czasu spędzają nad powierzchnią ziemi. Titanfall wyróżnia się ciekawym systemem poruszania się, który stawia na płynne i niezwykle szybkie przemierzanie map. Grywalne postaci wyposażone są w plecaki odrzutowe, pozwalające im skakać wyżej i dalej niż normalnie. Piechurzy potrafią przeskakiwać pomiędzy budynkami i biegać po ścianach, dzięki czemu są w stanie dostać się na drugi koniec mapy bez dotykania stopą ziemi.

W wieloosobowych bitwach bierze na raz udział maksymalnie 12 żywych graczy, podzielonych na dwie zwalczające się drużyny. Mimo to, na mapie pojawia się o wiele więcej postaci, część z nich to sterowani przez AI żołnierze i roboty (da się je hackować). Ponadto w Titanfall występują przedstawiciele lokalnej fauny – niektóre zwierzęta nie są agresywne, podczas gdy inne potrafią zapolować na grających.

Wzorując się na serii Call of Duty, twórcy wprowadzili system awansowania postaci poprzez zdobywanie doświadczenia oraz umożliwili kolekcjonowanie broni i gadżetów odblokowywanych za dokonania na polu bitwy. Prócz futurystycznych pukawek, uczestnicy rozgrywek mogą korzystać z dodatkowych atrybutów i wybranych zdolności taktycznych. W grze występuje kilka klas maszyn kroczących, różniących się od siebie wyposażeniem i umiejętnościami specjalnymi. Tytany posiadają o wiele potężniejsze od zwykłych żołnierzy uzbrojenie, areny są jednak skonstruowane w taki sposób, by zneutralizować różnice w mocy ognia pomiędzy piechurami a zabójczymi maszynami. Mechy da się zneutralizować tradycyjnymi metodami lub wskakując im na plecy i zadając druzgocący cios w ich czuły punkt.

Silnik Titanfall to mocno zmodyfikowana wersja Source Engine. Bez względu na to, co dzieje się na ekranie, zapewnia on stabilną wydajność oraz efekty, do których przyzwyczaiły nas współczesne produkcje z gatunku.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: 2 - 12  

Ocena gry 8,5 / 10 na podstawie 1294 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 7,9 / 10 na podstawie 778 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 254,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Titanfall

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Titanfall

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.4 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 GT lub lepsza), 50 GB HDD, Windows 64-bit 7/8/8.1

Recenzja gry Titanfall - dynamicznego FPS-a twórców serii Call of Duty

Recenzja 14 marca 2014, 12:43

Ci, którzy mimo wszystko nie mieli okazji spróbować swoich sił w becie, mają do dyspozycji samouczek, doskonale wprowadzający we wszystkie aspekty prowadzenia potężnego mecha oraz kontrolowania naszego pilota poza kokpitem Tytana. A trzeba przyznać, że nauki jest sporo. Pomijając już specyficzne prowadzenie ogromnej maszyny, do którego szybko da się przyzwyczaić, największą zmianą w stosunku do pozostałych shooterów, jest znaczne poszerzenie możliwości poruszania się naszej postaci. Dzięki niezwykle pomocnemu jetpackowi oraz efektownemu bieganiu po ścianach, możemy dotrzeć niemal w każde widoczne miejsce – bez względu na to czy jest to wysoki na kilkanaście metrów budynek czy też platforma, od której dzieli nas ogromna przepaść. Jeszcze tylko krótki kurs obsługi pistoletu oraz innych, podstawowych pukawek i jesteśmy w pełni gotowi do naszej pierwszej, poważnej bitwy.

XONE
X360
PC