Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Souls - seria gier

Seria gier RPG akcji, ciesząca się wśród wielu graczy mianem kultowej. Za jej stworzenie odpowiada japońskie studio FromSoftware, a cały cykl nierozerwalnie wiąże się z Hidetaką Miyazakim, który pełnił funkcję dyrektora produkcji przy większości odsłon.

Prekursorem gier spod szyldu „Souls” jest wydane na konsoli PlayStation 3 w 2009 roku Demon's Souls, uważane z kolei za duchowego następcę cyklu King's Field. Produkcja wprowadziła większość elementów charakterystycznych dla marki, w tym wysoki poziom trudności, oryginalny projekt przeciwników, melancholijny klimat oraz fabułę opowiadaną niemal wyłacznie przez świat gry (tzw. environmental storytelling).

Formułę serii rozwinięto wraz z wydanym w 2011 roku Dark Souls, mającym swoją premierę na PS3 oraz z kilkudniowym opóźnieniem również na Xbox 60 oraz blisko rok później na PC (jako Prepare to Die Edition). Produkcja odniosła duży sukces i przybliżyła serię graczom, którzy nie mieli wcześniej kontaktu z ekskluzywnym dla platformy Sony prekursorem. Do gry ukazał się też dodatek DLC o tytule Artorias of the Abyss, wprowadzający nową krainę i przeciwników.

Dark Souls II z 2014 roku to jedyna część, w której tworzeniu Hidetaka Miyazaki nie pełnił centralnej roli. Mimo tego tytuł został bardzo dobrze przyjęty przez recenzentów i społeczność. Podkreślano, że udało się utrzymać wysoki poziom trudności przy jednoczesnym uczynieniu rozgrywki bardziej przystępną dla nowych użytkowników. Rok po premierze gry ukazała się wersja Scholar of the First Sin, zawierająca wszystkie dodatki DLC oraz podstawową zawartość nieco zmodyfikowaną względem oryginału.

Dwa lata później na rynku pojawiło się Dark Souls III (w wersji na PC, PlayStation 4 oraz Xbox One). Produkcja kontynuowała główne założenia poprzedniczek, jednak walka stała się szybsza i bardziej dynamiczna, przypominająca inny tytuł FromSoftware – wydane w międzyczasie wyłącznie na PlayStation 4 Bloodborne. Do gry ukazały się dwa dodatki DLC, Ashes of Ariandel oraz The Ringed City, stanowiące swojego rodzaju epilog dla fabuły całej serii.

Trzecia odsłona zamknęła pewien okres w historii japońskiego koncernu. Deweloperzy uznali, że wydawanie kolejnych części bez istotnych innowacji i poważnych zmian w założeniach rozgrywki byłoby niekorzystne dla cyklu. Z tego względu właściciele praw do marki skupili się na wydawaniu reedycji dotychczasowych odsłon. W 2018 ukazało się Dark Souls: Remastered, oferujące ulepszoną oprawę graficzną oraz parę dodatkowych funkcji nieobecnych w oryginale. Również w 2018 na konsolach (oraz rok później na PC) ukazało się zbiorcze wydanie Dark Souls Trilogy, zawierające wszystkie części oraz dodatki DLC. W 2020 z kolei, jako jeden z tytułów startowych PlayStation 5, wydano remake Demon’s Souls, w odróżnieniu od Dark Souls: Remastered stworzone w całości od podstaw na nowym silniku.

W każdej części cyklu gracz własnoręcznie tworzy swojego awatara, określając jego płeć, wygląd, imię oraz profesję – do wyboru jest szereg klas, poczynając od wojowników, aż po magów i złodziei. Za pokonywanie przeciwników otrzymujemy dusze, służące zarówno jako punkty doświadczenia, jak i jako waluta, za którą kupujemy przedmioty i ulepszenia.

Ciekawie rozwiązano kwestię gry wieloosobowej – jest ona ściśle zintegrowana z kampanią dla pojedynczego gracza. W trakcie rozgrywki możemy tworzyć własne i odczytywać pozostawione przez innych graczy wiadomości – pomaga to zlokalizować pułapki, ukryte przejścia czy opracować skuteczną strategię na pokonanie bossa. Z drugiej strony gra umożliwia „inwazję” na świat drugiego gracza i rozegranie z nim walki PvP.

Seria Dark Souls słynie z wysokiego poziomu trudności. Wynika to zarówno z wymagających starć z przeciwnikami, jak i z oryginalnego systemu karania za przegraną. W momencie śmierci postać traci wszystkie zebrane dusze i zostaje cofnięta do ostatniego ogniska, przy którym odpoczywała (te służą za swego rodzaju punkty zapisu). W miejscu zgonu bohatera pozostaje ślad, którego odnalezienie przywraca utracone zasoby. Jednakże jeśli przed dotarciem do niego zginiemy ponownie, to ślad zostaje usunięty (a wraz z nim wszystkie zdobyte dusze). Dodatkowo za każdym razem, gdy skorzystamy z ogniska, wszystkie potwory oprócz bossów zostają wskrzeszone. W związku z tym gra wymaga uczenia się na błędach, a śmierć staje się jednym z mechanizmów informowania, jak radzić sobie z nowymi wyzwaniami.

Cechą charakterystyczną cyklu FromSoftware jest też nietypowe przedstawienie fabuły. W poszczególnych odsłonach nie uświadczymy rozbudowanych przerywników filmowych (za wyjątkiem intra). Zamiast tego historię świata i jego najważniejszych bohaterów poznajemy, samodzielnie łącząc skrawki informacji zaczerpnięte z krótkich dialogów, opisów przedmiotów czy projektów lokacji. Sprawę komplikuje też fakt, że pewne elementy opowieści są niejednoznaczne i nawet deweloperzy nie dysponują szczegółową wizją przeszłości uniwersum.

Serię osadzono w stylizowanym na średniowiecze świecie dark fantasy. Oprócz klasycznych elementów fantastycznych, takich jak magia czy nadnaturalne postacie, znajdziemy tu także elementy grozy. Dark Souls na przestrzeni lat wypracowało własny, charakterystyczny styl wizualny, w którym dominuje groteska – szczególnie niepokojące są projekty przeciwników. Warto zwrócić uwagę także na klimat: w przeciwieństwie do większości gier RPG osadzonych w światach fantasy, mamy tu do czynienia z motywem już rozpoczętej i niemożliwej do powstrzymania apokalipsy. Świat zmierza do swojego końca, a gracz może co najwyżej opóźnić jego nadejście lub chociaż znaleźć w nim swoje miejsce, zanim wszystko ogarnie mrok. Nadaje to rozgrywce niepowtarzalny, melancholijny nastrój, podkreślany często przez podniosłą, lecz smutną ścieżkę dźwiękową.

Wszystkie odsłony serii sprzedały się łącznie w około 30 milionach egzemplarzy. Dzięki wydawnictwu Titan Comics na rynku ukazało się również kilka komiksów osadzonych w uniwersum, jednak fabułę poprowadzono w nich w bardziej klarowny sposób niż w grach.

Demon's Souls
Demon's Souls

RPG 12 listopada 2020

Demon’s Souls to remake kultowej gry RPG akcji studia FromSoftware, który stanowi protoplastę cyklu Dark Souls. Nowa wersja, przygotowana przez Bluepoint Games, oferuje przede wszystkim kompletnie odświeżoną oprawę graficzną oraz ulepszone sterowanie.

PS5

Dark Souls Trilogy
Dark Souls Trilogy

RPG 19 października 2018

Pudełkowa kolekcja trzech kultowych gier RPG akcji studia From Software, osadzonych w mrocznym uniwersum fantasy i charakteryzujących się niezwykle wysokim poziomem trudności. Każda produkcja wchodząca w skład Dark Souls Trilogy została wyposażona we wszystkie dodatki.

PCPS4XONE

Dark Souls: Remastered
Dark Souls: Remastered

RPG 24 maja 2018

Odświeżona wersja gry Dark Souls z 2011 roku. Produkcja oferuje poprawioną oprawę graficzną, która w wersji na konsole Xbox One X i PlayStation 4 Pro oraz PC-ty pozwala na zabawę nawet w rozdzielczości 4K i 60 klatkach na sekundę (w 30 klatkach i 1080p na Switchu).

PCPS4XONESwitch

Dark Souls III
Dark Souls III

RPG 24 marca 2016

Kolejna odsłona serii mrocznych RPG akcji, zapoczątkowanej i rozwijanej przez japońskie studio From Software. Tytuł osadzony jest w tym samym uniwersum fantasy i pod względem zawartości nie ustępuje pierwszej części cyklu, oferując zupełnie nową historię, w której odwiedzamy 12 niedostępnych wcześniej lokacji. Jednocześnie gra jest nieco bardziej rozbudowana fabularnie, a samej rozgrywce towarzyszy ponad godzina przerywników filmowych. W grze znajdziemy aż 12 klas postaci, 45 nowych przeciwników i 15 wymagających bossów, 100 broni, 40 zbroi oraz prawie 200 innych elementów ekwipunku. Jedną z najważniejszych nowości jest możliwość składania ofiar z ciał pokonanych wrogów, która pozwala m.in. na przyzywanie określonych postaci lub nawiedzenie gry innego gracza. Pojawiły się także nieobecne wcześniej techniki walki mieczem, których uczymy się stopniowo w miarę postępów w grze. Całość zachowała charakterystyczny klimat oraz typowy dla serii wysoki poziom trudności.

