SpellForce – hit z kiosku. Kultowe gry Polaków, które powstały za granicą

SpellForce – hit z kiosku

Oprawa graficzna SpellForce mocno się, niestety, postarzała. - 2017-08-20
Oprawa graficzna SpellForce mocno się, niestety, postarzała.
W SKRÓCIE:
  1. Producent: Phenomic
  2. Gatunek: RTS/RPG
  3. Data premiery: 24 czerwca 2004

To nie mogło się udać. Gra stanowiła połączenie RTS-a z RPG wzorowane na Warcrafcie i stworzone przez nikomu nieznane studio Phenomic (za którym stał jednak nie kto inny jak Volker Wertich, pan któremu zawdzięczamy serię Settlers). A jednak się udało! Choć pierwsza część, The Order of Dawn, zebrała raczej średnie lub dobre recenzje, SpellForce zdobyło w Polsce oddaną grupę fanów.

Trójwymiarowa strategia RPG prezentowała się efektownie, a patenty z gry Blizzarda zostały tu rozwinięte i usprawnione. O ile jednak w przygodach Arthasa i Thralla elementy RPG były zaledwie dodatkiem, tak w SpellForce ten aspekt okazał się tak samo istotny jak strategiczny charakter produkcji. Sami więc na początku rozgrywki tworzyliśmy bohatera, wybierając dla niego płeć, specjalizację w używanej broni czy szkole magii. Protagonista posiadał też pełnoprawny ekwipunek, w którym zalegać mogły tony znalezionego żelastwa.

SpellForce na polskim rynku rozpowszechniane było przede wszystkim za pośrednictwem kiosków. Łatwość dostępu w całym kraju – w tym także na wsiach czy w małych miasteczkach – niewątpliwie zwiększyła skalę fenomenu gry. Późniejsze odsłony trafiały również na płytkach do prasy, a fakt, że Blizzard porzucił swojego RTS-a dla MMO spowodował, że cykl ten był chyba jedynym tak udanym połączeniem gatunków na rynku.

W przeciwieństwie do wielu omawianych w tym artykule pozycji seria SpellForce przetrwała do dziś. Druga część ukazała się 2006 roku i miała dobre recenzje, jednak zmianie uległ model dystrybucji i sequel musieliśmy kupować już w sklepach za ponad 100 zł. Trzeciej części planowo doczekamy się jeszcze w tym roku. Premiera już 7 grudnia, a szerzej o grze przeczytacie w naszej zapowiedzi.

36

Maciej Pawlikowski

Autor: Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl