Kroniki Czarnego Księżyca. Wspomnień czar – wspominamy zapomniane strategie

Hubert Sosnowski

163

Kroniki Czarnego Księżyca

KRONIKI CZARNEGO KSIĘŻYCA W SKRÓCIE

  1. Data premiery: 27 czerwca 1999
  2. Producent: Cryo Interactive
  3. Ocena czytelników: 8,2
  4. Dostępność w sprzedaży: Steam

Serca miłośników strategii nie zawsze należały do cyklu Total War. Zresztą, twórcy tej wielkiej serii nie byli pierwszymi, którzy wpadli na pomysł podobnego podziału na mapę strategiczną i taktyczną oraz osobną rozbudowę infrastruktury. Na długo przed pierwszym Shogunem, blisko dwadzieścia lat temu, wyszły Kroniki Czarnego Księżyca, intrygująca i całkiem rozbudowana strategia, którą warto sobie przypomnieć.

Jeszcze wcześniej, w 1994 ukazała się gra Lords of the Realm („dwójka” to rok 1996). W niej także mogliśmy zobaczyć połączenie rozgrywki turowej na mapie strategicznej ze starciami w czasie rzeczywistym. Tymi ostatnimi gra przypominała bardzo prostego, klasycznego RTS-a.

Zamiast typowej rozbudowy bazy w każdej misji zarządzamy tu zamkiem, należącym do głównego bohatera, Lorda Wismerhilla. W teren także ruszamy wraz z jego drużyną. Sami wybieramy kolejność rozgrywania potyczek, podczas których rzucamy jednostki do boju. Każda bitwa ma podłoże fabularne, a cała historia, o czym nie wszyscy wiedzą, stanowi adaptację francuskiego komiksu pod tym samym tytułem. Jeśli jesteście zainteresowani, ostatni tom tej serii został wydany w zeszłym roku!

Gra posiada silnie zaakcentowane elementy RPG – każdy żołnierz może awansować i sens ma takie toczenie bitew, by ponieść jak najmniejsze straty. Elitarnym oddziałem naprawdę da się namieszać na polu walki. To znacznie pogłębia rozgrywkę, nawet jeśli opcji taktycznych nie ma tyle, ile potem znalazło się w cyklu Total War. Całość rozgrywa się oczywiście w modnych na przełomie wieków realiach fantasy.

Original War

Original War

PC
Data wydania: 15 czerwca 2001
Original War - Encyklopedia Gier
7.3

GRYOnline

9.0

Gracze

9.5

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

130

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Którą z zapomnianych strategii najlepiej wspominasz?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl