War Wind. Wspomnień czar – wspominamy zapomniane strategie

Hubert Sosnowski

163

War Wind

WAR WIND W SKRÓCIE

  1. Data premiery: 23 października 1996
  2. Producent: SSI
  3. Ocena czytelników: brak
  4. Dostępność w sprzedaży: GOG (za darmo)

Niecały rok po drugim Warcrafcie i sporo czasu przed StarCraftem (dodajmy, że także przed Age of Empires) studio DreamForge, znane niektórym z całkiem ciekawego Sanitarium, stworzyło własnego klona Warcrafta. Kopiowanie innych nigdy nie było w branży rzadkie, a w tym konkretnym momencie każdy chciał mieć swojego RTS-a, tak samo jak dziś każdy chce mieć battle royale.

War Wind, choć pod względem rozgrywki wydaje się dziś słabszy od Warcrafta II, zawiera sporo bardzo ciekawych pomysłów. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że były to rozwiązania dla gatunku rewolucyjne. Co niestety nie uratowało tej serii od zapomnienia (nawet pomimo sequelu).

Żeby nie być gołosłownym, wymienię kilka z tych elementów:

  1. cztery różniące się od siebie frakcje;
  2. bohaterowie;
  3. zdobywanie doświadczenia przez jednostki i awansowanie dzięki treningowi;
  4. możliwość przenoszenia 8 ulubionych jednostek ze scenariusza do scenariusza;
  5. przyciąganie do szeregów neutralnych bohaterów dzięki prestiżowi naszej armii;
  6. możliwość skradania się i kradzieży surowców;
  7. polowanie;
  8. ekwipunek zapewniający dodatkowe opcje taktyczne (od wzmacniających napojów po alarmy ostrzegające przed skradającymi się przeciwnikami).

Dziś ta lista raczej nie robi wrażenia, ale w tamtym czasie była naprawdę oryginalna. Na szczególną uwagę zasługują tu bohaterowie i ich ciekawe zachowania. Na przykład Ptasha, zabójczyni rasy Tha’Roon, dołączy do nas, tylko jeśli jesteśmy odpowiednio bogaci, a odejdzie, jeśli pozwolimy ją mocno zranić.

Fabuła gry opowiada o buncie niewolników przeciwko ich panom, w który wmieszała się rasa tajemniczych szamanów. Choć na pierwszy rzut oka gra wygląda jak typowe fantasy, w tym przypadku wypada raczej mówić o realiach science fiction powiązanych z magią. W połączeniu z klimatycznymi ikonkami jednostek tworzy to bardzo fajny klimat.

War Wind 2 ukazał się już w 1997 roku, oferując 46 nowych misji w czterech kampaniach i ogólnie pojęty rozwój wcześniejszych pomysłów. Odpowiedzialne za tę serię studio zostało jednak zamknięte w 2001. Szkoda, choć trudno sobie wyobrazić, by War Wind przetrwał „wielkie wymieranie RTS-ów”, które nastąpiło niedługo później.

Original War

Original War

PC
Data wydania: 15 czerwca 2001
Original War - Encyklopedia Gier
7.3

GRYOnline

9.0

Gracze

9.5

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

130

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Którą z zapomnianych strategii najlepiej wspominasz?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl