THQ Inc.

wydawca

strona firmowa: http://www.thq.com/

informacja o firmie:

THQ, Inc. to utworzony w roku 1990 amerykański koncern wydawniczy, zaliczany do najstarszych i najbardziej zasłużonych wydawców gier na komputery osobiste i konsole. Siedziba firmy mieściła się w mieście Agoura Hills, w hrabstwie Los Angeles w Kalifornii, jednak THQ posiadał też oddziały na terenie Europy oraz południowo-wschodniej Azji. 13 listopada 2012 roku firma ogłosiła bankructwo i po wyprzedaży własności intelektualnej, kilka miesięcy później przestała ostatecznie istnieć. W okresie swej największej aktywności, koncern THQ był właścicielem ok. trzydziestu spółek zależnych i studiów deweloperskich, z których najważniejsze to:

W początkowym okresie działalności, firma THQ zajmowała się głównie produkcją i sprzedażą zabawek, jednak porzuciła tę działalność w 1994 roku, aby w pierwszej dekadzie XXI wieku stać się jednym z największych światowych wydawców gier wideo. W trakcie ponad 20-letniej działalności, koncern wydawał gry na wszystkie popularne platformy sprzętowe – począwszy od legendarnych konsol NES i S-NES, poprzez handheldy pokroju Game Boya, Nintendo DS i PlayStation Portable, po komputery PC oraz kolejne generacje konsol firm Nintendo, Microsoft i Sony. Na przestrzeni lat, THQ utrzymywał też sporą równowagę pomiędzy produkcjami tworzonymi przez własne studia deweloperskie oraz tytułami opracowywanymi przez studia zewnętrzne.

Wśród najpopularniejszych marek, adresowanych do starszych graczy, wymienić warto przede wszystkim gry akcji (serie Red Faction, Saints Row, Darksiders, Full Spectrum Warrior oraz gry Homefront, Metro 2033 i S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla), gry sportowe na licencji federacji WWE i UFC, wyścigi (serie Juiced oraz MX vs. ATV), strategie (seria Warhammer 40,000: Dawn of War oraz gry Company of Heroes i Supreme Commander) oraz gry RPG (Titan Quest oraz seria Summoner). Sporo miejsca w portfolio wydawniczym THQ zajmowały też tworzone z myślą o najmłodszych graczach produkcje na licencji stacji Nickelodeon i wytwórni Pixar. Najczęściej pojawiali się zaś w nich bohaterowie takich seriali, jak Scooby-Doo, Spongebob Kanciastoporty i Hot Wheels oraz filmów Auta, Gdzie jest Nemo?, Iniemamocni, Ratatuj czy WALL-E.

Historia

Początki i lata 90.

Początki firmy THQ sięgają roku 1989, kiedy to w Nowym Jorku powstała spółka Trinity Aquisition Corporation, której celem było zgromadzenie kapitału na przyszłą, wtedy jeszcze nieokreśloną działalność biznesową. Rok później, w kwietniu 1990 roku, były współzałożyciel firmy LJN Toys Jack Friedman, inwestując z własnej kieszeni kwotę 1 miliona dolarów utworzył w Calabasas, w stanie Kalifornia przedsiębiorstwo o nazwie THQ, co stanowiło skrót od Toy HeadQuarters (pisany pierwotnie jako T•HQ). W kolejnym roku firma została przejęta przez wspomniane Trinity Aquisition Corporation, jednak nowa spółka przejęła nazwę THQ, a prezesem firmy został sam Friedman. Choć swoją pierwszą grę Peter Pan and the Pirates na konsolę Nintendo Entertainment System THQ wydał już w styczniu 1991 roku, początkowo jednak skupiał się głównie na produkcji zabawek, porzucając tę gałąź biznesu dopiero w 1994 roku. Rok później firmę opuścił jej twórca – Jack Friedman, zakładając nową firmę zabawkarską o nazwie Jakks Pacific.

W 1993 roku THQ przejął chicagowskie studio Black Pearl Software, a w 1997 firmę Pacific Coast Power & Light. W tym okresie ukazały się też pierwsze ważniejsze gry koncernu, takie jak Battle Arena Toshinden 2, X-Beyond the Frontier czy konsolowy cykl wrestlingowy WCW (przemianowany później na WWF, a finalnie WWE). Wraz z nadejściem nowego milenium, THQ zaprezentowało światu odświeżone logo, pod którym firma funkcjonowała przez kolejne 11 lat. We wrześniu roku 2000 koncern wykupił studio Volition, znane wcześniej z dwóch odsłon cyklu Descent Freespace i wydał jego ciepło przyjęte RPG akcji Summoner, a następnie kolejne odsłony serii Red Faction oraz Saints Row, które stały się jednymi z najważniejszych marek w portfolio firmy.

Rozwój firmy i pierwsze problemy finansowe

W kolejnych latach, THQ kontynuował swą ekspansję, przejmując m.in. takie studia deweloperskie, jak Relic Entertainment (serie Company of Heroes oraz Warhammer 40,000: Dawn of War), Vigil Games (seria Darksiders), Blue Tongue Software (cykl de Blob), Kaos Studios (Frontlines: Fuel of War, Homefront) czy Juice Games (cykl gier wyścigowych Juiced). Jednocześnie rozwijano też współpracę z deweloperami zewnętrznymi, takimi jak Pandemic Studios (cykl Full Spectrum Warrior) czy Gas Powered Games (Supreme Commander). Ważne miejsce w portfolio wydawniczym THQ zajęły też produkcje, bazujące na kosztownych licencjach amerykańskich związków sportowych WWE (seria WWE) i UFC (cykl UFC Undisputted), firmy Games Workshop (gry z uniwersum Warhammera 40,000), telewizji Nickelodeon czy wytwórni Pixar. Rok fiskalny 2006/2007 okazał się najlepszym w historii firmy, która osiągnęła w tym czasie ponad miliard dolarów dochodu.

Wkrótce potem jednak sytuacja finansowa THQ zaczęła się pogarszać, a w listopadzie 2008 roku koncern podjął decyzję o zamknięciu pięciu wewnętrznych studiów o mniejszym znaczeniu, takich jak Paradigm Entertainment, Mass Media, Helixe, Sandblast Games oraz Locomotive Games. Pojawiły się też pierwsze pogłoski o ewentualnym przejęciu firmy. W kolejnym roku, poza grupę THQ wydzielono również Heavy Iron Studios oraz Incinerator Studios, zaś nowego właściciela znalazło Big Huge Games, przejęte przez 38 Studios (twórców serii Rise of Nations). W latach 2010-2011 zmieniono funkcjonujące od ponad dekady logo firmy i przeprowadzono gruntowną reorganizację grupy, która dotknęła m.in. Juice Games, Kaos Studios oraz Rainbow Studios (twórców serii MX vs. ATV). Zarzucono dalsze rozwijanie serii Red Faction, zaś licencja federacji UFC sprzedana została koncernowi Electronic Arts. Kompletnym fiaskiem okazało się też stworzone przy udziale THQ urządzenie o nazwie uDraw GameTablet, przeznaczone początkowo dla konsol Wii, a następnie również dla PlayStation 3 oraz Xboksa 360.

Bankructwo

Po nieudanych próbach ratowania koncernu, 13 listopada 2012 roku THQ ogłosiło bankructwo. Fakt ten wpłynął m.in. na kilkumiesięczne opóźnienie terminów premier takich gier, jak Company of Heroes 2 oraz Metro: Last Light, które ukazały się wiosną 2013 roku – już pod szyldami nowych wydawców. Pierwotnie nabyciem całej spuścizny intelektualnej koncernu THQ zainteresowana była firma Clearlake Capital Group. Na taką transakcję zgody nie wyraził jednak sąd, zarządzając sprzedaż poszczególnych marek na indywidualnych aukcjach, z których najważniejsze to m.in.:

  • studio Relic Entertainment wraz z prawami do serii Company of Heroes oraz Warhammer 40,000: Dawn of War trafiły do koncernu SEGA,
  • studio Volition wraz z prawami do cyklu Saints Row, jak również grę Metro: Last Light przejęła firma Koch Media,
  • prawa do serii WWE oraz powstającej w studiu Turtle Rock gry Evolve przejęła firma 2K Games, będąca częścią koncernu Take 2 Interactive,
  • prawa do marki Homefront przejęło Crytek Studios (następnie odstępując je firmie Koch Media),
  • studio THQ Montreal oraz prawa do powstającej gry South Park: Kijek Prawdy nabył koncern Ubisoft,
  • większość pozostałych marek, takich jak Red Faction, Darksiders, Summoner, Juiced, Full Spectrum Warrior, MX vs ATV czy Destroy All Humans! trafiła do firmy Nordic Games; austriacki wydawca nabył także prawa do nazwy oraz logotypu THQ i kilka lat później, w roku 2016 zmienił nazwę na THQ Nordic.