
Dodatek do gry Elden Ring
Data wydania: 20 czerwca 2024
Duże rozszerzenie do gry RPG akcji pt. Elden Ring z 2022 roku. Podobnie jak „podstawka” jest to dzieło studia FromSoftware. Dodatek pozwala podążyć „drogą Miquelli”, która wiedzie do Krainy Cienia, gdzie władzę sprawuje Messmer Palownik.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Shadow of the Erdtree jest fabularnym rozszerzeniem do Elden Ring – RPG akcji z 2022 roku. Opracowaniem dodatku zajęło się japońskie studio FromSoftware, czyli autorzy „podstawki”. Na czele projektu stanął Hidetaka Miyazaki – ojciec serii Souls oraz podgatunku soulslike.
Akcja DLC Shadow of the Erdtree zabiera gracza poza znane z Elden Ring Ziemie Pomiędzy – do Krainy Cienia, miejsca bezpośrednio związanego ze śmiercią, zasłoniętego przez będące ostatecznym celem „podstawki” Złote Drzewo, „oczyszczonego w zapomnianej bitwie” i „spalonego ogniem Messmera”. To właśnie tu bogini Marika po raz pierwszy postawiła stopę, gdy opuściła swoją ojczyznę, świat Numenów. Również do tego skrytego pod ogromnym całunem obszaru udał się Miquella – półbóg, będący skazanym na wieczne dzieciństwo synem Mariki i Radagona oraz bratem Malenii, którego obecność dosłownie przenika Ziemie Pomiędzy, mimo że jego duch opuścił tę krainę.
Zostało tylko ciało, kokon, z którym został wykradziony z Świętego Drzewa Miquelli przez Mohga, pragnącego wynieść jego właściciela do boskości, a następnie poślubić. Owego celu nie udało się jednak zrealizować, gdyż ciało Miquelii nie odpowiadało. Niemniej robi to w ramach dodatku Shadow of the Erdtree, gdy gracz wchodzi z nim w interakcję w pałacu Mohgwyna, co wymaga wcześniejszego pokonania Mohga, Pana Krwi oraz Radahna, Gwiezdnej Plagi.
Podążając „drogą Miquelli”, odkrywamy, w jakim celu ów półbóg udał się do Krainy Cienia, a także swoją rolę w jego planie. Jednocześnie poznajemy dzieje tegoż regionu i znaczenie, jakie pełni on dla Ziem Pomiędzy oraz Tygla, jak również zgłębiamy historię wspomnianego wyżej Messmera Palownika. Co istotne, wydarzenia, w których bierzemy udział w ramach Shadow of the Erdtree, rozgrywają się równolegle do tych z Elden Ring – tj. nie w przeszłości ani w przyszłości – i nie mają przełożenia na fabułę gry jako takiej, w tym jej zakończenia.
Kraina Cienia to nadspodziewanie rozległy i – w przeciwieństwie do Ziem Pomiędzy – bardzo wertykalny obszar. Gracz rozpoczyna przygodę na Cmentarnej Równinie (ang. Gravesite Plain), a następnie podróżuje do czterech innych regionów. Są to: Południowe wybrzeże (ang. Southern Shore) – jego skraj stanowi często wspominane w „podstawce” Modre wybrzeże (ang. Cerulean Coast) – Ostrowyż Altus (ang. Scadu Altus), Starożytne ruiny Rauh (ang. Ancient Ruins of Rauh) oraz Otchłań (ang. The Abyss), będąca wielkim wąwozem, w którego „głębi rozciąga się gęsty las, do którego nie dociera nawet światło słoneczne”.
Pod względem rozgrywki Elden Ring: Shadow of the Erdtree nie różni się znacząco od tego, co oferuje „podstawka”. Gracz wciela się w samodzielnie stworzonego protagonistę i eksploruje rozległe, otwarte tereny, poboczne lochy (tzw. katakumby) oraz charakteryzujące się dużą złożonością główne lokacje, walcząc ze „zwykłymi” przeciwnikami oraz potężnymi bossami. Każdy pokonany wróg zapewnia bohaterowi runy, które stanowią zarówno walutę, jak i punkty doświadczenia.
W Elden Ring: Shadow of the Erdtree można się natknąć na ponad 40 bossów („podstawka” stawia przed nami 168). Zdecydowana większość z nich jest jednak opcjonalna, a stricte fabularnych „szefów” jest kilkunastu. Podążając za głównym wątkiem fabularnym rozszerzenia, w pierwszych naprawdę widowiskowych starciach gracz zmierzy się z Boską Bestią, Tańczącym Lwem (ang. Divine Beast Dancing Lion), Rellaną, Rycerzem bliźniaczych księżyców (ang. Rellana, Twin Moon Knight) i wspomnianym wyżej Messmerem Palownikiem (ang. Messmer the Impaler).
Poza Krainą Cienia i jej sekretami rozszerzenie oferuje nowości pokroju elementów ekwipunku (pancerze, talizmany etc.), zaklęć, inkantacji, prochów duchów (pozwalających przywoływać sojuszników), popiołów wojny (nakładających dodatkowe efekty na rynsztunek) czy kryształowych łez (stanowiących nagrodę za pokonanie płonących golemów). Szczególnie studio FromSoftware skupiło się na broni, wprowadzając osiem rodzajów oręża, których nie było w „podstawce”. W sumie jest ich aż 39, a te nowe to:
Aby utrudnić graczom wyzwanie – DLC da się bowiem rozpocząć bardzo potężną postacią – w Shadow of the Erdtree wprowadzono Błogosławieństwo Ostodrzewa (ang. Scadutree Blessing). Jest to mechanika skalująca siłę ataku i statystyki defensywne protagonisty w oderwaniu od wartości jego podstawowych atrybutów (wigoru, wytrzymałości, siły etc.) – choć te w dalszym ciągu można zwiększać dzięki zdobywanym runom. Przypomina ona rozwiązanie znane z Sekiro: Shadows Die Twice, gdzie siła ataku postaci rosła wraz z pozyskiwaniem wspomnień pokonanych bossów. Co ważne, mechanika ta ma przełożenie wyłącznie na dodatek. Po przeniesieniu się do Ziem Pomiędzy – co jest możliwe w dowolnym momencie zabawy – siła bohatera na powrót zależy jedynie od jego podstawowych statystyk.
Do zwiększania poziomu Błogosławieństwa Ostrodrzewa służą Fragmenty Ostrodzewa. Można je znaleźć przy każdym Krzyżu Miquelli oraz w rozmaitych zakamarkach Krainy Cienia (również w lochach), a także zdobyć po pokonaniu niektórych przeciwników. W sumie jest ich 50, przy czym tylko pierwszy poziom Błogosławieństwa wymaga użycia jednego Fragmentu – aby awansować na kolejne, w miejscu łaski trzeba użyć dwóch, a później nawet trzech sztuk.
Dodatkowym wzmocnieniem w Elden Ring: Shadow of the Erdtree jest Błogosławieństwo prochów czcigodnego ducha (ang. Revered Spirit Ash Blessing). Od strony technicznej owa mechanika działa identycznie jak ta opisana wyżej, z tym że potrzebne są Prochy czcigodnego ducha (w całym DLC jest ich 25), a zwiększane są punkty życia przywołanych przez gracza duchów i zadawane przez nie obrażenia. Co istotne, z każdym poziomem tego Błogosławieństwa wydłuża się również pasek zdrowia Strugi, należącego do protagonisty astralnego wierzchowca.
Shadow of the Erdtree nie jest dodatkiem samodzielnym. Oznacza to, że aby weń zagrać, należy posiadać podstawową wersję gry Elden Ring.
Autor opisu gry: Hubert Śledziewski
Platformy:
PC Windows 20 czerwca 2024Polskie napisy
Xbox Series X/S 21 czerwca 2024Polskie napisy
Switch 2 2026Polskie napisy
PlayStation 4 21 czerwca 2024Polskie napisy
PlayStation 5 21 czerwca 2024Polskie napisy
Xbox One 21 czerwca 2024Polskie napisy
Producent: FromSoftware
Wydawca: Bandai Namco Entertainment
Gry podobne:


2GRY
Cykl bestsellerowych gier RPG akcji typu soulslike, wykreowany przez deweloperów ze studia FromSoftware, uznawanych za mistrzów tego gatunku. Wydawcą produkcji spod tego szyldu jest firma Bandai Namco Entertainment.
Recenzja GRYOnline
Wiecie, co świadczy o sile Shadow of the Erdtree? Że po ponad 60 godzinach zmagań i wszystkich przekleństwach, które rzuciłem w stronę monitora – chcę grać drugie tyle. Dodatek do Elden Ringa, choć sam w sobie jest dziełem kompletnym, zostawia z najlepszym z niedosytów.
25 lutego 2025
PlayStation Store pokazuje, że na PS5 dostępnych jest już niemal 6000 gier. Przy takim bogactwie warto oddzielić ziarna od plew. Wyłoniliśmy 10 najlepszych naszym zdaniem produkcji, które można dziś ograć na konsoli Sony.
15 lipca 2024
Seria Dark Souls wsławiła się wysokim poziomem trudności, uczącym pokory i cierpliwości. Inspirowane nią gry soulslike starają się również nie dawać taryfy ulgowej, czasem stanowiąc większe, a czasem mniejsze wyzwanie od dzieł FromSoftware.
4 czerwca 2024
W czerwcu pewnie wszyscy będą mówili o dodatku do Elden Ringa, ale miesiąc ten skrywa jeszcze kilka innych, interesujących produkcji. Znajdzie się coś dla posiadaczy Switcha, fanów JRPG czy nietypowych city builderów. To jeszcze nie sezon ogórkowy!
22 maja 2024
Czy w tym roku zagramy jeszcze w jakiegoś RPG-a, który przejdzie do historii i dostarczy nam masy wrażeń? Możliwe – na te gry czekamy szczególnie.
11 stycznia 2024
Rok 2023 za nami – pora przygotować się na nowe premiery, nowe gry i wirtualne przygody. Oto nasza wewnętrzna, redakcyjna lista dziesięciu najbardziej oczekiwanych tytułów przez pracowników i współpracowników serwisu GRYOnline.pl!
Studio FromSoftware pochwaliło się wysoką sprzedażą Elden Ring: Shadow of the Erdtree oraz Elden Ring: Nightreign. Sony ogłosiło natomiast dużą inwestycję w ramach współpracy z firmą Bandai Namco.
gry
Zuzanna Domeradzka
24 lipca 2025 19:08
Organizatorzy TGA doprecyzowali, jakie produkcje brane są pod uwagę do nagród The Game Awards 2024. Na liście są m.in. dodatki, remaki czy remastery, co nie spodobało się części graczy.
gry
Marcin Bukowski
18 listopada 2024 09:37
Najnowsza łatka 1.14 do Elden Ring: Shadow of the Erdtree nieco osłabiła finałowego bossa. Twórcy poprawili również balans w innych obszarach gry.
gry
Maciej Gaffke
11 września 2024 18:29
Do sieci trafiło nagranie pokazujące kolejny łatwy sposób na poradzenie sobie z arcytrudnym bossem z dodatku Shadow of the Erdtree. Co ciekawe, nowa „taktyka” opiera się na podstępie – i zapewne błędzie w kodzie gry.
gry
Marcin Przała
14 sierpnia 2024 18:23
Bandai Namco ma powody do świętowania, głównie dzięki popularności Elden Ring: Shadow of the Erdtree.
gry
Jakub Błażewicz
9 sierpnia 2024 11:50
Pewien gracz odkrył ciekawy błąd w Elden Ring: Shadow of the Erdtree. Dzięki niemu finałowy boss DLC ginie bez walki.
gry
Zuzanna Domeradzka
6 sierpnia 2024 20:58
Studio FromSoftware kontynuuje aktualizowanie Elden Ring: Shadow of the Erdtree. Najnowsza wersja wprowadza spore wzmocnienia dla duchów, ale fanów najbardziej ucieszyła inna drobna zmiana.
gry
Marcin Bukowski
30 lipca 2024 18:02
Brytyjscy gracze wciąż wydali sporo na gry wideo w pierwszej połowie 2024 r., ale wyraźnie mniej niż rok temu.
gry
Jakub Błażewicz
16 lipca 2024 11:30
Let Me Solo Her, czyli legendarny gracz Elden Ringa, w końcu w pełni nauczył się finałowego bossa dodatku Shadow of the Erdtree. Teraz pokonuje go za pomocą sztyletu, samemu nie otrzymując choćby draśnięcia.
gry
Maciej Gaffke
11 lipca 2024 18:41
Brandon Sanderson, autor książkowych serii pokroju Archiwum Burzowego Światła i Z mgły zrodzony, zastanawiał się na sposobem przeniesienia historii gry Elden Ring na format powieści. Przy okazji tych rozmyślań wyraził też swój żal względem studia FromSoftware oraz George’a R.R. Martina.
gry
Maciej Gaffke
9 lipca 2024 20:22
Wymagania sprzętowe gry Elden Ring: Shadow of the Erdtree:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-8400 2.8 GHz / AMD Ryzen 3 3300X 3.8 GHz, 12 GB RAM, karta grafiki 3 GB GeForce GTX 1060 / 4 GB Radeon RX 580 lub lepsza, 80 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-8700K 3.7 GHz / AMD Ryzen 5 3600X 3.8 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce GTX 1070 / Radeon RX Vega 56 lub lepsza, 80 GB HDD, Windows 10/11 64-bit.
Ultra wymagania sprzętowe:
(ray tracing / 1080p) Intel Core i7-10700K 3.8 GHz / AMD Ryzen 7 3800XT 3.9 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce RTX 3070 Ti / 16 GB Radeon RX 6900 XT lub lepsza, 80 GB HDD, Windows 11 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 8 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 185 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 81304 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Hubert Sosnowski
Recenzent GRYOnline.pl
2024.06.18
FromSoftware opowiada o gnijących, upadających światach, ale samo zalicza pasmo tryumfów. Elden Ring: Shadow of the Erdtree to kolejne zwycięstwo, nawiązujące poetyką i rozmiarem do Dark Souls 3. Temu obrazowi nawet drobne rysy nie odbiorą uroku.
LilXavi
Ekspert
2024.08.26
Kiedys myslalem ze po wydaniu dlc Elden ring wejdzie na piedestal i odbierze korone Bloodborne. I tak ku mojemu zawodowi sie nie stalo. Shadow of The erdtree jest czysto rozmiarowo najwiekszym dlc wydanym przez FS. Ilosc lokacji, bossow, wplywa na jakosc calego dlc i to niestety widac. Mamy tuaj absolutne perelki jesli chodzi o bossow tylko to troche tak jakbyscie probowali zrobic intensywny wywar po czym okazaloby sie, ze musicie zrobic go wiecej z ta sama iloscia skladnikow, przez co calosc wychodzi, plaska, nieintensywna, gorsza.
xandon
Ekspert
2024.07.18
Dopełniam formalności po miesięcznym, intensywnym graniu w Shadow of the Erdtree i szerokiej dyskusji, komentarzach, wrażeniach i opiniach na jego temat, którymi dzielimy się nie tutaj, ale pod podstawką Elden Ring. Mam za sobą 6 przejść tego dodatku na NG x 2, NG+1, NG+4 x 2, NG+9. W tym wyzwania: 1) przejście na LV1 i 2) samymi normalnymi perfumami (w tych 2 przypadkach bez bossa końcowego).Moja ocena mogła być tylko jedna 10/10 i cieszę się, że w tym przypadku jest zgodna z opinią branżową. Ponieważ byłem jedną z osób, które dały podstawce max, więc tutaj nie znalazłbym najmniejszego uzasadnienia do mniejszej oceny, bo jest więcej tego samego dobrego, ale bardzo świeżo i miejscami lepiej. SotE jest jak dobre wino - z każdym przejściem coraz lepszy :-) Zasłużony tytuł najlepiej ocenianego dodatku w historii gier.
GoDlike
Ekspert
2024.07.16
Recenzja: Elden Ring: Shadow of the ErdtreeO Elden Ring chyba każdy szanujący się gracz już słyszał. Przebojowy tytuł From Software dwa lata temu szturmem wziął wszystkie platformy osiągając bardzo wysokie wyniki sprzedaży i zdobywając szacunek graczy na całym świecie. Od dawna spekulowano na temat możliwego DLC i to w końcu pojawiło się pod nazwą Shadow of the Erdtree. Pytanie, czy jest wystarczająco dobre, by wydać na nie całkiem pokaźne 169 zł? Nie do końca. Dodatek oferuje nam genialnie wykonaną wielopoziomową mapę i świetnych bossów (nie licząc ostatniego), ale mocno polega w kwestii nagród za eksplorację (jak i podstawka) oraz zadań pobocznych.+ Genialnie wykonane przepiękne multipoziomowe lokacje+ Świetny klimat i mnóstwo pomysłowych sekretów+ Nowi przeciwnicy są interesujący i zapewniają uczciwe wyzwanie+ Wielu świetnych bossów z widowiskowymi walkami+ Całkiem interesujące zadania z nowymi nagrodami+ Mnóstwo nowych czarów, broni, pancerzy...- ... ale ich balans woła o pomstę do nieba- Karygodnie zepsuty finalny boss- Niektóre klasy postaci mogą poczuć się potraktowane w DLC po macoszemu- Konieczność gry z poradnikiem do questów- Nagrody z eksploracji nadal rozczarowująMoja ocena: 7,5/10To bardzo skrócona recenzja. Niestety nie mogę podać linka do pełnej wersji, bo redakcja od razu usuwa mi wpis. Jeśli ktoś jest zainteresowany, to na moim profilu na GOL jest link do YT i recenzja tej gry (ok. 20 minut), to będzie najpewniej najnowszy film na kanale. Jeśli macie pytania, czy chcielibyście dać znać, czy zgadzacie się z moją oceną, to walcie śmiało.
zjazd
Ekspert
2024.06.22
No trochę rozczarowanie. Cały obszar wygląda jak Altus Plateu (imo jedna z brzydszych lokacji podstawki). Dodatkowo pełno szpetnych filtrów, czasem nawet jest się na brzegu takiego filtra lub kamera go nie łapie i widać jak znika i się pojawia. W ogóle praca kamery jest słaba. Zmienili chyba też coś z odległością rysowania obiektów, bo widzę jak się doczytują a w podstawce nigdy tak nie miałem (ustawienia maksymalne). Mało rzeczy do zwiedzania, pobocznych dungeonów ze świecą szukać. Fakt że główne zamki/lokacje wewnątrz są świetne. Jedne z lepszych designów w serii. Za dużo też walk ze smokami, w elden ring praktycznie każdy jest taki sam, już w podstawce było ich za dużo. Na koniu jak się rozkmini jednego, nawet ze startowej lokacji podstawki, to wie jak zabić każdego następnego... Inna tylko skórka i zionięcie... Dobry patent ze wzmacnianiem postacii nową mechaniką znajdziek, bo każdy pewnie będzie grał to swoją endgameową postacią i lvlowanie praktycznie nic nie daje. Sam pomysł na lvl dodatku też średni, walczyło się z epickimi postaciami i fajnym lore, a teraz byle mob zadaje więcej od nich obrażeń. Dodatek też jest dość krótki jak się nie zwiedza każdego kąta. Generalnie wszystko co było w podstawce nadal tutaj działa i jest spoko, więc tragedii nie ma, ale to studio stać na dużo więcej,..
enzomori
Gracz
2025.06.19
Trochę słabiej niż podstawka, nie mniej jednak bossy trzymają poziom i stety/niestety trudniejsze niż w podstawce - natomiast jako ostatni boss Radahn wypadł imo kiepsko, najlepszy dla mnie Messmer
Diabeł z Caroc
Gracz
2024.08.04
Prawie nic mi się w tym DLC nie podoba; już na wejściu dostajemy półpustą lokację, z dziwnym, piecowatym przeciwnikiem pełniącym rolę gąbki na obrażenia, z którego wypada liczba dusz niewiele większa niż za endgamowego moba. Nie wiem w ogóle, co FS zrobiło ze światłem, ale jest znacznie bardziej nienaturalne niż oświetlenie w vanilli, ale o designie lokacji jeszcze się rozpiszemy.Fatalny jest system levelowania, teraz po zgubieniu miliona run nawet nie mrugam, bo w tym dlc są w zasadzie do niczego niepotrzebne. Teraz gdy po n-tej próbie utłuczecie Messmera albo innego Radahna, to równie dobrze zamiast run możecie dostać wenezuelskie boliwary. Wartość jest ta sama, no chyba że chce Wam się ewentualnie dać +1 do statystyki, która jest już tak blisko level capu, że nawet ten powszechnie wyśmiewany w DS1 atrybut "odporność" wydaje się kamieniem milowym w rozwoju postaci. Zbieranie tych pierdółek do procentowego podniesienia statystyk jako substytut levelowania to jest po prostu żart.Lokacje nie zachwycają. Podobał mi się patent z miejscówką, gdzie nie możemy przyzwać Torrenta, ale potem już zaczęła mnie męczyć ta piechociarska wyprawa. Żadna estetyka nie utkwiła mi na dłużej w pamięci, sporo tu - jak już zauważono w komentarzach - altusowości. Nie jest to komplement.Poziom trudności bossów jest nierówny i zbyt wysoki. Podstawka gry była w tym aspekcie znacznie lepsza, gdyż (poza Malenią) żaden boss nie zatrzymywał mnie dłużej niż na 2-3 podejścia, prawie każdy dawał sensowne nagrody (to w czasach, gdy runy i levele coś znaczyły). Radahn i Bayle są dla mnie bossami nieczytelnymi, jakby ktoś kopnął karton fajerwerek, zbyt trudnymi, a wkład pracy włożony w ich pokonanie, nie zwraca się. Gdy szedłem na Radahna siódmy czy ósmy raz, to miałem w głowie, że dostanę za niego jakieś 500k run i taką sobie zbroję, której reskin już wykupiłem przy walce w Caelid, a po drodze i tak więcej tych run zgubiłem, niż bym ewentualnie zyskał. W końcu dałem sobie spokój i zakończyłem DLC bez pokonania Bayla i Radahna, który, tak na marginesie, jest dla mnie największym rozczarowaniem tego dodatku. Z bossów wielkiego formatu mamy, co prawda, Messmera czy Midrę, ale ten Radahn z kudłatym łbem Miquelli na plecach to jest po prostu karykatura bossa.Kończę więc przedwcześnie przygodę z Shadow of the Erdtree, a FS ma u mnie żółtą kartkę na przyszłe produkcje. Muszę przyznać z bólem, że nawet te hejtowane przez wszystkich (przeze mnie również) dodatki do DS2 są bardziej koherentne i mają więcej sensu.
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2024.07.09
Ocena STEAM
W większości pozytywne (81 304)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
100% rekomendacji (133)
GameSpot
Tamoor Hussain
TheSixthAxis
Jason Coles
Fextralife
Game Revolution
Jason Faulkner
VG247
James Billcliffe