Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPSP
Okładka Metal Gear Solid: Peace Walker (PSP)

Metal Gear Solid: Peace Walker PSP

MGS: Peace Walker

Stworzona z myślą o przenośnej konsolce PlayStation Portable poboczna odsłona popularnego cyklu skradanek firmy Konami, stanowiąca swoiste rozwinięcie wydanego w 2004 roku Metal Gear Solid 3.

Akcji | TPP | science fiction | skradanki | zimna wojna | multiplayer | TPS | kooperacja | lata 60. i 70. XX wieku | tytuły ekskluzywne PlayStation

PlayStation Portable
Okładka Metal Gear Solid: Peace Walker (PSP)

producent: Konami

wydawca: Konami

wydawca PL: CDP

Pomoc techniczna

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PSP:

29kwietnia2010

17czerwca2010

pudełko PL

Metal Gear Solid: Peace Walker to druga odsłona marki MGS udostępniona posiadaczom przenośnej konsoli Sony PSP. Stanowi ona twórcze rozwinięcie trzeciej części cyklu – Metal Gear Solid 3: Snake Eater – wydanej w 2004 roku na konsolę PlayStation 2. Projektantem dzieła jest oczywiście Hideo Kojima i ekipa Kojima Productions.

Metal Gear Solid: Peace Walker przedstawia dalsze losy oszukanego przez rząd Big Bossa. Akcja gry przenosi nas w realia 1974 roku do Puerto Rico, gdzie główny bohater wraz z dowodzoną przez siebie armią najemników ma za zadanie sprawdzić, z jakich powodów tamtejszy rząd oraz CIA wspierają zorganizowaną grupę militarną. I to wbrew konstytucji tego środkowoamerykańskiego państwa. Niestabilna sytuacja polityczna oraz widmo wojny atomowej zmusza ludzi do wzięcia sprawy we własne ręce i zadbania o swoją przyszłość. Jednym z gwarantujących spokój miejsc ma być baza Outer Heaven.

W tej odsłonie serii twórcy postawili na tryb kooperacji, który obowiązuje w większości misji kampanii głównej oraz zadaniach pobocznych. Dzięki temu gracze mogą przejść niemal całą przygodę wspólnie (w 2-4 osoby) i pomagać sobie w szczególnie trudnych walkach z bossami. Do połączenia się z innymi miłośnikami gry można wykorzystać między innymi konsolę PlayStation 3 i program Ad Hoc Party. Wątek główny składa się z około 30 misji, w których Snake przemierza najróżniejsze zakątki Kostaryki (od dżungli, przez kopalnie, aż po tajne bazy). Zadań drugorzędnych jest ponad setka – szukamy w nich dokumentów, rekrutujemy żołnierzy, czy bierzemy udział w bitwach z pojazdami opancerzonymi, które dodatkowo można przejąć na własność.

Ciekawym elementem Peace Walkera jest dowodzenie bazą organizacji militarnej Big Bossa. Gracz rekrutuje nowych ludzi używając systemu ewakuacji z pola bitwy na ogłuszonych przeciwnikach, a później przydziela ich do różnych sekcji (bojowej, żywieniowej, wywiadowczej, czy naukowej). W ten sposób odblokowujemy nowe projekty broni i sprzętu, a później opracowujemy je w laboratorium. Oczywiście Snake otrzymuje mnóstwo gadżetów – od wyrzutni rakiet i ciężkich karabinów, aż po magazyny odwracające uwagę panów, czy... banany, którymi można „zastraszyć” żołnierzy. Dodatkowo naszych podwładnych możemy wysłać na misje do innych krajów – po powrocie danego oddziału oglądamy automatyczną bitwę, jaka się rozegrała i odbieramy nagrody.

Na uwagę zasługuje nietuzinkowa grafika oraz charakterystyczny dla sagi sposób prowadzenia akcji. Bohater skrada się, walczy i eliminuje przeciwników w stylu znanym z dużej wersji kultowego tytułu. Twórcy postarali się również o to, aby sterowanie na konsoli PSP było jak najbardziej przyjemne. W grze nie zabrakło tzw. product placementu – dla przykładu Snake będzie mógł przywdziać koszulkę z logo napoju Mountain Dew oraz zabrać na misje popularnego Walkmana i posłuchać muzyki z innych części Metal Gear Solid.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   sieć lokalna     Liczba graczy: 2-4  

Ocena gry 8.835 / 10 na podstawie 494 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.2 / 10 na podstawie 88 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Metal Gear Solid: Peace Walker

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.
Metal Gear Solid: Peace Walker - recenzja gry
Metal Gear Solid: Peace Walker - recenzja gry

Recenzja 25 czerwca 2010, 12:31

Bardzo ważnym elementem rozgrywki, równoprawnym samym misjom, jest rozbudowa posiadanej bazy. Właściwie chodzi tu o zajmowanie się jej personelem, który można przydzielić do kilku zadań. To po trosze zabawa w role-playing, bowiem każda osoba dysponuje różnymi statystykami, które predysponują ją do konkretnych celów. W ten sposób tworzymy jednostkę zajmującą się walką. Działa ona sobie gdzieś w tle i jest podstawowym źródłem dochodów. Najważniejsza jest ekipa inżynierów, która opracowuje nowe wynalazki. Od porno-pisemka po pistolety, wyrzutnie rakiet, radary etc. Dodatkowo każdy z tych przedmiotów można rozbudowywać, dodając mu kolejne właściwości. Mało tego, w trakcie misji, gdy używamy na przykład danego pistoletu, również wzrasta jego poziom. Jest to bardzo żmudny i długotrwały proces, niemniej jeżeli ktoś po kilkudziesięciu godzinach zabawy nie będzie miał jeszcze dość, z pewnością zauważy progres. Oprócz tego przydzielamy żołnierzy do ekipy zajmującej się zaopatrzeniem w żywność, co jest również bardzo istotne, bowiem wojak głodny, to wojak zły i nieprzejawiający ochoty do walki. Nie mniej ważny jest personel szpitala, gdzie trafiają ranni, oraz wywiad, dzięki któremu możemy jeszcze przed misją zapoznać się z danymi o przeciwnikach... i tak dalej.