Psychonauts 2. Warto było czekać - serie, które wróciły z niebytu

Hubert Sosnowski

Psychonauts 2

Zamykamy zestawienie grą, która wprawdzie jeszcze nie zadebiutowała, ale o jej los możemy być spokojni, mimo kolejnych opóźnień. W końcu za Psychonauts 2 stoi jeden z tych legendarnych twórców, którzy mają na koncie dość wielkich tytułów, by im zaufać – Tim Schafer. Jego jedynym problemem jest zamiłowanie do pozycji odważnych, eksperymentalnych i niszowych, na które wielcy wydawcy boją się wykładać pieniądze.

Właśnie takim dziełem było pierwsze Psychonauts. Perfekcyjnym, ale i onirycznie dziwacznym miksem przygodówki i platformówki. Produkcja Schafera i jego zespołu miała świetną grafikę (dzięki tym wszystkim psychodelicznym projektom postaci i lokacji), wciągającą fabułę i magnetyzujący gameplay, a także fajnego głównego bohatera oraz świat.

A mimo to rynek obszedł się z tą grą podobnie jak z Beyond Good & Evil. Sprzedaż na początku nie była zadowalająca. Z czasem jednak, gdy twórcy przejęli od wydawcy prawa do marki i wypuścili swe dzieło na cyfrowe rynki, słupki poszły w górę, a produkcja Double Fine obrosła swoistym kultem. Było na czym budować sequel, ale najpierw należało zgromadzić niemały budżet. Markus „Notch” Persson, który miał w planach sfinansować ten projekt, wspominał o 18 milionach dolarów. Ostatecznie jednak twórca Minecrafta wycofał się z tego pomysłu, twierdząc, że nie ma ochoty zajmować się prawną stroną tej operacji.

TO NIE SĄ TANIE RZECZY

Budżet pierwszego Psychonauts wyniósł 11,8 miliona dolarów, a produkcja zajęła 42-osobowemu zespołowi 4,5 roku. Wydawca gry, Majesco, niedługo po premierze ogłosił, że spodziewa się zamknięcia roku fiskalnego ze stratą na poziomie 18 milionów dolarów, co miało związek ze słabą sprzedażą tego tytułu. Jednocześnie firma zapowiedziała rezygnację z finansowania tak dużych projektów.

Dlatego Schafer uciekł się do crowdfundingu – i portalu Fig, na którym zgromadził prawie 4 miliony dolarów. Kolejne osiem dorzucił wydawca – Starbreeze. I oto przy pomocy fanów powstaje następna odsłona kultowej gry. Do niedawna o ostatecznym kształcie Psychonauts 2 wiedzieliśmy niewiele, ale zaczęły pojawiać się fragmenty rozgrywki ze skonkretyzowanego prototypu.

W „dwójce” znowu pokierujemy Razputinem, który w końcu zasłużył na uznanie upragnionej jednostki, tytułowych psychonautów strzegącym porządku w świecie. Szkopuł w tym, że teraz w tarapatach są właśnie psychonauci. Możemy więc spodziewać się jeszcze większych wyzwań, zaglądania do kolejnych pokręconych umysłów, jeszcze solidniejszej dawki szaleństwa i jeszcze bardziej absurdalnego świata. Bo przecież tego oczekujemy od ekipy Tima Schafera.

Tomb Raider

Tomb Raider

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 5 marca 2013

Informacje o Grze
8.5

GRYOnline

8.5

Gracze

9.6

Steam

8.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

105

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl