Blizzard Entertainment

Firma producent wydawca

WWW: http://www.blizzard.com/

Adres: P.O. Box 18979, Irvine, CA 92623

Telefon: +1 949 9551382

support@blizzard.com

Blizzard Entertainment to powstały w 1991 roku (początkowo pod nazwą Silicon & Synapse) amerykański producent i wydawca gier na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne. Od roku 2008 Blizzard Entertainment jest częścią holdingu Activision Blizzard. Główna siedziba firmy zlokalizowana jest w mieście Irvine w stanie Kalifornia, jednak Blizzard Entertainment posiada łącznie 11 oddziałów, zatrudniających w sumie ok. 5 tysięcy osób. Od kwietnia 1998 roku prezesem studia jest jeden z jego współzałożycieli, Michael Morhaime.

Blizzard Entertainment jako producent gier

W początkowym okresie funkcjonowania Blizzard Entertainment (oraz jego bezpośredniego poprzednika, Silicon & Synapse) dał się poznać przede wszystkim za sprawą zręcznościowych gier wyścigowych oraz platformówek (The Lost Vikings, Blackthorne). Od połowy lat 90. ubiegłego wieku Blizzard skupia się jednak głównie na rozbudowanych i wysokobudżetowych produkcjach, bazujących na trzech legendarnych markach: Diablo, StarCraft i WarCraft (wraz z przebojowym MMORPG World of Warcraft oraz karcianką Hearthstone: Heroes of Warcraft). Jedyną grą spoza tych uniwersów jest wydana w 2016 roku strzelanka Overwatch.

Poruszając się w obrębie swych głównych marek, Blizzard Entertainment nie ogranicza się do jednego gatunku gier, sprawdzając się znakomicie zarówno w strategiach czasu rzeczywistego czy grach RPG i MMORPG, jak i karciankach, grach MOBA czy strzelaninach FPS. Od czasów wydania World of Warcraft, firma ma też opinię twórcy niezbyt płodnego, ale jednocześnie niezwykle dokładnego. Jeśli nie liczyć sporej liczby dodatków do już wydanych tytułów, kolejne duże produkcje Blizzarda ukazują się stosunkowo rzadko, a ich premiery są z reguły kilkakrotnie przesuwane, ze względu na chęć jak najlepszego dopracowania wszystkich aspektów rozgrywki. Z tego samego powodu już wydane tytuły cieszą się długim wsparciem dewelopera, a kolejne łatki i aktualizacje do nich ukazują się nawet kilka lat po premierze.

Blizzard Entertainment jako wydawca gier

Wydawcą pierwszych gier studia Silicon & Synapse, a następnie Blizzard Entertainment, była firma Interplay Entertainment. Od połowy lat 90. ubiegłego wieku firma jest jednak głównym wydawcą wszystkich swoich produkcji – początkowo tylko na terenie USA, a obecnie na całym świecie. Na początku XXI wieku Blizzardowi udało się także odzyskać prawa do swoich klasycznych gier od stojącego na krawędzi bankructwa koncernu Interplay, dzięki czemu również one trafiły do oferty wydawniczej firmy.

Historia

Początki i WarCraft

Początki firmy Blizzard Entertainment sięgają lutego 1991 roku, kiedy to w mieście Irvine w stanie Kalifornia trójka młodych deweloperów: Michael Morhaime, Allen Adham oraz Frank Pearce, rok po ukończeniu studiów wyższych założyła Silicon & Synapse. W początkowym okresie działalności koncentrowało się ono głównie na portach gier innych deweloperów, m.in. J.R.R. Tolkien's The Lord of the Rings, Vol. I oraz dwóch części cyklu Battle Chess. W latach 1991-93 Silicon & Synapse stworzyło swoje pierwsze samodzielne tytuły: RPM Racing, Rock ’N Roll Racing oraz przebojową platformówkę The Lost Vikings, których wydawcą została firma Interplay Entertainment. Na przełomie roku 1993-94 za kwotę 6,75 miliona dolarów studio zostało wykupione przez firmę dystrybucyjną Davidson & Associates i przemianowane na Chaos Studios. Kiedy okazało się, że nazwa ta jest już wykorzystywana przez innego dewelopera, w maju 1994 roku przyjęto ostatecznie nazwę Blizzard Entertainment, która funkcjonuje do dnia dzisiejszego.

Pod koniec 1994 we współpracy z firmą Interplay wydane zostały dwie pierwsze produkcje studia Blizzard Entertainment. Były nimi platformówka Blackthorne oraz strategia czasu rzeczywistego WarCraft: Orcs and Humans, która okazała się pierwszym wielkim sukcesem studia, dając początek jednej z jego kluczowych marek. Wydana rok później kontynuacja o nazwie WarCraft II: Tides of Darkness doczekała się oficjalnego dodatku Beyond the Dark Portal (1996) oraz ulepszonego, kompletnego wydania Battle.net Edition (1999), stając się jedną z najbardziej kultowych i najlepiej sprzedających się gier wszech czasów. W międzyczasie kilkukrotnie zmieniali się właściciele studia. W 1996 roku Davidson & Associates wraz z firmą Sierra Entertainment zostali przejęci przez CUC International, który rok później w wyniku fuzji z HFS Corporation przekształcił się w firmę Cendant. W 1998 roku, kiedy na jaw wyszły machinacje finansowe korporacji, Blizzard i Sierra zostały odsprzedane francuskiemu wydawcy – firmie Havas, która jeszcze tego samego roku została przejęta przez amerykański koncern Vivendi Games.

Diablo i StarCraft

Mimo tych zawirowań, Blizzard Entertainment nie zwolnił tempa i w 1996 roku przejął nieznane szerzej studio Condor Games, które jako Blizzard North (z siedzibą w San Mateo w stanie Kalifornia) zajęło się stworzeniem zupełnie nowej marki. Okazało się nią wydane pod koniec roku RPG akcji Diablo. Podobnie jak WarCraft, szybko stało się ono grą kultową, dając początek drugiej ważnej serii w portfolio Blizzarda. W tym samym czasie firma uruchomiła przeznaczoną do rozgrywek wieloosobowych platformę sieciową Battle.net, która po latach stała się również centrum cyfrowej dystrybucji gier Blizzard Entertainment, aktywnie rozwijanym do dnia dzisiejszego. Rok później studio przypomniało graczom o jednej ze swoich pierwszych produkcji, wydając jej kontynuację: Norse By Norse West: The Return of The Lost Vikings (znaną także jako The Lost Vikings 2). Fakt ten nie oznaczał jednak, że deweloperzy z Blizzarda spoczęli na laurach, gdyż już w kolejnym roku na rynku ukazała się kolejna nowa (i, jak się okazało, kolejna wielka) marka, czyli kosmiczna strategia czasu rzeczywistego StarCraft, bazująca w dużej mierze na mechanice serii WarCraft, przeniesionej jednak w realia science fiction.

W roku 2002 Blizzard Entertainment odzyskał od firmy Interplay Entertainment prawa do swoich pierwszych gier, takich jak Blackthorne oraz stworzonych jeszcze jako Silicon & Synapse The Lost Vikings i Rock ’N Roll Racing, a rok później wydał ich konwersje na konsolkę przenośną Game Boy Advance. W międzyczasie firma skupiła się na rozwijaniu zapoczątkowanych wcześniej marek, wydając Diablo II z dodatkiem Lord of Destruction oraz WarCraft III: Reign of Chaos z dodatkiem Frozen Throne. Obie kontynuacje przebiły wynikami sprzedaży swoje poprzedniczki, stając się kolejnymi wielkimi hitami Blizzarda.

World of Warcraft

W 2004 roku swoją premierę miała pierwsza w dorobku Blizzard Entertainment gra MMORPG czyli World of Warcraft, bazujący na uniwersum wykreowanym na potrzeby serii WarCraft i wydany w dziesiątą rocznicę powstania marki. W czasach, w których konkurencja na rynku gier MMORPG nie była jeszcze tak silna, mimo wymagania od graczy dość wysokich opłat abonamentowych World of Warcraft szybko zyskał ogromną popularność, stając się swoistym fenomenem i jednym z najważniejszych przedstawicieli gatunku, rozwijanym i cieszącym się niesłabnącym zainteresowaniem przez wiele lat. W szczytowym okresie popularności (2008 r.), produkcja zdominowała ok. 62 procent rynku płatnych MMORPG i została wpisana do Księgi Rekordów Guinessa jako najpopularniejsza gra z tego gatunku pod względem liczby subskrybentów. W tym samym roku za sprawą World of Warcraft Blizzard Entertainment został uhonorowany prestiżową nagrodą Emmy w kategorii Technology & Engineering.

W 2004 roku Blizzard Entertainment otworzył na przedmieściach Paryża europejski oddział firmy, który odpowiedzialny był głównie za wsparcie społeczności graczy World of Warcraft ze Starego Kontynentu. W maju 2005 roku firma przejęła również kalifornijskie Swingin’ Ape Studios, które miało zająć się stworzeniem trzecioosobowej gry akcji osadzonej w uniwersum gry StarCraft. Produkcja zatytułowana StarCraft: Ghost finalnie jednak nigdy się nie ukazała. Tego samego roku firma ogłosiła połączenie studia Blizzard North ze studiem macierzystym, a połączone ekipy deweloperskie przeniosły się do nowej, większej siedziby, umiejscowionej jednak nadal w Irvine w Kalifornii. Lata 2006-2010 upłynęły Blizzardowi pod znakiem rozwijania marki World of Warcraft; ukazały się wówczas trzy duże dodatki do tej gry. W międzyczasie, w wyniku fuzji koncernu Vivendi Games z firmą Activision, utworzony został holding Activision Blizzard, a Blizzard Entertainment stał się ważną częścią grupy, zachowując jednocześnie sporą niezależność. W roku 2009 udostępniona została też wersja 2.0 serwisu Battle.net, wzbogacona o szereg nowych funkcjonalności. Niedługo później przeprowadzona została migracja dotychczasowych kont użytkowników z gry World of Warcraft na konta Battle.net.

Hearthstone i Overwatch

Mimo niesłabnącej popularności swojej gry MMORPG, studio nie zamierzało porzucać wcześniejszych marek i w 2010 roku powróciło z kolejną dużą produkcją, zatytułowaną StarCraft II: Wings of Liberty. Niespodziankę stanowił jednak fakt, że pełnoprawna kontynuacja StarCrafta rozbita została na trzy uzupełniające się części – dwie pozostałe ukazały się na rynku w latach 2013 i 2015. W roku 2012 zadebiutowała zaś gra Diablo III, która jako pierwsza gra Blizzarda od roku 2000 (i gry StarCraft 64 wydanej na Nintendo 64) ukazała się również na konsolach. W latach 2012-2014 pojawiły się dwa kolejne rozszerzenia do World of Warcraft, a także dodatek do Diablo III zatytułowany Reaper of Souls. Przygotowano też odświeżoną wersję trzeciego Diablo na konsole ósmej generacji. W 2014 na rynku ukazała się kolejna, osadzona w uniwersum WarCrafta gra Hearthstone: Heroes of Warcraft, będąca pierwszą grą karcianą Blizzard Entertainment, pierwszą produkcją firmy udostępnioną w modelu free-to-play i jednocześnie pierwszym tytułem Blizzarda stworzonym również z myślą o urządzeniach mobilnych.

W kolejnych latach Blizzard Entertainment skupił się na dodatkowej zawartości do Hearthstone: Heroes of Warcraft, nie rezygnując jednocześnie z rozwijania MMORPG World of Warcraft oraz drugiej części serii StarCraft II. W roku 2015 Blizzard wydał grę Heroes of the Storm, która rozpoczęła swój żywot jako modyfikacja do StarCraft II i była swoistą odpowiedzią firmy na rosnącą popularność gatunku MOBA (Multiplayer Online Battle Arena). W grze znaleźli się bohaterowie ze wszystkich trzech uniwersów Blizzarda, a także z klasycznej platformówki The Lost Vikings. W maju 2016 roku Blizzard Entertainment zaprezentował pierwszą od kilkunastu lat zupełnie nową markę: sieciową strzelaninę FPS o nazwie Overwatch. Miesiąc później do kin trafił film Warcraft: Początek w reżyserii Duncana Jonesa, będący epicką opowieścią fantasy rozgrywającą się w świecie kultowej marki Blizzarda.

Battle.net

Uruchomiona 30 listopada 1996 roku jako pierwszy tego typu serwis, platforma sieciowa firmy Blizzard Entertainment powstała celem umożliwienia rozgrywki wieloosobowej w grze Diablo. Początkowo Battle.net oferował tylko kilka podstawowych funkcjonalności (listy gier, czat), jednak w miarę wprowadzania na platformę kolejnych gier, takich jak StarCraft, WarCraft II, Diablo II i WarCraft III, stopniowo była ona poszerzana o nowe możliwości. Z czasem stała się także centrum dystrybucji gier Blizzarda, umożliwiającym zarówno zakup ich wersji cyfrowych, jak i rejestrację legalnie nabytych egzemplarzy pudełkowych.

20 marca 2009 roku wystartowała nowa wersja platformy o nazwie Battle.net 2.0, która w przeciwieństwie do swojej poprzedniczki (nazywanej odtąd Battle.net Classic) oferowała odświeżony interfejs i szereg zupełnie nowych funkcji. Pierwszą z nich stanowiła możliwość połączenia kont użytkownika ze wszystkich wcześniejszych produkcji Blizzarda, co spowodowało m.in. proces migracji kont z gry World of Warcraft. Platforma zaoferowała też m.in. ulepszony matchmaking, nowy system czatu, rynek z możliwością wymieniania się własnymi mapami do gry online, a także nieobecne wcześniej osiąnięcia. W roku 2010 Battle.net został również zintegrowany z serwisem społecznościowym Facebook. W chwili obecnej Battle.net 2.0 obsługuje wszystkie klasyczne i nowsze produkcje Blizzarda, wliczając to wydane po jego uruchomieniu gry StarCraft II, Diablo III, Hearthstone, Heroes of the Storm oraz Overwatch.

BlizzCon

Organizowana przez Blizzard Entertainment od roku 2005 cykliczna konferencja dla graczy oraz dziennikarzy, mająca na celu promocję gier wideo wyprodukowanych przez firmę. Kolejne edycje BlizzConu odbywają się praktycznie co roku (za wyjątkiem lat 2006 i 2012), a ich miejscem jest zazwyczaj Anaheim Convention Center w Kalifornii. Osoby, które wykupią bilet wstępu na imprezę (w cenie 100-200 dolarów), mają okazję jako pierwsze zobaczyć zapowiedziane produkcje Blizzarda i wypróbować ich grywalne wersje demo, a także wziąć udział w licznych panelach dyskusyjnych i spotkaniach z deweloperami. Całość uzupełniają atrakcyjne konkursy, torby z upominkami, a także koncerty popularnych wykonawców, takich jak The Offspring, Tenacious D, Foo Fighters, Ozzy Osbourne, Blink-182, Metallica oraz Linkin Park.

Wydarzeniem bliźniaczym do BlizzConu była organizowana w latach 2004-2008 poza terenem Stanów Zjednoczonych impreza o nazwie Blizzard Wordlwide International. W roku 2009 została ona jednak połączona z BlizzConem.


Plany wydawnicze na przyszłość

Warcraft: Armies of Azerothbrak danych

Współpracujący z Blizzard Entertainment producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Blizzard Entertainment


WCR_Team

W Polsce Blizzard Entertainment współpracuje z:


CDP