Croc: The Legend of the Gobbos – krokodyle > hydraulicy. Kultowe gry Polaków, które powstały za granicą

Maciej Pawlikowski

Croc: The Legend of the Gobbos – krokodyle > hydraulicy

Wszystkie istoty w grze miały ewidentny wytrzeszcz oczu. - 2017-08-20
Wszystkie istoty w grze miały ewidentny wytrzeszcz oczu.
W SKRÓCIE:
  1. Producent: Argonaut Games
  2. Gatunek: platformówka 3D
  3. Data premiery: 15 czerwca 1998

Wielu z Was pamięta zapewne lepiej kangurka KAO, ale na długo przed rozbrykanym australijskim torbaczem w świecie gier królował niesforny i słodki krokodyl Croc.

Wierzcie lub nie, ale Croc – pomimo naprawdę wielu błędów, tragicznego wręcz sterowania i systemu kamer – podbijał serca najmłodszych graczy. Jeszcze w 1997 wszyscy posiadacze komputerów osobistych bawili się przy grze GEX, platformówce 2D z jaszczurką w roli głównej, a już rok później mogliśmy przenieść się w pełny trójwymiar, aby ratować urocze, włochate stworzonka – Gobbosy – porwane przez złego barona Dantego.

Croc był odważną próbą nawiązania rywalizacji z wydanym rok wcześniej hitem na N64 – Super Mario 64. I choć pod wieloma względami produkcja ta ustępowała wyczynom włoskiego hydraulika, Polacy częściej sięgali po Croca. Nie bez przyczyny – ówczesna platforma Nintendo nigdy nie zdobyła w Polsce popularności i szybko stała się raczej ciekawostką w salonach gier i wypożyczalniach wideo. Croc natomiast wydany na PSX i PC pozostał grą, na której wychowało się pokolenie polskich graczy. Dostępność do trójwymiarowej produkcji była tu, jak sądzę, sprawą rozstrzygającą wszelkie rynkowe spory.

Croc był platformówką w 3D: nasz dzielny krokodylek pokonywał więc kolejne światy, skacząc po platformach i zbierając ukryte Gobbosy, aby na końcu etapu zmierzyć się z bossem. Gra doczekała się nawet ładniejszej kontynuacji w 2000 roku, ale ostatecznie seria została porzucona, a tysiącom polskich graczy pozostało wspominać i powtarzać, że „gimby nie znajo”.

Gothic

Gothic

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 15 marca 2001

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

6.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

36

Maciej Pawlikowski

Autor: Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl