Tibia – or not Tibia. Kultowe gry Polaków, które powstały za granicą

Maciej Pawlikowski

Tibia – or not Tibia

W SKRÓCIE:
  1. Producent: CipSoft
  2. Gatunek: MMORPG
  3. Data premiery: 3 listopada 1997

Jest co najmniej kilka rzeczy, których w życiu nigdy nie pojmę. Teorii strun, kwantowej fizyki i fenomenu Tibii. W jakiś nieprawdopodobny wręcz sposób udało mi się omijać w dzieciństwie akurat te kawiarenki, w których młodzi gracze rozwijali swoje ukryte choroby wieńcowe przy produkcji CipSoftu.

Pierwotnie gra ukazała się w 1997 roku i już na tamte standardy prezentowała się przestarzale. W dodatku nie posiadała żadnego dźwięku ani fabuły. Tibia była jedynie – cóż – wielkim, kolorowym, potwornie brzydkim światem pełnym smoków i stukniętych rycerzy.

Model dystrybucji zakładał całkowite przejęcie kontroli nad internetowymi kawiarenkami, punktami ksero, dziecięcymi świetlicami i miejskimi bibliotekami. Żartuję, ale tylko trochę – Tibię znajdziecie nawet dzisiaj na wielu komputerach w nielicznych internetowych kawiarenkach, które przetrwały upowszechnienie się internetu. To w tych miejscach Polacy mieli możliwość pogrania w gry i w nich tętniło życie przenoszone do złożonego z bitmap świata Tibii.

Warto zauważyć, że Tibia była wówczas jedną z nielicznych gier MMO, w którą graliśmy za darmo. W czasach, kiedy królował już World of Warcraft ze swoim wcale nie niskim abonamentem, model free-to-play był nie bez znaczenia. Z pewnością Tibia wydawała się również lepszym wyborem niż wydana też w 1997 roku Ultima Online, pod względem grafiki i wykonania zresztą dość podobna, wymagająca jednak uiszczania opłaty abonamentowej.

Być może była to zaledwie namiastka MMO i rodzaj „taniego” substytutu, niemniej dzieło niemieckiego studia przykuwało do ekranu na długie godziny, dni i lata. W 2006 roku pojawił się nowy klient gry i Tibię nadal zaludniają tysiące graczy. I to wszystko jak na złość mnie i mojej do niej awersji.

Czy wiesz, że...

Tibia to projekt zaledwie czterech niemieckich studentów informatyki. Stephan Vogler, Ulrich Schlott, Stephan Borzsonyi i Guido Lubke są obecnie tzw. bogami w grze (kolejno pod imionami: Steve, Durin, Stephan i Guido). Początkowo Tibia była raczej eksperymentem niż pełnoprawną produkcją, ale z czasem, stopniowo, dodane zostały funkcje, które znamy z dzisiejszej wersji. Czwórka deweloperów dopiero w 2001 roku założyła CipSoft, firmę odpowiedzialną za tworzenie i dystrybucję gry.

Gothic

Gothic

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 15 marca 2001

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

6.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

36

Maciej Pawlikowski

Autor: Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl