Quake Champions. Warto było czekać - serie, które wróciły z niebytu

Hubert Sosnowski

Quake Champions

Czas na odrobinę publicystycznej schizofrenii. Nie tak dawno smuciłem się, że raczej nieprędko ujrzymy piątego Quake’a. Bo to prawda, na kampanię single player w klimatach serii raczej nie ma aktualnie co liczyć, ale przecież mimo to cykl powraca, i to w wielkim stylu, kontynuując chlubne tradycje Quake’a III Arena.

Jednocześnie zaś podejmuje rękawicę w wyjątkowo trudnym, choć ciekawym momencie. Na rynku online dominują gry w stylu Fortnite’a, Overwatcha, Battlefielda, Counter-Strike’a, Call of Duty i League of Legends. I teraz pomiędzy tę radosną młodzież wpada wściekły, rozpędzony weteran. Staruch, który nikomu nie okazuje litości, ale gdzieś w biegu podpatrzył kilka sztuczek konkurencji, dzięki czemu wcale nie ustępuje „młodym gniewnym”. Poznajcie Quake’a Champions – sieciowy shooter hołdujący najlepszym wzorcom tradycyjnych przedstawicieli gatunku, który jest jednocześnie otwarty na nowości.

Novum w serii są bohaterowie przypominający tych z Overwatcha. Zróżnicowani, posiadający statystyki i umiejętności (po jednej aktywnej i jednej pasywnej). To zawodnicy wyciągnięci z rozmaitych „mitologii”, jakie id Software potworzyło na potrzeby swoich kolejnych tytułów, a także zupełnie nowe postacie.

Przeciwko sobie stanąć mogą Doom Slayer (dla mnie to już zawsze będzie po prostu DoomGuy), Blazkowicz i postacie z Quake’a III Arena. Jednocześnie twórcy dbają, by dysproporcje między nimi nie były zbyt duże i każdy miał szansę w starciu z każdym.

Gra dostępna jest w formacie free-to-play. Kolejnych zawodników możemy więc odblokować za nabite w trakcie zabawy punkty albo wykupić kompletny pakiet wszystkich obecnych i przyszłych bohaterów za około 170 złotych.

DLACZEGO NIE DOOM?

Czemu nie wspominamy o nowym Doomie? Bo jemu okazano już sporo atencji i mógł pokazać wszystkim, jak dobra potrafi być strzelanina przeznaczona głównie dla jednego gracza, a Quake Champions to produkcja, która dopiero walczy o swoje – i to odrobinę wbrew rynkowym trendom – dlatego warto przesłać jej trochę dobrej energii na start.

Najważniejsze jednak, że to wciąż drapieżna i piekielnie szybka arenowa strzelanina nastawiona na rywalizację z innymi graczami. Tempo jest zawrotne, przeciwnicy nie wybaczają błędów i liczy się przede wszystkim nasz refleks oraz umiejętności, a nie to, jaką postacią gramy. Pewnie, sporo jest jeszcze do poprawy (chociażby balans) i bawimy się tylko w kilku trybach, ale już teraz można powiedzieć, że oto pojawia się nowa nadzieja dla klasycznych, arenowych FPS-ów – i dla graczy, którzy nie szukają przekombinowanej rozgrywki.

Sam miałem szczęście załapać się na otwartą, kilkutygodniową betę jeszcze przed premierą. W chwili, gdy czytacie te słowa, prawdopodobnie wciąż walczę na jakiejś arenie w Quake’u Champions. I lepiej nie patrzeć na moje wyniki...

Tomb Raider

Tomb Raider

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 5 marca 2013

Informacje o Grze
8.5

GRYOnline

8.5

Gracze

9.6

Steam

8.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

105

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl