Zeus: Pan Olimpu – przed spotkaniem z Kratosem. Kultowe gry Polaków, które powstały za granicą

Maciej Pawlikowski

Zeus: Pan Olimpu – przed spotkaniem z Kratosem

Kolorowa oprawa graficzna. Zadaniem niektórych nawet zbyt mało kolorowa. - 2017-08-20
Kolorowa oprawa graficzna. Zadaniem niektórych nawet zbyt mało kolorowa.
W SKRÓCIE:
  1. Producent: Impressions Games
  2. Gatunek: strategia ekonomiczna
  3. Data premiery: 18 grudnia 2000

Pamiętam, gdy w latach 90. zagrałem w Cezara III. Nie okazałem się, prawdę mówiąc, najlepszym zarządcą rzymskiego polis, bo moje miasta szybko dopadł pożar i głód, ale była to pierwsza styczność z tak rozbudowanym city-builderem, w którym jednocześnie należało kontrolować wiele ekonomicznych czynników. Późniejsze gry kontynuowały sprawdzone rozwiązania, jednocześnie rozwijając formułę. Faraon przenosił nas do Egiptu i wprowadzał mechanikę wylewającego Nilu, od którego zależały nasze plony, a Zeus przedstawiał panteonowi greckich bogów.

Właśnie ta ostatnia część bodaj najmocniej zapisała się w naszej pamięci. Z jednej strony była bowiem najdoskonalszą realizacją wcześniejszych pomysłów studia Impressions Games, z drugiej natomiast wprowadzała istotny element fantastyki. Nie bez znaczenia był również fakt, że Zeus był przystępniejszą pozycją w porównaniu ze swoimi poprzednikami, a w trakcie zarządzania miastem łatwiej dawało się wykryć, co dokładnie jest przyczyną kryzysu i emigracji mieszkańców.

  - 2017-08-20
 

Zeus (oraz dodatek Posejdon) wielokrotnie dodawany był do growych pisemek (były to czasy, w których półki graczy dosłownie zawalały stosy kolorowych płytek CD z rozmaitych czasopism z pełniakami), a sama gra została przetłumaczona, dzięki czemu nawet najmłodsi mogli spróbować swoich sił jako architekci doskonałych miast. Warto wspomnieć, że grę rekomendowało Ministerstwo Edukacji Narodowej jako materiał dydaktyczny do nauki historii w klasach gimnazjalnych i szkołach ponadpodstawowych. Pomyślcie tylko, jaki oręż dawało to przesiadującym przed komputerami dzieciom. „Mamo, wcale nie gram. Uczę się!”

 

Gothic

Gothic

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 15 marca 2001

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

6.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

36

Maciej Pawlikowski

Autor: Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl