Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 14 września 2021, 14:45

autor: hexx0

10 świetnych narratorów z kultowych gier

Najlepszy kawał można zepsuć, a najciekawszą historią wywołać drzemkę u słuchaczy. Chcąc uniknąć tego problemu, twórcy gier wideo zatrudniają pierwszej klasy aktorów, którzy później czarują nas swoimi głosami.

Castlevania: Lords of Shadow

„Zostań na chwilę i posłuchaj…”. Pasuje jak ulał.
  1. Co to: slasher o wampirach z elementami metroidvanii
  2. Rok wydania: 2010
  3. Aktor odpowiadający za narrację: sir Patrick Stewart

Na początku tekstu wspomniałem o slasherach, pamiętacie? Najlepszą moim zdaniem narrację w tym gatunku ma Castlevania: Lords of Shadow. Przez opowieść prowadzi nas tu sir Patrick Stewart, którego na pewno kojarzycie albo z X-Mana, albo ze Star Treka. Tak czy inaczej, jego umiejętności powinny być Wam znane. W Castlevanii też daje ich popis – po części wcielając się w postacie Zobeka i Śmierci, ale przede wszystkim czytając fragmenty poszczególnych rozdziałów księgi, które wprowadzają gracza do kolejnych misji.

Ustępów tych jest w sumie kilkadziesiąt, a po niektórych z nich następuje dalsze wprowadzenie do mających się rozegrać wydarzeń. Uwierzcie – warto znać język angielski, żeby móc je zrozumieć, a tym samym w pełni docenić zarówno fabułę, jak i kunszt, z jakim jest ona opowiadana przez Patricka Stewarta. Z jednej strony w grze, która nawet menu ma stylizowane na karty książki, świetna narracja nie powinna dziwić. Z drugiej jednak – wciąż mamy do czynienia ze slasherem, a ten gatunek przyzwyczaił nas pretekstowych wątków głównych, stanowiących zaledwie tło dla efektownego i efektywnego sieczenia potworów.

Na szczęście w Castlevanii jest inaczej. Względnie podobny sposób opowiadania historii pojawił się też w „dwójce”, która jednak była mniej udana od „jedynki” pod wieloma względami – niestety, również pod tym. Klimat części pierwszej okazał się trudny do skopiowania, ale na szczęście pierwsi Władcy Cienia bronią się jako samodzielna, niepotrzebująca sequela produkcja. Być może zasługę należy przypisać nie tyle Patrickowi Stewartowi, co Hideo Kojimie, który był producentem wykonawczym tej gry. Ba! Japoński twórca wziął nawet na siebie niewielką rolę Chupacabry.

THIS IS SPARTA!

„And Kratos cast himself from the highest mountain in all of Greece” – mówi narratorka oryginalnego God of War, gdy pozbawiony nadziei Spartiata próbuje postradać życie w samym prologu gry. Nie taki miał być jednak los przyszłego ojca Atreusa. Przed wyprawą do Skandynawii musiał on jeszcze nabroić w Grecji. Towarzysząc mu w trakcie wędrówki, dowiadywaliśmy się, do kogo należy głos z intra – jego właścicielką jest Gaia, matka tytanów, która w „dwójce” zaczyna brać czynny udział w całej historii. Do tego czasu znamy ją jednak tylko jako głos – ale za to jaki jest to głos! Linda Hunt posługuje się nim z nie mniejszą wprawą niż Kratos Ostrzami Chaosu, co zapewnia wyjątkowo krwawą opowieść.

O AUTORZE

Gry to nie tylko fabuła, ale nie ukrywam, że to właśnie dobre historie cenię w nich najbardziej. Jeśli w dodatku są one opowiedziane w ciekawy sposób, to jestem w stanie wiele wybaczyć danej produkcji. Dodanie narratora to rozwiązanie znacznie bardziej przystępne niż zasypywanie odbiorców tonami tekstu. Jak widzicie, zdają sobie z tego sprawę twórcy gier z różnych gatunków, dzięki czemu nie szczędzą pieniędzy na aktorów dubbingowych. Kwestie wypowiadane przez tych ostatnich – z różnych powodów – zostają później z nami na długie lata. Te, o których wspomniałem w tekście, szczególnie zapadły mi w pamięć. Jestem jednak przekonany, że każdy i każda z Was ma swoje ulubione. Nie krępujcie się – komentarze są Wasze.

Hubert hexx0 Śledziewski

TWOIM ZDANIEM

Jak dużą wagę przywiązujesz do głosów w grach?

Dużą - kiepski aktor może zepsuć, a dobry poprawić wrażenia z rozgrywki.
87,1%
Średnią, mają po prostu nie przeszkadzać.
10,1%
Małą, nawet kiepskie głosy mi nie przeszkadzają.
2,8%
Zobacz inne ankiety
Darkest Dungeon

Darkest Dungeon

Sid Meier's Civilization VI

Sid Meier's Civilization VI

Biomutant

Biomutant

Max Payne

Max Payne

Castlevania: Lords of Shadow

Castlevania: Lords of Shadow

Trine: Enchanted Edition

Trine: Enchanted Edition

The Stanley Parable

The Stanley Parable

Furi

Furi

11 niezłych gier, których fabuła to bełkot
11 niezłych gier, których fabuła to bełkot

Dobre gry muszą mieć dobrą fabułę. Prawda? Nieprawda. Branża wielokrotnie pokazała nam, że aby zapisać się w annałach interaktywnej rozrywki potrzebujesz dobrych deweloperów – a scenariusz możesz napisać na kolanie.

Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach
Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach

W 2013 roku proste kwadraty budziły więcej emocji niż postać grana przez Ellen Page. Jak do tego doszło? To efekt burzliwego poszukiwania nowych form narracji w grach.