Supreme Commander. Wspomnień czar – wspominamy zapomniane strategie

Hubert Sosnowski

163

Supreme Commander

SUPER COMMANDER W SKRÓCIE

  1. Data premiery: 16 lutego 2007
  2. Producent: Gas Powered Games
  3. Ocena czytelników: 8,4
  4. Dostępność w sprzedaży: Steam

Chris Taylor wraz ze swoją ekipą dał światu wspomniane już w tym tekście Total Annihilation, a później zaczął rozwijać pomysły z tej gry w cyklu Supreme Commander. SC (nie mylić z inną strategią o podobnym skrótowcu) stawia na wielką skalę działań i unikatowe odchyły od gatunkowych ram.

W praktyce oznacza to, że musimy radzić sobie tu inaczej niż w StarCrafcie czy Age of Empires. Supreme Commander proponuje alternatywne mechaniki w tak kluczowych punktach jak zdobywanie surowców czy zarządzanie armią. Minerały pozyskuje się podobnie jak w Total Annihilation. Stawiamy odpowiednie stacje wydobywcze oraz magazyny i musimy pilnować bilansu surowców, by nic z nieustannie przyrastających zapasów się nie zmarnowało (ich źródła nie mają końca).

Dowodzenie armią zostało zautomatyzowane – to znaczy, że jednostki po odpowiednim zaprogramowaniu samodzielnie patrolują i nękają przeciwnika, zaś uszkodzone wracają do bazy. Oczywiście, kiedy zdecydujemy się na zmianę strategii, możemy przejąć dowodzenie osobiście lub wydać nowe polecenia. Wszystko po to, byśmy poczuli się jak tytułowy najwyższy dowódca. Pretekstem do zmagań jest opowieść o wynalazkach, które doprowadziły do buntu maszyn i wojny z obcymi. Nie wszyscy chwalili kampanię, ale mechaniką i bitwami się zachwycano.

Supreme Commander 2 przypominał klona StarCrafta z kilkoma interesującymi nowinkami technicznymi i estetycznymi (wielkie roboty w kształcie dinozaurów), ale generalnie, niestety, okazał się przeciętny.

RZUCA NIM FALA, ALE NIE TONIE

Chris Taylor w ostatnich latach zmagał się z zawirowaniami branżowymi. W 2013 roku Gas Powered Games zostało przejęte przez Wargaming, a Taylor odszedł z firmy trzy lata później. Zniechęcony nieudaną zbiórką na Wildmana na Kickstarterze i korporacyjną kulturą pracy postanowił zająć się grami indie, a niedawno stwierdził, że wywróci do góry nogami nasz sposób myślenia o RTS-ach (może i by się to przydało...) i grach free-to-play. Śmiałe słowa. Ale z drugiej strony rozmawiamy o człowieku, który odpowiada za szereg świetnych produkcji, w tym Total Annihilation.

Original War

Original War

PC
Data wydania: 15 czerwca 2001
Original War - Encyklopedia Gier
7.3

GRYOnline

9.0

Gracze

9.5

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

130

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Którą z zapomnianych strategii najlepiej wspominasz?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl