Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS4XONE
Okładka Evolve (PC)

Evolve

Osadzona w realiach science-fiction pierwszoosobowa strzelanina sieciowa, w której główny nacisk położono na tryb kooperacji. Produkcja została przygotowana przez twórców serii Left 4 Dead – studio Turtle Rock i pod wieloma względami przypomina ów kultowy tytuł.

Akcji | FPP | TPP | science fiction | FPS | sieciowe | multiplayer | kooperacja

Evolve to pierwszoosobowa strzelanka sieciowa, w której połączono kooperację i rywalizację między graczami. Pomysłodawcami i twórcami gry są producenci ze studia Turtle Rock, znanego przede wszystkim z popularnej gryLeft 4 Dead (przygotowanej do spółki z firmą Valve).

Evolve rozgrywa się w przyszłości i opowiada o polowaniach na potwory. Gra ma kilka trybów zabawy, ale w podstawowej postaci polega na walce czteroosobowej grupy najemników z bestią, w którą wciela się piąty gracz. Istotne jest to, że łowcy zostali opisani ściśle wyspecjalizowanymi klasami – w polowaniu biorą udział traper (lub myśliwy), szturmowiec, medyk i jednostka wsparcia. W grze znajduje się też kilku przedstawicieli danej klasy oraz istot, jakimi można zagrać – każda z nich ma unikatowy wygląd i umiejętności. Jednym z łatwiejszych do opanowania potworów jest Goliath – pierwsza z dostępnych bestii.

Same mecze w Evolve odbiegają od tego, co znamy z typowych strzelanek – rozgrywka jest asymetryczna i przez to unikatowa dla każdej ze stron. Drużyna łowców zaczyna na przykład od tropienia potwora, w czym specjalizuje się traper. Ten najemnik może rozkładać sondy dźwiękowe, ograniczać ruchy przeciwnika przy pomocy harpuna, czy czasowo więzić go wewnątrz pola siłowego. Po namierzeniu ofiary drużyna musi wykazać się zgraniem – medyk powinien leczyć, wsparcie odnawiać osłony kompanom, a szturmowiec ściągać na siebie uwagę groźnej bestii. W tym aspekcie zabawy zawarto wątek kooperacji między graczami.

Sytuacja wygląda zupełnie inaczej po stronie potwora. Ten na początku meczu musi uciekać przed szukającymi go ludźmi, by polować na zwierzynę i zjadać jej mięso. Tylko w ten sposób bestia zwiększa swoje szanse na wygraną – po spożyciu odpowiedniej porcji padliny może ewoluować do mocniejszej postaci. Gracz otrzymuje wtedy więcej punktów życia i opcję dobrania kolejnych ataków specjalnych. Zwierzęta wałęsające się po mapach są zresztą użyteczne na inne sposoby – gwarantują bonusy i angażują się w walkę.

Evolve jest nastawiony na zabawę sieciową, więc ma wszelkie typowe elementy podobnych gier, w tym chociażby możliwość odblokowywania nowych najemników, potworów i przedmiotów. Od strony technicznej gra działa na silniku CryEngine i prezentuje się nieźle. Na uwagę zasługuje przede wszystkim ciekawy design postaci oraz potworów.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Ocena gry 6,7 / 10 na podstawie 1388 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 7,6 / 10 na podstawie 380 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 149,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Evolve

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Evolve

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i7 2.66 GHz/AMD A8-3870K 3 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 760/Radeon R9 280 lub lepsza, 50 GB HDD, Windows 7 64-bit
Minimalne: Intel Core 2 Duo 2.4 GHz/AMD Athlon 64 X2 3.2 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 560/Radeon HD 5770 lub lepsza, 50 GB HDD, Windows 7 64-bit

Recenzja gry Evolve - w co wyewoluował pomysł twórców serii Left 4 Dead?

Recenzja 15 lutego 2015, 16:46

A jak wygląda kwestia zróżnicowania po stronie bestii? Tu niestety jeszcze gorzej. Choć samo kontrolowanie ogromnego potwora daje sporo frajdy, bez względu na to w jakim trybie akurat gramy, nasze zadanie sprowadza się do jednego – ukrywamy się przez kilka pierwszych minut, ewoluujemy w ostateczną formę i rzucamy się na łowców. Początkowo jest to naprawdę emocjonujące, zwłaszcza że nawet nie będąc w pobliżu polujących czujemy się jak ścigana zwierzyna, ale już po kilku rozgrywkach miałem nieodparte wrażenie, że widziałem absolutnie wszystko co gra po stronie bestii ma do zaoferowania. Fakt, każde z trzech monstrów udostępnia odrobinę inny typ poruszania się i zwodzenia myśliwych, ale wszystko i tak sprowadza się do jednego – mamy się „napchać” lokalną zwierzyną i uważać, aby nie zostawiać śladów. Przy „niszczeniu jaj” lub „ratowaniu kolonistów” ten ostatni czynnik możemy nawet sobie darować, bowiem łowcy i tak zazwyczaj całkowicie ignorują bestię, zajęci innymi czynnościami.

PC
PS4
XONE