FromSoftware

Firma producent wydawca

FromSoftware, Inc. (transkrybcja fonetyczna oryginalnej nazwy: Kabushikigaisha Furomu Sofutowea) to istniejące od 1986 roku japońskie studio deweloperskie, zajmujące się tworzeniem gier wideo na konsole oraz komputery PC. Od kwietnia 2004 roku studio jest własnością Kadokawa Corporation, działającej także w branży wydawniczej i filmowej. Siedziba główna firmy mieści się w Tokyo, choć od października 2015 funkcjonuje także pomocnicze studio w Fukuoce; oba oddziały zatrudniają łącznie niecałe 250 osób. Prezesem FromSoftware jest Yoshimi Yasuda.

Praktycznie od początku działalności w branży gier, FromSoftware skoncentrowało się głównie na produkcjach konsolowych. Większość tytułów studia tworzona była z myślą o kolejnych generacjach konsol Sony, choć w połowie pierwszej dekady XXI wieku platformą niemal równorzędną stał się sprzęt Microsoftu. Na szarym końcu znaleźli się zaś użytkownicy popularnych pecetów, dla których na przestrzeni 30 lat istnienia studio przygotowało jedynie grę Ninja Blade (2009) oraz trzy odsłony serii Souls (2012-16).

Poza nielicznymi wyjątkami, FromSoftware wyspecjalizowało się w dwóch głównych gatunkach, tzn. grach akcji oraz RPG, umiejętnie łącząc ich elementy i przesuwając środek ciężkości w stronę wybranego z nich. Najważniejszymi markami w historii studia są: seria gier akcji Armored Core, cykl RPG akcji King’s Field (rozwijany w latach 1994-2002), a także stworzona jako jego duchowy spadkobierca seria Souls, będąca jak dotąd największym sukcesem komercyjnym FromSoftware.

Historia

Początki i era PlayStation

Studio FromSoftware powstało 1 listopada 1986 roku w tokijskiej dzielnicy Shibuya, a jego założycielem był Naotoshi Zin, pełniący obecnie w firmie rolę doradcy. W początkowych latach działalności firma koncentrowała się na produkcji oprogramowania użytkowego i biurowego. We wczesnych latach 90. ubiegłego wieku studio rozpoczęło prace nad pierwszymi grami wideo, przeznaczonymi na komputery osobiste, jednak żadna z nich finalnie się nie ukazała. Debiutancka produkcja studia trafiła w ręce graczy dopiero osiem lat od jego powstania, a było nią wydane jako jeden z tytułów startowych konsoli PlayStation (wyłącznie w rodzimej Japonii) pierwszoosobowe RPG King’s Field. W latach 1995-99 na sprzęcie firmy Sony ukazały się dwie kolejne odsłony serii King’s Field, a także m.in. trzy części cyklu Armored Core, który następnie stał się kluczową marką studia.

W roku 2000 ukazała się pierwsza (i przez wiele lat jedyna) produkcja studia na komputery PC, czyli narzędzie użytkowe Sword of Moonlight: King's Field Making Tool, pozwalające na samodzielne tworzenie prostych gier RPG w uniwersum cyklu King’s Field. W tym samym roku studio „przesiadło” się na kolejną generację konsol Sony i w latach 2000-2002 wydało m.in. RPG-a Eternal Ring, a także kolejne odsłony serii Armored Core i King’s Field. Począwszy od roku 2002, studio zaczęło też tworzyć gry na inne platformy sprzętowe, w wyniku czego powstały np. ekskluzywna dla Xboxa seria akcji Otogi czy przeznaczony wyłącznie na Nintendo GameCube cykl RPG akcji Lost Kingdoms.

W międzyczasie studio przejęło od firmy Activision prawa do popularnej serii Tenchu i wydało kolejne części swego flagowego cyklu Armored Core (w tym po raz pierwszy na przenośną konsolkę PlayStation Portable). W styczniu 2004 na telefonach komórkowych ukazała się gra King’s Field, będąca pierwszą mobilną produkcją studia. W roku 2006 zadebiutowała pierwsza gra FromSoftware przeznaczona na konsole siódmej generacji (PlayStation 3 oraz Xbox 360) – wydane na świecie przez firmę Ubisoft RPG Enchanted Arms. Swój nextgenowy debiut zaliczyła także seria Armored Core. Dla uczczenia dwudziestej rocznicy istnienia, studio wydało okolicznościowe zestawy Armored Core: Machine Side Box 1997-2006 oraz King’s Field: Dark Side Box. W tym samym roku FromSoftware wydało swoją pierwszą produkcję na handhelda Nintendo DS, a dwa lata później pierwszą grę na konsolę Wii.

Cykl Souls i przełom w działalności studia

Rokiem przełomowym dla FromSoftware okazał się 2009. Wtedy to ukazał się trzecioosobowy slasher Ninja Blade, będący pierwszą grą studia przeznaczoną także na komputery PC. Znacznie większym sukcesem okazało się jednak wydane wyłącznie na PlayStation 3, mroczne RPG akcji Demon’s Souls, będące duchową kontynuacją klasycznego cyklu King’s Field. Gra chwalona była głównie ze względu na wysoki poziom trudności, rozbudowaną mechanikę walki oraz ciekawy, kooperacyjny tryb wieloosobowy. Pod względem stylu Demon’s Souls odbiegał od typowych produkcji jRPG, przypominając bardziej zachodnie produkcje z tego gatunku, przez co zyskał sobie ogromne grono zwolenników na całym świecie. Po sukcesie gry, deweloperzy z FromSoftware zwolnili nieco tempa, przygotowując sześć remake’ów swych starszych produkcji na konsolkę PlayStation Portable. W roku 2010 zawarta została umowa o współpracy studia z koncernem Bandai Namco Entertainment.

W roku 2011 FromSoftware zaprezentowało światu kontynuację swego wielkiego przeboju, zatytułowaną Dark Souls. W przeciwieństwie do poprzedniczki, gra wydana została także na Xboksach 360 oraz (rok później) popularnych „blaszakach”, odnosząc ponownie ogromny sukces komercyjny i zdobywając sporą liczbę nagród branżowych. W latach 2012-2013 studio przypomniało konsolowym graczom o swojej innej ważnej marce, Armored Core, jednak kolejnym mocnym uderzeniem okazał się wydany rok później Dark Souls II, sprzedany w liczbie blisko 2,5 miliona egzemplarzy i ponownie uhonorowany wieloma nagrodami oraz wyróżnieniami. W maju 2014 roku studio FromSoftware zostało przejęte przez firmę Kadokawa Corporation, która wykupiła jego akcje od poprzedniego współwłaściciela, firmy Transcosmos.

Po wydaniu trzech dużych dodatków do drugiego Dark Souls, w roku 2015 From Software zapronowało zupełnie nową, choć utrzymaną w podobnym klimacie grę Bloodborne, wydaną ekskluzywnie na konsolach PlayStation 4. W tym samym roku ukazało się kompletne wydanie Dark Souls II zatytułowane Scholars of the First Sin, a także jego zremasterowana wersja, przeznaczona na konsole ósmej generacji. Na przełomie lat 2015-16 From Software uruchomiło w Fukuoce zupełnie nowy oddział, którego zadaniem jest wsparcie technologiczne macierzystego studia w Tokyo. W marcu 2016 roku ukazała się kolejna odsłona cyklu Souls, zbierając ponownie znakomite recenzje – zarówno wśród graczy, jak i krytyków. Miesiąc później studio ogłosiło rozpoczęcie prac nad zupełnie nową marką, a także zamiar stworzenia kolejnej odsłony serii Armored Core.