PCPS4XONE

Dark Souls II: Scholar of the First Sin
Dark Souls II: Scholar of the First Sin

RPG 2 kwietnia 2015

Kompletna, ulepszona edycja bestsellerowego RPG akcji studia From Software, która ukazała się pierwotnie na początku 2014 roku na PC, Xboksie 360 oraz PlayStation 3. Akcja gry przenosi nas ponownie do ponurego świata fantasy, gdzie staramy się odnaleźć remedium na klątwę, jaka nęka naszego bohatera. Nieodłącznym elementem podróży są wymagające starcia z przeciwnikami, podczas których korzystamy zarówno z tradycyjnego oręża, jak i arsenału środków magicznych. Wraz z postępami rozgrywki nabywamy doświadczenia, kształtując dowolnie ścieżkę rozwoju naszej postaci. Nowa edycja gry zawiera wszystkie wydane DLC fabularne, związane z poszukiwaniem trzech koron legendarnych władców. Twórcy rozszerzyli też nieco fabułę gry podstawowej, wprowadzili nowych bohaterów niezależnych, lepsze opisy przedmiotów oraz poprawiony balans postaci. Dodatkowo posiadacze PC oraz konsol ósmej generacji mogą nacieszyć oko podrasowaną oprawą graficzną, wykorzystującą pełnię możliwości ich sprzętu.

PCPS4XONEX360PS3

Dark Souls II
Dark Souls II

RPG 11 marca 2014

Kontynuacja przebojowej gry RPG akcji Dark Souls, która zasłynęła niezwykle wysokim poziomem trudności. Dewelopingiem Dark Souls II ponownie zajęło się japońskie studio From Software we współpracy z firmą Namco Bandai. Gracz kieruje poczynaniami bohatera, który przemierza mroczną krainę fantasy w poszukiwaniu remedium na klątwę, która na nim ciąży. Cała historia prezentowana jest w sposób niechronologiczny i poszatkowany, a wyjaśnienia często są ukryte w dialogach lub opisach przedmiotów. Podobnie jak w pierwowzorze z 2011 roku, rozgrywka opiera się głównie na eksplorowaniu lokacji, widowiskowych potyczkach z przeciwnikami oraz rozwijaniu atrybutów postaci. Twórcy znacząco zmodyfikowali tryb zabawy wieloosobowej, zachowując jednak znak rozpoznawczy serii, czyli podpowiedzi pozostawiane w świecie gry przez graczy.

PCX360PS3

Dark Souls
Dark Souls

RPG 22 września 2011

Utrzymana w konwencji dark fantasy gra z gatunku RPG akcji. Tytuł wyprodukowany został przez japońskie studio From Software znane m.in. z Ninja Blade, Demon's Souls oraz serii Armored Core. Akcja Dark Souls toczy się w mrocznym uniwersum, które w dużym stopniu przypomina epokę Średniowiecza. Fabuła gry została jedynie luźno zarysowana, a gracz wciela się w postać nieumarłego, od którego poczynań zależy los świata. Rozgrywka utrzymana jest w stylu hack'n'slasha z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Jak na sandbox przystało, gracze mają dużą swobodę w eksplorowaniu lokacji i wykonywaniu zadań. Gra wyróżnia się wysokim poziomem trudności oraz rozbudowanym trybem zabawy w kooperacji.

PCX360PS3

Demon's Souls (2009)
Demon's Souls (2009)

RPG 5 lutego 2009

Opracowane przez japońskie studio From Software we współpracy z firmą Atlus brutalne i mroczne RPG akcji. Akcja Demon’s Souls przenosi nas do królestwa Boletarii, którego zaślepiony ambicją król celem zdobycia jeszcze większej władzy zaczął pertraktować z nieczystymi siłami i obudził uśpione zło o potężnej mocy. Jedyną nadzieją na uratowanie krainy i pokonanie uwolnionych hord demonów jest bohater kontrolowany przez gracza. Ten należeć może do jednej z dziesięciu klas o zróżnicowanych zdolnościach i ekwipunku. Rozgrywka kładzie zaś szczególny nacisk na walkę za pomocą wielu różnych rodzajów broni, dla których zarezerwowane zostały unikalne typy ataków i animacji postaci. Podczas walki czynimy też użytek z czarów oraz bazujących na wierze cudów, a to czy nasza postać stanie się lepszym wojownikiem, czy też magiem, zależy od obranej przez nas ścieżki rozwoju. Mocną stroną gry jest tryb wieloosobowy z unikalną możliwością zostawiania wskazówek i ostrzeżeń dla innych graczy.

PS3